Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wpływ stosunków rodzinnych na zachowanie agresywne dzieci

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1591 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Wychowawcy, przywódcy narodów i państw zdawali sobie zawsze sprawę ze znaczenia wychowania dzieci i młodzieży dla ogólnonarodowego i ogólnoludzkiego szczęścia. Wyrazem tego jest znane do dziś hasło:
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie".
     W obliczu narastającej przestępczości nieletnich, chuligaństwa i znieczulenia na cudzą krzywdę coraz pełniej uświadamiamy sobie konieczność podjęcia działań, zapobiegających takim negatywnym zjawiskom społecznym. W związku z tym wzrasta potrzeba zajęcia się dziećmi , które nie wykroczyły jeszcze przeciw ogólnym normom społecznym, ale w stosunkach z otoczeniem wykazują cechy niedostosowania społecznego,mają trudności w kontaktach z rówieśnikami,zbyt często zachowują się agresywnie.
     Dzieci od najmłodszych lat są bacznymi obserwatorami otaczającego świata ,bardzo dokładnie rejestrują stosunki społeczne zachodzące w rodzinie , która jest przecież ich naturalnym środowiskiem wychowawczym.Jednym z głównych zródeł agresywności dzieci jest niewłaściwe postępowanie rodziców w stosunku do swych dzieci. Agresywne zachowanie się dzieci wiąże się zazwyczaj z ogólnym zakłóceniem wzooru stosunków wewnątrz rodziny. Co więcej sami rodzice mogą stanowić wzory zachowania agresywnego.
     Jaki wpływ mają stosunki rodzinne na zachowanie się dziecka agresywnego jest tematem tej pracy. Posłużę się licznymi badaniami przeprowadzonymi przez psychologów.
     Zachowanie agresywne to zachowanie skierowane przeciw określonym osobom lub rzeczom, przynoszące szkodę przedmiotowi agresji, przybierające formę ataku czyli napaści fizycznej lub słownej.

Możemy wyróżnić następująće agresje:

  1. AGRESJA FIZYCZNA- na agresję tą składają się pojedyncze zachowania, jak: uderzenie, potrącenie,szarpanie itp.;reakcje mimiczne.
    Zachowania te ,to tzw. agresja fizyczna bezpośrednia, dająca często kompleks zachowań przybierająćych postać bójek,przestraszania, wybuchów złości skierowanych na kogoś lub coś. Obok niej spotykamy również tzw. agresję fizyczną pośrednią, która mając za cel wyrządzenie szkody określonemu przedmiotowi nie przybiera formy bezpośredniego ataku na tenże przedmiot.
  2. AGRESJA SŁOWNA- atak słowny polegać może na grożeniu, werbalnym straszeniu będącym zapowiedzią przykrych konsekwencji, jakie oczekują daną osobę jeśli nie zachowa się ona zgodnie z wolą agresora..
    Może ona również przybrać postać werbalnego odbierania bądz ograniczania swobody i uprawnień przysługujących danej osobie.2.
    Jest wiele przyczyn które wywołują agresywne zachowanie się:
  1. frustracje wywołujące wystąpienie poczucia krzywdy , emocji,gniewu lub zdenerwowania.Powstają wskutek odebrania dziecku atrakcyjnej zabawki itp. Frustracja powoduje blokadę ,czyli brak możności zaspokojenia określonych potrzeb.Powstaniu agresywnego zachowania się sprzyja zwłaszcza blokada potrzeby uznania społecznego oraz potrzeby samodzielności. Potrzeba uznania społecznego jest zaspokajana przez pozytywne kontakty uczuciowe z bliskimi osobami. U dziecka funkcję tę spełniają przede wszystkim rodzice, jeśli akceptują swe dziecko, zapewniają mu opiekę i pomoc w trudnych sytuacjach życiowych. Dzieci nie mające zaspokojonej przez rodziców potrzeby uznania społecznego określa się mianem"dzieci niekochanych", dzieci pozbawionych "witaminy miłości".
    Dziecko staje się nieraz agresywne wskutek blokady potrzeby uznania społecznego.Jest to spowodowane zbyt częstym upominaniem go przez rodziców, wytykaniem mu różnych wad. Blokada potrzeby samodzielności jest spowodowana licznymi zakazami i nakazami pochodzącymi od dorosłych 3.
  2. Agresja może powstawać także pod wpływem oddziaływania jej modeli, czyli wzorów zachowania występujących w otoczeniu, mimowolnie naśladowanych przez dziecko. Bandura i Huston[1961] przeprowadzili eksperymenty, z których wynika,że agresja jest formą zachowania, którą dzieci naśladują o wiele chętniej niż inne typy zachowań
  3. Agresywne zachowanie się może powstawać na podłożu zachodzących w organizmie zmian chorobowych.Jest ono wtedy jednym z objawów niektórych zaburzeń nerwicowych oraz chorób psychicznych.
SPOSOBY ZAPOBIEGANIA AGRESYWNEMU ZACHOWANIU DZIECI.
  1. Rola kary w opanowaniu agresji.
         Konwencjonalnym sposobem usuwania agresji jest stosowanie siły.O ile poglądy społeczne na temat kary jako generalnej zasady wychowawczej nie są jednolite, to gdy przedmiotem uwagi staje się zachowanie agresywne, mało kto nie jest skłonny postulować ostrych represji za tego rodzaju czyny.
         W rzeczywistości prawda o skuteczności kar jako środka wychowawczego i jej funkcji wobec agresji jest złożona.
         Obserwacja i analiza zachowania się dzieci w realnych sytuacjach życiowych prowadziła wielu badaczy do wniosku o nieskuteczności kary jako techniki kontroli agreji.
         Również Sears, Maccoby, Lewin notują korelację pomiędzy liczbą agresywnych czynów u dzieci przedszkolnych a częstotliwością i natężeniem kar stosowanych przez matki tych dzieci.Dla efektu karania nie jest obojętna sytuacja towarzysząca temu zabiegowi, własności osoby karzącej i związki w jakich pozostaje z karanym. Rodzice karzący dziecko charakteryzują się określonymi własnościami, które niezależnie od ukarania czy też w związku z tym zabiegiem wychowawczym mogą warunkować agresywność u dziecka.Skutecznością karania w sytuacjach społecznych zajmuje się Mika.Dowodzi on,że za pomocą kary można efektywnie usuwać nieaprobowane zachowania,jednakże muszą być w tym celu spełnione określone warunki. Wyznacznikami skuteczności karania w sytuacjach społecznych jest pozytywny stosunek karanego do karzącego oraz akceptacja przez karanego norm uznawanych przez karzącego.
  2. Usuwanie agresywnego zachowania bez stosowania kary.
          W postępowaniu psychoterapeutycznym kierującym się prawami teorii uczenia zaleca się między innymi wygaszanie jako sposób usuwania nie pożądanych reakcji.
         Uporczywe niezwracanie uwagi, nieodpowiadanie na zachowanie agresywne dzieci w pewnych sytuacjach daje się zastosować i może prowadzić do trwałego zaniechania manifestowania agresywności.
         W innym eksperymencie /Tylen i Brown posłużono się procedurą , którą można nazwać"aktywnym wygaszaniem". Wobec kilku chłopców stosowano natychmiastowe przerywanie niepożądanego zachowania się i trwającą 15 minut izolację w przeznaczonym do tego pomieszczeniu. Okazało się ,że była to technika działająca skuteczniej dla obniżenia agresywności niż karanie długotrwałym nawet odosobnieniem w niekorzystnych warunkach,zastosowane dopiero w efekcie oceny czynu agresywnego.
         Pomimo sukcesów w usuwaniu agresywności przez ignorowanie takiego zachowania się czy stosowania aktywnego wygaszania problem nie został rozwiązany.Jak zauważa Berkowitz ,nic nie wiemy o tym,u jakich dzieci agresywność może być usuwana po prostu przez nieodpowiadanie na ich zachowanie się, a u jakich nagle,krótkotrwałe usunięcie z sytuacji, gdzie zaczynają zachowywać się agresywnie, jest drogą do opanowania tej formy niepożądanego zachowania się. Poza tym, brak zareagowania na agresję występującą u dziecka może zostać przyjęte jako aprobata tego rodzaju zachowania się.
         Na podstawie swoich obserwacji z przedszkola oraz licznych badań przeprowadzonych przez psychologów stwierdzam, iż rodzice wywierają ogromny wpływ na zachowanie dzieci.Dzieci wiernie odtwarzają w zabawach, to co się dzieje w domu, wiernie naśladują swoich najbliższych. Dlatego rodzice powinni dbać o to, aby swoim postępowaniem nie dostarczać wzorów agresywnego zachowania. Wiąże się to z koniecznością kontroli własnego zachowania w sytuacjach trudnych, których dziecko jest świadkiem, oraz unikania nadmiernego karania.Wszelkie kary można traktować jako przejawy agresywnego zachowania wobec dziecka dostarczającego mu pewnego rodzaju wzorów postępowania. Ponieważ jednak z wychowania raczej nie sposób wyeliminować całkowicie kar, więc należy po prostu dążyć do ich ograniczenia,, a zwłaszcza unikania karania będącego przejawem otwartej agresji,np.bicia, krzyku, wymyślania- zwłaszcza podejmowanego w stanach silnego gniewu. Nie należy też manifestować wobec dziecka innych takich zachowań, które mogą być przez nie odczuwane jako wyraz niechęci lub wrogości. Jednocześnie trzeba wyraznie podkreślać / nagradzać/ rozmaite społeczne pożądane sposoby zachowania się dziecka, szczególnie gdy znajduje się ono w sytuacjach o charakterze konfliktu zarówno z osobami dorosłymi , jak i z rówieśnikami.

BIBLIOGRAFIA:
  1. A. Bandura, R. H. Walters: "Agresja w okresie dorastania". PWN, W-wa1968.
  2. J. Grochulska: " Reedukacja dzieci agresywnych". WSZiP,, W-wa 1982.
  3. A. Frączek: "Wychowanie a agresja" . W: Psychologia wychowawcza.1970/2.
  4. A. Piekarska :" Agresywne wychowanie – analiza psychologiczna". W: Psychologia wychowawcza.1983/3
  5. J. Ranschburg:" Lęk, gniew , agresja". WSZiP, W-wa 1980.
  6. Z. Skorny:" Dziecko agresywne- objawy, przyczyny, przeciwdziałania".W: Wademecum dla rodziców dzieci od 6 lat do 10 . pod. red. W . Pomykało, W-wa 1987.
  7. Z Skorny:" Psychologiczna analiza agresywnego zachowania się." W-wa 1968, PWN.
  8. K. Zielińska:" Agresja- charakterystyka i uwarunkowanie" , W: Życie Szkoły.

Opracowała : mgr Otylia Celarek - nauczyciel wychowania przedszkolnego.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie