Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Taniec, gest, ruch - jako forma rewalidacji

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1560 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Beata Lewicka
Nauczyciel
Zespół Szkół Specjalnych
Lipno

TANIEC, GEST, RUCH JAKO FORMA REWALIDACJI



„ W osobie upośledzonej
odbija się moc i piękno Boga”
Jan Paweł II


Chciałabym się z Państwem podzielić swoimi spostrzeżeniami. Jestem nauczycielem w Zespole Szkól Specjalnych w Lipnie prowadzę zajęcia rytmiczno- ruchowe, które są dla mnie wyjątkowo twórcze, a zarazem nauczyły mnie pokory w stosunku do dziecka wymagającego szczególnej uwagi.
Dzieci już od najmłodszych lat lubią przebierać się i „wchodzić” w określone role
Dzięki takiej zabawie dziecko czuje się zauważone, przy tym chwalone i akceptowane.
Szczególnie wymagają tego dzieci z zaniżoną samooceną, zalęknione. Pracując z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych mam możliwość włączania do zajęć wszystkich dzieci nie pomijając tych, które mają trudności w nauce, zachowaniu, nawiązywaniu kontaktu z rówieśnikami.
Warunki życia codziennego, tempo pracy i nauki powoduje u dzieci powstawanie wielu stresów i napięć należy więc wykorzystać takie formy pracy, które będą likwidować
niepożądane zachowania. Jest to możliwe między innymi dzięki zajęciom ruchowym, na które uczęszczają moi uczniowie. Udział w tych zajęciach daje moim wychowankom poczucie satysfakcji i bodziec do twórczego działania, a przede wszystkim daje szansę zaprezentowania się przed społecznością szkolną i lokalną.
Zajęcia taneczne i teatralne dają dzieciom szczególnie tym nadpobudliwym możliwości wyżycia się, swobody ruchu, gestu. Są bodźcem do osiągania lepszych wyników w zakresie czytania, pisania czy pięknego mówienia. Inscenizacja jest znakomitym środkiem angażującym wszystkie zmysły dziecka. Wywołuje pożądane przeżycia emocjonalne i podnosi zainteresowanie nauką. Przynosi też doskonałe efekty w rozwijaniu mowy i wyobraźni, ćwiczy pamięć, rozwija zainteresowania, sprzyja przeżyciom emocjonalnym. Praca na tych zajęciach rozwija nie tylko osobowość, procesy poznawcze, uwagę, myślenie, pamięć ale również oddziałuje terapeutycznie na dzieci nadpobudliwe i zahamowane. Dzieci nadpobudliwe potrafią skupić uwagę, opanować nadmierną ruchliwość. Dzieci zahamowane pozbywają się swoich kompleksów, przełamują nieśmiałość, stają się bardziej odważne, otwarte i częściej na ich twarzy gości uśmiech niż lęk.
Świadomość ruchu, swoboda w poruszaniu się dodaje dziecku pewności siebie. Brak świadomości własnego ciała paraliżuje wszelkie poczynania dziecka.
Przełamanie bariery strachu, niepewności, obawa przed śmiesznością sprawia, że dziecko pozbywa się tremy, staje się aktywne i chętne do uczestnictwa w zajęciach.
Często obawa przed zgłoszeniem się do odpowiedzi ma swoje źródło w niepewności i strachu przed wystąpieniem, a nie w braku przygotowania ucznia do lekcji.
Inscenizacja może spełniać również rolę terapeutyczną zawsze znajdą się bowiem takie role indywidualne lub zespołowe, które stanowią zaspokojenie utajonych potrzeb, przeżyć i twórczej aktywności. Role zespołowe pozwalają pozbyć się ośmieszenia, nawet niema rola daje nieśmiałemu dziecku wiele radości.
Inscenizacja spełnia także wobec dziecka rolę kompensacyjną, która polega na tym, że w pewnym stopniu stanowi wynagrodzenie dziecku za braki i niedostatki, w których ono żyje przenosząc je w świat piękniejszy, czarodziejski. Ma to duże znaczenie, zwłaszcza dla dzieci, które w rzeczywistym świecie czują się obco, nie czują się kochane, nie znają tkliwości i ciepła rodzinnego domu.
Dziecko ma dużą potrzebę odczuwania wokół siebie piękna. Ciekawa scenografia, estetyczne stroje, muzyka, śpiew, gesty wprowadzają dziecko w taki świat jakiego ono pragnie.
Poczucie sukcesu, które jest wynikiem brania udziału w występach, bądź w przygotowaniu
inscenizacji pomaga pokonywać trudności, dostarcza pozytywnych przeżyć, sprzyja wyzwalaniu właściwych postaw społecznych. Dobry występ to solidny wkład całego zespołu.
Nadrzędnym celem zajęć jest wspomaganie dzieci w ich całościowym rozwoju fizycznym, intelektualnym, estetycznym, emocjonalnym i duchowym tak by były przygotowane na miarę swoich możliwości do życia w zgodzie z ludźmi i samym sobą.
Poprzez zajęcia kształtujemy twórczą osobowość, wrażenie na piękno i estetykę ruchu, umiejętność wyrażania swoich przeżyć i nastrojów. Stwarzamy sytuacje w których dziecko akceptuje siebie, buduje swój świat wartości, rozbudzamy wrażliwość i zachęcamy do twórczej ekspresji.
Każdy malec pragnie być kochany, akceptowany, pragnie odnosić sukcesy, aktywnie uczestniczyć w zabawach i zajęciach wspólnie z grupą. Mam nadzieję, że moje zajęcia dostarczają właśnie tych wszystkich wrażeń moim podopiecznym.



Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie