Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Raport pokonferencyjny. ET Market. Stare Jabłonki czerwiec lipiec 2004

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1377 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


Warmińsko - Mazurskie Święto Nauczycieli
czyli
subiektywny raport uczestnika

II Ogólnopolskiego Spotkania Nauczycieli Języka Angielskiego
ET Market
Stare Jabłonki 30 czerwca-2 lipca 2004

Grażyna Studzińska wellington@hoga.pl


Wielkim, doprawdy, świętem dla ponad pięciuset nauczycieli z całej Polski było Spotkanie English Teaching Market, zorganizowane w Lasach Taborskich, w komfortowym centrum szkoleniowo-rekreacyjnym Hotelu Anders w Starych Jabłonkach koło Ostródy przez Nidzicką Fundację Rozwoju "Nida", realizującą program "English Teaching" Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, która jest jego fundatorem.
Nauczyciele, przeważnie z małych miast i wsi całego kraju, zostali zaproszeni przez organizatorów na "naukowe wakacje", które z pewnością, na długo pozostaną w ich pamięci.
Trudno znaleźć słowa, które potrafiłyby oddać kunszt organizatorski, zdolność przewidywania i niepowtarzalną atmosferę, która cechowała działania pp. Barbary
i Krzysztofa Margoł, twórców i pomysłodawców drugiego już wydarzenia tej rangi. Nie dość, również, powiedzieć, że nie było chyba osoby, która ze zjazdu tego wyniosłaby jakiekolwiek negatywne odczucia. Trzy dni pobytu w bajecznej okolicy czystego jeziora Szeląg Mały, w komfortowym otoczeniu hotelu Anders, świetnie przystosowanego do potrzeb niepełnosprawnych, na którego terenie goście mieli do dyspozycji komfortowe i w pełni wyposażone, klimatyzowane sale konferencyjne z najnowocześniejszym sprzętem, ale także basen, siłownię, dwie sauny, kręgielnię, squash, bilard, pięć kortów tenisowych, jazdę konną, wypożyczalnię rowerów, przystań wodną z dużą i cichą plażą oraz restaurację z bardzo uprzejmą obsługą oraz wyśmienitymi posiłkami, to czas spędzony na wymianie doświadczeń nauczycielskich, nawiązywaniu kontaktów, nauce nowych technik metodycznych
i wzbogacania swego warsztatu pracy poprzez nieznane dotąd elementy dydaktyczne, nowoczesne pomoce naukowe oraz zdobycie niezwykle cennej wiedzy na temat wykorzystania zewnętrznych funduszy wspierających edukację.
Niestrudzeni organizatorzy w osobach wymienionych już pp. Margoł oraz Jacka Michałowskiego, Justyny Kowalczyk i dużego grona wolontariuszy zadbali o każdy szczegół na długo przed wyznaczonym terminem Spotkania. Karty rejestracyjne zawierały maksimum informacji o preferencjach zaproszonych nauczycieli, ich zainteresowaniach, szkołach itp, co pozwoliło na sprawną obsługę, dostosowanie programu zajęć, oferty szkoleń, informacji
i doradztwa oraz dodatkowych "atrakcji", jak wieczory integracyjne, czy koncerty muzyczne do oczekiwań uczestników. Publikacja konferencyjna w pięknej oprawie graficznej, jak też pakiet materiałów, zebranych w gustowną i niepowtarzalną, ekologiczną teczkę, były cenną pamiątką.
Program Spotkania rozpisany został w trzech dniach, gdzie pierwszy z nich – środa to spotkanie plenarne, możliwość poznania szczegółowego grafiku, sprawdzenie swojego przydziału warsztatów według wcześniejszych zgłoszeń (każdemu uczestnikowi zapewniono możliwość skorzystania z dwóch warsztatów i dwóch wykładów dziennie, podział dokonany został zgodnie z nadesłanymi kartami rejestracji), poznania sal konferencyjnych, organizatorów ,głównej idei Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, przedstawienia efektów dotychczasowych działań na rzecz propagowania i wspierania nauki języków obcych
w polskich szkołach w dobie integracji europejskiej, a także poznania innych uczestników Spotkania i nawiązanie kontaktów zawodowych.
W trakcie pierwszej sesji plenarnej pp. Barbara Margoł, Jacek Michałowski i Krzysztof Margoł przedstawili uczestnikom doświadczenia i rezultaty drugiej edycji Programu English Teaching oraz działania Fundacji od czasu I Ogólnopolskiego Spotkania Nauczycieli w Pasymiu w roku 2003. Następnym punktem było wystąpienie przedstawicielki ogólnopolskiego portalu internetowego Interkl@sa, p. Gracjany Więckowskiej "Komputer
i Internet w Pracy Nauczyciela Języka Angielskiego" ukazujące możliwości wykorzystania portalu do zamieszczania publikacji, koniecznych do awansu zawodowego nauczycieli oraz czerpania bieżących informacji na temat edukacji oraz wykorzystywania prac innych nauczycieli, jako narzędzia wspomagającego proces dydaktyczny. Na zakończenie prezentacji każdy uczestnik otrzymał "Przewodnik Internetowy" na płycie CD-Rom, autorstwa Dariusza Jemielniaka oraz Marty Fihel. Dzień zakończył się wieczorem muzycznym przy ognisku, przygotowanym przez Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA
z Lublina, z udziałem zespołu muzycznego Top Ten. Tanecznym wyczynom oraz wspólnemu śpiewaniu po angielsku towarzyszył zapach przepysznych potraw, serwowanych na kilku stanowiskach grillowych. Uczestnicy, poinformowani w liście przedkonferencyjnym o konieczności zabrania wygodnych, sportowych ubrań, nie mieli żadnych trudności w podążaniu za skomplikowanymi figurami, pokazywanymi przez animatorów ruchu.

Czwartek 01 lipca i piątek 02 lipca można nazwać dniami dydaktycznymi, obfitującymi w warsztaty oraz wykłady, równolegle prowadzone w dziewięciu salach konferencyjnych. Spośród szeregu przydatnych warsztatów, jak:
1. Metody pracy w dużych grupach p. Katarzyny Kiszki
2. Prowadzenie zajęć z użyciem komputera i internetu p. Marty Fihel
3. Drama i Socjodrama w nauczaniu języka angielskiego p. Aleksandry Gelner
4. Praca z uczniem szczególnie uzdolnionym p. Jarosława Kordzińskiego
5. Muzyka jako wsparcie procesu uczenia się p. Renaty Borowieckiej
6. Praca w klasie o zróżnicowanym poziomie wiedzy p. Katarzyny Wróbel
7. Praca z uczniem dyslektycznym i dysgraficznym p. Wandy Miler
8. Jak radzić sobie z fonetycznymi problemami uczniów p. Zbigniewa Czai
9. Jak rozwijać myślenie twórcze i krytyczne na lakcjach p. Bogdana Jankowskiego
10. Jak pisać wnioski do programów pomocowych pp. Zbigniewa Barskiego i Małgorzaty Jarząbek
11. Rozwijanie sprawności mówienia p. Błażeja Aksamitka
12. Znaczenie zajęć pozalekcyjnych p. Ewy Kordzińskiej
13. Jak skutecznie i ciekawie uczyć gramatyki p. Aleksandry Gelner
14. Jak organizować zajęcia w plenerze p. Zbigniewa Czai
15. Jak uczyć słówek sprawnie i szybko p. Katarzyny Wróbel
16. Uczeń trudny, co robić? p. Bogdana Jankowskiego
17. Programy pomocowe UE skierowane do uczniów i nauczycieli p. Krzysztofa Margoł
18. Rozliczania projektów dofinansowanych ze środków pomocowych p. Jacka Podolskiego

miałam przyjemność uczestniczyć w trzech, szalenie interesujących i pomocnych w dalszej pracy.
Pierwszym z nich był wykład Bogdana Jankowskiego "Jak rozwijać myślenie twórcze i krytyczne na lekcjach?". Prowadzący szalenie obrazowo i praktycznie podszedł do problemu kreatywności nauczycielskiej, uznając tę grupę zawodową za jedną z wiodących w procesie twórczego myślenia oraz wpływającą na rozwój intelektualny i twórczy młodego pokolenia Polaków. Skupił się na generowaniu pomysłów i nieoczekiwanych rozwiązań, roli zagadek i zadawania pytań, rozumowania, czyli wnioskowania, dowodzenia i poddawania osądowi. Zwrócił uwagę na pojęcie "luksusu czasu" niezbędne do myślenia twórczego i krytycznego. Szczegółowo nakreślone zostały działania nauczycielskie hamujące proces myślenia twórczego uczniów oraz podane gotowe "recepty" na wspomaganie i wyzwalanie tego procesu. W materiałach udostępnionych uczestnikom wykładu znalazł się opis teorii Organizowania Procesu Dydaktycznego Rozwijającego Myślenie według B.Blooma oraz techniki GESTALT oraz szczegółowa bibliografia pomocna w głębszym zrozumieniu tematu.
Następna sesja poświęcona była problemowi, który dotyczy każdej jednostki oświatowej w dobie nowoczesnego społeczeństwa i integracji europejskiej, jakim jest "Pisanie Wniosków do Programów Pomocowych". Dwugodzinna sesja warsztatowa, prowadzona przez Małgorzatę Jarząbek z Euro NGO, nie tylko uświadomiła ogrom możliwośći pozyskiwania funduszy z różnych organizacji pozarządowych oraz stowarzyszeń, działających na rzecz pomocy szkołom i instytucjom edukacyjnym, ale również pozwoliła na praktyczne przećwiczenie pisania wniosku, konstruowania planu pracy, tworzenia projektu edukacyjnego i budżetu przedsięwzięcia. Prowadząca przedstawiła również liczne projekty, które uzyskały wcześniej pomoc finansową oraz pozwoliła na wymianę doświadczeń między nauczycielami, a także rozmowy z tymi, którzy korzystali już z takiej formy dofinansowania i mogli wcielić w życie swoje, często idealistyczne, pomysły.
Po tak wyczerpującym przedpołudniu, posiłek zaserwowany przez restauracje Hotelu Anders był wystarczającą nagrodą i zachętą do dalszych działań, którymi były : Kiermasz – Rynek Angielski, skupiający szerokie grono wystawców i wydawców podręczników i pomocy naukowych, jak Pearson Education, Oxford University Press, MacMillan, The Teacher, Wydawnictwo Idea, Wydawnictwa Szkolne PWN, VIVAT, WSiP, Newsweek, New Editions, EGIS-Express Publishing, SITA, Universitas i wiele innych, a także punkty i stoiska konsultacyjne Interkl@sa, EURO-NGO, Socrates, Szkoła Ucząca Się SUS, Szkoła z Klasą, Centrum Wolontariatu, Fundacja Edukacja dla Demokracji, CEO, Angielski EDU pl i innych.
Wieczorna sesja panelowa przygotowana została w trzech blokach tematycznych, prowadzonych przez Jacka Podolskiego, Joannę Jurek i Barbarę Margol:
1. Prezentacje Organizacji i Programów SUS, Centrum Wolontariatu, EURO-NGO, Fundacja Edukacja dla Demokracji i Szkoła z Klasą,
2. "Jak nauczamy angielskiego" prezentacje nauczycieli z Kaliningradu i Ukrainy oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego,
3. Przykłady dobrych praktyk w nauczaniu języka angielskiego-prezentacja wybranych projektów, realizowanych w ramach Programu English Teaching i innych programów pomocowych.

Po całodzinnym wysiłku umysłowym, organizatorzy zadbali o wysiłek fizyczny na wolnym powietrzu, przy akompaniamencie zespołu Asterland i twórczym zaangażowaniu animatorów KLANZA, któremu nie przeszkodziła nawet ulewna burza z piorunami, będąca z pewnością wynikiem naładowania wiedzą.
Ze względu na dużą odległość od miejsca zamieszkania i niezbyt dogodne połączenie PKP, zajęcia w piątek musiałam skrócić do jednego tylko warsztatu, prowadzonego przez Renatę Borowiecką "Muzyka, jako wsparcie procesu uczenia się". Jako wykształcony muzyk i meloman nie mogłam "przepuścić okazji" poznania programu "Mozart dla Uczenia się", przygotowanego przez Centrum Edukacji Diagnozy i Terapii Psychologiczno – Pedagogicznej. Warsztat, choć fizycznie wyczerpujący, zarówno dla prowadzącej, jak
i uczestników, natchnął wszystkich pozytywną energią i pozwolił na samodzielne, twórcze kreowanie zabaw z uczniami z wykorzystaniem i przy pomocy tak istotnego medium psychologicznego, jakim jest muzyka Mozarta, wykorzystywana w różnym instrumentarium oraz różnych interpretacjach.
Żegnając organizatorów nie mogłam znaleźć właściwych słów do wyrażenia mojego podziwu dla ogromu pracy i pomysłów, włożonych w stworzenie II Ogólnopolskiego Święta Nauczycieli Języka Angielskiego, jakie miało miejsce w Starych Jabłonkach. Wydarzenie to pozostanie na długo w pamięci wszystkich jego uczestników, a pomysły i wiedza oraz kontakty wyniesione z tej trzydniowej konferencji będą procentować w pracy dydaktycznej
i edukatorskiej przez kolejny, trudny rok szkolny i pozwolą raz jeszcze uwierzyć w sens podejmowania działań, daleko odbiegających od programu szkolnego, a tak bardzo wspomagających autonomię uczniów i zachęcających do wytężonej pracy.
Do zobaczenia za rok!

Grażyna Studzińska
Doradca Metodyczny Nauczycieli Języka Angielskiego
OSSP ZS nr 18, Zabrze ul. Sitki 55


Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie