Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Analiza przypadku – dziecko z porażeniem mózgowym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 11732 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 „Osoby niepełnosprawne powinny być beneficjentami wszystkich praw, które przysługują osobom pełnosprawnym. (...) Mówiąc inaczej, osoby niepełnosprawne powinny korzystać z pewnych szczególnych praw, swoistych dla tej grupy społecznej, po to, aby mogły w takim samym stopniu korzystać z praw przysługującym wszystkim ludziom.”
Dr Piotr Przybysz
Główny specjalista w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich.
Fragment referatu z Ogólnopolskiego Sejmiku Osób Niepełnosprawnych, 1997r.


1. Identyfikacja problemu.
Dzieci osiągające wiek szkolny mają zagwarantowane niezbywalne prawo do nauki w szkole, do której obwodu należą. Szkoła zagwarantowała naukę Łukaszowi z dziecięcym porażeniem mózgowym z typem spastycznym z quadriplagią, mającemu dodatkowe problemy medyczne:

a) problemy neurologiczne (upośledzenie umysłowe, trudności w nauce, zaburzona koncentracja, zanikanie nerwu wzrokowego, zaburzenia mowy)
b) problemy ortopedyczne (boczne skrzywienie kręgosłupa, zwichnięcie stawów biodrowych, przykurcze stawowe, brak pionizacji)
c) inne (problemy w komunikowaniu się, ślinienie się).

Rodzice i dwaj bracia akceptują Łukasza, kochają go. Jednak brak fachowego podejścia jest bardzo widoczny.


2. Geneza i dynamika zjawiska.
Łukasza bliżej poznałem we wrześniu 2002 roku, wcześniej wiedziałem, że jest – mieszkamy w małej miejscowości. Wydawało mi się, że jestem przygotowany do pracy z chłopcem i jego rodzicami. Wcześniej uzyskałem III stopień specjalizacji z Pomocy Społecznej z tytułem „Organizator Pomocy Społecznej”, ukończyłem też kurs masażu II stopnia dla zaawansowanych, mam ponad 20-letni staż pracy nauczycielskiej. Jednak życie zaskakuje. Najtrudniej było z przełamaniem mojej psychiki, ale po kolei.

Dziecięce porażenie mózgowe jest zespołem zaburzeń motorycznych, będącym skutkiem uszkodzenia centralnego układu nerwowego. Do uszkodzenia może dojść w okresie płodowym, w trakcie porodu, a także w okresie poporodowym. Specjaliści nie są zgodni, co do przyczyn powstawania porażenia mózgowego, możemy jedynie przypuszczać, że u dzieci z mnogimi wadami wrodzonymi prawdopodobne jest występowanie tej choroby. Jej klasyfikacja opiera się na określeniu typu zaburzeń ruchowych, albo na wskazaniu części ciała objętej porażeniem.
Porażenie mózgowe nie ma charakteru postępującego, jest jednym z najczęściej spotykanych problemów okołoporodowych. Pojawia się z częstością 5 przypadków na każde 2000 urodzeń, dane się nie zmieniają na przestrzeni ostatnich 30 lat.


3. Znaczenie problemu
Łukasz nie jest pierwszym dzieckiem w naszej szkole, które osiągnęło wiek szkolny mając dziecięce porażenie mózgowe. Pomimo to problem był ogromny. Nie mogłem pozostawić Łukasza i jego rodziców samym sobie.
Jest tak, że po kilkukrotnych operacjach (np. ścięgna) dochodzi się do poczucia bezsilności, potrzebny jest nowy impuls. Wiedziałem, że rodzice chłopca byli bliscy zrezygnowania i zagubienia. Opracowałem konkretny plan działania, wytyczyłem konkretne cele.


4. Prognoza
Prognozy negatywnej nie brałem pod uwagę – cóż ona mogła znaczyć dla Łukasza, jego rodziców i dla mnie. Mój charakter, usposobienie i doświadczenie nie pozwalały stwierdzić, że „nic się nie da zrobić”. Prognoza ta była pozytywna. Wierzyłem, że moje działania sprawią, iż matka dziecka znowu uwierzy w siebie, w to, że warto prowadzić rehabilitację i naukę z Łukaszem. Nic nie obiecywałem, wiedzieliśmy, że rezultaty nie będą widoczne od razu, ale każda pozytywna zmiana będzie dla chłopca i jego rodziny silną motywacją do dalszego działania. Wiedziałem, że jedyną szansą leżącego, z quadrioplegią, bardzo słabo widzącego, z upośledzeniem umysłowym Łukasza jest profesjonalne postępowanie. Tylko wówczas ma on cień szansy na maksymalny swój rozwój.


5. Propozycje oddziaływań
Podjęliśmy kolejne kroki, zajęcia indywidualne z uczniem prowadziłem od 01.10.2002 r., trzy razy w tygodniu po jednej godzinie (masaż i ćwiczenia ruchowe). Po zapoznaniu się z dokumentacją i chłopcem, nawiązałem z nim pozytywny kontakt emocjonalny – Łukasz zaakceptował mnie. A ja poprzez przygotowywanie chłopca do masażu, po uporaniu się z jego ubraniem, po wynalezieniu sposobu na ślinotok (duża ilość chusteczek higienicznych i wczesna reakcja) odszukałem w ćwiczącym ze mną Łukaszu chłopca chętnego do współpracy. Jego postępy (np. z leżenia przodem przechodził do leżenia tyłem) zachęciły jego mamę do wspólnego udania się na konsultację z rehabilitantką z OWR Gościm (07.11.2002), celem przedyskutowania dalszego toku postępowania. Chłopiec bardzo lubił jeździć samochodem, więc (24.11.2002) umówiliśmy się w Poradni Rehabilitacyjnej w Gorzowie przy Szpitalu na ul. Walczaka na wspólne ćwiczenia z panią rehabilitantką.
Od 10.12.2002 r. Łukasz oprócz moich ćwiczeń zaczął uczęszczać na zabiegi do gabinetu rehabilitacyjnego w Drezdenku, trzy razy w tygodniu. Podczas pierwszej wizyty byłem razem z chłopcem w celu ujednolicenia trybu postępowania. W styczniu odbyliśmy wspólną wizytę w Ośrodku Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczym w Gorzowie Wlkp. Przy ulicy Walczaka 1a. W ośrodku są bardzo dobre warunki. Od marca Łukasz dojeżdżał tam na koszt gminy 3 razy w tygodniu. Od września 2003 r. dojeżdża tam codziennie, z domu wyjeżdża o 7.00, a wraca o 15.00.


6. Efekty oddziaływań
Łukasz jest pod właściwą opieką, czyni duże postępy. Mam poczucie satysfakcji, że zrobiłem wszystko, co mogłem w danym czasie zrobić. Zmotywowałem rodziców, widząc ich cieszę się razem z nimi jego postępami. Łukasz siedzi samodzielnie, poprawił wymowę, informuje o potrzebach fizjologicznych, ma mniejszą spastykę, komunikuje się z otoczeniem. Okazało się, że nie jest upośledzony w stopniu głębokim. W listopadzie 2004 r. spytałem rodziców Łukasza: „Czy to, że Łukasz jeździ do Gorzowa to lepiej dla niego, czy gorzej? A dla was?”
Oto dosłowne fragmenty odpowiedzi rodziców:
„Łukasz czuje się ważny, przyjeżdżając do domu trzyma tornister, a bracia czekają, aż on poczęstuje ich np. jabłkiem. Wcześniej to Łukasz wypatrywał braci.
Lepiej widzi.
Chce, żeby go sadzać.
Zawsze rano pyta, czy jedzie, ciesząc się, z wielką nadzieją w głosie. Tak bardzo chce jeździć do szkoły.
Nie jesteśmy od niego uzależnieni, rozpoczęłam naukę w liceum ogólnokształcącym (zaocznie).
Łukasz ma swoich kolegów, zna ich imiona, zna imię swojej wychowawczyni, ma swoje życie.
Rodzina odzyskuje, po tych trudnych 8 latach, równowagę.”


7. Uwagi końcowe
Łukasz do 24 roku życia będzie pod profesjonalną opieką w ośrodku, nie straci również życzliwości najbliższych. Później może korzystać z ośrodka dla dorosłych. Ma szansę na maksymalny swój rozwój, jego rodzice mają przeświadczenie o celowości edukacji syna, widzą potrzebę jego usprawniania.
Ja zobaczyłem ile jest możliwości osiągnięcia szczęścia. Przecież to była naprawdę pełnia szczęścia jak Łukasz samodzielnie siedział. Jak on potrafi się cieszyć, nie blaskiem oczu, a całym swoim jestestwem? A z jakim wdziękiem i szelmowskim uśmiechem potrafi otworzyć dłoń.


8. Bibliografia
1. „Dziecko z porażeniem mózgowym” red. prof. Marek Synder, wyd. Święty Paweł, Częstochowa 1995r.
2. „Masaż z elementami rehabilitacji” red. Robert Walaszek, wyd. Rehmed, Kraków 2001r.


9. Inne informacje
1. Zbiór norm prawnych dotyczących niepełnosprawnych; patrz „Dziecko z porażeniem mózgowym” str. 116, a sprzęt rehabilitacyjny str. 119.
2. Infolinia pomocy dla osób niepełnosprawnych pn-pt: 0 800 153 163 lub www.mps.gov.pl.
3. Inne telefony
a) Ośrodek Rehabilitacyjno-Wypoczynkowy w Gościmiu – Sanatorium Narządów Ruchu - 0 95 762 42 92
b) Centrum Pomocy Rodzinie w Drezdenku - 0 95 7621651
c) Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy w Gorzowie Wlkp. Ul. Walczaka 1a - 0 95 722 69 96
d) Gabinet Rehabilitacyjny w Drezdenku - 0 95 7629314


Opracował Tadeusz Pęcherzewski
tpecherzewski@wp.pl

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie