Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Uczennica z trudnościami w nauce i zachowaniu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2182 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 mgr Wiesława Kaliszak
Szkoła Podstawowa nr 19
W Łodzi

Analiza i opis przypadku.
Uczennica z trudnościami w nauce i zachowaniu.

I IDENTYFIKACJA PROBLEMU

Poniższa analiza dotyczy Anity, uczennicy klasy trzeciej szkoły podstawowej. Dziewczynka pochodzi z rodziny niepełnej, jest wychowywana przez samotną matkę. W wychowanie dziecka czynnie włącza się babcia ze strony ojca, z którym dziecko nie ma na chwilę obecną żadnego kontaktu. Miejsce jego pobytu jest nieznane zarówno przez matkę jak i przez babkę uczennicy. Matka Anity ostatnio podjęła pracę w pełnym wymiarze godzin, w związku z czym większość czasu z dzieckiem spędza babcia, która przejawia skłonności nadopiekuńcze w stosunku do wnuczki. Wyraźnie są widoczne elementy rywalizacji babci z matką dziewczynki co wcale nie ułatwia matce procesu wychowania, zwłaszcza że mama Anity jest dość nieudolna w swojej roli. Być może jest to spowodowane faktem, iż dziecko urodziła bardzo wcześnie w wieku 17 lat i nie była przygotowana do roli matki. Nie miała również pomocy ze swojej rodziny, ponieważ jej rodzice już nie żyli. Wymienione fakty w dużej mierze wpłynęły na sytuację w jakiej znajduję się obecnie dziewczynka. Już od pierwszej klasy ma problemy z zaaklimatyzowaniem się w swojej klasie. Jest to spowodowane, tym że przejawia agresywne zachowania w stosunku do kolegów i koleżanek z grupy. Stara się za wszelką cenę zwrócić na siebie uwagę i podporządkować sobie innych, sięgając po najróżniejsze sposoby. Jest przekonana że osiągnie to przez karę lub nagrodę, dlatego nader często bije inne dzieci lub przynosi im prezenty z niepewnych źródeł, byle tylko osiągnąć cel. Anita dopuściła się nawet kradzieży butów w szatni szkolnej, namawiała także do tego swoją koleżankę. Często straszy też dzieci swoją ciocią (siostrą ojca), która wydaje się być autorytetem dla dziewczynki. Przychylność nauczyciela próbuje zdobyć ofiarując mu laurki i ciekawe prace plastyczne oraz skarżąc i donosząc na inne dzieci, co wpływa niekorzystnie na jej stosunki z kolegami.
GŁÓWNE OBJAWY WSKAZUJĄCE NA ISTNIENIE PROBLEMU TO:
1. liczne konflikty z uczniami z klasy
2. kradzieże
3. przeszkadzanie na lekcji innym dzieciom i nauczycielowi( piszczenie, chrząkanie, gwizdanie)
4. odrzucenie uczennicy przez zespół klasy
5. brak koncentracji i uwagi w czasie zajęć
6. niski poziom wiadomości i umiejętności ogólnych
7. notoryczne wywoływanie zamieszania w klasie
8. brak konsekwencji w dążeniu do wyznaczonego celu
9. brak motywacji do nauki
10. nadpobudliwość psycho-ruchowa
Wszystkie te zachowania dziewczynki sparawiły, że od klasy pierwszej, zwłaszcza od drugiego semestru zwróciłam uwagę na istnienie takiego problemu w mojej klasie.

II GENEZA I DYNAMIKA ZJAWISKA

Z rozmowy przeprowadzonej z matką dziewczynki wynika, że Anita urodziła się o czasie. Natomiast ciąży towarzyszył ciągły stres oraz nieprzyjemne emocje ponieważ wówczas 17 letnia mama Anitki uczęszczała jeszcze sama do szkoły i odczuwała presję otoczenia zarówno ze strony koleżanek, jak i nauczycieli. W tym czasie nie miała wsparcia ani od ojca dziecka, który do tej pory nie dojrzał do roli rodzica, ani ze strony swojej rodziny – rodzice już nie żyli. Jedyny komfort to mieszkanie po rodzicach, które jednak trzeba było utrzymać. Głównie na to była skierowana uwaga bardzo młodej wówczas matki, co w rozmowie ciągle podkreślała. Nie poczuwała się też do swojej roli babcia, ponieważ za całą tę, sytuację winiła nie swojego syna, tylko mamę Anitki. Jedyną pomoc, jaką wtedy otrzymywała to niewielkie wsparcie materialne ze strony matki ojca dziecka. Problemami z jakimi musiała się wtedy borykać młoda i pozostawiona sama sobie kobieta w ciąży możemy tłumaczyć aktualne kłopoty uczennicy związane z nadpobudliwością nerwową.

III ZNACZENIE PROBLEMU

Dla mnie jako wychowawcy klas najmłodszych ma ogromne znaczenie, aby moi uczniowie rozpoczynając swoją edukację jak najchętniej przychodzili do szkoły. Zależy mi także, aby moi wychowankowie czuli się jak najbardziej bezpieczni w klasie. Chcę również swoje zajęcia przeprowadzać w warunkach sprzyjających przyswajaniu wiedzy przez moich uczniów. Ważne jest także dla mnie to, aby mój zespół tworzył zintegrowaną i zgraną grupę.

IV PROGNOZA

PROGNOZA POZYTYWNA
Planując swoją pracę wychowawczą zakładałam, że uda mi się zintegrować cały zespół, a zwłaszcza te dzieci, które z różnych przyczyn mają problemy w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami. Bez większych kłopotów udało mi się tego dokonać, jedynie z Anitą natrafiłam na najwięcej problemów. W związku z czym podjęłam wiele działań, które doprowadziły moje wysiłki do licznych sukcesów wychowawczych, tych planowanych i tych, które pojawiły się spontanicznie, wcześniej nie były zakładane, zwłaszcza u innych wychowanków w mojej klasie.

PROGNOZA NEGATYWNA
W trakcie moich oddziaływań na uczennicę i na zespół klasy mogło dojść do efektu odwrotnego, czyli grupa mogła jeszcze bardziej odrzucić dziewczynkę, a u niej mogła się jeszcze bardziej nasilić większa agresja w stosunku do innych.

V PROPOZYCJE ROZWIĄZANIA

Moje działania w pracy z dziewczynką skupiały się głównie na realizacji poniższych celów:
- podkreślanie wszelkich pozytywnych przejawów w zachowaniu uczennicy
- przydzielanie jej różnych ról w klasie, z których miała się wywiązywać (opieka nad kwiatkami w kąciku zieleni, dbanie o kącik czystości, itp.)
- podkreślanie i eksponowanie tych umiejętności, które opanowała najlepiej (uczennica bardzo sprawna fizycznie – demonstracja ćwiczeń gimnastycznych na lekcji wychowania fizycznego)
- wystawianie prac plastycznych wykonanych przez Anitę
- stosowanie systemu pozytywnej motywacji (każde właściwe zachowanie wynagradzane słowną pochwałą w obecności dzieci z klasy, dla zwrócenia ich uwagi na to, że Anitka też potrafi się ładnie zachować, pożyczyć komuś jakieś przybory szkolne itp..)

VI WDRAŻANIE ODDZIAŁYWAŃ

Już od pierwszej klasy dziecko uczęszczało na dodatkowe zajęcia z terapii pedagogicznej w celu wyrównywania wszelkich braków w nauce, głównie w zakresie matematyki. W drugiej klasie skierowałam uczennicę na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, aby otrzymać wskazówki co do pracy z dzieckiem. Termin badania przypadał na okres wakacji, mama Anity zbagatelizowała problem i nie zgłosiła się z córką w określonym dniu. Po przeprowadzeniu ponownej rozmowy z matką i przedstawieniu jej wagi i znaczenia tych że badań dla jej dziecka, sama umówiła się na najbliższy termin przypadający w miesiącu marcu. W drugim semestrze uczennica wraz z całą klasą będzie uczestniczyć w cyklu zajęć z psychologiem z poradni w celu zapobiegania i walki z szeroko pojętą agresją.

VII EFEKTY ODDZIAŁYWAŃ

Uczennica utrzymuje coraz lepsze relacje z rówieśnikami w klasie. Stara się pracować na lekcji, często zgłasza się do odpowiedzi i coraz częściej jej wypowiedzi tworzą spójną i logiczną całość. Coraz rzadziej zdarza jej się niewłaściwe zachowanie na lekcji. Częściej natomiast bierze udział w zabawach grupowych podczas przerw i tylko niekiedy wchodzi z dziećmi w konflikty. Zdarza się też, że potrafi je sama rozwiązywać słowami bez użycia rąk. Niekiedy spontanicznie przeprasza, co niewątpliwie jest już dużym sukcesem i Anity i moim. W efekcie poprawy w zachowaniu Anity, zespół klasy zmienił także swój stosunek do opisywanej dziewczynki. Anita ma coraz szerszy krąg koleżanek i kolegów.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie