Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
PORNOZNIEWOLENIE

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6201 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 MECHANIZMY DZIAŁANIA PORNOGRAFII

     W obecnym wieku pornografia nie jest czymś nowym, ponieważ od najdawniejszych czasów istnieje literatura prowokująca podniecenie seksualne. I chociaż pojawiali się autorzy przejawiający swoje "talenty" w opisywaniu sprośności, to i tak istniały i nadal obowiązują pewne normy, których nie wolno przekraczać. Wszelkie plugastwo, które kiedyś kryło asie w "domach tolerancji", obecnie wyszło na światło dzienne i domaga się prawa obywatelstwa we współczesnym społeczeństwie. Stąd sex - shopy wyrastają jak przysłowiowe "grzyby po deszczu", uśmiechnięte panienki eksploatują męskie namiętności nawet przez telefon a kolorowe czasopisma prześcigają się w reklamowaniu tego, co doprowadza do wynaturzenia.
     I tu rodzi asie pytanie: - Komu zależy na propagowaniu pornografii, która bazuje na wszelkiego rodzaju zboczeniach seksualnych. Co z opinią ludzi, którzy pornografię uważają za zwykłe zwyrodnienie? Co z dystrybutorami erotycznych czasopism, kaset i filmów?! Co z młodymi chłopcami i dziewczętami, którzy za własne pieniądze pozwalają się deprawować ludziom pozbawionym wrażliwości moralnej?
      Profesor Uniwersytetu Stanowego Utah w USA, Wiktor B. Cline w ciągu wielu lat leczył około 240 pacjentów (96 % mężczyzn), wśród których były osoby uzależnione seksualnie (erotomani), przestępcy na tle seksualnym i innymi zaburzeniami.
     Poza kilkoma wyjątkami, we wszystkich przypadkach pornografia w mniejszym lub większy stopniu spowodowała, albo ułatwiała popadnięcie w seksualną dewiację, czy uzależnienie. Niemal u wszystkich pacjentów odnotował obecność syndromu z czterema charakterystycznymi objawami:

  1. Efekt uzależnienia – od kiedy zaczęli interesować się pornografią ich zaangażowanie rosło i sięgali po coraz to nowe pisma i video kasety.
  2. Efekt eskalacji – z upływem czasu amatorzy pornografii zaczynali rozglądać się za materiałem coraz bardziej wyrazistym, drastycznym, dewiacyjnym.
  3. Tracenie wrażliwości – materiały ( książki, czasopisma, filmy ), które wcześniej postrzegali jako szokujące, nieprzyzwoite, odrażające, nielegalne, z czasem zaczynały wydawać się im możliwe do zaakceptowania i zwyczajne.
  4. Wzrastająca tendencja wcielania w życie – u osób tych coraz silniej odzywała się potrzeba praktykowania zachowań oglądanych w publikacjach pornograficznych.
     Można powiedzieć, że tendencja to jeszcze nie fakt. Przytoczmy więc fakty:
Dr Wiliam Marshall, kanadyjski psycholog stwierdził, że 86% gwałcicieli przyznało się do regularnego korzystania z pornografii.

     Słowo pornografia pochodzi od greckiego pornographos, które oznacza opis nierządnej kobiety. W słowniku wyrazów obcych PWN zdefiniowano pornografię jako: "pisma, rysunki, obrazy o treści nieprzyzwoitej, przedstawiające sceny erotyczne, obliczone na wywołanie odbiorców podniecenia płciowego". Pornografia jest adresowana przede wszystkim do mężczyzn, wykorzystuje zjawisko, że w sferze erotycznej reagują oni na bodźce wzrokowe. Wypacza ich naturalne zainteresowanie kobietami, zawężając je do płaszczyzny seksualnej, przyzwyczaja do patrzenia na kobietę, jako na obiekt służący zaspakajaniu pożądania. Takie ukierunkowanie może się utrwalić i prowadzić do uzależnienia. . Pornografia degraduje człowieka.
     W Słowniku Władysława Kopalińskiego czytamy, że pornografię stanowią pisma, druki, przedstawienia teatralne, filmy, zdjęcia, obrazy, rysunki, wypowiedzi oraz utwory muzyczne obliczone na sztuczne wywołanie u odbiorcy napięcia seksualnego i podniecenia – stymulowanie (pobudzenie, podniecenie) doznań seksualnych), w celach dochodowych.
     Pornografia koncentruje uwagę człowieka na sferze genitalnej. Ukazuje sytuacje i gesty seksualne pozbawione więzi uczuć. W pornografii ciało pełni rolę rzeczy – przedmiotu specyficznych doznań, przedmiotu użycia seksualnego.

Jak pornografia może wpływać na człowieka?

     Już po pierwszym współżyciu seksualnym człowiek staje się inny niż był do tej pory. Nigdy nie wróci do stanu, w jakim był przed tym przeżyciem. Będzie teraz miał inne widzenie świata, inny stosunek do ludzi. W tym sensie mówimy, że współżycie seksualne ma charakter nieodwołalny.

Pornografia a przemoc.
     Według uczonych amerykańskich i brytyjskich pornografia nie tylko nie rozładowuje agresji, jak dawniej sądzono, ale wręcz odwrotnie, wzmaga ją. Osłabia i niszczy więzi, zmniejsza zainteresowanie miłością kobiety i mężczyzny, zwiększa agresję chłopców wobec dziewcząt, mężczyzn wobec kobiet. Może prowadzić do rozbicia małżeństwa i rodziny. Pornografia osłabia zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet współczucie wobec ofiar gwałtu. Wpływa na zmiany myślenia i postępowania w kierunku traktowania siebie i innych ludzi jako rzeczy lub przedmiotów użycia seksualnego.
     Według badań prof. Zilmanna z Uniwersytetu Indiana - najpierw osoby badane odrzucały materiały pornograficzne z odrazą, po ponownym oglądaniu przestały odrzucać. Znikło też u nich pierwotne uczucie smutku i niepokoju. Pod wpływem dalszego obcowania z pornografią znikło poczucie wstrętu i wstydu. W miarę przedłużania ekspozycji osoby uznały pornografię za rzecz normalną i pożądaną. Obcowanie z pornografią prowadzi do utraty wolności wewnętrznej (uzależnienia). Mechanizm uzależnienia pokazuje, że ponowne oglądanie tego samego materiału wywołuje mniej intensywne podniecenie od poprzedniego. Następuje zmniejszenie naturalnej wrażliwości, stępienie jej. Aby osiągnąć poprzedni poziom podniecenia,
     Oglądający potrzebują bodźca coraz silniejszego – co z kolei może prowadzić do szukania materiałów przedstawiających nienaturalne a nawet dewiacyjne, czyli zboczone zachowania seksualne z przemocą i gwałtem .Pornografia upośledza naturalną wrażliwość seksualną człowieka i zatrzymuje w rozwoju osobowym, prowadzi do patologii więzi (przemoc seksualna). Również bardzo niebezpieczne może okazać się fantazjowanie erotyczne, które staje się bardzo silnym stymulatorem seksualnym a to ostatecznie może prowadzić nawet do popełniania przestępstw na tle seksualnym.

KLASYFIKACJA PRZEMOCY SEKSUALNEJ:
  1. Przemoc seksualna bez kontaktu fizycznego: rozmowy o treści sex.- wyrażanie wprost pragnień seksualnych; ocena atrakcyjności seksualnej dziecka seksualnej lub własnej; rozmowy telefoniczne o treści obscenicznej; "oglądactwo"
  2. Kontakt przez pobudzanie intymnych części ciała: dotykanie ciała dziecka w celu podniecenia się; całowani intymnych części ciała "ocieractwo" /np. autobusowe/; pobudzanie narządów płciowych dziecka lub zmuszanie go do pobudzania narządów sprawcy
  3. Kontakty oralno-genitalne: lizanie, całowanie, stosunki oralne z pochwą , członkiem odbytem
  4. Stosunki między udowe
  5. Penetracja seksualna: z zastosowaniem narzędzi: palec – pochwa, odbyt, usta; penetracja genitalna; penetracja analna Seksualne wykorzystywanie dzieci: dziecięca pornografia, dziecięca prostytucja.
WYMIARY KRZYWDZENIA DZIECI
  1. PRZEMOC FIZYCZNA działania wobec dziecka powodujące nieprzypadkowe urazy (stłuczenia, złamania, zsinienia)
  2. WYKORZYSTYWANIE SEKSUALNE – każde zachowanie osoby dorosłej, nastolatka, starszego dziecka, które prowadzi do seksualnego zaspokojenia kosztem dziecka ( ekshibicjonizm, uwodzenie, świadome czynienie z dziecka światków ataków płciowych, zachęcanie do rozbierania się i do oglądania pornografii)
  3. PRZEMOC EMOCJONALNA rozmyślne, nie zawierające ataków przemocy fizycznej, zachowania dorosłych wobec dzieci, które powodują znaczące obniżenie możliwości prawidłowego rozwoju dziecka ( wyzwiska, groźby, szantaż, straszenie, emocjonalne odrzucanie, nadmierne wymagania nieadekwatne do wieku i możliwości psychofizycznych dziecka)
  4. ZANIEDBYWANIE niezaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka zarówno fizycznych ( właściwe odżywianie, ubieranie, ochrona zdrowia, edukacja) jak i psychicznych ( poczucie bezpieczeństwa, miłość rodzicielska, troska)
ROZPOZNANIE
ŚLADY FIZYCZNE
  1. Ślady przemocy fizycznej / siniaki, zadrapania/
  2. Urazy /złamania, pęknięcia błon śluzowych/
  3. Choroby /grzybice, przenoszone drogą płciową/
  4. Infekcje dróg moczowo-płciowych i ust
  5. Ślady spermy
ŚLADY PSYCHICZNE, ZMIANY ZACHOWAŃ
  1. Zaburzenia snu, koszmary, lęki nocne
  2. Niezrozumiałe dolegliwości somatyczne / bule brzucha, wymioty , nudności/
  3. Lęki , strach, fobie
  4. Izolowanie się, zamykanie w sobie
  5. Zachowanie regresywne: płaczliwość, trzymanie się rodziców, moczenie się
  6. nadpobudliwość ruchowa, masturbacja
  7. Problemy z nauką, konflikty w szkole
  8. Depresja, przygnębienie, smutek
  9. Nagłe lęki wobec rodzica tej samej płci
  10. Nieoczekiwane, nagle zainteresowani seksem, własny ciałem lub seksem i ciałem innych /np. rodziców/
  11. Nagła zmiana zachowania wobec jakiegoś dorosłego
    • Tajemnica o której nie można rozmawiać
    • Tylko mi się przytrafiają takie rzeczy
    • Dwoistość odczuć
    • Dziecko może sygnalizować fakt przemocy seksualnej
REAKCJA WSPÓŁRODZICA
  • Nie wie lub woli nie wiedzieć
  • W gruncie rzeczy jest mu to na rękę
  • Nie czyta sygnałów (nieświadomy, naiwny)
  • Czasami jest to norma ( wstyd dotyczy nieślubnego dziecka a nie tego , że ze związku kazirodczego)
  • Środek służący utrzymaniu rodziny:
    • względy finansowe, zdobywanie pieniędzy
    • zastąpienie w roli seksualnej matki lub ojca
    • nie można rozbijać rodziny, zabierzesz braciom ojca rodziny takie izolują się, zamykają w sobie, matką targają sprzeczne uczucia
Matki jako sprawcy są rzadko ujawniane.
Najczęściej przyczyną jest:
  • homoseksualizm
  • samotność matki, sfrustrowanej brakiem mężczyzny
  • np. pocieszały synów w nieudanym życiu seksualnym zaburzenia osobowości, narkomania alkoholizm.
FAZY REAKCJI DZIECKA
  1. UKRYWANIE – występuje poczucie winy, lęk, wstyd, często ukrywanie jest wymuszone, ambiwalencja do sprawcy : miłość i nienawiść, lęk i dążenie do kontaktu
  2. BEZKARNOŚĆ – wstyd, samotność, z nikąd pomocy, bycie w matni, niezdolność do przeciwdziałania lub unikania, poczucie zagrożenia
  3. PRZYSTOSOWANIE – adaptacja, mechanizmy obronne, tak ma być
  4. KONFLIKT, PROTEST – załamanie się mechanizmów obronnych, doroślenie , rosnące straty – może dojść do samobójstwa
  5. WYCOFANIE SIĘ – już koniec z tym, wyprowadzka, ucieczka, zwykle to ofiara przegrywa

SCENARIUSZ ZAJĘĆ SOCJOTERAPEUTYCZNYCH POD HASŁEM "PORNOZNIEWOLENIE"

DIAGNOZA: wychowankowie przejawiający skłonność do nadmiernego zainteresowania treściami pornograficznymi; czytanie i oglądanie czasopism, prezentowanie charakterystycznych dla danej płci fragmentów intymnej części ciała i poprzez sferę kulturową tj. nazwy, znaki symbole a więc przez wypowiedzi, znaki graficzne – rysunki, filmy, gry komputerowe a także poprzez dźwięki muzyczne wprowadzające rytmy kopulacyjne.

CELE OGÓLNE:
  • korekta patologicznych doświadczeń
  • uwolnienie napięć emocjonalnych
  • zmiana niekorzystnych nawyków wzorców zachowań
CELE SZCZEGÓŁOWE (OPERACYJNE):
  • potrafią odróżnić dobre czyny od złych i je ocenić;
  • nabędą umiejętność odmawiania i podejmowania decyzji (np. potrafią odmówić uczestnictwa w seansach filmowych, grach towarzyskich, rozmowach, zaniechają sięgania po czasopisma i materiały o treściach pornograficznych.
  • zrozumieją i zaakceptują zasady norm moralnych.
METODY PRACY W CZASIE ZAJĘĆ
  • praca w małych grupach
  • mini wykład
  • "burza mózgów"
  • odgrywanie ról i scenek
  • praca w parach
  • historyjka
  • film
  • projektowanie reklam
ZASADY PRACY W GRUPIE

SPOTKANIE I

TEMAT: Zagrożenia z którymi możemy się spotkać.

Cele ogólne:
  • Zainteresowanie uczestników uczestników treścią i formą programu.
  • Zapoznanie z tematami poszczególnych zajęć, zasadami współpracy i konstrukcją wszystkich spotkań.
Cele operacyjne:
    uczniowie poznają pozytywne i atrakcyjne cele uczestnictwa w tym programie, odwołanie się do tego, co z perspektywy ich filozofii życiowej, doświadczeń , postaw jest ważne i atrakcyjne.
    Zdobędą doświadczenia integrujące w nietypowych sytuacjach i wokół nietypowego zadania. Zwrócą uwagę na niebezpieczeństwo zagrożeń związanych z pornografią.
Metody i techniki pracy:
  • Mini wykład,
  • Zabawa,
  • Burza Mózgów
  • Wypowiedzi ludzi młodych
  • Ćwiczenia
  • Piosenka.
Środki dydaktyczne:

Duże arkusze szarego papieru, markery, flamastry, kolorowy papier komputerowy, Plansze do ćwiczeń

CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 45 min

Wychowawca wita uczestników, pyta o samopoczucie.
  1. Kółko rozpoczynające – zabawa
  2. Wykonanie własnych wizytówek
  3. Zasady pracy w grupie.
  4. Wybór lidera grupy.
  5. Wprowadzenie do tematu – mini wykład:
         Istnieją sprawy dla których warto żyć: miłość, wolność, przyjaźń, radość. Jednak na drodze do tych wartości człowiek napotyka na różnego rodzaju przeszkody i pułapki. Możemy się uczyć sztuki znajdowania dobrych dróg, sztuki pokonywania trudności, uczenia się odróżniania dobrych dróg od złych oraz omijania pułapek, które możemy napotkać. Zdrowe życie w naszym rozumieniu to: dobre traktowanie siebie, dobre traktowanie innych ludzi, poszukiwanie dobrych spraw dla których warto żyć.
  6. Piosenka: "Jak w uczniowskim zeszycie".
  7. Burza mózgów – Co to jest pornografia?
  8. Definicja pornografii
         Pornografia ukazuje seksualność człowieka od strony czysto "technicznej", cielesnej bez zainteresowania ludzkim duchem, który przecież w prawdziwej miłości odgrywa najważniejszą rolę. Pornografia zabija w człowieku uczucia wyższe związane z przeżywaniem miłości, w tym gotowość do poświęceń dla ukochanej osoby. Pornografia wyrabia w człowieku przekonanie, że w związku dwojga ludzi liczą się tylko przyjemne doznania, i to jest cel i sens życia seksualnego.

    Czym innym jest oglądanie filmów erotycznych, czy wręcz pornograficznych z zamiarem i nastawieniem na oglądanie "momentów" a czym innym jest oglądanie sceny erotycznej w filmie fabularnym, w którym jest to niewielki epizod w jakiś sposób uzasadniony ciągłością fabuły, pozbawiony przy tym typowej dla pornografii wulgarności?
  9. Wypowiedzi młodych
  10. Ćwiczenia: "TAK – NIE", "DOTYK – DOBRY, DOTYK ZŁY".
  11. KÓŁKO KOŃCZĄCE – "ISKIERKA".
    Ćwiczenie: "dotyk dobry – dotyk zły"
SPOTKANIE II

Część pierwsza: projekcja filmu - "PORNOZNIEWOLENIE"

TEMAT: Pornografia degradacją człowieczeństwa

CEL ZAJĘĆ:
  • dostarczenie realistycznego przykładu funkcjonowania osób, często bardzo młodych, zniewolonych na skutek pornografii oraz relacji tych, którym udało się uwolnić z uzależnienia
  • pogłębienie wiadomości dotyczących skutków pornografii.
Materiały pomocnicze: kaseta video z filmem "Pornozniewolenie" Magnetowid VHS i telewizor

Przebieg zajęć :
  1. Prowadzący zapowiada projekcję filmu przygotowaną przez Stowarzyszenie Kulturalne "Fronda", która jest zapisem wypowiedzi ludzi, którzy w przeszłości związani byli z seks – biznesem w USA.
  2. Po projekcji kierujemy polecenie: "Napisz list do jednej z postaci filmu: "w, jaki sposób pomógłbyś jej uwolnić się z pułapki pornografii" (listy są anonimowe)
  3. Wskazane jest omówienie następujących zagadnień:
    • Efekt uzależnienia – od kiedy zaczęli interesować się pornografią ich zaangażowanie rosło i sięgali po coraz to nowe pisma i video kasety;
    • Efekt eskalacji – z upływem czasu zainteresowani pornografią zaczynali rozglądać się za materiałem coraz bardziej wyrazistym, drastycznym;
    • Tracenie wrażliwości – materiały (książki, czasopisma, filmy, które wcześniej dostrzegali jako szokujące, nieprzyzwoite, odrażające, z czasem zaczynały wydawać się możliwe do zaakceptowania i zwyczajne).
    • Wzrastająca tendencja wcielania w życie, u osób tych coraz silniej odzywała się potrzeba praktykowania zachowań oglądanych w publikacjach pornograficznych.
SPOTKANIE III

MITY PORNOGRAFII
JAKIE ZNACIE MITY PORNOGRAFII?
PORNOGRAFIA NIE SZKODZI

     Podstawowym mitem jest głoszenie, że pornografia nie wywołuje skutków negatywnych a w niektórych przypadkach ma nawet powodować działanie terapeutyczne mające wyzwalać młodych lęku, czy agresji seksualnej. Z badań wynika, że korzystanie z pornografii ma negatywny wpływ na rozwój osobowości, utrudnia rodzicom wychowanie dzieci, niszczy pozytywne normy moralne i obyczajowe, osłabia poczucie winy i wstydu. Pornografia, której zasadniczym celem jest pobudzenie seksualne użytkownika, narusza godność człowieka i stanowi formę przemocy, godzi ona w normy etyki seksualnej i podcina wartości rodzinne. Jej konsumpcja rozbudza pożądanie seksualne i prowadzi do szukania coraz mocniejszych wrażeń.

NIE MOŻNA ZDEFINIOWAĆ PORNOGRAFII

     Są rzeczy, które bezwzględnie pornografią są i zaprzeczać temu znaczy zaprzeczać rozumowi. Większość przestępców seksualnych też nie potrafiłoby podać definicji pornografii, ale wiedzą co to jest i setki razy mieli z nią styczność. Niestety jak wygląda pornografia wiedzą dziś nawet kilkunastoletnie dzieci, nie wiedzą natomiast dyżurne autorytety. Np. półtoraroczne dziecko widząc tramwaj nie potrafi podać definicji tramwaju, ma jednak Antyle rozumu w głowie, by nie traktować tramwaju, jakby nie istniał młodych nie pchać się pod jego koła.

PORNOGRAFIA ZNUDZI SIĘ I ZNIKNIE?

     Tak twierdzą zwolennicy pornografii, jest to jeszcze jeden mit przemysłu porno mający utwierdzić społeczeństwo młodych postawie bierności młodych akceptacji wobec niego. Tymczasem już pobieżna informacja wskazuje, że fala pornografii nie mija, ale rozszerza się młodych prezentowane treści są coraz bardziej drastyczne młodych docierają do coraz to nowych młodych młodszych grup społecznych. Ma ścisłe związki młodych brudnymi pieniędzmi młodych wdziera się dziś wszędzie przez nieskromne mody im stroje, filmy, kasety, Internet, książki młodych dziesiątki kolorowych pism.

ZAKAZ PORNOGRAFII UDERZA W WOLNOŚĆ WYPOWIEDZI.

     Pornografia która tak głęboko niszczy ludzi, naszą kulturę młodych wartości rodzinne zasługuje na zakaz zarówno obyczajowy, jak młodych prawny. Domaganie się respektowania takiego zakazu jest wyrazem poczucia odpowiedzialności młodych poszanowania dla demokratycznych reguł, do których należy poszanowanie prywatności, wrażliwości młodych godności ludzkiej niszczonych przez pornografię. Np. nikt nie proponuje rezygnacji młodych tajemnicy spowiedzi, lekarskiej lub służbowej, nie godzimy się także na wolność publicznego obrażania lub wypowiadania oszczerstw. Oznacza to, że tak bardzo ceniona swoboda wypowiedzi, gdy jest nadużywana, budzi sprzeciw nie tylko moralny ale niesie nierzadko konsekwencje prawne.

MŁODZI PYTAJĄ

    Wypowiedzi młodych na temat pornografii:
    Kiedy więc masz ochotę włączyć film, czy sięgnąć po kolorowe czasopismo, o którym wiesz, że najoględniej rzecz ujmując — nie jest przyzwoite, spróbuj sobie uświadomić, że korzystając z takiej formy rozrywki stajesz się konsumentem toksycznego towaru.
     Czy można odróżnić - co jest pornografią, a co nią nie jest?
     W kwestii - czy dane pismo, druk lub wizerunek ma charakter pornograficzny, należy zwrócić uwagę na cel działania sprawcy, który uwidacznia się w samym dziele. Już sama treść wykazuje, czy autorowi chodziło przede wszystkim o stworzenie dzieła sztuki, a więc o osiągnięcie efektu artystycznego, czyli wzruszenia, czy też o wywołanie podniecenia płciowego - czyli o stymulację seksualną.
  1. Według "Słownika języka polskiego" słowo atrapa oznacza imitację sprzedawanych przedmiotów. Czy według Ciebie - w pornografii ciało człowieka staje się poniekąd taką atrapą, w której osoba zredukowana jest do rzeczy w celach dochodowych?
  2. Co według Ciebie, może zrobić ktoś, kto oglądając telewizję jest zaskakiwany treściami pornograficznymi?
  3. Czy dostrzegasz związek między modą na styl bycia atrakcyjnym seksualnie a pornografią?
  4. Wymień wszystkie zagrożenia, jakie mogą wystąpić u konsumentów pornografii.
  5. Co sądzisz o stwierdzeniu, że w efekcie pornografia stanowi swoisty handel doznaniami seksualnymi poprzez ofertę stymulacji seksualnej?
  6. Czy obcowanie z pornografią stanowi poddawanie się eksploatacji seksualnej?
  7. Jak oceniasz tzw. humor - dowcipy zawierające treści pornograficzne poniżające godność osobową człowieka? Czy, według Ciebie jest na miarę człowieka - zabawa w to, co go poniża?
  8. Jak sądzisz, czy dziecko lub młody człowiek decydujący się na obcowanie z pornografią lub bezmyślnie poddający się temu, zdaje sobie sprawę, że w sposób bardzo znaczący może to wpłynąć na całe późniejsze życie? - na jego sens i cel?
  9. Jak sądzisz, czy osoba, u której nastąpiło stępienie wrażliwości seksualnej oraz uzależnienie od treści porno - może być ekspertem orzekającym - co jest pornografią, a co nią nie jest?
  10. Jakie, według Ciebie, mogą być skutki eksploatacji seksualnej dzieci i młodzieży dla przyszłości rodzin, narodów i państw?
    Moda nie dopuszcza uzasadnienia - dlaczego właśnie tak? czy to będzie dla mnie i dla innych dobre, czy złe - ale żąda bezrefleksyjnego naśladownictwa (dyktat mody).
    Moda a manipulacja:
  11. Jaki jest wpływ mody na wczesne rozpoczęcie współżycia seksualnego (wczesną inicjację seksualną)? Mądrość a moda:
  12. Czy uznasz za mądrego kogoś, kto niewolniczo stosuje się do nakazów mody nie zastanawiając się (nie dbając, czy to będzie szkodzić zdrowiu i jak wpłynie na estetykę wyglądu (na piękny wygląd) oraz jak zmieni niewerbalne komunikaty o sobie samym (jak inni będą go odbierali?)
  13. Jak moda wpływa:
    1. na odchudzanie się (możliwość wystąpienia anoreksji"), ' Anoreksja - choroba przejawiająca się jadłowstrętem. Może prowadzić do śmierci.
  14. Jak sądzisz, czy zmiana u młodzieży po pierwszym współżyciu seksualnym, prowadzi do zwiększenia szacunku do siebie oraz do innych ludzi - czy do lekceważenia ich, a nawet do pogardy?
Wypowiedzi młodych na temat pornografii. Załącznik nr.1

CO PRZYNOSI ZE SOBĄ PLAGA PORNOGRAFII:
Załącznik nr.2

HASŁA Z KONKURSU "STOP PORNOGRAFII":
Załącznik nr.3

Załącznik nr.1

     Przez pornografię dzieje się to, co widzimy na ulicach; przemoc i gwałt. W życiu należy się trochę intymności. Nawet gdybym nie miała grosza przy duszy, nie zgodziłabym się na pozowanie do pism pornograficznych. Wolałabym wykonywać każdą inną, nawet fizyczną pracę. Gdybym się zdecydowała pozować, to wiem, że inni ludzie mogliby przez to patrzyć na mnie jak na przedmiot, a nie na osobę. Nie chcę, by ktoś tak mnie traktował. Poza tym jest to sprzeczne z moją moralnością. Nie chcę się przyczyniać do rozwoju zła w drugim człowieku.
(Gosia)

Pornografia uzależnia jak narkotyk! Uwierzcie mi, wiem, co mówię. Zaczęło się bardzo niewinnie, bo na którejś z prywatek. Kolega włączył taki film, no i oglądaliśmy go wspólnie, w gronie 15 – 16 osób. Niektóre z koleżanek po prostu wyszły z pokoju i to było najlepsze rozwiązanie. Ja zostałem, nie wiem nawet dlaczego. Czegoś takiego nigdy nie widziałem. Później sam zacząłem oglądać te filmy i nim się zorientowałem, stałem się uzależniony od pornografii. Na szczęście niedawno zakochałem się i teraz wiem, co to prawdziwa miłość. To coś najpiękniejszego na świecie. Nigdy więcej nie sięgnę po film pornograficzny.
(Andrzej)

To skandal, że pisma o treści pornograficznej można kupić np.: w sklepie spożywczym czy kiosku. Mało tego, są one eksponowane na pierwszych miejscach. Przecież do takiego sklepu chodzą też dzieci, młodzież i czasem, nawet wbrew swojej woli, muszą patrzeć na pornografię. Jeśli dorosły człowiek chce kupić takie pismo, to niech idzie do sex shopu. Chyba w żadnym kraju pisma i kasety z pornografią nie są tak dostępne jak w Polsce. W wypożyczalniach kaset zniknęły z półek opakowania i umieszczono je w katalogach, ale to za mało.
(Bogdan)

Oglądałem raz w życiu film o treści pornograficznej. Zrobiłem to z całą świadomością, bo chciałem sobie wyrobić własne zdanie na ten temat. Zobaczyłem i więcej nie chcę tego oglądać. To upodlenie człowieka, sprowadzenie go do rangi przedmiotu, a nie podmiotu. Najgorsze, że ludzie robią to dla pieniędzy i że inni robią na tym biznes. Przecież pornografia to cały przemysł o ogromnych obrotach. Dla mnie to zarabianie brudnych pieniędzy.
(Leszek)

Nie lubię przesady, ani w jedną ani w drugą stronę. Uważam, że pornografia to nic dobrego, ale ponieważ żyjemy w wolnym kraju, więc ludzie dorośli, jeśli chcą, to mogą kupować pisma pornograficzne i pożyczać kasety. Zaznaczam, że ludzie dorośli. Zdecydowanie potępiam tak dużą dostępność tego rodzaju pism niemal w każdym sklepie. To skandaliczne i ten problem powinno się jak najszybciej rozwiązać.
(Łukasz)

Rozkwit pornografii w naszym kraju w dużej mierze odpowiada za to, co się dzieje na ulicach. Wzrost przestępczości, gwałty, kradzieże, rozboje – przecież to nie wzięło się z nikąd! Młodzi ludzie oglądają takie filmy i naśladują tych "bohaterów". Powinniśmy wszyscy zastanowić się, jak uchronić młode pokolenie przed zalewem pornografii i zła, jakie ze sobą niesie. Żeby tylko nie przyszło nam słono zapłacić za rozwój kraju, wolność i inne tzw. dobra cywilizacji.
(Jakub)

Polska młodzież nie jest taka zła, jak się przypuszcza. Jest sporo bardzo szlachetnych, energicznych ludzi, którzy chcą coś wartościowego zrobić w tym życiu. Prawdę mówiąc, mam dość rozmów o seksie, pornografii i innych takich rzeczach. Mówcie nam o tym, jak uzdrowić świat, jak dać coś z siebie innym, jak kochać i być kochanym. To są prawdziwe wartość, dla których warto żyć. W tym zalewie wszelkiego zła, pornografii, komercji trzeba dać sobie oddech, zastanowić się, po co się żyje i dla kogo.
(Basia)

Załącznik nr.2

GDY POJAWI SIĘ W DOMU, NA PEWNO SIĘGNĄ PO NIĄ DZIECI
ZAGROŻONY JEST PRAKTYCZNIE KAŻDY MAŁOLAT BAWIĄCY SIĘ W PIASKOWNICY
WZRASTA PRZESTĘPCZOŚĆ
NASTĘPUJE UZALEŻNIENIE OD PORNOGRAFII
MĘŻCZYZNA ZACZYNA DZIAŁAĆ JAK ZAPROGRAMOWANA MASZYNA
ZANIKA POCZUCIE WSTYDU
WIĘKSZOŚĆ WCIELA OGLĄDANE SCENY W ŻYCIE
ZOSTAJE ZNISZCZONA RODZINA
ZARÓWNO U KOBIET, JAK I MĘŻCZYZN OBNIŻA SIĘ CHĘĆ POSIADANIA POTOMSTWA
ZMNIEJSZA SIĘ POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA W SPOŁECZEŃSTWIE
ZWIĘKSZA SIĘ RYZYKO ZACHOROWANIA NA CHOROBY PRZENOSZONE DROGĄ PŁCIOWĄ

Załącznik nr.3

Odrzuć porno,
Bo nie wolno.
Janusz Jarmużek – Pniewy

To nie są żarty! Polak potrafi
postawić veto pornografii.
Janina Szostak – Miechów

Porno rysunki, porno pomysły
Radują tylko chore umysły.
Janina Szostak – Miechów

Nic innego nie potrafi,
Wiec się oddał pornografii.
Teresa Kot – Raszówka

Tyle piękna na tym świecie,
A ty czytasz takie śmiecie.
Janusz Jarmużek – Pniewy

Dam Ci rękę, będę twoja
Gdy wyrzekniesz się "Playboya"
Zenon Sułkowski – Bełchatów

Spójrz inaczej na kobiety.
Szukaj piękna – nie podniety.
Teresa Kot – Raszówka

Wszystkie pornosy do koszy.
Zenon Sułkowski – Bełchatów

OPRACOWANIE mgr MIECZYSŁAW SKÓRA, mgr BOŻENA SULARZ.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie