Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wychowanie proekologiczne w przedszkolu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2624 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
ZADANIA Z ZAKRESU WYCHOWANIA PROEKOLOGICZNEGO W PRZEDSZKOLU

     "Ekologia" - (z gr. oikos = dom, środowisko, logos = nauka) - jest to dziedzina biologii badająca wzajemne stosunki między organizmami a otaczającym je środowiskiem.
     Od lat niepokojąco wzrasta liczba czynników mogących unicestwić ludzkość. Zmusza to człowieka do zmiany dotychczasowego sposobu myślenia i zachowania. Wszelka działalność człowieka w naturalnym środowisku musi opierać się na znajomości i respektowaniu praw przyrody.
     W zakres edukacji ekologicznej wchodzą wszelkiego rodzaju działania, mające na celu m.in.:

  1. Uświadomienie, że życie bez kontaktu z przyrodą jest niemożliwe. Wszystko, co jest potrzebne człowiekowi do życia, czerpie on ze środowiska.
  2. Wyposażenie w wiedzę dotyczącą budowy i czynności życiowych organizmów żywych oraz ich związków ze środowiskiem.
  3. Pogłębienie wiadomości na temat roślin i zwierząt żyjących na Ziemi.
  4. Uświadomienie, że każda istota żywa ma prawo do godnego życia.
  5. Kształtowanie podstawowych zasad ochrony przyrody.
  6. Kształtowanie umiejętności racjonalnego korzystania z odnawialnych i nieodnawialnych zasobów przyrody.
  7. Wprowadzenie czystych technologii i racjonalnego wykorzystania zasobów przyrody oraz utylizacji odpadów.
  8. Kształtowanie własnego "ja" w harmonii ze środowiskiem.
  9. Rozwijanie aktywnych form wypoczynku na łonie natury.
  10. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego.
     Już od najwcześniejszych lat życia człowieka, trzeba kształtować jego sposób myślenia i zachowania. Dziecko wychowane w potrzebie kontaktu z przyrodą, nauczone proekologicznego myślenia, w okresie dojrzałym jest w stanie naprawić lub zneutralizować negatywne skutki gospodarki jego poprzedników na Ziemi.
     Wiek przedszkolny charakteryzuje się dużym skokiem intelektualnym w rozwoju dziecka, jest najlepszym okresem do wprowadzania elementów edukacji ekologicznej, która powinna być kontynuowana w późniejszej nauce.
     Celestyn Freinet uważa, że jednym z najważniejszych elementów w jego koncepcji pedagogicznej jest organizowanie kontaktów z bliższym i dalszym środowiskiem społecznym i przyrodniczym w celu rozbudzenia zainteresowań dziecko i jego twórczej ciekawości.
     Bezpośrednie kontakty z sytuacjami, problemami najbliższego otoczenia, regionu, przyzwyczajają dzieci do ich analizy i oceny, rozwijają wrażliwość estetyczną i wzrost zainteresowania zjawiskami przyrodniczymi.
     W związku z tym istnieje konieczność organizowania wycieczek, wyjazdów na łono natury jako jednej z form poznawania treści przyrodniczych. Połączenie ich z zabawą pomoże dzieciom poznać i zrozumieć fakty, zjawiska oraz zagrożenie i problemy otaczającej je rzeczywistości. W tym celu można zorganizować tzw. "Zielone przedszkole". Polega to na nawiązaniu kontaktu placówki przedszkolnej z ośrodkiem wypoczynkowym zainteresowanym zakwaterowaniem grupy dzieci przedszkolnych. Celem pobytu dzieci w naturalnym środowisku jest :
  • przebywanie na świeżym powietrzu (czystym);
  • zdobywanie odporności zdrowotnej;
  • doskonalenie sprawności ruchowej;
  • zdobywanie pełniejszej wiedzy przyrodniczej przez bezpośredni kontakt z naturą;
  • dostarczanie dzieciom przeżyć estetycznych i doświadczeń zmysłowych.
     W czasie pobytu w "zielonym przedszkolu' dzieci starają się wykonać wcześniej ustalone zadania, zdobywają poszczególne stopnie wiedzy, stają się przyjaciółmi przyrody, biorą udział w zabawach i zajęciach w terenie. Na wyjazd gromadzą: materiały plastyczne, lornetki, lupy, atlasy i przewodniki przyrodnicze. Wszystkie działania miały uświadomić dzieciom niezbędność i wagę każdego elementu środowiska, rolę ludzi oraz konieczność współdziałania w celu rozwiązywania istniejących problemów, jak i podjęcia proekologicznych decyzji.
     Naczelnym zadaniem w realizacji programu ekologicznego jest takie opracowanie treści przez nauczyciela, aby potrzeba poznania wynikała z zainteresowania samego dziecka. Dziecko w wieku przedszkolnym staje się coraz sprawniejsze, poznawanie świata za pomocą działania i zmysłów jest dla niego sprawą naturalną.
     Do realizacji programu ekologicznego potrzebne jest odpowiednie przygotowanie przedszkola, a więc ogrodu przedszkolnego np. hodowanie żywopłotu w celu neutralizacji spalin samochodów, założenie aparatury nawilżającej, wprowadzenie metryczek na drzewach, rosnących w ogrodzie, wykonanie altany, ustawienie koszy na śmieci, pojemników na materiały do recyklingu (papier, plastik, szkło), zakupienie stolików z parasolami, ochrona tarasu przed nadmiernym nasłonecznieniem, przeniesienie leżakowania na tarasy podczas letnich dni, wzbogacenie sprzętu ogrodowego o elementy z drewna, w celu doskonalenia sprawności fizycznej.
     W budynku przedszkolnym powinna być utrzymywana szczególna czystość, używanie środków przyjaznych dla środowiska w opakowaniach zwrotnych lub nadających się do recyklingu, systematyczna konserwacja i naprawa mebli i innego sprzętu, używanie odkurzacza ekologicznego. Pomieszczenia powinny być zagospodarowane tak, aby gwarantowały dzieciom bezpieczeństwo dla ich zdrowia. Powinno się kompletować zabawki czyste ekologicznie, funkcjonalne, doskonalące procesy poznawcze dziecka. W kąciku przyrody gromadzić należy dużą ilość zieleni doniczkowej, w celu tworzenia mikroklimatu. W sali wprowadzać hodowlę drobnych zwierząt, w celu poznania środowiska i warunków potrzebnych do ich rozwoju. Wyposażać również kąciki przyrody w sprzęt ułatwiający prowadzenie doświadczeń i obserwacji przyrodniczych.
     Ważną rolę odgrywa w placówce przedszkolnej ekologiczny program żywienia. A więc przygotowywanie posiłków w warunkach bezwzględnej czystości, używanie wody ze studni głębinowej do przyrządzania potraw gotowanych, ograniczenie do minimum podawania słodyczy, a w następstwie owoce suszone, orzechy. Podawanie dużej ilości surówek na bazie kefiru i jogurtu, ziaren zbóż, kiełków łączonych smakowo z owocami i warzywami. Kompletowanie w kuchni naczyń zdrowych dla człowieka (z ceramiki, drewna, garnków emaliowanych). Założenie aparatury do uzdatniania wody używanej podczas płukania owoców i warzyw, podawanej w postaci surowej, nawiązanie współpracy z dietetykiem, w celu opracowania szczegółowej diety ekologicznej dla dzieci, włączenie pracownic kuchni i kierownika gospodarczego do ekologicznego programu żywienia dzieci.
     Nauczyciel realizujący program ekologiczny, to człowiek o wysokiej kulturze osobistej, pozytywnie nastawiony do środowiska, aktywnie uczestniczący w pracach na rzecz jego ochrony, własną postawą potwierdzający słuszność swojego działania.
     Nauczyciel - wychowawca to mistrz - przyjaciel dziecka, który mniej naucza, a więcej dzieli się swoimi odczuciami. Jest odważny, skierowany na wychowanków, skupia ich uwagę, patrzy, doświadcza z nimi, a dopiero na końcu mówi.
     Do zadań nauczyciela należy:
  • podnoszenie wiedzy ekologicznej (literatura, prasa, programy telewizyjne);
  • uczestniczenie (w miarę możliwości) w spotkaniach i kursach doskonalących wiedzę i kulturę ekologiczną (np. klub Eko - Oko);
  • doskonalenie warsztatu pracy;
  • wymiana doświadczeń z innymi placówkami przedszkolnymi;
  • włączenie rodziców w rytm życia przedszkola, udział w zabawach, zajęciach z dziećmi;
  • projektowanie sytuacji edukacyjnych, rozbudzających wewnętrzną motywację dziecka do twórczej aktywności, zaspokajających jego potrzeby;
  • włączenie pracowników technicznych przedszkola do realizacji programu ekologicznego.
     Założeniem ekologicznego programu współpracy z rodzicami jest podnoszenie kultury ekologicznej środowiska, integracja personelu, dzieci i rodziców w celu zadbania o środowisko. W tym celu należy rodziców zapoznać z programem ekologicznym, jego celowością, udzielić informacji o stanie środowiska, w którym znajduje się placówka, organizować "Dni otwarte przedszkola", aby zapoznać rodziców z warunkami i metodami pracy nauczycieli, włączać rodziców w rozwiązywanie problemów grupy i przedszkola, założyć kącik literacki nowości ekologicznych, dostępnych zarówno dla personelu jak i dla rodziców.
     W ramach programu ekologicznego można nawiązać współpracę z ośrodkiem zdrowia i poradnią psychologiczną. Zaprosić lekarza, psychologa, logopedę na zebranie ogólne z rodzicami. Uściślić współpracę między przedszkolem a poradnią rejonową. Opracowanie przez pracowników poradni psychologicznej, ośrodka zdrowia i nauczycieli przedszkola metod profilaktyki zdrowotnej dzieci.
     Przedszkole powinno nawiązać współpracę z instytucjami użyteczności społecznej, działającymi na terenie osiedla. Celem tej współpracy jest dostarczanie wiedzy na temat stanu środowiska, w którym znajduje się przedszkole, rozpropagowanie tej wiedzy przez działalność plastyczną dzieci, spotkania z ludźmi działającymi na rzecz ekologii.

Literatura:
Grażyna Kutyłowska "Ekologia w przedszkolu" 1996
"Wychowanie w przedszkolu" Nr. 8/1998 art. Małgorzaty Więckowskiej
"Przygoda w zielonym przedszkolu"

opracowała: mgr Bożena Forjasz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie