Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz do zajęć w grupie sześciolatków

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 17995 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


Pewnego jesiennego dnia wybrałam się z dziećmi do Muzeum Narodowego, mieszczącego się w Sukiennicach na Rynku Krakowskim. Dzieciaki były pod wielkim wrażeniem znajdujących się tam obrazów. Podziwiały zarówno wielkości obrazów, jak i złote ramy o różnych wzorach i grubościach. Największe wrażenie wywarł na nich ogromny obraz Jana Matejki " Kościuszko pod Racławicami". Wycieczka do muzeum była inspiracją do przeprowadzenia poniższych zajęć .

CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
- potrafi słuchać wypowiedzi kolegi
- umie dokonać analizy i syntezy słuchowej wyrazów
- potrafi uzupełnić brakujące litery w wyrazie , odczytać powstały wyraz
- potrafi wypowiedzieć się na dany temat
- umie wysłuchać w skupieniu wiersza czytanego przez nauczyciela
- potrafi dokonać klasyfikacji obrazów ze względu na rodzaj
- umie współdziałać w zespole, dokonywać wyborów, dochodzić do kompromisu
- potrafi interpretować treści przez niewerbalne środki wyrazu: gest, ruch, mimika

PRZEBIEG:
1. Zagadka słuchowa
Nauczyciel proponuje dzieciom zagadkę w odgadnięcie 6-cio literowego wyrazu. Podaje np.: Pierwsza litera tego wyrazu ma kształt piłki – ( O )
Druga litera, w imieniu Kuba jest na trzecim miejscu – ( b )
Trzecia litera – ma ją słowo rower z przodu i z tyłu ( r )
Czwarta litera kojarzy się z zasypianiem, z kołysanką ( a)
Piąta litera – jest pierwszą w nazwie pory roku, która odeszła ( z )
Szósta litera przypomina kształtem procę ( y )
Dzieci przypinają na tablicy wyraz z poszczególnych literek

2. Wypowiadają się na temat, co to jest obraz, gdzie można spotkać obrazy, nawiązują do odbytej wycieczki do Muzeum Narodowego w Sukiennicach. Podają atrybuty obrazu. Opowiadają , jaki obraz chcieliby mieć w swoim pokoju.

3. Słuchają wiersza czytanego przez nauczycielkę o mistrzu Janie Matejko, odpowiadają na pytania związane z treścią wiersza dot. problemu jaki miał malarz artysta.

"W pracowni mistrza Jana"

Znany malarz artysta, Pan Jan Matejko i jego przyjaciele,
Bardzo ładnych obrazów namalowali wiele.
Chcieli urządzić wystawę w galerii na mieście,
Więc poprosili kolegów: wszystkie je zawieście!
Ale miejsca na ścianach nie było zbyt wiele,
Więc się głowi mistrz Jan, myślą przyjaciele:
Trudna rada, trzeba zliczyć obrazy, ustawić je w rzędzie
I zawiesić na ścianach, gdy porządek z nimi będzie.
Bo tu portret, tam pejzaż , a tam martwa natura
Wszystkie te obrazy Jan Matejko i przyjaciele lubili,
Aż się w końcu w liczeniu obrazów pogubili.
Pomóżcie malarzom, zróbcie to porządnie ,
Bo im na tej robocie zejdzie trzy tygodnie!


4. Oglądają zgromadzone obrazy, ustalają w jaki sposób można je posegregować, jakie przyjąć kryterium podziału: czy ze względu na rodzaj: portrety, pejzaże, martwe natury, czy na kolor ramek, czy na kształt ramek( owalne, prostokątne, kwadratowe).

5. Posegregowane obrazy przypinają na ścianach ( arkusze szarego papieru zawieszone w różnych miejscach na sali), umieszczają podpisy: PEJZAŻ, PORTRET, MARTWA NATURA

6. Dobierają się w grupki 4-osobowe, wyciągają losy, odczytują cyfrę, zabierają odpowiednia kopertę i układają wspólnie projekt obrazu z poszczególnych elementów. Po ułożeniu zastanawiają się nad tytułem obrazu.

7. „Żywe obrazy” – nauczycielka maluje dużym pędzlem obraz podając jego tytuł. Dzieci udają, że są farbami na palecie ( dywanie) biegają w różne strony, a na hasło- tytuł obrazu starają się ustawić odpowiednio: „ Myśliwi na polowaniu”, „Tancerki na lodzie”, „Słoneczne promienie” ( to wykonują wszyscy, łącząc się w okrąg).

8. Lekcja ciszy wg M. Montesourii – dzieci siedzą w kole na dywanie i przekazują sobie z ręki do ręki paletę z farbami, tak aby się nie zmieszały kolory. Następnie kończą zdanie” Gdybym był malarzem , to namalowałbym...”

9. Dzieci wyszukują na sali koperty z własnym imieniem, wyciągają z niej kawałek 1/6 obrazka, kolorują go. Po skończeniu dzieci dobierają się zgodnie z kolorem kartki , składają swoje części w całość, porównują swoje prace, wypowiadają się na temat powstałego obrazu.

10. Odczytują zdania zgromadzone na paskach papieru i przyklejają te, które pasują treścią do ich powstałego obrazu.

Monika Siwek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie