Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wychowanie do zdrowego stylu życia w bursie szkolnej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2719 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 W bursie szkolnej w charakterze wychowawcy pracuję od 22 lat. Ukończyłam pedagogikę opiekuńczo- wychowawczą zgodnie ze swoimi zainteresowaniami. Na co dzień jestem opiekunem grupy wychowawczej, a ponadto od ośmiu lat prowadzę sekcję higieniczną w swojej placówce.
W ciągu tego okresu zdobyłam wiele doświadczeń związanych z promowaniem zdrowego stylu życia wśród młodzieży. Chcę podkreślić, że w tym czasie zauważyłam istotne zmiany dotyczące edukacji prozdrowotnej wśród wychowanków. Sądzę, że spowodowane to zostało transformacją w naszym kraju a także skutkami ekonomicznymi, gospodarczymi i kulturowymi.
Obecnie dużo mówi się na temat promocji zdrowia w szkole. Celem edukacji zdrowotnej jest przygotowanie dziecka do tego, aby mogło być niezależnym, zdrowym i twórczym.
W wielu krajach przyjęło się holistyczne podejście do zdrowego stylu życia i uznanie, że „kluczowym problemem wychowania zdrowotnego jest kształtowanie umiejętności osobistego wyboru i podejmowania decyzji”. Zdaniem Światowej Organizacji Zdrowia inicjatywę w planowaniu wychowania zdrowotnego powinien podjąć resort oświaty.
A co się dzieje w naszym kraju? Powstają liczne programy edukacji prozdrowotnej, organizowane są akcje profilaktyczne, ale postępujące bezrobocie, dewaluacja wartości moralnych i etycznych wśród młodzieży jest trudna do opanowania. Przeciwdziałanie temu należy podejmować od najwcześniejszych lat życia dziecka nie tylko w rodzinie, ale również w placówkach oświatowych, także w bursie.
Jednym z zadań statutowych bursy jest wspieranie rozwoju fizycznego, psychicznego, moralnego wychowanka.
Działalność w sekcji higienicznej opieram na opracowanym przez siebie programie promującym zdrowy styl życia wśród wychowanków bursy. Nowatorstwo mojego programu polega na wprowadzeniu zagadnień dotyczących wyuczenia młodzieży umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych, stresowych oraz rozwój asertywności i empatii, odpowiedzialności za swoje decyzje. Całoroczna praca sekcji opiera się o takie działy jak:
· Troska o ład i porządek w bursie
· Higiena osobista i otoczenia
· Troska o zdrowie fizyczne i psychiczne wychowanków
· Profilaktyka uzależnień
· Prawidłowe żywienie
· Organizacja pierwszej pomocy.
Sekcja skupia młodzież zainteresowaną stanem higienicznym w bursie oraz rozwojem fizycznym i psychicznym rówieśników.
Działania w trosce o ład i porządek w bursie wiążą się z wypracowanym przez lata systemem konkursów czystości w pokojach mieszkalnych, pomieszczeniach ogólnego użytku np.: pokoje cichej nauki, hole, konkursach dotyczących kreatywności w zagospodarowaniu wnętrza pokoju mieszkalnego. Kontrole czystości są zapowiedziane i niezapowiedziane. W konkursach czystości zwraca się między innymi uwagę na higienę szafek żywnościowych oraz prawidłowe przechowywanie sztućców i naczyń.
Konkursy przeprowadzane są w oparciu o regulamin i system punktacji zatwierdzony przez Młodzieżową Radę Bursy.
Współczesne warunki życia niosą wiele zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego dziecka. Zagrożenia dla zdrowia niesie również życie społeczne – od rodziny począwszy, a na środowiskach instytucjonalnych tj. jak szkoła i instytucje pozaszkolne skończywszy.
Działania na rzecz promocji zdrowia fizycznego i psychicznego wychowanków w bursie polegają na podejmowaniu takich przedsięwzięć jak: akcje i gazetki tematyczne propagujące zdrowy styl życia. I tak na przykład wśród dziewcząt mówi się o samokontroli piersi (która w dzisiejszych czasach jest bardzo ważna). Głównie w miesiącu październiku ze względu na ogólnopolską akcję - Walka z rakiem piersi wywiesza się informacje i gazetki dotyczące tego problemu oraz prowadzi się cykl zajęć warsztatowych profilaktyki raka piersi. W tym celu nawiązałam współpracę ze słuchaczkami Studium Medycznego, które zorganizowały te zajęcia.
Inne warte podkreślenia przedsięwzięcia to: dzień bez papierosa, walka z AIDS, rozpowszechnianie wiedzy na temat higieny osobistej, racjonalnego żywienia, zdrowego stylu życia i zapobiegania chorobom.
Jednym z głównych celów programu pracy sekcji higienicznej jest rozwijanie wśród wychowanków umiejętności radzenia sobie z różnymi sytuacjami stresowymi oraz podnoszenie psychicznej odporności młodzieży na czynniki frustracyjne. Opracowałam plan zajęć i przeprowadziłam dla chętnych wychowanków pogadanki na temat stresu i technik antystresowych. Wykorzystałam materiały przygotowane w formie poradnika dla nauczycieli przez Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej. Istotnym elementem tych spotkań było wykorzystanie muzyki relaksacyjnej. Udział w zajęciach był dobrowolny i zapewnił uczestnikom lepsze radzenie sobie z napięciem. Uczenie się empatii i asertywności to kolejne cele, które realizowałam w oparciu o oferty współpracy z oświatowymi placówkami publicznymi i niepublicznymi.
W programie pracy sekcji duży nacisk położyłam na profilaktykę uzależnień. Przez zagrożenia cywilizacyjne rozumiem uzależnienia od palenia papierosów, picia alkoholu i zażywania narkotyków. Promowanie zdrowia musi odbywać się w odpowiedniej atmosferze. Wychowankowie bursy winni uświadamiać sobie zagrożenia oraz podejmować decyzje przeciwdziałające im.
Promowanie zdrowia jest procesem adresowanym do tych wychowanków, którzy uznali potrzebę zmiany swego sposobu życia.
Obecnie nie możemy zaprzeczyć istnieniu tych zjawisk, o których wspomniałam powyżej. Wiemy, że zwiększa się dostępność środków psychotropowych. Słyszymy o namawianiu do kupna, a często wręcz zmuszania do zażywania narkotyków. Młodzież uzyskuje narkotyki od znajomych kolegów. Czasem sięga po nie z ciekawości, dla szpanu, dla towarzystwa, by nie być innym. Problemy szkolne i rodzinne bywają również powodem do brania narkotyków.
Zadaniem moim i młodzieży skupionej w sekcji higienicznej jest przeciwdziałanie rozszerzaniu się tego zjawiska i w tym celu prowadzona jest:
· Działalność psychoedukacyjna wśród młodzieży, czyli zajęcia profilaktyczne
· Działalność psychokorekcyjna i terapeutyczna, czyli współpraca z poradnią psychologiczno- pedagogiczną, poradnią zdrowia psychicznego, poradnią dla osób uzależnionych.
· Działania zabezpieczające bursę przed dealerami (współpraca z policją, strażą miejską, nasilanie dyżurów)
Ważne jest także szkolenie wychowawców, jak rozpoznawać, że dziecko sięga po narkotyki.
Kolejnym zjawiskiem negatywnym jest alkoholizm i palenie papierosów. Młodzież często sięga po alkohol i tytoń, naśladując ludzi dorosłych. Fakt upicia się w towarzystwie wywołuje mniejsze zdziwienie niż odmowa picia. Jak często brakuje cywilnej odwagi, żeby w towarzystwie wypowiedzieć proste zdanie: „Dziękuję, nie piję”, „Dziękuję, nie palę”. Ile silnej woli trzeba mieć, aby zachować własną postawę i nie dać się sprowokować. Picie przez młodego człowieka nawet słabego alkoholu może spowodować powstawanie nałogu. A wiemy o tym, że alkohol lub tytoń uszkadza tkankę nerwową, a więc i mózg dziecka. Alkoholizujące się dzieci robią wrażenie ociężałych umysłowo. Często zaliczane są do grupy dzieci trudnych. Alkohol bywa czynnikiem agresji lub udziału w przestępstwach. Dlatego my dorośli powinniśmy kłaść nacisk na zachowanie młodzieży, chronić ją przed alkoholem i wychowywać w atmosferze trzeźwości.
W tym celu został przeprowadzony w bursie cykl spotkań dotyczący profilaktyki uzależnień pt.: „Trzeźwi i wolni”.
Jednym z podstawowych czynników środowiska zewnętrznego wpływających na rozwój człowieka jest prawidłowe żywienie. Aby zapewnić młodzieży optymalny rozwój biologiczny należy dbać o jej racjonalne żywienie. Wady w sposobie żywienia człowieka obejmują zarówno niedożywienie, jak i nadmierne spożywanie żywności. Żywienie nieprawidłowe pod względem ilościowym i jakościowym powoduje niedobory żywieniowe. Również spożywanie nadmierne żywności ma podobne konsekwencje zdrowotne. Do nich możemy zaliczyć ogólny zły stan zdrowia, podatność na choroby. Zaspokojenie potrzeb żywnościowych młodzieży jest podstawowym warunkiem jego egzystencji. Dotyczy to między innymi zbiorowego żywienia, jakie ma miejsce w bursie czy internacie.
Przedstawiciele sekcji higienicznej, którą prowadzę, zbierają informację wśród wychowanków na temat stanu żywienia, konsultują prośby kolegów z kierowniczką stołówki. Mają współudział w przestrzeganiu zasad racjonalnego żywienia. W codziennym jadłospisie powinny znajdować się produkty każdej z podstawowych grup żywienia, a więc produkty zbożowe, warzywa, owoce, produkty mleczne, mięso, drób, ryby.
W wychowaniu zdrowotnym w naszej bursie, opartym na programie sekcji higienicznej, bardzo ważne są działania ratownicze, a przede wszystkim pierwsza pomoc w nagłych wypadkach i zachorowaniach. I dlatego wychowawcy w grupach omawiają na spotkaniach, jak należy pomóc drugiej osobie, która uległa wypadkowi, utraciła przytomność, uległa poparzeniu, czy dostała krwotoku. Ponadto młodzież ze Studium Medycznego pokazuje nam praktycznie, w jaki sposób udzielić pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.
„Wychowywać należy tak, aby każdy uczeń umiał zdrowie doskonalić, chronić, ratować i zapobiegać chorobom”.
Wychowanie zdrowotne w naszej bursie polega na wytwarzaniu nawyków wśród wychowanków, które są związane z ochroną i doskonaleniem zdrowia. Moja działalność w sekcji higienicznej jest promowaniem zdrowego stylu życia i aktywizowaniem młodzieży oraz wychowawców do współpracy w tym zakresie.
Mariola Michalska
Bibliografia:
1. Maciej Demel, O zdrowotnym wychowaniu, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1968
2. K. Ostrowska i Jan Tatarowicz (red.), Zanim w szkole będzie źle…, poradnik dla nauczycieli, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej MEN, Warszawa 1996
3. Polski Zespól ds. Projektu Szkoła Promująca Zdrowie, Lider nr 4, 1996
4. Tadeusz Szewczyk, Czym jest zdrowie i jego promocja, Edukacja i Dialog nr 2, 1997

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie