Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wpływ literatury na rozwój osobowości i wrażliwości estetycznej dziecka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5317 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Dziecko wchodząc w świat ludzi dorosłych, nie może być obojętne na piękno wytworzone i zgromadzone przez minione pokolenia.
     Zaniechanie kształcenia od najmłodszych lat wrażliwości estetycznej dziecka zubaża jego życie, wyłącza go z aktywności wielu kręgów społecznych, a tym samym utrudnia proces kształtowania się tożsamości społecznej. Obcowanie od najmłodszych lat z literaturą pozwala na zaspokojenie potrzeby działania, ekspresji artystycznej i wewnętrznej harmonii. Dzieła literackie są nie zastąpione w procesie kształcenia pełnej i wszechstronnej osobowości dziecka, są również sposobem obcowania z tajemniczością i złożonością świata , są narzędziem do ćwiczeń umysłu, kształtują też sprawność intelektualną niezbędną w różnych dziedzinach życia.
     Jak wiemy osobowość człowieka zaczyna kształtować i rozwijać się od wczesnego dzieciństwa- podstawowe znaczenie w tym rozwoju ma wiek przedszkolny. Jest to okres, w którym dziecko doznaje pierwszych przeżyć emocjonalnych, dokonuje pierwszych obserwacji i gromadzi swoje spostrzeżenia, doświadczenia, zdobywa wzorce postępowania. Umysł dziecka jest tak chłonny, że powinno się starannie wybierać i dostarczać odpowiednie słowa, sytuacje i przeżycia.
     Pierwsze kontakty dziecka z książką rozpoczynają się już w okresie przedpiśmiennym i polegają na traktowaniu książki jako zabawki, przedmiotu do manipulowania. W miarę dorastania, zdobywania estetycznych doświadczeń, , pojawia się i rośnie świadomość specyficznej funkcji słowa w literaturze. Dokonuje się to przez słuchanie jak dorośli mówią do dziecka, opowiadają mu różne historię, śpiewają piosenki i wreszcie czytają książki. Sposób czytania, rozumienia i przeżywania wartości związanych z książką zaprezentowany przez osobę czytającą decyduje o jego przyszłych zainteresowaniach literaturą. Pojawiające się w utworach sposoby zachowania, pozytywne postawy wobec życia, właściwego stosunku do ludzi, utrwalają się w psychice dziecka, tworząc tym samym określone cechy jego osobowości, kształtują jego zachowanie, nawyki, przekonania, charakter, jak również pomagają dokonać wyboru.
     Przedszkole to miejsce, w którym literatura funkcjonuje w szerszej formie. Jest czytana, opowiadana, udramatyzowana. Teksty literackie w wychowaniu przedszkolnym pełnią różnorodne funkcje. Istotny jest fakt przyzwyczajania dzieci przez głośne czytanie lektury do kontaktu z książką oraz do percepcji utworów przeznaczonych dla nich. Dzieci wyzwalają swoja aktywność odtwórczą , budzą wyobraźnię w formach scenicznych oraz zabawach ruchowych.
     Od każdego kontaktu z książką prowadzi droga pobudzająca działanie dziecka: do nauki tekstu na pamięć, odtwarzanie jego treści w zabawie lub podjęcie zawartej w tekście inspiracji do tańca, biegu, podskoków. Dzięki literaturze dziecięcej można dostarczyć małemu człowiekowi wiedzy o innych ludziach, jego przeżyciach, o faktach, o kulturze i obyczajach różnych narodów, o przyrodzie i pięknie krajobrazu.
     Teks literacki przedstawiany dzieciom przemawia do dzieci językiem emocjonalnym pobudzającym procesy uczuciowe i wywołującym bogate wyobrażenia, zmusza także do refleksji i ustosunkowania się do przedstawionych wydarzeń i postaci.
     Dokonując oceny postępowania postaci literackich dziecko zdobywa umiejętność samooceny, uczy rozróżniać prawdę od fałszu, dobra od zła, wyzbywa się egoizmu, uwrażliwia na cierpienia innych- a sytuacje komiczne wywołają śmiech i radość.
     Wspólna głośna lektura wpływa nie tylko na rozwój emocjonalny dziecka, ale także sprzyja: rozwijaniu komunikacji językowej dziecka , wzbogacaniu słownictwa , poprawności gramatycznej i stylistycznej wypowiedzi , kształceniu mowy ekspresyjnej . Rozwijanie sprawności językowej dzieci musi następować łącznie z kształtowaniem innych funkcji psychicznych , jak : logiczne myślenie , spostrzegawczość , pamięć , uwaga , wyobraźnia -budzi zainteresowanie nauką czytania
     Włączając się w akcję ,, Cała Polska czyta dzieciom” nauczycielki w naszym przedszkolu nie tylko czytały dzieciom codziennie różnorodne teksty literackie, ale także zachęcały do tego dorosłych. Można stwierdzić że głośne czytanie jest niezbędnym czynnikiem wpływającym na prawidłowy rozwój emocjonalny, umysłowy. Kształci i wyrabia u małego odbiorcy smak estetyczny , pobudza i wzbogaca jego wyobraźnię.
Reasumując głośne czytanie dziecku:

  • Buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem
  • Zapewnia emocjonalny rozwój dziecka
  • Rozwija język, pamięć i wyobraźnię
  • Uczy myślenia, poprawia koncentrację
  • Poszerza wiedzę ogólną, rozbudza zainteresowania
  • Wzmacnia samo uznanie dziecka
  • Uczy wartości moralnych
  • Rozwija wrażliwość i empatię
  • Zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputera
  • Kształtuje na całe życie nawyk czytania i zdobywania wiedzy
     My jako dorośli musimy pamiętać, że czytanie powinno się kojarzyć dziecku z radością, a nigdy z przymusem, stresem, nudą lub karą. Wybierajmy do czytania tylko te książki, które:
  • Maja sens i są dla dziecka ciekawe
  • Są napisane lub przetłumaczone poprawną polszczyzną
  • Uczą racjonalnego myślenia
  • Uczą szacunku wobec ludzi, innych istot, prawa
  • Promują pozytywne, godne do naśladowania wzorce zachowań
  • Są dostosowane do wrażliwości dziecka- nie wzbudzają niepokojów i lęków
  • Budują pozytywny stosunek do świata i wiarę w siebie
     Głośne czytanie jest szansą na zbudowanie mocnej więzi dorosłego z dzieckiem i zapewnia zdrowy rozwój emocjonalny dziecka ( dobre samopoczucie psychiczne i moralne, umiejętność racjonalnego myślenia oraz budowania dobrych i trwałych związków z ludźmi).

Opracowała: Edyta Bryła

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie