Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Siła wyporu. Prawo Archimedesa

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5386 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 CELE OPERACYJNE:

Uczeń wie:

  • co to jest siła wyporu, od czego zależy siła wyporu i jakie są jej cechy,
  • jaka jest treść prawa Archimedesa dla cieczy.
Uczeń umie:
  • doświadczalnie wykazać siłę wyporu.
CELE WYCHOWAWCZE:
  • rozwijanie aktywnej postawy ucznia,
  • rozwijanie umiejętności współpracy w grupie.
MATERIAŁY I ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
  • podręcznik, zeszyt ćwiczeń,
  • instrukcje dla uczniów,
  • sprzęt laboratoryjny.
METODY NAUCZANIA:
  • eksperymentalna - ćwiczenia uczniowskie,
  • słowna - rozmowa kierowana.
PRZEBIEG LEKCJI:
  1. Sprawdzenie obecności.
  2. Sprawdzenie zadania domowego.
  3. Część nawiązująca:
    • przypomnienie wiadomości o masie i gęstości(wzór na gęstość),
    • przypomnienie wiadomości dotyczących obliczania ciężaru ciała, gdy znana jest jego masa (wzór na ciężar ciała).
  4. Część właściwa:
    • sformułowanie tematu lekcji, krótka pogadanka na temat obserwacji i doświadczeń uczniów z życia codziennego dotyczących zachowania się różnych ciał wrzuconych do wody,
    • przygotowanie warsztatu pracy,
    • rozdanie grupom instrukcji, celem dokonania:
      1. pomiaru siły wyporu dla ciał o takiej samej objętości, ale wykonanych z różnych materiałów, zapis obserwacji i jej porównanie z tekstem w podręczniku,
      2. zbadania, od czego zależy siła wyporu: kształt ciał i objętość ciał, zapis obserwacji i wyciągnięcie wniosków, a następnie porównanie ich z tekstem w podręczniku,
      3. wykazania, że wartość siły wyporu jest równa ciężarowi wypartej cieczy, zapis obserwacji i wyciągnięcie wniosków-ich porównanie z tekstem w podręczniku,
    • sformułowanie na podstawie powyższych obserwacji odpowiednich wniosków, które złożą się na treść prawa Archimedesa dla cieczy,
    • wyprowadzenie wzoru na podstawie, którego można obliczać wartość siły wyporu:

      Fw = dw * Vw * g
  5. Podsumowanie lekcji:
    • określenie przez uczniów, jakie nowe pojęcia pojawiły się na lekcji i ich prawidłowe zdefiniowanie,
    • określenie cech dotyczących siły wyporu,
    • wskazanie przez uczniów sposobów wyznaczania i obliczania wartości siły wyporu,
  6. Zadanie domowe:
    Oblicz wartość siły wyporu działającej na prostopadłościan ołowiany o objętości 0,1 m zanurzonego całkowicie w wodzie.
Scenariusz lekcji został opracowany na podstawie:
  • Podręcznika, zeszytu ćwiczeń G. Francuz – Ornat, T. Kulawik, M. Nowotny – Różańskiej " Fizyka i astronomia dla gimnazjum" moduł 1
  • Poradnika metodycznego G. Francuz – Ornat, T. Kulawik " Fizyka i astronomia dla gimnazjum" moduł 1
INSTRUKCJE DLA GRUP:

Ad 4.
  1. Masz przed sobą trzy jednakowe prostopadłościenne próbki z aluminium, z mosiądzu, z brązu. Za pomocą siłomierza wyznacz ciężar próbki aluminiowej. Uzyskany wynik zapisz. Nie zdejmując próbki z siłomierza, zanurz ją całkowicie w zlewce z wodą. Ponownie odczytaj i zapisz wskazania siłomierza. Powtórz pomiary dla pozostałych próbek. Zanotuj wyniki.
  2. Przygotujcie kulkę z plasteliny, zlewkę z wodą i siłomierz. Znaną już metodą ( patrz pkt. A ) wyznacz wartość siły wyporu. Wynik pomiaru zanotuj. Powtórz doświadczenie zmieniając kształt plasteliny. Zanotuj wynik pomiaru.

    Następnie plastelinę podziel na dwie części – dla obu wyznacz w znany już Ci sposób wartość siły wypory, wyniki zanotuj.
  3. Masz przed sobą woreczek foliowy, napełnij go wodą, szczelnie zamknij. Za pomocą siłomierza wyznacz ciężar woreczka z wodą, wynik zanotuj. Następnie, nie odczepiając woreczka od siłomierza, powoli zanurz go całkowicię w zlewce z wodą. Oczytaj i zanotuj wskazania siłomierza.
Opracował: Grzegorz Krystaszek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie