Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Konflikt między uczniami dwóch szkół

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1678 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Opis i analiza przypadku:
konflikt między uczniami dwóch szkół

1.Identyfikacja problemu.

•Problem wychowawczy – wzajemna nietolerancja, prowadząca do agresji.

Uczestnicy:
•Klasa II Społecznego Liceum Ogólnokształcącego (SLO) w Oleśnicy, 10 chłopców, 2 dziewczyny, poza dwoma osobami wszyscy z Oleśnicy;
•Grupa II klasy III A II Liceum Ogólnokształcącego w Oleśnicy; 14 chłopców, z czego 12 pochodzących z okolicznych wiosek;

W dniu 22 listopada 2000r. doszło w mojej obecności do eskalacji konfliktu między powyższymi grupami uczniów. Gdy podchodziłem do sali, usłyszałem, jak wzajemnie obrzucają się wyzwiskami. Moim obowiązkiem było zająć się tą sprawą; występowałem w podwójnej roli: jako nauczyciel SLO i wychowawca uczniów II LO.


2.Geneza i analiza zjawiska:

Na mocy porozumienia pomiędzy dyrektorami obu szkół , część zajęć z informatyki II LO odbywała się w pracowni komputerowej SLO, w zamian za co uczniowie SLO mogli korzystać z sali gimnastycznej II LO (obie szkoły dzieli odległość ok. 5min. drogi). W ten sposób obie placówki mogły zmniejszyć problemy związane z brakami zaplecza dydaktycznego. Klasa IIIA, której byłem wychowawcą, realizowała program poszerzonej edukacji informatycznej (w ramach innowacji pedagogicznej) i to właśnie ich zajęcia odbywały się od września 2000 w pracowni SLO. Ograniczało to możliwości korzystania z komputerów w trakcie długiej przerwy uczniom SLO, co najprawdopodobniej było bezpośrednią przyczyną zajścia. W końcu października na kilku komputerach zaczęły pojawiać się obraźliwe treści (w wygaszaczach ekranu), na przemian pod adresem uczniów z obu szkół. Zauważyłem narastającą pomiędzy mini bardzo szybko niechęć. Z rozmowy z nauczycielem wychowania fizycznego dowiedziałem się, że podobna sytuacja panuje na sali gimnastycznej, gdzie obie grupy „wymieniały się”, będąc w trakcie przerwy wspólnie w szatni.. Trwało to około dwóch tygodni, w trakcie których przeprowadziłem w klasie III A krótkie zajęcia na temat tolerancji, o podobne poprosiłem wychowawczynię klasy II z SLO, jak widać nie odniosły one skutku, bo doszło do agresji słownej w mojej obecności (uczniowie nie panowali nad swoimi emocjami, co świadczyło o dużej skali problemu, ). Z rozmowy z psychologiem szkolnym, pracującym w SLO dowiedziałem się, że jedna z uczennic zgłosiła jej ten problem stwierdzając, że m.in. „...to może się źle skończyć”. W rozmowie ze mną członkowi każdej grupy zgodnie stwierdzali, że”.... tamci zaczęli „,....po co tu przyłażą?”.


3.Znaczenie problemu

Z doświadczenia wiem, że nie można pozostawać wobec takiego problemu obojętnym, licząc, że rozwiąże się sam. Młodzież w tym wieku, , gdy nie są jeszcze w pełni wykształcone mechanizmy samokontroli, często nie panuje nad swoimi emocjami, jak również nie zawsze potrafi racjonalnie ocenić daną sytuację i zdystansować się do niej. Oczywiście, najprościej byłoby rozdzielić obie grupy, zrezygnować ze współpracy. Straciliby na tym wszyscy, co najprawdopodobniej wzmocniłoby wzajemne antagonizmy, przenosząc wrogie zachowania poza szkołę. Należało znaleźć lepsze rozwiązanie problemu. Młodzi ludzie powinni nauczyć się, jak konstruktywnie rozwiązać dany problem bez użycia siły. Jako osoba dobrze ich znająca i akceptowana przez obie grupy postanowiłem rozpocząć mediacje. Starałem się wyjaśnić, że agresja nie jest metodą rozwiązywania problemów, przedstawiłem jakie konsekwencje będzie miało dla wszystkich zerwanie współpracy.


4.Prognoza.

•negatywna – w przypadku braku działania na rzecz rozwiązania konfliktu nastąpi jego eskalacja, dojdzie do aktów agresji i zerwania współpracy;
•pozytywna – mediacja sprawi, że uczniowie zdystansują się do problemu i wspólnie znajdą rozwiązanie tej sytuacji.



5.Propozycje oddziaływań i realizacja

Jako podstawę działania przyjąłem konfrontacje obu grup. Aby zapewnić spokój i porządek w jej trakcie najpierw zaproponowałem i przeprowadziłem krótkie spotkanie przedstawicieli (po trzy osoby), które miało na celu określenia zasad dialogu (zawarcie kontraktu). W trakcie spotkania młodzież opisywała sytuacje i zachowania, które doprowadziły do konfliktu, były one zapisywane w postaci krótkich haseł na białej tablicy. Ich analiza doprowadziła do wniosku, że tak naprawdę źródłem problemu jest brak wzajemnej tolerancji.
Następnie młodzież zgłaszała propozycje, które mogłyby poprawić sytuację, były one zapisywane na tablicy (burza mózgów) np. wspólny wyjazd, zawody, witanie się uśmiechem lub przez podanie dłoni, itp. W głosowaniu przyjęto kilka z nich do stopniowego wprowadzenia. Oczywiście, z ich realizacją było różnie, ale od tej pory konflikt wyraźnie zaczął wygasać. W czerwcu 2001 udało się nam wspólnie zorganizować integracyjny, dwudniowy wyjazd do Srebrnej Góry, w trakcie którego uczniowie rywalizowali w przypadkowo dobranych, mieszanych grupach i na podstawie własnych obserwacji współpracy w tych zespołach mogę stwierdzić, że konflikt wtedy już nie istniał.

Krzysztof Burdka


Literatura:
„Psychologia wychowawcza”- M. Przetacznikowa, Z. Włodarski;
„Zarys teorii wychowania” – H. Muszyński.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie