Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
(Nie)cała Polska czyta

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2017 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Dzień Walki z Analfabetyzmem

(Nie)cała Polska czyta...

8 września ,jak co roku, niechlubnie obchodziliśmy światowy Dzień Walki z Analfabetyzmem.
Jeśli komuś wydaje się, że problem ten nie dotyczy naszego kraju, ten jest w błędzie. Najnowsza Wielka Encyklopedia A-Z podaje ,że 0,2 proc. naszych rodaków to analfabeci. Liczba może z pozoru niewielka (uwzględnia bowiem zapewne tylko tych, którzy w ogóle nie posiedli umiejętności czytania i pisania), jednak przy uwzględnieniu faktu, iż mamy XXI wiek ,a kraj nasz położony jest w sercu Europy – może popsuć dobre narodowe samopoczucie.
W Polsce mamy do czynienia zarówno z analfabetyzmem realnym , jak i funkcjonalnym. Ten pierwszy polega na tym ,że niektórzy z nas nie czytają niczego, natomiast drugi oznacza ,że nawet jeśli czytamy, to nie rozumiemy treści przeczytanego tekstu, w tym także napisów informacyjnych, instrukcji obsługi różnych urządzeń, nie wspominając już o słowach obcego pochodzenia.
Badania przeprowadzone niespełna dwa lata temu przez Instytut Książki i Czytelnictwa Biblioteki Narodowej pokazują, że do jakiejkolwiek lektury przyznaje się 56 % Polaków, natomiast zaledwie 23% przeczytało co najmniej 7 książek w ciągu roku. Okazuje się przy tym , że i tak najczęściej czytamy (lub raczej przeglądamy) literaturę fachową, specjalistyczną, podręczniki szkolne, czyli jest to niejako czytelnictwo wymuszone przez określoną sytuację życiową. Czytanie jako hobby, czy też sposób spędzania wolnego czasu traktuje niewielka grupa populacji. Nie lepiej jest także z czytelnictwem prasy. Tylko 58 proc. Polaków w wieku 15-75 lat deklaruje czytanie przynajmniej jednego wydania w tygodniu jakiegokolwiek dziennika ( w Danii wskaźnik ten wynosi ponad 90 proc., w Czechach – 84).Wśród popularnych czasopism, do przeglądania których przyznaje się 76 proc. badanych , prym wiedzie...”Tele Tydzień !
Określona sytuacja ekonomiczna większości Polaków powoduje, że drastycznie spadła w naszym kraju liczba kupowanych książek. W 2002 roku, jak pokazują badania zaledwie 37 proc. naszych rodaków nabyło choćby jedną publikację, przy czym najczęściej były to podręczniki, encyklopedie, literatura fachowa i dziecięco - młodzieżowa. Książki stają się towarem luksusowym , na który stać jedynie najbogatszych, a ci często nie mają czasu na ich czytanie i kupowanie, bo właśnie pomnażają swój stan posiadania. Mizeria finansowa większości bibliotek publicznych (tych, które się ostały, bowiem w ostatnim dziesięcioleciu zlikwidowano blisko 9 tysięcy bibliotek i punktów bibliotecznych) też nie ułatwia dostępu do nowości wydawniczych nawet tym spośród nas, którzy lubią czytać.
Oblicza się , że w Polsce jest około 40 tysięcy analfabetów funkcjonalnych,czyli takich,którzy nie rozumieją najprostszych komunikatów które są do nich kierowane, także za pośrednictwem telewizji
czy innych elektronicznych środków przekazu informacji .W badaniach rozumienia typowego tekstu przeprowadzonego w ramach Programu międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów ODCE/PISA Polacy zdobyli 479 punktów, a zatem mniej niż wynosiła średnia (499 pkt.) i ulegli m.in. Koreańczykom. Podobnie było w badaniu myślenia naukowego: nasz wynik to 483 punkty, przy średniej 502.Raport „Polityki” z 2003 roku przywodzi wyniki badań prof. Ireneusza Białeckiego , wedle których tylko ¼ badanych potrafiła na podstawie rozkładu jazdy prawidłowo podać godzinę odjazdu ostatniego autobusu.
Do takich sytuacji doprowadza brak kontaktu z książką. Powoduje on także nieumiejętność jasnego wysławiania się zarówno w mowie, jak i na piśmie (wystarczy poczytać wpisy na wszelkich forach internetowych, gdzie aż roi się od błędów ortograficznych), a w dalszej konsekwencji prowadzi do analfabetyzmu wtórnego, czyli zapomnienia nabytej wcześniej w mniejszym lub większym stopniu umiejętności czytania ze zrozumieniem i pisania. W wymiarze społecznym nieoczytanie ,czy wręcz analfabetyzm prowadzi do bierności politycznej i łatwego ulegania populistycznym hasłom i ich głosicielom. Wszak nie od dziś wiadomo, że ludźmi „nieoświeconymi” łatwiej rządzić.
Krzysztof Krzak
Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Ostrowcu Swietokrzyskim

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie