Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jakie refleksje budzi wiersz T. Różewicza pt: „Przepaść”?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 20264 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Cele:

Uczeń

- gromadzi słownictwo na podany temat
-wyszukuje epitety i przenośnie
-wyjaśnia sens przenośni
-odczytuje przesłanie wiersza
-docenia rolę drobnych gestów pomocy starszym ludziom

Metody:
-problemowa
-indukcyjna
-analityczno-dyskusyjna

Pomoce:
-Słownik języka polskiego
-Słownik wyrazów bliskoznacznych


Przebieg lekcji:

1.Moment organizacyjny
2.Zapisanie tematu
3.Ćwiczenia słownikowo-językowe
• Wyjaśnienie znaczenia słowa „refleksje’’

• Zwrócenie uwagi na poprawną pisownię: refleksje-refleksji

• Sprecyzowanie znaczenia wyrazu „przepaść’’

Jaki słownik byłby pomocny?
Zapis:
przepaść –miejsce między stromymi ścianami górskimi.

• Jakimi wyrazami możemy zastąpić słowo „przepaść’’?

Z jakiego słownika skorzystamy?




przepaść- rozpadlina, urwisko, otchłań, czeluść.
• Jaka może być przepaść?

Przepaść-ciemna , głęboka, bezdenna, ogromna.

• Ustne układanie zdań z wyrazem „przepaść”

4.Sprawdzenie pracy domowej.

• Uczniowie prezentują portrety swoich babć lub zaprzyjaźnionych starszych pań. Krótko mówią o uczuciach wobec babć.

5.Wprowadzenie do analizy:
Babcia- przepaść. Czy te słowa coś łączy? Odpowiedź znajdziemy w
wierszu T. Różewicza.

6 .Odczytanie wiersza przez nauczyciela , a potem samodzielne ciche
czytanie uczniów.

7.Analizowanie tekstu wiersza:

• Czy podoba wam się ten wiersz ? Dlaczego? (swobodne wypowiedzi )

• Czy obraz staruszki z wiersza jest zgodny z naszymi wyobrażeniami o
babci? (ustne ćwiczenia słownikowe )
nasza babcia: dobra , łagodna , troskliwa , wyrozumiała
Co robi ? – troszczy się ,pielęgnuje, pociesza
Babcia z wiersza: samotna , bezradna ,przestraszona , bezsilna
Co robi ?- boi się , przeżywa lęk , oczekuje pomocy

• Wyszukiwanie środków stylistycznych. Wyjaśnienie sensu przenośni:
otchłań ulicy, przepaść krawężnika .
Jaki efekt uzyskuje poeta poprzez użycie takich przenośni (pozwala czytelnikowi wczuć się w sytuację staruszki).

• Kim okazał się chłopiec dla babci? (wybawicielem, pomocnikiem)

• Jak oceniacie zachowanie chłopca? Do jakich zachowań zachęca was osoba mówiąca?

• Podsumowanie – notatka

Wiersz „Przepaść’’ T.Różewicza apeluje o wrażliwość na sprawy ludzi potrzebujących pomocy . Starsi ludzie oczekują na najdrobniejsze gesty pomocy ze strony młodszych i sprawniejszych bliźnich.


Praca domowa

Moje odwiedziny u babci – opowiadanie

lub

Rozmowa chłopca z babcią z wiersza .







Opracowała
Elżbieta Chmielewska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie