Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przypadek Ani

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1744 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Pogotowie Opiekuńcze w Brzeziu
Opracował: Kazimierz Kaczmarek

Działania na rzecz usamodzielnienia wychowanki niezdolnej do samodzielnego funkcjonowania w dorosłym życiu.


1.IDENTYFIKACJA PROBLEMU
     Anna A. przybyła do placówki w wieku ponad 16 lat. Należała do grona trudnych wychowanków. Z uwagi na prezentowane upośledzenie w stopniu umiarkowanym wymagała szczególnej opieki i zabezpieczenia jej interesów.
     Posiadałem informacje, że ojciec całkowicie nie akceptował córki i nie utrzymywał z nią nigdy żadnych kontaktów. Matka to osoba chora psychicznie, niezdolna do samodzielnej egzystencji, ubezwłasnowolniona. Oprócz rodziców biologicznych dziewczyna nie posiadała żadnej rodziny zainteresowanej jej losem. Anna wyróżniała się z pośród naszych wychowanków najniższym potencjałem intelektualnym. Diagnoza Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej wykazała upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym z globalnym obniżeniem funkcji poznawczych. Zakłócało to znacznie jej relacje z innymi wychowankami również z uwagi na słabe rozumienie zasad i norm społecznych. W przyszłości te fakty rzutowałyby na funkcjonowanie Anny w środowisku społecznym. Zdawałem sobie sprawę, że stoję przed zadaniem całkowitego zabezpieczenia jej interesów po wyjściu z placówki. Należało jak najszybciej podjąć odpowiednie kroki, ponieważ dopełnienie formalności wymagało dłuższego okresu i wiązało się z etapowym działaniem.

2. GENEZA I DYNAMIKA ZJAWISKA

     Trudna sytuacja rodzinna, prezentowane upośledzenie i stwierdzona podczas obserwacji w placówce nie umiejętność samodzielnego radzenia sobie w codziennych czynnościach skłoniły mnie do skonkretyzowania dalszych działań w pracy z wychowanką. Położyłem większy nacisk na zapewnienie jej warunków po opuszczeniu pogotowia. Planując oddziaływania wychowawcze skoncentrowałem się na wdrażaniu wychowanki do opanowania umiejętności potrzebnych do radzenia sobie w codziennych czynnościach i przygotowania jej do odejścia z placówki.

3. ZNACZENIE PROBLEMU
     Zdałem sobie sprawę, że pozostawienie dziewczyny bez zabezpieczenia na przyszłość spowoduje jej wyłączenie z życia społecznego. Brak pomocy i wsparcia ze strony własnej rodziny jednoznacznie nakładał na placówkę obowiązek zadbania o jej sprawy.

4. PROGNOZA
     Prognoza negatywna – nie udzielenie wychowance pomocy na tym etapie może doprowadzić do nie radzenia sobie z własnymi problemami dorosłym życiu.
     Prognoza pozytywna – zabezpieczenie jej interesów materialnych i bytowych spowoduje, że po wyjściu z placówki będzie miała zagwarantowane należyte warunki do dalszego życia. Optymalnym rozwiązanie byłoby pozyskanie miejsca w placówce zapewniającej całodobową opiekę

5. PROPOZYCJE ROZWIĄZANIA
     Moje spostrzeżenia dotyczące zaburzonego rozwoju dziewczyny i regresu intelektualnego na przestrzeni 1 roku pobytu w placówce nakłoniły mnie do zaktualizowania badań psychologiczno-pedagogicznych. Wyniki badań potwierdziły moje przekonanie o niskich możliwościach umysłowych wychowanki.
     Porównując aktualne badanie z wynikami z lat poprzednich jednoznacznie uwidocznił się stale pogarszający się rozwój psychiczny i społeczny.
     Mając na uwadze powyższe fakty zauważyłem konieczność orzeczenia u wychowanki stopnia niepełnosprawności. Efektem moich zabiegów było wydanie przez PZ ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności orzeczenia o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności mojej podopiecznej.
     Orzeczony stopień niepełnosprawności gwarantował Annie stałe środki finansowe w postaci renty socjalnej i zasiłku pielęgnacyjnego. Z uwagi na wiek dziewczyny (17 lat) i ujawniony brak zdolności do samodzielnej egzystencji zachodziła konieczność zapewnienia dziewczynie odpowiednich warunków do życia po wyjściu z placówki.

6. WDRAŻANIE ODDZIAŁYWAŃ
     Niewątpliwie najlepszym rozwiązaniem byłoby umieszczenie wychowanki w placówce zapewniającej jej całkowitą opiekę. Taką możliwość dawałaby Specjalny Dom Dziecka, w którym przebywałyby osoby zbliżone wiekiem do naszej podopiecznej. Pomysł ten podałem pod rozwagę do PCPR i spotkałem się z jego akceptacją.

Sama zainteresowana z ochotą przystała na przedstawioną jej propozycję.
Okres oczekiwania na miejsce w DO trwał około 3 miesięcy co korzystnie nałożyło się z ukończeniem przez Anię szkoły specjalnej podstawowej.
     Przez blisko roczny okres pobytu w naszej placówce dziewczyna była przygotowana do przeniesienia jej do innej placówki, dzięki czemu zapewniłem jej łagodny, niestresujący moment zmiany miejsca zamieszkania.

7. EFEKTY ODDZIAŁYWAŃ
     Pragnąc podkreślić, że Anna już jeden rok przebywała w Domu Dziecka koło Mogilna. Utrzymuje stałe kontakty ze mną, koleżankami , odwiedza naszą placówkę. W trakcie wizyt dużo opowiada o swoim życiu w nowych warunkach i są to wypowiedzi bardzo pozytywne. Pracownicy DD zauważają dużą aktywność i przydatność Anny w pracach i zajęciach prowadzonych na terenie placówki. Moje założenia zawarte w prognozie pozytywnej okazały się trafne i z satysfakcją muszę zauważyć, że podjęta decyzja była najlepszym rozwiązaniem dla jej przyszłości.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie