Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz konkursu ekologicznego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4095 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Główne cele konkursu:

  • uświadomienie uczniom zagrożeń środowiska przyrodniczego występujących głównie w miejscu zamieszkania
  • rozwijanie wrażliwości młodzieży na problemy ochrony środowiska
  • uświadomienie uczniom konieczności prowadzenia ekologicznego stylu życia
  • umiejętna praca w grupie
REGULAMIN KONKURSU
Konkurs przeznaczony jest dla wszystkich uczniów gimnazjum .
Konkurs przebiega w trzech etapach.

I etap – szkolny, odbywa się w poszczególnych klasach (w terminie wcześniejszym).
Polega on na rozwiązywaniu testu pisemnego (etap ten przeprowadzają wychowawcy klas) Etap wyłania po 5 przedstawicieli.
Przedstawiciele poszczególnych klas biorą udział w II i III etepie

II i III etap odbywa się w jednym dniu na dużej sali pod kontrolą komisji.

     II etap. Wszyscy uczestnicy konkursu biorą udział w indywidualnym konkursie, który polega na rozwiązaniu testu pisemnego . Test wyłoni zwycięzców indywidualnych osobno wśród uczniów klas I i II i III.
Dla zwycięzców indywidualnych przygotowane są nagrody.

III etap. Druga część konkursu polega na wyłonieniu najlepszych klas ekologicznych . Polega ona na rywalizacji zespołów 5-osobowych-reprezentantów poszczególnych będzie klas gimnazjalnych . Zespoły uczestniczą w poszczególnych konkurencjach , za które otrzymywać będą regulaminową ilość punktów. Najwyższa suma punktów z wszystkich konkurencji jest wyznacznikiem wyłonienia najlepszej klasy ekologicznej.


Regulamin przyznawania punktów w poszczególnych konkurencjach:
  1. konkurencja – suma punktów uzyskanych przez cały zespół klasowy w testach pisemnych / 5 = ilość punktów za 1 konkurencję (sumy podane zostaną na końcu) zał.1.
  2. konkurencja - w ciągu 1-3 minuty zespół wypisuje nazwy zwierząt rozpoczynające się na wybraną losowo literę np. „s”- liczba prawidłowych nazw= ilość punktów za 2 konkurencję
  3. konkurencja – w ciągu 10 minut zespół przygotowuje notatkę reklamującą walory przyrodnicze gminy. Po upływie regulaminowego przedstawiciele zespołów ODCZYTUJĄ swoje notatki. (komisja wypisuje liczbę walorów przedstawianych ). Liczba walorów = ilość punktów za 3 konkurencję
  4. konkurencja – w ciągu 15 minut zespoły przygotowują plakaty antyśmieciowe na arkuszu szarego papieru z wykorzystaniem śmieci . Komisja za wykonane prace przyznaje punkty od 1-15 pkt .
  5. konkurencja – w ciągu 3 minut zespoły rozpoznają 6 gatunków drzew. Za każde rozpoznane drzewo zdobywają po 3 punkty (np. modrzew, sosna, świerk,...)
  6. konkurencja – zespoły w ciągu 7 minut wymieniają nazwy parków narodowych istniejących w Polsce (23). Za każdą nazwę otrzymują 1 punkt
  7. konkurencja – w ciągu 3 minut zespoły podają tytuł piosenki o tematyce przyrodniczej , którą całe zespoły będą musiały zaśpiewać. Komisja może przyznać punkty od 1-15.
  8. konkurencja- zespoły wspólnie odpowiadają na pytania ustne(po 2 pytania). Za każdą prawidłową odpowiedź można uzyskać 5 punktów.(30 sek. do namysłu). Za brak odpowiedzi odejmuje się 5 punktów zał. 2.
Punktacja zebrana jest w proponowanej tabeli:

TABELA PUNKTACJI
  Suma punkt Ilość zwierząt Walory Plakat Gatunki drzew Parki Narod. Piosenka Pytania ustne SUMA Miejsce
  1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8.    
klasa                    
klasa                    
klasa                    
klasa                    


Załącznik 1. (test wyboru)

II etap konkursu ekologicznego
„Z ekologią w domu,szkole i najbliższej okolicy”
wersja 1
  1. Ekologia to nauka o:
    1. ochronie przyrody
    2. zależnościach między środowiskiem a organizmami
    3. pochodzeniu człowieka
    4. przekształcaniu się organizmów żywych w zależności od zmian środowiska
  2. Pomnik przyrody to:
    1. egzotyczny okaz roślinny
    2. egzotyczny okaz zwierzęcia
    3. duży obszar całkowicie chroniony
    4. cenny twór przyrody pranie chroniony
  3. Park Narodowy występujący w najbliższej okolicy to:
    1. Zaborski Park Krajobrazowy
    2. Wdzydzki Park Krajobrazowy
    3. Park Narodowy Bory Tucholskie
    4. Chojnicki Park Narodowy
  4. Na działce położonej blisko ruchliwej ulicy nie należy uprawiać:
    1. iglaków
    2. warzyw liściastych
    3. kwiatów
    4. drzew ozdobnych
  5. Wskaźnikami czystego powietrza są:
    1. mszaki
    2. widłaki
    3. paprocie
    4. porosty
  6. Wypalanie traw wiosna to:
    1. zjawisko szkodliwe dla roślin i zwierząt
    2. zabieg pielęgnacyjny łąk o niskiej wydajności
    3. zabieg pielęgnacyjny łąk o wysokiej wydajności
    4. zabieg nie mający większego wpływu na stan wypalonego obszaru
  7. Jaki ekologiczny prezent dałbyś swojej koleżance na imieniny?:
    1. bransoletkę ze skóry węża
    2. plastikową zabawkę
    3. pierścionek z koralem
    4. wisiorek z misternie ukształtowanej gałązki
  8. Obchodząc swoje urodziny, swoich gości poczęstujesz:
    1. napojem rozlewanym do szklanek z butelek szklanych
    2. napojem rozlewanym do szklanek z dużych kartoników
    3. napojem w małych kartonikach
    4. napojem rozlewanym do szklanek z butelek plastikowych
  9. Co powinniśmy robić z odpadkami organicznymi? :
    1. wyrzucić do śmietnika
    2. kompostować
    3. spalać w piecu
    4. segregować
  10. Gdzie tata powinien myć samochód?:
    1. na podwórku
    2. blisko rzeki, jeziora
    3. w myjni
    4. na polu
  11. Co powinniśmy robić ze starymi zużytymi bateriami?:
    1. wyrzucać do śmietnika
    2. zakopywać
    3. zbierać i chować do szuflady
    4. oddawać w bezpieczne miejsce
  12. W czym najlepiej nosić zakupy?:
    1. w koszyku wiklinowym
    2. w jednorazowej reklamówce
    3. w reklamówce wielokrotnego użytku
    4. w torbie papierowej
  13. Najlepsza temperatura w domu :
    1. poniżej 180 C
    2. 180-210C
    3. 210-240C
    4. powyżej 240C
  14. Podczas spalania tworzyw sztucznych wydzielają się:
    1. dioksyny
    2. auksyny
    3. puryny
    4. teiny
  15. Nie ulega biodegradacji
    1. papier
    2. metal
    3. szkło
    4. plastik
  16. Wychodząc ostatni z pokoju powinieneś:
    1. zasłonić okna
    2. nie robić nic
    3. zgasić światło
    4. zapalić światło boczne
  17. Dezodoranty w sprayu zawierają szkodliwe substancje, mowa tu o :
    1. tlenku węgla
    2. freonach
    3. dioksynach
    4. feromonach
  18. Substancje o których mowa w poprzednim zadaniu powodują:
    1. „dziurę” ozonową
    2. efekt cieplarniany
    3. kwaśne deszcze
    4. wszystkie wymienione zjawiska
  19. W biologicznej metodzie oczyszczania ścieków występują:
    1. grzyby i roślinność wodna
    2. mułożercy i grzyby
    3. roślinność planktonowa
    4. bakterie i pierwotniaki
  20. Międzynarodowy Dzień Ziemi obchodzony jest:
    1. 5 czerwca
    2. 10 października
    3. 15 września
    4. 22 kwietnia

II etap konkursu ekologicznego
„Z ekologia w domu, szkole i najbliższej okolicy”
wersja 2
  1. Nauka zajmująca się wzajemnymi zależnościami między organizmami a ich środowiskiem to:
    1. lichenologia
    2. autekologia
    3. sozologia
    4. etologia
  2. Termin „sozologia” wprowadzony został przez;
    1. Szafera
    2. Goetla
    3. U’Thanta
    4. Liebiga
  3. Wskaż parę roślin między którymi zachodzi allelopatia dodatnia:
    1. ziemniaki i łubin
    2. pszenica i kąkol
    3. cebula i truskawki
    4. wszystkie wymienione pary roślin
  4. Gatunki wskaźnikowe to :
    1. grupy organizmów o szerokim zakresie tolerancji w stosunku do określonego czynnika
    2. gatunki występujące tylko na danym obszarze jako endemity
    3. przeżytki minionych epok, czyli relikty
    4. grupy organizmów o wąskim zakresie tolerancji na określone warunki środowiska
  5. Zarastaniu zbiorników wodnych skutecznie przeciwdziałają:
    1. amur, tołpyga
    2. karp, leszcz
    3. węgorz, lin
    4. łosoś, tołpyga
  6. Wskaźnik, który umożliwia określenie stanu jakości wód, to:
    1. BZT
    2. odczyn kwaśny
    3. odczyn obojętny
    4. miano Escherichia coli
  7. Do czynników rakotwórczych należą m.in.
    1. azbest
    2. arsen
    3. sadza
    4. wszystkie odpowiedzi
  8. Najgroźniejszym w skutkach czynnikiem skażenia środowiska po katastrofie w Czarnobylu jest:
    1. cez
    2. ołów
    3. dwutlenek siarki
    4. pluton
  9. Termin „rekultywacja” oznacza:
    1. proces eutrofizacji wód
    2. wietrzenie skal wapiennych
    3. zagospodarowywanie terenów zniszczonych
    4. regulacje biegu rzeki
  10. Wypalanie traw wiosna to:
    1. zjawisko szkodliwe dla roślin i zwierząt
    2. zabieg pielęgnacyjny łąk o niskiej wydajności
    3. zabieg pielęgnacyjny łąk o wysokiej wydajności
    4. zabieg nie mający większego wpływu na stan wypalonego obszaru
  11. Należy usuwać ołów z benzyny ponieważ:
    1. benzyna staje się przez to tańsza
    2. ołów powoduje kwaśne deszcze
    3. ołów uszkadza centralny układ nerwowy dzieci
    4. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
  12. Stosowanie proszku do prania, który jest nieszkodliwy dla środowiska ( bez fosforanów):
    1. zachowuje włókna w ubraniach
    2. przeciwdziała tworzeniu się trujących osadów w pralce
    3. zapobiega nadmiernemu wzrostowi roślin wodnych
    4. zmniejsza efekt cieplarniany
  13. Numerki E oznaczają:
    1. rodzaje dodatków do żywności
    2. rodzaje produktów energooszczędnych
    3. produkty nieszkodliwe dla otoczenia
    4. dodatki szkodliwe dla zdrowia człowieka
  14. Ograniczenie ilości mięsa w jadłospisie jest dobrym pomysłem, ponieważ:
    1. zmniejsza efekt cieplarniany
    2. może powstrzymać wycinania lasów tropikalnych
    3. obniża spożycie zbyt dużej ilości tłuszczów nasyconych
    4. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
  15. Promieniowanie jonizujące może wywoływać:
    1. białaczkę
    2. motylicę
    3. chorobę Alzheimera
    4. reumatyzm
  16. Jak powstaje kompost?:
    1. zbiera się liście i zakopuje
    2. z ugotowanych owoców
    3. z pozostałości odpadków organicznych
    4. kupuje się
  17. Biowskaźnikiem nie jest:
    1. porost
    2. jesion
    3. głowacz
    4. rosiczka
  18. Kwaśny deszcz powoduje :
    1. nadmierny wzrost glonów w jeziorach
    2. raka skóry
    3. wymieranie lasów
    4. podniesienie się amplitudy rocznej temperatury
  19. 1 litr zużytego oleju silnikowego wylanego do kanału lub rzeki może zanieczyścić:
    1. 1 milion litrów wody
    2. 100 tysięcy litrów wody
    3. 3 miliony litrów wody
    4. 10 tysięcy litrów wody
  20. Jedno ścięte drzewo pokrywa zapotrzebowanie przemysłu papierniczego na wyprodukowanie
    1. 100 paczek pieluszek jednorazowych
    2. 70 paczek
    3. 35 paczek
    4. 10 paczek


Prawidłowe odpowiedzi do testu –wersja 1
1B, 2D, 3C, 4B, 5D, 6A, 7D, 8A, 9B, 10C, 11D, 12A, 13B, 14A, 15D, 16C, 17B, 18A, 19D, 20D

Prawidłowe odpowiedzi do testu – wersja 2
1B, 2B, 3D, 4D, 5A, 6D, 7D, 8A, 9C, 10A, 11C, 12C, 13A, 14D, 15A, 16C, 17B, 18C, 19A, 20C

Załącznik 2

ZESTAW PYTAŃ USTNYCH –8 konkurencja
  1. Jakie 2 parki krajobrazowe znajdują się w naszej okolicy ?
  2. Wymień co najmniej 4 rodzaje energii odnawialnej
  3. Jakie znasz rodzaje oczyszczalni ścieków ?
  4. Kiedy obchodzimy Dzień Ziemi ?
  5. Wymień przynajmniej 3 gazy powodujące efekt cieplarniany (CO2, CH4, tl.azotu, freon, ozon)
  6. W jakiej miejscowości znajduje się siedziba PN „Bory Tucholskie” i jak nazywa się dyrektor parku
  7. Co zaliczamy do surowców wtórnych ?
  8. W którym państwie utworzono pierwszy na świecie PN ?(1872- USA –Yellowstone National Park)
  9. Gdzie najbliżej znajduje się rezerwat cisów ?
  10. Jaką formę ochrony przyrody planuje się utworzyć w naszej okolicy?
  11. Co to są kwaśne deszcze ?
  12. Wymień zasoby odnawialne (rośliny, zwierzęta, energia słoneczna, woda)
  13. Wymień formy ochrony przyrody w Polsce
  14. Co to jest freon, gdzie występuje i co powoduje ?
  15. Czym możesz zastąpić baterie rtęciowe w twoim kalkulatorze i dlaczego to robić powinieneś ?
  16. Z jakich surowców najczęściej produkujemy energie elektryczną?
  17. Wymień co najmniej 10 gatunków roślin chronionych?
  18. Czy wolno palić opakowania plastikowe i dlaczego?
  19. Wymień co najmniej 8 gatunków ssaków chronionych
  20. Wymień przynajmniej 3 zastępcze środki czystości
  21. Dlaczego opakowania szklane i papierowe są lepsze od plastikowych?
  22. Dlaczego nie należy blisko szosy uprawiać roślin warzywnych?
  23. Wyjaśnij pojęcie recykling
  24. Podaj imię i nazwisko prezesa Fundacji Ekologicznej Ziemi Chojnickiej i Zaborskiej
  25. Co to są pestycydy/
  26. W jakim miesiącu obchodzone są Dni Ochrony Przyrody? (X)
  27. Co to jest Polska czerwona księga?
  28. Podaj nazwę najstarszego PN w Polsce
  29. Od którego roku na świecie(89) i w jakim miesiącu odbywa się akcja „Sprzątania świata” -można się pomylić o dwa lata
  30. Gdzie znajdują się Zielone Płuca Polski?
  31. Co to jest wiwisekcja?
  32. Co oznaczają numerki E na opakowaniach produktów.
  33. Wymień PN znajdujące się wzdłuż granicy morskiej Polski
  34. Podaj nazwę wysokogórskiej odmiany sosny podlegającej ścisłej ochronie
  35. Która cała gromada kręgowców objęta jest ścisłą ochroną- podaj 3 przykłady gatunków
Opracowanie : Beata Lubińska – nauczyciel biologii w Gimnazjum w Brusach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie