Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rozwijanie umiejętności redagowania wielozdaniowej wypowiedzi na podstawie opisu porównawczego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 10713 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 



Pisemne wypowiadanie się wymaga od młodszych uczniów dużego wysiłku. Zadaniem nauczyciela jest zatem inspirowanie uczniów i stwarzanie potrzeby do wypowiadania się. Opis jest jedną z podstawowych, a zarazem trudniejszych form wypowiedzi dla dzieci w młodszym wieku szkolnym. Wymaga większego skupienia uwagi, intensywniejszego wysiłku myślowego, bogatszego zasobu słownictwa. Opis ze względu na swoją statyczność jest również mniej atrakcyjny. Przemyślany dobór obiektu do ćwiczenia się w tej formie wypowiedzi, zaaranżowanie sytuacji i wielozmysłowe poznanie stymulują mowę dziecka i przyczyniają się do kształtowania pojęć. Kształcenie języka ucznia podczas różnych ćwiczeń w mówieniu i pisaniu to także praca nad rozwijaniem jego rozumowania. Opis nie polega na wyliczaniu poszczególnych cech przedmiotu według schematu, ale na uchwyceniu i ujęciu cech istotnych, wykrywając zależności między nimi. Uczeń dokonuje, więc operacji umysłowych: analizuje, porównuje, wnioskuje i uogólnia. W praktyce szkolnej często stosuję opis porównawczy dwóch przedmiotów.
By zachęcić uczniów do formułowania wypowiedzi lepiej przedstawić przedmiot w zestawieniu z innym, kontrastującym. Porównanie przedmiotów pozwala uczniom dostrzec te cechy, które trudno byłoby im zauważyć w izolacji. Dzięki kontrastowi intensywniej przebiega proces obserwacji i łatwiej dostrzega się właściwości poszczególnych przedmiotów. Porównywanie przedmiotów o wyraźnie dostrzegalnych cechach wspólnych i różnych wpływa dodatnio na jakość wypracowań pisemnych. Opis porównawczy daje możliwość wypowiadania się zdaniem złożonym współrzędnie. Do porównań należy wybierać dość jaskrawo różniące się, choć należące do tego samego rodzaju rzeczy( kwiaty, warzywa, owoce, ptaki i ssaki). Im okazy bardziej podobne tym trudniej dokonać analizy, czyli uchwycić różnicę. Ćwiczeniom związanym z porównywaniem powinna towarzyszyć troska o właściwe słownictwo, aby porównywanie odbywało się za pomocą wyrazów o znaczeniu przeciwnym, ale nie zaprzeczonych, np.: wysoki-niski zamiast wysoki-niewysoki. A zatem chcąc ożywić opis częściej stosujemy porównywanie. Uczniom z klas I-III trudno zawrzeć w formie pisemnej te same treści, które wypowiedziały ustnie. Ukierunkowaniem w dokonywaniu selekcji będzie sformułowany temat, zgromadzony materiał językowy oraz ustalony tytuł. Oto przykład opisu porównawczego jabłka i śliwki w klasie III.
Konspekt zajęć
Temat : Czym różni się jabłko od śliwki?
Cele ogólne: kształtowanie umiejętności redagowania opisu jako formy wypowiedzi
Cele szczegółowe:
Uczeń potrafi:
- określić charakterystyczne cechy opisywanych owoców
- wyodrębnić cechy różniące owoce
- użyć przymiotników określających cechy wyglądu
- wyszczególnić głównie części opisu
- ustalić plan opisu i uporządkować logicznie jego treść
- ułożyć opis z uwzględnieniem struktury
- wskazać akapity
Metody: opis, obserwacja, zabawa, ćwiczenia praktyczne
Środki dydaktyczne: naturalne pokazy owoców, zagadki, teksty z lukami, serwetki, noże, talerzyki
Formy pracy: zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana, indywidualna zróżnicowana


Plan zajęć:
1. Wystawa owoców
- rozpoznawanie i nazywanie owoców
- klasyfikowanie według określonych cech: wielkości, smaku, rodzaju(jagodowe, pestkowe) pochodzenia (krajowe, południowe).
2. Zabawa –zaczarowany woreczek
- uczeń tylko za pomocą dotyku rozpoznaje owoc ukryty w woreczku
3. Obserwacja owoców i wyróżnianie cech podobnych i różnych. Praca w grupach.
- obieranie , krojenie i smakowanie owoców
- ukierunkowanie obserwacji uczniów ( smak, kształt, barwa, wielkość, twardość, zapach, części składowe).
4.Swobodne wypowiedzi na podstawie poczynionych obserwacji.
5.Wybranie owoców do opisu na podstawie zabawy-Jaki to owoc?
- Dwóch uczniów otrzymuje ukryte w kartoniku owoce, tak by przeciwnik nie wiedział co jest w środku. W jednym jest jabłko, a w drugim śliwka. Uczniowie zadają sobie wzajemnie pytania o cechy wyglądu. Każdy z nich może udzielić odpowiedzi tylko-tak lub- nie. Wygrywa osoba, która szybciej odgadła, jaki owoc miał przeciwnik.
6. Sformułowanie tematu zajęć.
7. Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne
- uczniowie otrzymują 2 arkusze szarego papieru na jednym wypisane są cechy jabłka, a na drugim cechy śliwki, dopisują wyrazy , które je określają
- plakaty zawieszają na tablicy, odczytują słownictwo
JABŁKO ŚLIWKA
kształt.............................. kształt...............................
wielkość............................ wielkość...........................
barwa................................... barwa.................................
smak...................................... smak...................................
skórka..................................... skórka................................
miąższ...................................... miąższ.................................
nasiona.................................... nasiona................................
użyteczność.............................. użyteczność.........................
- uczniowie uzupełniają brakujące wyrazy, dopisują ciekawe wyrażenia i zwroty
- kontrola poprawności ortograficznej
- dobieranie wyrazów o znaczeniu przeciwnym
Długi-...................
Gruby-...................
Twardy...................
Słaby......................
Odważny....................
Pracowity.....................
8. Zabawa ruchowa- Sałatka owocowa
- Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel dzieli je na grupy (jabłka, śliwki, gruszki).Na hasło jabłka , miejscami zamieniają się uczniowie-jabłka i tak kolejne grupy uczniów zgodnie z poleceniem nauczyciela. Na hasło „sałatka owocowa” miejsca zmieniają wszyscy .
9. Wspólne ustalenie planu opisywania z uwzględnieniem struktury.
- Uczniowie podają propozycje wstępu, porządkują cechy wyglądu, proponują zakończenie, dopisują brakujące punkty planu na szarym papierze.


Plan:
1. Co to jest?
2. kształt
wielkość
barwa
twardość
Części składowe
Skórka
Miąższ
Nasiona
3. Użyteczność
10. Słowne redagowanie opisu porównawczego według ustalonego planu.
- Nauczyciel zachęca do stosowania zdań złożonych
- W czasie wypowiedzi wypisuje wyrazy dzięki, którym uczniowie unikną powtórzeń
i monotonii stylu.
11. Redagowanie tekstu opisu-praca wielopoziomowa
- Nauczyciel przypomina o zastosowaniu akapitów
Poziom I praca samodzielna
Poziom II uzupełnienie opisu właściwego- jest wstęp i zakończenie
Poziom III uzupełnienie luk w tekście

Marzenka przyniosła z sadu różne owoce. Wśród nich są jabłka i śliwki.
Jabłko jest ...okrągłe, czerwone ...i dość...duże. Śliwka jest mała, owalna i fioletowa.
Owoce te mają na wierzchu lśniącą skórkę. Na jabłku jest ona gładka, a na śliwce pomarszczona. Te owoce są słodkie i soczyste. Miąższ jabłka jest biały natomiast śliwki złocisty. W środku jabłka znajduje się kilka drobnych, brązowych nasion. Śliwka ma jedno duże nasiono w twardej skorupie. Jabłko jest twarde i chrupiące, a śliwka miękka i delikatna
Marzenka najchętniej zjada te owoce na surowo. We wrześniu pomoże mamie przygotować smaczne soki, kompoty i dżemy.

Korekta tekstu i ocena
- Podkreślenie przymiotników
- Wskazywanie akapitów
- Kolorowanie wstępu i zakończenia



Opracowała Róża Pora –Kurz
Nauczycielka w klasach I-III w
Szkole Podstawowej Nr 3 w Kołobrzegu

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie