Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przyczy niepowodzeń szkolnych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1316 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


Jedną z przyczyn niepowodzeń szkolnych jest brak koncentracji uwagi na danym przedmiocie, zarówno podczas lekcji jak i uczenia się w domu. Umiejętność skupienia uwagi można wyszkolić. Podam kilka przykładów – ćwiczeń treningowych, które powtarzane dość często poprawią koncentrację i umiejętność skupienia się na danym przedmiocie.

PIERWSZE ĆWICZENIE polega na tym, aby położyć przed sobą książkę z jakimś rysunkiem. Należy ten rysunek przerysować jak najdokładniej i w możliwie najkrótszym czasie. Potem trzeba sprawdzić ile się zrobiło błędów i co umknęło uwadze. Ćwiczenie to należy powtarzać co pewien czas najpierw z prostymi rysunkami, potem z bardziej skomplikowanymi.

DRUGIE ĆWICZENIE polega na tym, aby robić notatki
z lekcji. Należy dość skrupulatnie notować to co mówi nauczyciel. Czynność tę należy przeprowadzić
na przedmiocie, którego się nie lubi, bo łatwy trening mija się z celem.

TRZECIE ĆWICZENIE polega na tym, aby przed snem leżąc w łóżku, przypomnieć sobie wszystkie czynności, które robiło się np. w godz. 16.30 – 17.00. należy w tym ćwiczeniu skupić dokładnie całą uwagę i czynności wymienić drobiazgowo. Jeżeli sprawia to trudność można czas skrócić.

KOLEJNYM ĆWICZENIEM , które bardzo pomaga
w koncentracji uwagi jest uważne patrzenie w jeden punkt np. na klamkę. Czas patrzenia należy zacząć od
3 minut i stopniowo go wydłużać, ale nie należy przekraczać 15 minut.
Drugą metoda, która jest bezpośrednio związana
z koncentracją uwagi jest zainteresowanie. Najtrudniejsze jest zainteresowanie przedmiotem, którego się nie lubi. Aby zmienić ten stan rzeczy należy właśnie na takim przedmiocie skupić swą uwagę codziennie, ale w małych dawkach np. po 15 minut dziennie. W ciągu tych 15 minut można zajmować się różnego rodzaju pracą umysłową np. czytaniem, oglądaniem rysunku, atlasu, pisaniem, lecz z tego samego przedmiotu. W tym czasie nie wolno zwracać uwagi na coś innego. Po tygodniu czas najwyższego skupienia przedłużyć do 20 – 25 minut. Ważne jest, aby ćwiczenie wykonywać codziennie nie zmieniając przedmiotu „najwyższej koncentracji”. Początkowo będzie to trudne, ale po dwóch, trzech tygodniach będzie widoczne, że skupienie uwagi przychodzi łatwiej .
Kolejnym atutem dobrej pamięci jest rozumienie. Najtrudniej jest zapamiętać to, czego się nie rozumie. Każdemu wielką trudność sprawi np. nauczenie się choćby jednej zwrotki wiersza w obcym języku, którego nie zna i nie rozumie. Podobnie przedstawia się sprawa z zapamiętywaniem twierdzeń matematycznych, praw fizyki czy chemii. Każda z tych nauk jest podobna
do nauki języka obcego. W języku obcym nie rozumiemy słów, a w tym przypadku nie rozumiemy określeń dowodów, działań, równań, symboli. Dobrze rozumie się wtedy, kiedy to, czego nauczyliśmy się można powiedzieć własnymi słowami, a nie obcymi, usłyszanymi od nauczyciela lub przeczytanymi
w książce. Aby zrozumieć dane określenie, twierdzenie, wzór trzeba zrozumieć wszystkie istotne części składniowe języka, danej nauki, ale to wymaga:
- czasu



- postępowania systematycznego i stopniowego, bo rzadko kiedy można coś zrozumieć
za jednym zamachem. W większości wypadków zrozumienie wymaga żmudnej
i systematycznej pracy, która się oczywiście opłaca.
Kto może pomóc w zrozumieniu:
w szkole – nauczyciel
w domu – rodzice, koleżanki, koledzy, słowniki, encyklopedie.
Nie należy wstydzić się pytać, bo każdy z nas
nie rozumie wielu rzeczy. Wstydzić się należy wtedy, gdy używa się nieprawidłowo słów, których się
nie rozumie. Należy też często zaglądać do słownika czy encyklopedii, bo one pomogą w zrozumieniu, a tym samym w zapamiętaniu tego, co wydawało się trudne
i niezrozumiałe.
W uczeniu się i zapamiętywaniu ważna jest kolejność odrabiania lekcji. Zapamiętywanie ułatwi odrabianie lekcji kontrastujących ze sobą np. język polski i matematyka. Jeżeli nie ma innego wyjścia i dwa podobne przedmioty następują po sobie to należy
te dwa przedmioty przedzielić choćby jednym zadaniem z matematyki. W każdym razie należy unikać odrabiania podobnych przedmiotów jeden po drugim. W czasie nauki bardzo ważną rolę odgrywa nastrój w którym
się znajdujemy. Jeżeli będziemy w przyjemnym nastroju zapamiętywani8e będzie prostsze i łatwiejsze.
Aby wprowadzić się w miły nastrój należy:
1. pomyśleć o tym, co nas miłego czeka np.
po odrobieniu lekcji, o tym, że dostaliśmy piątkę, że pojedziemy na wycieczkę albo
do kina. Jest wiele sposobów wprowadzenia się w miły nastrój, choćby za pomocą „miłych myśli”
2. należy siedzieć w dobrze przewietrzonym pomieszczeniu (bo to ważne dla pracy mózgu) i w luźnym ubraniu
3. przed nauką krótka ale niezbyt męcząca gimnastyka pomoże uzyskać dobry nastrój
i szybko przyswoić wiedzę.

Danuta Jeleńska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie