Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Związki chemiczne w żywieniu i ich wpływ

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3077 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

ZWIĄZKI CHEMICZNE W ŻYWIENIU I ICH WPŁYW NA ZDROWIE CZŁOWIEKA

DZIEŃ WARZYW I OWOCÓW W ZESPOLE SZKÓŁ NR 3 W KALISZU



Klasa III gimnazjum
przedmiot – chemia

Treści ścieżki edukacyjnej : Edukacja prozdrowotna
  1. skład żywności, układanie jadłospisów, ich różnice ze względu na wiek, stan zdrowia, rodzaj pracy ,
  2. higiena produkcji i przechowywania, przenoszenie i przechowywanie żywności, prawa konsumenta, reklama żywności.
Cele lekcji :
  1. Ogólny – poznanie podstawowych składników żywności niezbędnych do funkcjonowania organizmu.
  2. Operacyjne :
      uczeń wie :
    • jakie pierwiastki podstawowe występują w organizmie człowieka,
    • jakie są podstawowe składniki żywności,
    • co to są makro- i mikroelementy,
    • jakie środki konserwujące stosuje się w gospodarstwie domowym,
    • jak należy rozumieć określenia : zdrowa żywność i zdrowe żywienie, uczeń potrafi :
    • podać nazwy artykułów spożywczych zawierających podstawowe pierwiastki,
    • podać niektóre objawy niedoboru podstawowych pierwiastków,
    • określić rolę poszczególnych składników żywności w organizmie człowieka,
    • podać przykłady produktów spożywczych zawierających dany składnik,
    • wyjaśnić w jakich okolicznościach może dojść do skażenia żywności,
    • wyjaśnić, dlaczego należy myć owoce i warzywa,
    • wyjaśnić, w jakim celu dodaje się do produktów spożywczych środki oznaczone symbolem "E",
    • objaśnić zasady prawidłowego żywienia,
    • zaplanować jadłospis uwzględniający zasady prawidłowego żywienia.
  • Umiejętności kształcone w trakcie realizacji projektu :
    • planowanie, organizowanie i ocenianie własnej pracy, nauki,
    • skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach,
    • efektywnej pracy w grupie,
    • podejmowania grupowych decyzji,
    • przygotowanie do publicznych wystąpień,
    • poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł,
    • rozwijanie własnych zainteresowań.
    Metody : metoda projektu, praca w grupach. Środki dydaktyczne
    podręcznik, Encyklopedia multimedialna PWN, Internet, etykiety z opakowań różnych produktów spożywczych, książki kucharskie.

    Realizacja projektu.
    1. Spotkanie organizacyjne.
           Na spotkaniu tym nauczyciel formułuje temat całego projektu oraz tematy dla poszczególnych grup. Informuje uczniów o celach projektu i zadaniach, które należy wykonać aby zrealizować cele projektu. Następnie, przy współudziale uczniów, dokonuje podziału klasy na zespoły i przydziela im temat cząstkowy. Ustala zadania dla grup, kalendarz obejmujący terminy konsultacji i datę prezentacji. Informuje o warunkach w jakich będą odbywały się prezentacji ustala kryteria ocen. Wszystkie informacje uczniowie otrzymują na kartkach w postaci instrukcji do projektu i schematu planu sprawozdania, planu prezentacji i podziału zadań w zespole.
    2. Konsultacje.
      Konsultacje mają charakter obowiązkowy.
      Odbywać się będą w środę w godz. 1430 – 1530.
    3. Prezentacja.
      Poszczególne zespoły przedstawiają sprawozdania, plan prezentacji i wyznaczeni przez cały zespół uczniowie dokonują prezentacji projektu.
      Kryteria oceny :
      • samoocena każdego z uczniów i samoocena całego zespołu uwzględniona w karcie podziału zadań,
      • stopień realizacji celów projektu,
      • forma prezentacji projektu,
      • wartość treści i poprawność stylistyczna, ortograficzna wypowiedzi pisemnych
      • zaangażowanie poszczególnych uczniów w przygotowaniu projektu,
      • estetyka przygotowanych materiałów,
      • różnorodność wykorzystanych źródeł,
      • terminowość wykonania prac.
      Opracowała
    mgr Ewa Werblińska

    Załącznik nr 1

    PODZIAŁ ZADAŃ W ZESPOLE
    Lp. Zadanie(co trzeba wykonać) Kto tozrobi ? Samoocena uczniawykonującegodane zadanie
    Ocena zespołu pracydanego ucznia
    1
    2

    PLAN SPRAWOZDANIA
    1. Temat projektu.
    2. Lista uczniów realizujących projekt.
    3. Wstęp :
      • podanie celów projektu;
      • przedstawienie problemu, który jest tematem projektu;
      • opis osiągnięć autorów projektu.
    4. Część główna :
      • opis metod dojścia do celu;
      • opis efektów, jakie przyniesie zastosowanie projektu;
      • analiza realizacji celów projektu.
    5. Wnioski.
    6. Załączniki np. ankiety, tabele, plakaty, plansze, rysunki, itp.
    7. Bibliografia.
    PLAN PREZENTACJI
    1. Wprowadzenie. ( cel wystąpienia i zagadnienia )
    2. Motywacja. ( dlaczego warto wysłuchać danej prezentacji )
    3. Treści podzielone na części.
    4. Podsumowanie każdej części. (przypomnienie najważniejszych elementów prezentowanej części )
    5. Zakończenie. (podsumowanie całości )
    6. Wnioski.
         Prezentację projektu może przedstawić jeden uczeń lub kilku uczniów – należy to uwzględnić w planie.

    Załącznik nr 2

    INSTRUKCJA DO PROJEKTU

    ZESPÓŁ I
    1. Temat projektu :
           Jakie pierwiastki muszą znajdować się w pożywieniu człowieka, aby mógł prawidłowo funkcjonować ?
    2. Cele :
           uczeń wie jakie pierwiastki podstawowe występują w organizmie człowieka co to są makro – i mikroelementy uczeń umie podać nazwy artykułów spożywczych zawierających podstawowe pierwiastki i podać niektóre objawy niedoboru tych pierwiastków.
    3. Zadania, które trzeba wykonać aby zrealizować cele projektu :
      • ustalić zasady pracy w zespole,
      • dokonać podziału zadań w zespole,
      • opracować plan sprawozdania,
      • opracować plan prezentacji.
    4. Termin prezentacji : 30.10. 2003.
    5. Formy prezentacji pracy zespołu : plakat, plansza, foliogramy – do wyboru.
    6. Kryteria oceny projektu :
      • samoocena każdego z uczniów uwzględniona w karcie podziału zadań,
      • samoocena zespołu,
      • ocena całego zespołu klasowego,
      • stopień realizacji celów projektu,
      • forma prezentacji projektu,
      • zaangażowanie poszczególnych uczniów w przygotowaniu projektu,
      • estetyka przygotowanych materiałów.
    Załącznik nr 3
    INSTRUKCJA DO PROJEKTU
    ZESPÓŁ II
    1. Temat projektu :
      Chemia a wyżywienie ludzkości – zalety czy wady ?
    2. Cele :
           uczeń wie dlaczego stosujemy nawozy sztuczne, w jaki sposób przechowywać żywność i jaki to ma wpływ na zdrowie człowieka uczeń umie wyjaśnić w jakich okolicznościach może dojść do skażenia żywności, dlaczego należy dokładnie myć owoce i warzywa .
    3. Zadania, które trzeba wykonać aby zrealizować cele projektu :
      • ustalić zasady pracy w zespole,
      • dokonać podziału zadań w zespole,
      • opracować plan sprawozdania,
      • opracować plan prezentacji.
      Termin prezentacji : 30.10. 2003.
    4. Formy prezentacji pracy zespołu : plakat, plansza, foliogramy – do wyboru.
    5. Kryteria oceny projektu :
      • samoocena każdego z uczniów uwzględniona w karcie podziału zadań,
      • samoocena zespołu,
      • ocena całego zespołu klasowego,
      • stopień realizacji celów projektu,
      • forma prezentacji projektu,
      • zaangażowanie poszczególnych uczniów w przygotowaniu projektu,
      • estetyka przygotowanych materiałów.
    Załącznik nr 4
    INSTRUKCJA DO PROJEKTU
    ZESPÓŁ III
    1. Temat projektu : Jakie są podstawowe składniki żywności i jaką pełnią one rolę w organizmie człowieka?
    2. Cele :
           uczeń wie jakie są podstawowe składniki żywności, umie je zdefiniować uczeń umie określić rolę poszczególnych składników żywności w organizmie człowieka i podać produkty spożywcze zawierające dany składnik żywności.
    3. Zadania, które trzeba wykonać aby zrealizować cele projektu :
      • ustalić zasady pracy w zespole,
      • dokonać podziału zadań w zespole,
      • opracować plan sprawozdania,
      • opracować plan prezentacji.
    4. Termin prezentacji : 30.10. 2003.
    5. Formy prezentacji pracy zespołu : plakat, plansza, album, foliogramy – do wyboru.
    6. Kryteria oceny projektu :
      • samoocena każdego z uczniów uwzględniona w karcie podziału zadań,
      • samoocena zespołu,
      • ocena całego zespołu klasowego,
      • stopień realizacji celów projektu,
      • forma prezentacji projektu,
      • zaangażowanie poszczególnych uczniów w przygotowaniu projektu,
      • estetyka przygotowanych materiałów.
    Załącznik nr 5
    INSTRUKCJA DO PROJEKTU
    ZESPÓŁ IV
    1. Temat projektu :
           Jakie i dlaczego stosujemy środki konserwujące żywność ? Co oznacza tajemnicze E ?
    2. Cele :
           uczeń wie jakie środki konserwujące stosuje się w gospodarstwie domowym, umie wyjaśnić, w jakim celu dodaje się środki oznaczone symbolem E do produktów spożywczych, wyjaśnić pojęcia : barwniki, przeciwutleniacze, zagęszczacze.
    3. Zadania, które trzeba wykonać aby zrealizować cele projektu :
      • ustalić zasady pracy w zespole,
      • dokonać podziału zadań w zespole,
      • opracować plan sprawozdania,
      • opracować plan prezentacji,
      • przygotować etykiety z opakowań różnych produktów spożywczych,
      • sporządzić wykaz z nazwami dodatków do żywności oznaczonych symbolem E wykorzystując strony internetowe np.
        http://www.chemia.px.pl/roznosci/
        http://www.man.Lodz.pl./CHEMFAN/.
    4. Termin prezentacji : 30.10. 2003.
    5. Formy prezentacji pracy zespołu : plakat, plansza, foliogramy – do wyboru, analiza etykiet z opakowań różnych produktów spożywczych.
    6. Kryteria oceny projektu :
      • samoocena każdego z uczniów uwzględniona w karcie podziału zadań,
      • samoocena zespołu,
      • ocena całego zespołu klasowego,
      • stopień realizacji celów projektu,
      • forma prezentacji projektu,
      • zaangażowanie poszczególnych uczniów w przygotowaniu projektu,
      • estetyka przygotowanych materiałów.
    Załącznik nr 6
    INSTRUKCJA DO PROJEKTU
    ZESPÓŁ V
    1. Temat projektu :
      Czym należy kierować się planując posiłki ?
    2. Cele :
      uczeń wie jak należy rozumieć określenia : zdrowa żywność i zdrowe żywienie, umie objaśnić zasady prawidłowego żywienia, potrafi zaplanować jadłospis uwzględniający zasady prawidłowego żywienia.
    3. Zadania, które trzeba wykonać aby zrealizować cele projektu :
      • ustalić zasady pracy w zespole,
      • dokonać podziału zadań w zespole,
      • opracować plan sprawozdania,
      • opracować plan prezentacji,
      • przygotować jednodniowy jadłospis dla 15-letniego ucznia.
    4. Termin prezentacji : 30.10. 2003.
    5. Formy prezentacji pracy zespołu : plakat, plansza, foliogramy – do wyboru.
    6. Kryteria oceny projektu :
      • samoocena każdego z uczniów uwzględniona w karcie podziału zadań,
      • samoocena zespołu,
      • ocena całego zespołu klasowego,
      • stopień realizacji celów projektu,
      • forma prezentacji projektu,
      • zaangażowanie poszczególnych uczniów w przygotowaniu projektu,
      • estetyka przygotowanych materiałów.
    Ewa Werblińska
  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie