Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
W poszukiwaniu zimy - podróż wehikułem czasu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2901 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Scenariusz zajęcia dla dzieci 5-6 letnich ( diagnozującego stopień opanowania wybranych umiejętności z zakresu przygotowania do nauki czytania i pisania.

Cel główny:

  • wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci w zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania
Cele szczegółowe:
  • wdrażanie do aktywnego myślenia
  • doskonalenie słuchu fonematycznego, pamięci wzrokowej, słuchowej, spostrzegania oraz innych zdolności umysłowych niezbędnych do opanowania procesów czytania i pisania
  • rozwijanie płynności,giętkości myślenia
  • rozwijanie postawy twórczej poprzez prowokowanie do myślenia i działania
  • odkrywanie własnych możliwości twórczych w zakresie ekspresji słownej, ruchowej i plastycznej
  • nabywanie umiejętności czytania( wdrażanie do techniki "ślizgania")
  • utrwalanie kształtu liter pisanych, nabywanie umiejętności kreślenia litery "po śladzie" oraz zapełniania konturów liter z zachowaniem kierunkowości
  • doskonalenie umiejętności pracy w zespole
Cele operacyjne
    dziecko:
  • poprawnie artykułuje pojedyncze głoski ( wydłuża w razie potrzeby jedynie głoski trwałe w sylabach i wyrazach)
  • dokonuje poprawnej syntezy i analizy słuchowej i wzrokowej wyrazów o prostej budowie fonetycznej, zawierających litery podstawowe( sylabowej, fonemowo- logotomowej, logotomowo- fonemowej, fonemowej – z utrudnieniami )
  • rozpoznaje, identyfikuje, nazywa pojedyncze litery drukowane i pisane oraz sylaby zbudowane z dwóch liter(w dostępnym dla siebie zakresie – poziom zróżnicowany)
  • układa wyrazy oraz proste zdania ( poziom zróżnicowany) z klocków "Logo" w oparciu o materiał obrazkowy (jako podpisy do obrazków)
  • układa proste zdania z rozsypanki wyrazowej
  • czyta tekst ze zrozumieniem- podaje rozwiązanie przeczytanej zagadki, zapisuje rozwiązanie przy użyciu klocków" Logo"
  • zachowuje poprawny kierunek kreślenia liter- "po śladzie"
  • współpracuje w zespole
Metody:
  • Problemowa, eksponująca oraz praktyczna
  • Glottodydaktyka
  • Elementy kinezjologii edukacyjnej
  • Elementy metody Klanzy
  • Metody twórczego myślenia
  • Metody aktywne; ekspresja ruchowa, ekspresja plastyczna
Środki dydaktyczne:
  • Zegar 4 pór roku do "przemieszczania w czasie" - duże, podzielone na cztery pola(w kolorach pór roku) koło z kartonu z dużą wskazówką
  • Wehikuł czasu – srebrna lina ograniczająca przestrzeń, duża srebrna pokrywa od garnka, duże słuchawki stereofoniczne
  • Kolorowe listki z kartonu z naklejonymi literami drukowanymi (małymi i wielkimi)
  • Kontury kwiatów z nadrukowanymi wyrazami o prostej budowie fonetycznej w postaci fonemowo- logotomowej i logotomo-fonemowej
  • Klocki "Logo"( małe i duże)
  • Dywanik literowy( litery podstawowe pisane)
  • Rozsypanka wyrazowo- obrazkowa i wyrazowa
  • Mandale literowe ( litery pisane)do pracy indywidualnej, kredki
  • Nagrania muzyczne: muzyka relaksacyjna: muzyka gwiazd, śpiew delfinów
  • "Paszporty"- karty pracy indywidualnej ( w czterech kolorach: zielony, niebieski, żółty, czerwony)
  • znaczki w czterech kolorach( zielony, niebieski, żółty, czerwony)
  • paleta z kolorami jesieni
  • duża ilustracja o tematyce wiosennej zakryta papierem z naciętymi nakrywkami oznaczonymi cyframi 1-6
  • duża kostka do gry
  • cyfry od 1 do 6 przypięte do woreczków z przedmiotami, których nazwy rozpoczynają się na kolejne litery tworzące wyraz finalny- " bałwan"
  • małe obrazki o tematyce związanej z jesienią
  • napisy; okulary, morze, leżak, upał, wakacje, namiot, góry, las, kajak, plaża, woda, muszla, skoki,
  • list od zimy: Z mrozem i śniegiem oraz z bałwankiem będę w " Figielku" we wtorek- rankiem. Lecz zanim dojdzie do spotkania, bałwanek dla was ma zadania. Czekajcie na mnie. Pozdrawiam. Zima.
Przebieg:
  1. Powitanie.( wywoływanie dzieci, których imiona zaczynają się na określone głoski). Zabawy integrujące; " Staniemy w koło", "Iskierka"
  2. Krótka rozmowa wstępna na temat aktualnej pory roku, podanie przez dzieci cech charakterystycznych dla zimy, w opozycji do obecnego stanu faktycznego obserwowanego przez nie za oknem. Zaproszenie dzieci do podróży w poszukiwaniu zimy poprzez cofanie się w czasie za pomocą wehikułu czasu.
    Cele operacyjne: dziecko
    • zna i wyodrębnia głoskę, na którą rozpoczyna się jego imię
    • wymienia charakterystyczne cechy określonej pory roku( zimy)
    • dostrzega różnice pomiędzy stanem hipotetycznym a rzeczywiście istniejącym
    • potrafi współdziałać w zespole
  3. "Odprawa paszportowa"
    Cele operacyjne:
      dziecko
    • potrafi odczytać swoje imię (odszukanie wśród wielu innych własnego paszportu)
    • zakodować swoje imię ( wiązanie fonemu z przyjętym kodem, dostrzeganie różnicy pomiędzy zapisem literowym a brzmieniem fonemowym)
    • dokonać analizy fonemowej z utrudnieniami swojego imienia (identyfikacja przed kontrolerem paszportów- podanie swojego imienia w postaci oddzielonych od siebie " klaskaniem" fonemów)
  4. Przygotowanie do lotu i lot:
         Symboliczne oznakowanie uczestników przez "kierownika lotu"(zgodnie z 4 kolorami "paszportów"), wykonanie przez dzieci ćwiczenia energetyzującego " kapturek myśliciela" oraz ćwiczenia na "punkty uziemienia". Uformowanie "wehikułu czasu", wizualizacja lotu w kosmos ( z towarzyszeniem "kosmicznej’ muzyki)
      Cele operacyjne:
      dziecko
    • poprawnie wykonuje polecenia
    • współdziała w grupie
  5. Stacja pierwsza( Jesień).
    • Zagadki: "Jaki malarz pozostawił tą paletę?"( paleta kolorów jesiennych), z jaką porą roku kojarzą wam się te kolory, wybierzcie obrazki, które opowiadają o tej porze roku. ( jesień). Powiedzcie, co się zmieniło na naszym zegarze? ( dzieci powinny dostrzec zmianę położenia wskazówki na "zegarze czasu" z pozycji zima- na pozycję jesień )
    • Zabawa słowotwórcza- ( technika "Lista atrybutów", analogie) jesień jest..., jesień jest...... bo.......
    • "Taniec jesiennych listków" – identyfikacja liter drukowanych małych i wielkich. ( dzieci tańczą swobodnie przy muzyce trzymając w rękach listki z literą drukowaną małą. Gdy muzyka milknie, szukają wśród rozłożonych na dywanie liści tego, który ma nadrukowaną odpowiednią literę wielką)
    • Dalszy lot "wehikułem" w poszukiwaniu zimy.
    Cele operacyjne:
      dziecko
    • wiąże informacje wzrokowe z doświadczeniami i wiedzą wcześniej nabytą ( rozpoznaje paletę kolorów jesieni, wskazuje, wśród wielu innych obrazki związane z jesienią)
    • podejmuje próby tworzenia określeń jesieni( poprzez analogię)
    • rozpoznaje litery tworząc pary liter małych i wielkich
  6. Stacja druga – ( Lato)
    • Lądowanie
    • Zagadka muzyczna : kto to śpiewa?( muzyka relaksacyjna- śpiew delfinów)
    • "Niespodzianka od delfina" . Tajemniczy kuferek a w nim napisy: okulary, morze, leżak, upał, wakacje, namiot, góry, las, kajak, plaża, woda, muszla, skoki. Dzieci wybierają i indywidualnie odczytują wyrazy, określają na ich podstawie porę roku, do której zawiózł je "wehikuł czasu", sprawdzają swoje przypuszczenia na "zegarze pór roku"
    • Dywanik literowy: chętne dzieci "wyskakują" na dywaniku wymyślone przez siebie wyrazy-zagadki. Pozostałe dzieci, śledząc kierunek ruchu "skoczka", odczytują indywidualnie wyraz a następnie podają go głośno autorowi zagadki.
    • Dalszy lot w poszukiwaniu zimy
    Cele operacyjne:
      dziecko
    • podejmuje próby dzielenia się z innymi własnymi odczuciami ( interpretacja muzyki)
    • przeprowadza analizę i syntezę fonemową wyrazów (słuchową i wzrokową)
    • czyta proste wyrazy ze zrozumieniem
    • współpracuje w zespole
  7. Stacja trzecia- (Wiosna )
    • Lądowanie
    • " Tajemniczy obrazek" - ilustracja o tematyce wiosennej przysłonięta kartonem z naciętymi okienkami do odsłaniania( oznaczonymi cyframi 1-6), odsłanianymi według wskazań wyrzucanej przez dzieci kostki liczbowej. Po otwarciu wszystkich okienek, dzieci odgadują treść obrazka ( wiosna), sprawdzają na "zegarze pór roku" prawidłowość swojej odpowiedzi, konfrontują to, z całkowicie już osłoniętym obrazkiem.
    • "Wiosenna łąka"- ( zabawa przy muzyce ilustracyjnej) Zadaniem poruszających się po łące dzieci jest dołożenie trzymanego w dłoni " płatka kwiatowego" z nadrukowaną częścią wyrazu do odpowiedniego "kwiatka" znajdującego się na dywanie tak, aby utworzony został cały wyraz. ( synteza fonemowo-logotomowa i logotomowo-fonemowa)
    • Dalszy lot "wehikułem" w poszukiwaniu zimy( wizualizacja przy muzyce)
    Cele operacyjne:
      dziecko
    • potrafi syntetyzować obraz na podstawie fragmentarycznych danych wzrokowych (pamięć wzrokowa)
    • przeprowadza syntezę wzrokową wyrazów ( fonemowo- logotomową, logotomowo-fonemową)
    • czyta proste wyrazy ze zrozumieniem
  8. Stacja czwarta- Zima
    • Lądowanie. Wizualizacja przy muzyce( muzyka zapowiada zmianę klimatu)
    • Zgadnijcie, kto was wita? ( Liczba wskazana przez ilość oczek na wyrzucanej przez dzieci kostce oznacza numer woreczka z ukrytym w nim przedmiotem. Nazwanie przedmiotu, wyodrębnienie pierwszego fonemu i zapisanie go odpowiednią literą ( duże klocki "Logo") pozwala na zapisanie i odczytanie wyrazu finalnego- bałwan.
    • Zabawa ze śpiewem przy piosence "Przyszła zima biała"
    • Odczytanie listu od zimy ( Z mrozem i śniegiem oraz z bałwankiem będę w " Figielku" we wtorek- rankiem. Lecz zanim dojdzie do spotkania bałwanek dla was ma zadania. Czekajcie na mnie Pozdrawiam. Zima.
    • Wypełnienie zadań indywidualnych( zróżnicowanych zgodnie ze SOR i SNR dziecka) w paszportach: ( odczytywanie i rozwiązywanie zagadki, układanie podpisów do obrazków, przyporządkowywanie wyrazów do obrazków, wyodrębnianie wyrazów z rozsypanki wyrazowej, "podpisywanie" obrazków po wzorze ( klockami "Logo")
    • Powrót na ziemię( wizualizacja lotu)
    • Powitanie na ziemi przez panią dyrektor
    Cele operacyjne:
      dziecko
    • potrafi utworzyć i odczytać wyraz pod obrazkiem (z klocków" Logo" )
    • podejmuje próby podpisywania obrazków prostymi zdaniami
    • podejmuje próby odczytania i rozwiązania zagadki, nazywając poszczególne zjawiska, przedmioty na podstawie ich charakterystycznych cech (odpowiedź w formie rysunku bądź podpisu klockami" Logo").
    • potrafi wyodrębnić wyrazy z rozsypanki literowej.
    • dokonuje syntezy sylabowej- wzrokowej i słuchowej składając obrazki z rozsypanki sylabowo obrazkowej
  9. Podziękowanie dzieciom za wspólną zabawę. Uświadomienie im zdobytych przez nie umiejętności. Wręczenie dzieciom w nagrodę mandali literowych. ( zakolorowywanie mandali przy muzyce relaksacyjnej kolorami dobranymi zgodnie z typem emocjonalnym dziecka)
Arkusz diagnostyczny obserwowanych umiejętności

( w zakresie przygotowania oraz kształtowania nauki czytania i pisania)

Imię i nazwisko dziecka......................................

Wskażniki: dziecko
  • Poprawnie artykułuje pojedyncze głoski...................................
  • Dokonuje syntezy i analizy słuchowej wyrazów o prostej budowie fonetycznej (sylabowej, fonemowo-logotomowej, fonemowej z utrudnieniami) .............................
  • Dokonuje syntezy i analizy wzrokowej wyrazów zawierających litery podstawowe
    ..........................................................................
  • Rozpoznaje, identyfikuje, nazywa litery drukowane i pisane ......................................
  • Układa i odczytuje proste wyrazy .........................................
  • Układa proste zdania z klocków "Logo" (jako podpisy do obrazków) ...........................................................
  • Czyta tekst ze zrozumieniem- podaje rozwiązanie przeczytanej zagadki ......................................................................
( poziom umiejętności oceniany w skali 1- 5 )

Barbara Gocłowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie