Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Gazetka szkolna

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2245 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
„ Najważniejszą rzeczą jest to,
aby nauka była dla dziecka radością
i wyzwoleniem własnej twórczości”
(R. Gloton C. Clero:
“Twórcza aktywność dziecka”)

Zadaniem zreformowanej szkoły jest nie tylko wyposażenie ucznia w gotową wiedzę, ale również przygotowanie dziecka do wymogów stawianych mu we współczesnym świecie. Nauczyciel powinien więc szukać takich metod i form pracy, które kształcić będą m.in.: samodzielność, kreatywność, twórcze myślenie i działanie, umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji, wykorzystania wiedzy w praktyce, współdziałania w zespole itd. Mówią o tym kompetencje kluczowe zawarte w Podstawie Programowej. Mając na względzie istotę zagadnienia, zdolności dzieci oraz własne zainteresowania postanowiłam z chętnymi, zdolnymi uczniami klasy II i III redagować szkolną gazetkę, w ramach zajęć pozalekcyjnych kółka „Młodego dziennikarza”. Nakreśliłam cele swej pracy:
-Rozbudzanie wrażliwości na piękno ojczystego języka.
-Bogacenie słownika czynnego i biernego.
-Doskonalenie płynności wypowiedzi ustnej i pisemnej.
-Wyzwalanie aktywności poznawczej i twórczej ekspresji dziecka.
-Rozwijanie zainteresowania literaturą.
-Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne wypowiedzi.
-Kształcenie umiejętności korzystania z zasobów informacyjnych współczesnej cywilizacji.
-Wyzwalanie umiejętności porównywania i oceniania informacji pochodzących z różnych źródeł.
-Kształcenie umiejętności współdziałania w zespole oraz planowania działań.
Plan działań oparłam na wybranych elementach koncepcji pedagogicznej
C. Freineta (gazetka szkolna, swobodny tekst), która uwzględnia wszechstronny rozwój dziecka, jego potrzeby i możliwości; szanuje odrębność i indywidualność każdego ucznia, zapewnia mu możliwość odniesienia sukcesu. Drogowskazem do pracy stały się „Niezmienne prawdy pedagogiczne” sformułowane przez C. Freineta (por.: C. Freinet, Niezmienne prawdy pedagogiczne , Otwock 1993).

-Nikt- zarówno dziecko, jak i dorosły- nie lubi, żeby mu cokolwiek narzucać.
-Każdy woli sam wybrać sobie pracę, nawet jeśli wybór wypadnie niekorzystnie.
-Praca powinna być umotywowana.
-Każda jednostka pragnie sukcesu.
-Dziecko nie lubi słuchać wykładu ex cathedra.
-Dziecko nie odczuwa zmęczenia przy takiej pracy, która związana jest z jego życiem i jest niejako funkcjonalna.
-Nie można wychowywać bez okazywania szacunku. Poszanowanie godności osobistej uczniów, którzy nawzajem szanują swoich nauczycieli, jest jednym z pierwszych warunków odnowionej szkoły.

Pracę rozpoczęliśmy we wrześniu 2003 roku. Już na pierwszym spotkaniu ustaliliśmy nazwę dla naszej gazetki. Dzieci dokonując wyboru, trafnie dobierały argumenty: jest nas dziewięcioro, nasza szkoła to SP-9, rozpoczynamy pracę w dziewiątym miesiącu roku- niech będzie „Dziewiąteczka”.
Wspólnie ustaliliśmy stałe kolumny naszego pisma. Są to:
· „Od redakcji”- strona wprowadzająca czytelnika w tematykę aktualnego numeru.
· „Co w szkole piszczy?”- strony poświęcone aktualnym wydarzeniom. Na nich w skrócie przedstawiamy to, co ciekawego zdarzyło się w szkole, gratulujemy zwycięzcom konkursów oraz zachęcamy do wzięcia udziału w szkolnych akcjach.
· „Nasze debiuty”- strony, na których drukujemy nasze swobodne teksty, powstałe na zajęciach.
· „A to ciekawe”- opracowanie interesujących informacji z różnych dziedzin.
· „Krzyżówka”- tworzenie ich przysparza uczniom wiele satysfakcji.
· „Humor”- tutaj najwięcej do powiedzenia mają klasowi dowcipnisie, którzy chętnie dzielą się żarcikami.
· „Zagadki”- są to zagadki słowne, ale też matematyczne.
· „Puzzle” – strona przeznaczona dla tych, którzy lubią wycinać, układać i naklejać.
· „Nasze bazgrołki”- kilka stron ilustrowanych jest rysunkami, często zabawnymi, poświęconymi aktualnej tematyce numeru.
To są stałe kolumny naszej „Dziewiąteczki”. Oczywiście oprócz nich w gazetkach znajdują się artykuły, wywiady, sprawozdania i inne aktualności.
W roku szkolnym 2003/ 2004 wydaliśmy cztery numery naszego pisma. Każda z nich poświęcona została określonej tematyce.
· Numer 1. – Zimowe święta.
W nim oprócz stałych stron znalazł się przepis na świąteczne pierniki, wyszperany z domowego archiwum przez jedną z naszych koleżanek oraz pierwsza ułożona przez nasz zespół rymowanka:
Ballada o „Dziewiątce”
Na końcu miasta mieszkamy,
do „dziewiątki” uczęszczamy.

Brzydką drogę do szkoły mamy,
kiedy pada deszczyk- w błotku się taplamy.

Ale w naszej szkole fajnie jest,
nawet przed bramą grzecznie czeka pies.

Też by chętnie przyszedł tu,
ale zabroniono mu.

Bo ta szkoła jest jedyna,
każda mama śle tu syna.

Tatusiowie swe córeczki,
wystrojone jak laleczki.

Choć ta szkoła jest nieduża,
nie zniszczy jej żadna burza.

Gdy się trochę postaramy
to wszystkie konkursy wygramy!

Wtedy wszystkim pokażemy,
że najlepsi w mieście będziemy.

Bo ta szkoła jest kochana,
Chociaż bardzo, bardzo mała.


· Numer 2.- Wiosna

To wydanie poświęcone zostały tematyce budzącej się do życia przyrody. Umieściliśmy w nim m. in. ciekawe pomysły ( wykonanie doniczek z szyszek świerkowych, zrobienie Marzanny), opracowanie pt. „Fenologiczne pory roku”, sprawozdanie z zawodów sportowych, ogłosiliśmy konkurs dotyczący przygód Harry Pottera oraz przedstawiliśmy wyniki konkursu na wiosenną rymowankę. Oto nagrodzone utwory:
WIOSNĄ
Piękną porą roku –wiosną
w mym ogródku kwiatki rosną.

W słońca cieple stoi ławka,
pod nią zielenieje trawka.

W moim ogródku- bąki
siadają na kwiatków pąki.

Autor: Daria M. kl. 2



RADOŚĆ
Słońce wiosną jasno świeci,
Szary skowronek nad łąką leci.
Zaśpiewa nam piosenkę swoją,
Wyśpiewa w niej radość moją!
Autor: Ola W. kl. 2




WIOSNA
Wiosną- rosną na drzewach pąki
i wracają do nas skowronki.
Słonko na niebie mocno świeci,
cieszą się z tego wszystkie dzieci.
Bo bawić się chcą wesoło,
zatańczyć z wiosną wokoło.
Autor: Marcin D. kl.2



· Numer 3.- Europa- nasz wspólny dom.
Kolejny numer gazetki niemal w całości został poświęcony tematyce unijnej, gdyż ukazał się w przeddzień przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. To wydanie w znacznej mierze pomogli nam opracować członkowie Klubu Europejskiego działającego przy naszej szkole. W numerze znalazło się wiele ciekawych informacji na temat: państw należących i przystępujących do Unii oraz ich flag narodowych, symboli europejskich. Ciekawostką były też słowa powitania w różnych, europejskich językach. Tym razem wiersze i rymowanki pisali członkowie Klubu Europejskiego:

Świat poznawać będziemy,
gdy do Unii wejdziemy.
Autor: Paulina K. kl. 4


Unia Europejska to duża rodzinka,
w której szczęśliwie żyją Polak, Hiszpan i Greczynka.
Jeszcze dużo w tej rodzinie jest narodów,
które łączy praca, przyjaźń i dobrobyt.
Autor: Karolina M. kl. 3



· Numer 4.- wydanie specjalne z okazji Święta Szkoły.
Wydanie specjalne ukazało się w kolorze!!! Zamieszczono w nim m. in. artykuł „Władysław Jagiełło- patron naszej szkoły”, „Kartki ze szkolnego pamiętnika- wspomnienia byłych uczniów naszej szkoły od roku 1929 (!!!), wywiady z pracownikami szkoły, rymowankę pt. „Ballada o Dziewiątce cz. 2.”, migawki z życia szkoły. Specjalne wydanie wyróżniał nie tylko kolorowy druk! Specjalnym dodatkiem była „Jagiełłowa Dziewiąteczka” opracowana przez nauczyciela historii. W niej przeczytać można było np.:

GRUNWALDZKIE ZWYCIĘSTWO W SMS- OWYM SKRÓCIE!
· W nocy z 14 na 15 lipca Polacy i Krzyżacy przygotowują się do bitwy.
· Rankiem do polskiego obozu przybyli posłowie krzyżaccy z dwoma mieczami, które miały dodać Polakom odwagi ;)) Nie wiedzieli, co czynią ;))
· Zgrzyt, huk, pot, krew, upał, krzyk!!!
· Zwyciężyliśmy!!!






MŁODZI ZNUDZENI

Kraków 1418 r.
„Nie mogę już ciągle na okrągło słuchać tej Bogurodzicy- skarżą się młodzi fani muzyki. – Od lat ta sama melodia.”

Dla „Dziewiąteczki” Krzysztof z Chełmna rodu Krause:
„ Proszę młodych słuchaczy o szacunek dla tradycji. Bogurodzica jest pierwszym polskim przebojem (54 tygodnie na liście przebojów!). Ma szansę stać się międzynarodowym hitem, ponieważ zostanie przetłumaczona na łacinę.



Numer czwarty był ostatnim wydaniem w minionym roku szkolnym.
Z satysfakcją mogę stwierdzić, że szkolna gazetka cieszy się dużym powodzeniem wśród uczniów, nauczycieli i rodziców. Jej rangę podnosi fakt, że do redagowania gazetki włączają się inni nauczyciele oraz starsi uczniowie. Nasze łamy otwarte są dla wszystkich, którzy mają coś ciekawego do przekazania innym.
Z dumą i radością obserwuję swoich uczniów- ich własny, indywidualny rozwój nie tylko pod względem twórczej ekspresji słownej, ale też wzajemnych relacji, współpracy w zespole, samodzielności i odpowiedzialności za pracę swoją jak i kolegów.
Zachęcam wszystkich, którzy szukają ciekawych narzędzi pracy z uczniem zdolnym do redagowania klasowej lub szkolnej gazetki.

Grażyna Kraśniewska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie