Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wpływ rozwoju i wychowania na przygotowanie dziecka do pisania

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1184 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Napisała: Elżbieta Herbst

" Wpływ rozwoju i wychowania na przygotowanie dziecka do pisania "

     Proces przygotowania dziecka do nauki pisania jest procesem długofalowym i złożonym z wielu etapów.
     Zaczyna się już w wieku trzech lat i obejmuje okres przedszkolny wyprzedzając graficzne ćwiczenia, które stosowane są jako przygotowanie do nauki pisania. Rozwijanie sprawności dziecka w tym zakresie, przygotowanie jego ręki i umysłu do przyszłej pracy i nauki pisania dotyczy na początku ruchowego rozwoju dziecka i orientacji w przestrzeni niż jego sprawności intelektualnych i możliwości graficznego odtwarzania.

     W tym wieku dziecko cechuje globalność ruchów rąk, słaba kontrola oka nad ruchami rąk, brak ich różnicowania i precyzji, brakuje jeszcze wyuczonych umiejętności i nawyków w tym kierunku, a często jeszcze jego przewaga stronna jest niezdecydowana. Wymienione cechy są bardzo ważne przy przygotowaniu dziecka do pisania.
     Jeśli dziecko chodziło do przedszkola to zabawy i ćwiczenia ruchowe kształtujące swobodne działanie rozluźnionych mięśni ( takie jak hamowanie i pobudzanie ruchów, rytmiczne i harmonijne ) bylo stosowane poprzez treści zawarte w programie ćwiczeń ruchowych.
     Jednak nie wszystkie przedszkola i nauczyciele nie doceniają przygotowawczej i profilaktycznej roli tych ćwiczeń w funkcji przygotowawczej do pisania.
     Nauczanie pisania w początkowej fazie polega na odwzorowywaniu ( wiernym i dokładnym odtwarzaniu ) graficznym liter i wyrazów z modelu przedstawionego dziecku przez dorosłego.
     To zadanie jest trudne i skomplikowane, ponieważ możliwości dziecka w tym wieku ( przedszkolnym ) są ograniczone pod względem percepcji o motoryki. Graficzne odwzorowywanie narzuca dziecku jednoczesne wiązanie czynności analizy i syntezy w operacji wzrokowej i ruchowej.
     Natychmiastowe przekształcenie obrazu wizulanego na obraz ruchu jest podstawą dojrzałości do pisania. Trudności i opóźnienia w osiągnięciu tej dojrzałości spowodowane są różnymi przyczynami, wśród których wymienić należy:

  1. słabą koordynacje ruchową ( współpraca między poszczególnymi partiami mięśni i odpowiednimi stawami ramienia, przedramienia, nadgarstka, dłoni, palców ) i kontrole wzrokową.
  2. rozumienie a następnie łączenie znaczenia dźwięku ( głoski, sylaby, słowa ) z odpowiadającym mu znakiem graficznym ( litery, zespoły liter, wyrazy ).
  3. ujmowanie kształtu graficznego ( litery, wyrazu ) jako całości zawierającej kilka elementów składowych.
  4. rozumienie stosunku między elementami całości pod względem takich cech jak kierunek, proporcje, wymiary, miejsce elementów w całości. Rodzice przygotowując rękę i umysł dziecka do nauki pisania powinni się oprzeć na rozwojowych możliwościach i potrzebach dzieci takich jak: aktywność, działanie, ciekawość, naśladownictwo.
     Myślę, że najważniejszą metodą w nabywaniu przez dziecko sprawności potrzebnych do nauki pisania jest zabawa spontaniczna i indywidualna. W zabawie wymienionego typu dziecko operując różnorodnymi materiałami manipuluje, poszukuje, doświadcza i naśladuje z własnej nicjatywy, powtarza różne czynności nabierając w nich wprawe.
     Rodzice powinni równocześnie z zabawami ruchowymi i konstrukcyjnymi umożliwić dziecku podejmowanie działań plastycznych, a te służą przygotowaniu do pisania.
     Mam nadzieje, że omówione sposoby przygotowujące dziecko do nauki pisania mogą rodzice zawsze wykorzystać z korzyścią dla swoich pociech. Szczególnie warto zachęcić dzieci do ćwiczenia ruchów rąk sprzyjających nauce pisania poprzez wspólną zabawę, wspólne lepienie, malowanie farbami czy wycinanie.

Literatura:
M. Dmochowska "Zanim dziecko zacznie pisać".

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie