Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zwyczaje i obrzędy o tematyce bożonarodzeniowej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1618 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Cele:

  • uczeń efektywnie współpracuje w grupie
  • wykorzystuje zdobytą wiedzę w praktyce
  • wyszukuje informacje z różnych źródeł
  • planuje i organizuje własną pracę
  • zapisuje i prezentuje zebrany materiał
  • przygotowuje wysąpienia publiczne
  • formułuje i wyraża opinie,słucha opinii wyrażanych przez innych
  • ocenia swoją pracę i innych.
Lista środkóe i materiałów niezbędnych do realizacji projektu:
  • fachowa literatura
  • wywiady z najstarszymi obywatelami (nagrania)
  • materiały papiernicze i biurowe
  • materiały domowe (np.słoma)
  • instrukcje pracy dla poszczególnych grup.
Czas trwania-okres adwentowy.

Lista przedmiotów nauczania na których realizujemy projekt oraz co możemy zrobić:
  • język polski - opracowanie zgromadzonych tekstów współczesnych i dawniejszych (na podstawie literatury pięknej).
  • religia - nauka kolęd, znaczenie symboliki bożonarodzeniowej. Historia utworzenia Świąt Bożego Narodzenia.
  • plastyka/technika - wykonanie ozdób choinkowych, dekoracja wnętrz (witraże, lampiony, girlandy).
  • informatyka - projektowanie i wykonanie kartek o tematyce bożonarodzeniowej, wyszukiwanie informacji.
  • przyroda - rozróżnianie i znaczenie roślin wykorzystywanych w okresie Bożego Narodzenia; tradycje świąteczne i znaczenie potraw.
  • historia - drzewo genealogiczne rodziny.
  • muzyka - nauka kolęd.
  • godzina wychowawcza - kultura zachowania w różnych okolicznościach ( strój, dekoracja wnętrz, zachowanie przy stole).
Umiejętności uczniów:
  • umie docenić istotę i walory Świąt Bożego Narodzenia oraz ich tradycji
  • potrafi przygotować prostą potrawę wigilijną oraz wymienia ich nazwy
  • wykonuje ozdoby choinkowe (zna różne techniki wykonania)
  • potrafi wymienić tytuły kolęd oraz zaprezentować jedną wybraną
  • przygotowuje jasełka
Oczekiwane efekty:
  • potrafi udekorować stół świąteczny
  • potrafi wykonać prostą potrawę np. barszcz czerwony, kompot
  • potrafi wykonać ozdoby choinkowe i udekorować drzewko bożonarodzeniowe
  • potrafi zaprezentować kolędę
  • uczestniczy w spotkaniu wigilijnym
  • uczestniczy w jasełkach
Sprzymierzeńcy:
  • rodzina
  • Gminny Ośrodek Kultury/Dom Kultury
  • twórcy ludowi
  • biblioteka
  • ksiądz
Instrukcje dla ucznia: I Grupa - zbiera informacje dotyczące historii utworzenia Świąt Bożego Narodzenia oraz tradycji (wywiady z mieszkańcami i sprzymierzeńcami projektu)
II Grupa - wykonuje ozdoby świąteczne i dekoruje drzewko bożonarodzeniowe
III Grupa - prezentacja wybranej kolędy oraz historia narodzin kolęd
IV Grupa - dekoracja stołu i przygotowanie potrawy wigilijnej
V Grupa - przygotowują spotkanie wigilijne.
     Każda grupa wybiera spośród siebie lidera. Lider grupy przydziela zadania indywidualnie i grupowo. Raz na tydzień uczniowie zbierają się i konsultują sie z nauczycielami przedmiotów, przedstawiają dotychczasowe wyniki pracy. Dwa dni przed wyznaczonym terminem gromadzą wykonane prace, dekorują drzewko, stroja stół, odbywają próbę generalną spotkania opłatkowego.

Kryteria oceny projektu:
  • ocena projektu będzie składowa dwóch ocen:
    • samooceny uczniów
    • jury (zespół nauczycieli)
  • każdy oceniający otrzymuje kartę do głosowania na której zastosuje punktację od 1 do 6
Karta Głosowania:
  • samoocena:
    1. Jaki był dostęp do materiałów?
    2. Czy materiały były ciekawe i różnorodne?
    3. Jaki był przebieg współpracy?
    4. Czy był równomierny wkład pracy?
  • jury:
    1. Czy informacje zostały przekazane i zaprezentowane w ciekawy sposób?
    2. Jaka była estetyka prac?
    3. czy wykorzystano wszystkie możliwe źródła informacji?
Przykładowe, szczegółowe instrukcje dla grup:
    • wypisz z różnych źródeł historię utworzenia Świąt Bożego Narodzenia
    • przeprowadź wywiad (tematyka bożonarodzeniowa) z najstarszymi mieszkańcani ( żródła informacji: nauczyciel języka polskiego, historii, religii, ksiądz, domownicy, biblioteka)
    • wykonaj ciekawe ozdoby świąteczne i udekoruj nimi drzewko
    • wykonaj witraże, lampiony oraz girlandy
    • wykonaj kartki świąteczne
      (żródła informacji: nauczyciel techniki, plastyki, informatyki; czasopisma, biblioteka)
    • wypisz z różnych źródeł historię kolęd
    • zgromadź płytotekę różnych wykonań kolęd (instrumentalne, ludowe, wokalne, chóralne, dziecięce)
    • wybierz i zaprezentuj jedną kolędę z podkładem muzycznym
      (źródła informacji: nauczyciel muzyki, czasopisma, biblioteka, ksiądz, zbiory domowe)
    • zbierz informacje dotyczące dekoracji stołu świątecznego
    • zaprezentuj nakrycie stołu świątecznego
    • wykonaj prostą potrawę wigilijną (np. barszcz czerwony, kompot czy inna)
    • wymień potrawy wigilijne oraz podaj ich znaczenie
    • przedstaw najważniejsze zasady savoi-vivru obowiązujące w dniu wigilii
      (źródła informacji: nauczyciel przyrody, techniki, czasopisma, rodzina)
    • przygotuj spotkanie wigilijne - jasełka (źrodła informacji: nauczyciel religii, polskiego, ksiądz; biblioteka)
mgr Agnieszka Rybi

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie