Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Nieśmiałość i jej przyczyny

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5169 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
     Nieśmiałość jest to trudność w kontaktach z innymi ludźmi , która często stanowi dla młodego człowieka przyczynę wielu cierpień i destrukcyjnych przeżyć. Źródłem poczucia zagrożenia dla osoby nieśmiałej jest świadomość obecność innych ludzi , którzy obserwują jej zachowanie i oceniają je. Charakterystyczne dla osoby nieśmiałej poczucie zagrożeniajako doznanie własnej niemocy , lęk przed obnażeniem własnego "ja" oraz obawa przed kompromitacją, krytyką i wyśmiewaniem ze strony innych osób. Charakteryzuje go poczucie niższości,niepewności brak zaufania do siebie i pomniejszenie faktycznie posiadanych umiejetności.U podstaw nieśmiałości leży zatem silne poczucie rozbieżności między tym" jaki jestem" , a tym " jaki powinienem". Osoba , która tego doświadcza , działając w obecności innych czuje się skrępowana , zagrożona psychicznie " obezwładniona" , że nie potrafi funkcjonować na poziomie swoich rzeczywistych możliwości.Następuje faktyczna dezorganizacja jej działania, która z kolei znów wzmacnia lęk przed kontaktami społecznymi.Negatywne doświadczenia coraz bardziej pogłębjają postawę nieśmiałości i prowadzą do charakterystycznych zmian w funkcjonowaniu osoby nieśmiałej.Zmiana form reagowania w sytuacji , gdy człowiek staje się osrodkiemzainteresowań innych ludzi , obejmuje sympyomy somateczne(trudności mowy , niezręcznośc ruchów , drżenie kończyn , pocenie się , czerwienienie lub bladość), jak i symptomy psychiczne (odczuwanie lęku , utrudnianie myślenia oraz niemożliwość skupienia uwagi i zaburzenia pamici).Formą obrony jest bierność. Osoby nieśmiałe raczej nie podejmują z własnej inicjatywy zadań , przewidują kolejne niepowodzenie.

PRZYCZYNY NIEŚMIAŁOŚCI.
     Pierwszym i podstawowym dla dziecka środowiskiem , w którym jego obraz kształtuje się i utrwala jest rodzina. W rodzinie dziecko poznaje siebie - poprzez przekazywanie mu i stopniowo uwewnętrznione oceny uczy się , jakie jest, pod wpływem oczekiwań, wymagań i przykładu osób mu najbliższych dowiaduje się , jakie być powinno. W środowisku rodzinnym dziecko nabywa doświadczeń. Na podstawie rezultatów swojej aktywności, sukcesów i niepowodzeń przekonuje się co potrafi. Przekazany dziecku obraz tego, jakie powinno być stanowi dlań podstawę do oceny własnej osoby i motywuje jednocześnie do postępowania w sposób , który umożliwi stałe zmniejszanie rozbieżności między tym , jakie dziecko jest obecnie , a przedstawionym wzorcem. Jeśli dziecko ma poczucie , że jest bardzo dalekie od wzorca, zniechęca się do aktywności.Poszukując genezy nieśmiałości należy także wziąć pod uwagę zagadnienia układu nerwowego na kształtowanie się tej postawy. Zgodnie z pawłowską typologią temperamentów cechy stanowiące podatny grunt dla pojawienia się nieśmiałości są charakterystyczne dla słabego typu układy nerwowego. Osoby o słabym typie układu nerwowego szybciej się męczą , są nieodporne na silne bodźce , dłużej przeżywają przykre stany emocjonalne i łatwiej rezygnują z działania. Nieśmiałość występuje jednak u osób o różnych typach układu nerwowego.
RODZINNE CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA KSZTAŁTOWANIE I UTRWALANIE NIEŚMIAŁOŚCI TO:

  1. Formułowanie w stosunku do dziecka zbyt wysokich wymagań.
  2. Stosowanie ograniczeń.
  3. Niewłaściwy system kar i nagród.
  4. Niekonsekwencja w postępowaniu wychowawchym w stosunku do dziecka.
  5. Występowanie nieśmiałości u rodziców.
  6. Negatywne lub brak doświadczeń w wystąpieniach publicznych.
SZKOLNE CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA KSZTAŁTOWANIE I UTRWALANIE NIEŚMIAŁOŚCI TO:
  1. Mające źródło w wadliwej organizacji szkoły.
    1. zbyt duże szkoły
    2. liczne klasy
  2. Niepowodzenia szkolne.
     Za błędne postępowanie wychowawcze nauczycieli można uznać te wszystkie jego działania , które potęgują poczucie zagrożenia u dziecka. Nieżyczlike, bezosobowe traktowanie ucznia pozbawia go poczucia bezpieczeństwa.Podobnie publiczne ocenianie, krytykowanie czy nawet ośmieszanie stosowane w celu zmobilizowania ucznia do poprawy zachowania lub wyników w nauce. Powodują one utratę wiary dziecka we własne umiejętności. Przeżywanie emocji negatywnych , zarówno w środowisku rodzinnym jak i w szkole jest niemożliwe do całkowitego wyeliminowania. Realistycznym celem , jaki mogą postawić sobie wychowawcy , jest minimalizowanie wywołujących je czynników , a także nauczenie dziecka radzenia sobie w sytuacjach społecznego onieśmielenia.

Agnieszka Kwiecińska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie