Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wagary - czy to się opłaca?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5530 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Scenariusz lekcji wychowawczej .

Czas 45 minut, klasa II gimnazjum

TEMAT: Wagary - czy to się opłaca?

CELE
Uczeń:
* wie, jakie negatywne skutki powoduje opuszczanie lekcji,
* rozumie, że wagary nie są lekarstwem na rozwiązanie problemów szkolnych,
* potrafi dokonywać racjonalnych wyborów.

METODY
pogadanka, metody aktywizujące ( rybi szkielet, drzewko decyzyjne).

FORMY PRACY
indywidualna, grupowa i zbiorowa.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE
duży plakat z narysowanym "rybim szkieletem",kartki, kółeczka wycięte z kolorowego
samoprzylepnego papieru, plakaty z narysowanym schematem drzewa decyzyjnego,
mazaki, kartki z narysowaną walizką i koszem - do ewaluacji zajęć.

PRZEBIEG LEKCJI

Część wstępna

1. Prowadzący przedstawia temat i cele lekcji.Uczniowie kolejno kończą zdania "Wagary kojarzą mi się z ...", nauczyciel podawane wyrazy - hasła zapisuje na tablicy. Następnie uczniowie klasyfikują je na " zależne ode mnie" i " niezależne ode mnie".
Nauczyciel przeprowadza pogadankę, w wyniku której młodzież dochodzi do wniosku, że pierwszy krok w kierunku wagarowania robimy sami.
Następnie prowadzący na tablicy przyczepia plakat z narysowanym " rybim szkieletem", w głowie którego wpisany jest problem - MŁODZIEŻ WAGARUJE. CO JEST TEGO PRZYCZYNĄ?

2. Uczniowie za pomocą " burzy mózgów" wymieniają przyczyny wagarowania. W wyniku różnych propozycji wybieramy 5-6 najczęściej powtarzających się przyczyn wpisując je
w "ości" ryby na plakacie.

Część główna

3. Nauczyciel dzieli klasę na 5-6 grup wzależności od " ości". Każda grupa otrzymuje jeden powód wagarów i próbuje odnaleźć przyczyny (małe ości), które mają wpływ na główny powód wagarów.

4. Liderzy grup nanosza na główny plakat propozycje swojej grupy.Następnie pozostali uczniowie otrzymuja po jednym kółeczku kartki samoprzylepnej, którą przyklejają przy ich zdaniem najczęstszym powodzie wagarów gimnazjalistów.
Kolejno policzone kółeczka przy poszczególnych "ościach" są wspólnie przedyskutowane i omówione.

5. Prowadzący rozdaje tym samym grupom plakat z narysowanym drzewkiem decyzyjnym. Każdej grupie przydziela jeden z najczęściej pojawiających się przyczyn wagarów i poleca sformułować problem, który trzeba rozwiązać za pomocą w/w drzewka.
Nauczyciel określa czas pracy i podaje wskazówki dotyczące wypełniania " drzewka decyzyjnego".
Po zakończeniu pracy liderzy poszczególnych grup przedstawiają prace grupy.

Część końcowa

6. W podsumowaniu uczniowie odpowiadają na pytania i dokonują wspólnych refleksji.

7. EWALUACJA ZAJĘĆ

Uczniowie otrzymują kartki z narysowanym koszem i walizką. Zadaniem uczniów jest wypisanie w walizce pozytywnych uwag o lekcji (np. co mi się podobało), a w koszu negatywnych (co mi się nie podobało, co należy zmienić).

Literatura:
Krzyżewska J. : "Aktywizujące metody i techniki w edukacji...",
Suwałki: Wydawnictwo AVOMEGA, 1998;
Mizera H.: " Ewaluacja w szkole", Olsztyn 1997;
Jankowska U., Głowacka J.: "Scenariusze lekcji wychowawczych", Szczytno,2001,

autorka: Iwona Brzęk

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie