Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Test nie jest nam straszny

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1535 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Program kółka matematycznego

„Test nie jest nam straszny”


Autor:
Beata Florczak
Wstęp

Program ten jest efektem moich doświadczeń, które zdobyłam jako nauczycielka matematyki prowadząc zajęcia przygotowujące uczniów do testu kompetencji w klasie trzeciej. Zauważyłam , że młodzież zbyt powierzchownie traktuje testy i nie czuje ich powagi.
Początkowo były to spotkania organizowane przeze mnie 1- 2 razy w miesiącu. Zainteresowani uczniowie nie mieli większych trudności w uczeniu się matematyki i było ich niewielu. Pozostali nie widzieli celowości tych spotkań , tłumacząc często, że jest jeszcze dużo czasu. Ku mojemu zadowoleniu coraz więcej uczniów zaczęło wyrażać chęć uczestnictwa w zajęciach. Motywacja dobrego napisania testu rosła, a z nią otwierały się możliwości wyboru szkół średnich, które pozostawały poza marzeniami wielu uczniów. Wówczas postanowiłam opracować program zajęć, na których uczniowie mogą gruntować zdobywaną na lekcjach wiedzę i umiejętności potrzebne do zdania egzaminu kompetencji z jak najlepszym wynikiem, nabrania wprawy w rozwiązywaniu testów oraz wiary w siebie. Pomocną rzeczą stała się dla mnie zdobyta wiedza jako egzaminatora przedmiotów matematyczno-przyrodniczych.

Swój program oparłam na podstawie programowej z matematyki oraz standardach wymagań.

Cele ogólne:

• wyposażenie uczniów w umiejętności i wiedzę potrzebną do osiągnięcia własnego sukcesu na teście
• wyrabianie nawyku samokształcenia
• budowanie umiejętności korzystania z informacji i różnych źródeł wiedzy
• nabywanie umiejętności sprawnego pisania testu

Cele szczegółowe:

• kształcenie umiejętności stosowania wiedzy w praktyce
• kształcenie umiejętności rozwiązywania zadań problemowych
• stwarzanie możliwości rozwoju uzdolnień i osiągania własnego sukcesu
• pobudzanie do działania
• ćwiczenie pamięci
• kształcenie języka matematycznego
• kształcenie umiejętności pracy w zespole
• wywoływanie pozytywnych wrażeń z pracy
• przygotowanie do napisania testu

Treści programowe:

Arytmetyka i algebra

1. Liczby wymierne i działania na nich, przykłady wykorzystania kalkulatora, porównywanie liczb wymiernych, procenty i ich zastosowania praktyczne, potęga o wykładniku całkowitym, własności potęgowania, pierwiastki i ich podstawowe własności.
2. Przybliżenia dziesiętne liczb rzeczywistych, przykłady liczb niewymiernych.
3. Zapisywanie wyrażeń algebraicznych oraz obliczanie ich wartości liczbowych, wzory skróconego mnożenia.
4. Przykłady funkcji, odczytywanie własności funkcji z wykresu.
5. Równanie liniowe z jedną niewiadomą, nierówność liniowa z jedną niewiadomą, układ równań z dwiema niewiadomymi i jego interpretacja geometryczna.
6. Zbieranie, porządkowanie i przedstawianie danych.
7. Proste doświadczenia losowe.
8. Wielokąty, koło i okrąg, symetralna odcinka i dwusieczna kąta, kąt środkowy, wpisany, cechy przystawania trójkątów, okrąg wpisany w trójkąt, okrąg opisany na trójkącie.
5. Równanie liniowe z jedną niewiadomą, nierówność liniowa z jedną niewiadomą, układ równań z dwiema niewiadomymi i jego interpretacja geometryczna.
6. Zbieranie, porządkowanie i przedstawianie danych.
7. Proste doświadczenia losowe.

GEOMETRIA

8. Wielokąty, koło i okrąg, symetralna odcinka i dwusieczna kąta, kąt środkowy, wpisany, cechy przystawania trójkątów, okrąg wpisany w trójkąt, okrąg opisany na trójkącie.
9. Przykłady przekształceń geometrycznych.
10. Obwód i pole wielokąta, pole koła i długość okręgu.
11. Twierdzenia o związkach miarowych w figurach, twierdzenie Pitagorasa i jego zastosowanie, figury podobne.
12. Prostopadłość i równoległość w przestrzeni, graniastosłupy proste, ostrosłupy, bryły obrotowe, obliczanie pól powierzchni i objętości wielokątów i brył.

Oczekiwane osiągnięcia:

Uczeń wie:

• jak wzbogacać swoją wiedzę
• z jakich źródeł wiedzy korzystać
• jak pisać test
• jak korzystać ze swojej wiedzy w praktyce


Uczeń rozumie:

• Celowość własnej pracy
• zależności między liczbami i figurami
• język matematyczny

Uczeń potrafi:

• Współpracować w grupie
• dzielić się swoją wiedzą
• wykorzystywać swoje umiejętności
• odczytywać informacje z tekstu i grafu czy wykresu
• analizować, selekcjonować, przetwarzać, interpretować informacje
• wykonywać obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych
• posługiwać się jednostkami miar
• operować procentami
• posługiwać się własnościami figur
• obliczać pola figur i brył, objętość brył

Uczestnicy programu: uczniowie klas I- III gimnazjum

Osoby wspomagające:

• rodzice
• nauczyciele matematyki
• dyrektor
• bibliotekarka

Czas pracy: 1 godzina tygodniowo

Bibliografia:

• Podstawa programowa
• Testy kompetencji
• Zbiory zadań

Załączniki:

• przykładowe karty pracy- zał. nr 1,2
• Płyta CD- zał. nr 3


Ewaluacja:

• Ewaluacja programu odbywać się będzie raz w roku lub w razie zmian w podstawie programowej, czy standardach wymagań
• ankieta dla rodziców i uczniów

Karta pracy nr 1 zał. 1

Ułamki, proporcje, procenty

Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Kolejność wykonywania działań.

Kształcone umiejętności:
• czytanie ze zrozumieniem tekstu, w którym występują terminy i pojęcia matematyczno- przyrodnicze
• wykonywanie obliczeń w sytuacjach praktycznych
• stosowanie w praktyce własności działań
• posługiwanie się jednostkami miar

Zad.1 Oblicz wartość wyrażenia:
(5.2-1,2*2/3): (6,5- 2,1:8,4)=

Zad. 2 Dystans maratonu to 42,195 km. Janek przebiegł 1/3 , a Tomek 1/5 tego dystansu. Który z nich przebiegł więcej i o ile?

Zad. 3 Rozwiąż test 1

Karta pracy nr 2

Zastosowanie procentów do rozwiązywania zadań

Zad.1 Duży arbuz zawierający 99% wody waży 10 kg. Oblicz, ile waży arbuz suszony zawierający 98% wody?

Zad.2 Spodnie kosztują 85 zł. Ile będą kosztowały po obniżce o 10%?

Zad. 3 W pewnym sklepie nastąpiła obniżka ceny butów o 25% i podwyżka spodni też o 25%. Oblicz o ile procent należy podnieść cenę butów, a o ile obniżyć cenę spodni, aby ich cena powróciła do wysokości wyjściowej. Dla uproszczenia przyjmij cenę wyjściową spodni i butów 100 zł.

Zad.3 Rozwiąż test 2

Podsumowanie:

Jestem bardzo zadowolona z funkcjonowania programu, ponieważ cieszył się zainteresowaniem uczniów również opinia rodziców była zadowalająca co wynikało z przeprowadzonych ankiet. Wyniki z kolejnych testów kompetencji były coraz lepsze, a procent uczniów, którzy dostawali się do wybranych szkół również wzrastał.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie