Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Projekt międzyprzedmiotowy o Marsie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1976 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 PROJEKT MIEDZYPRZEDMIOTOWY:
„MARS –ŻYCIE POZA ZIEMIĄ”
Projekt przygotowany przez nauczycielkę fizyki mgr inż. Barbarę Kasprzak
z Zespołu Szkół Nr 23
 Fizyka-część I
 Język angielski- część II
 Informatyka- część III
Projekt jest realizowany przez:
mgr inż. Barbarę Kasprzak – nauczycielka fizyki
mgr Elżbietę Ciurzyńską – nauczycielka języka angielskiego
mgr Kamilę Borkowską – nauczycielka języka angielskiego
mgr Dorotę Okoń – nauczycielka informatyki
Termin realizacji projektu: luty 2004 – kwiecień 2004
Przewidziany do realizacji w klasach II – ich Liceum Ogólnokształcącego i Liceum Profilowanego.

Spis treści
1. Założenia projektu
2. Cele
a) edukacyjne
b) operacyjne
3. Źródła informacji
4. Formy realizacji projektu
5. Treści i fazy projektu
6. Ocena pracy uczniów
7. Ewaluacja
8. Sprawozdanie

Ad1. Założenia projektu

Projekt ma charakter międzyprzedmiotowy fizyka-j.angielski-informatyka. Obejmuje treści z zakresu fizyki i astronomii poznawane na podstawie lektury prasy popularno-naukowej i materiałów anglojęzycznych. Na lekcjach informatyki uczniowie wykorzystywać będą zasoby internetowe celem utrwalenia poznanych wiadomości, a także w celu ich twórczego wykorzystania do opracowania prezentacji multimedialnej.

Ad2. Cele

a) edukacyjne:

 Przygotowanie do rozumnego odbioru i oceny informacji
 Zainteresowanie najnowszymi osiągnięciami nauki i techniki
 Zapoznanie z multimedialnymi źródłami informacji
 Rozszerzenie słownictwa anglojęzycznego
b) operacyjne:

 Korzystanie z anglojęzycznych źródeł informacji
 Wykorzystanie informacji ze stron internetowych i prasy popularnonaukowej
 Wykorzystanie programów komputerowych
 Selekcja i przetwarzanie danych
 Współpraca w grupie
 Podział zadań w grupie
 Prezentacja omawianych zagadnień

Ad3. Źródła informacji

 Miesięcznik popularno-naukowy „Wiedza i życie”: nr 1/2004
 Podręcznik do nauki języka angielskiego – artykuł Steave’a Heighes’a
 internet – artykuł Marcina Rotkiewicza „Mars dla turystów”
 Gazeta Wyborcza
 Album ilustrowany o wszechświecie
 Encyklopedia Powszechna
 Słownik angielsko - polski


Ad4. Formy realizacji projektu

Projekt składa się z czterech modułów A,B,C,D

Moduł A
Realizowany jest przez nauczyciela fizyki i uczniów w formie referatów w zespołach dwuosobowych. Referenci wprowadzają kolegów w tematykę Układu Słonecznego ze szczególnym uwzględnieniem położenia Marsa i najnowszych badań tej planety.

Moduł B
Realizowany jest na lekcjach języka angielskiego. Uczniowie otrzymują materiały anglojęzyczne dotyczące Marsa i zajmują się jego tłumaczeniem.

Moduł C
Realizowany jest na lekcjach informatyki przez nauczyciela informatyki. Uczniowie zapoznają się z zasobami strony internetowej i w oparciu o nią przygotowują prezentację multimedialną w PowerPoincie.

Moduł D
Realizowany jest wspólnie przez nauczycieli fizyki, języka angielskiego i informatyki.
Uczniowie dokonują prezentacji swoich prac i wybierają najciekawsze prace.

Ad5. Treści i fazy projektu

Moduł A
 Chętni uczniowie zgłaszają się do przygotowania referatów w zespołach dwuosobowych i przedstawiają projekt swojej pracy wraz z bibliografią (grudzień 2004)
 Zespoły referują – przeznaczony czas 2 x 45 min (luty 2004)
Moduł B
 Uczniowie w grupach tłumaczą dwie anglojęzyczne publikacje
 Odpowiadają na pytania przygotowane przez nauczyciela
 Opracowują słownik angielsko-polski do tych publikacji
Moduł C
 W ramach ścieżki międzyprzedmiotowej (edukacja multimedialna) uczniowie zapoznają się z zasobami internetu, wyszukują określone informacje odpowiadając na pytania opracowane przez nauczyciela fizyki i przygotowują prezentację multimedialną (kwiecień 2004).
Moduł D
 Uczniowie dokonują prezentacji swoich prac i wybierają najciekawsze prace

Ad6. Ocena pracy uczniów

Ocenie podlega poprawność logiczna, merytoryczna oraz językowa omawianych zagadnień. Uczniowie uzyskują oceny z :
 fizyki – za przygotowanie referatów
 j. angielskiego – za opracowanie publikacji i przygotowanie słowników
 informatyki – za przygotowanie prezentacji
Ad7. Ewaluacja

Uczniowie wypowiadają swoje uwagi na temat projektu w formie ankiety.


Cześć I – konspekt lekcji fizyki.


Klasa: II LO i II LT
Temat: MARS – ŻYCIE POZA ZIEMIĄ.
Czas trwania: 2x 45
Cele lekcji:

Cele wychowawcze:
- Rozwijanie nawyku śledzenia aktualnych osiągnięć naukowych
- Wyrobienie szacunku do nauki i jej twórców
- Rozwijanie motywacji do zdobywania wiedzy

Cele edukacyjne:

poznawczy:
- Nauczenie wyszukiwania informacji na określony temat
- Poznanie na wybranych przykładach czym zajmuje się współczesna astronomia

kształcący:
- Nauczenie wyszukiwania i selekcjonowania informacji
- Przygotowanie do krytycznego odbioru informacji z internetu
- Poznanie na przykładzie badań Marsa czym zajmuje się współczesna astronomia

Metody nauczania: pogadanka, elementy wykładu.

Środki dydaktyczne: Tablice wykonane przez uczniów, najnowsze artykuły o odkryciach na Marsie, zdjęcia, foldery, film video o badaniach Marsa.

Przebieg lekcji:
a) Podanie tematu lekcji i uświadomienie uczniom celu lekcji.
b) Przypomnienie tych wiadomości, zagadnień, które są potrzebne do lekcji.
c) Podanie nowego materiału
d) Kontrola i utrwalenie wiadomości i umiejętności: sformułowanie pytań dotyczących celów lekcji
e) Podsumowanie
f) Zakończenie: podanie pracy domowej

Ad. b) Przypomnienie podstawowych wiadomości o:
- Układzie Słonecznym
- położeniu Marsa
- podstawowych parametrach Marsa
Ad. c)
- Podanie cech wspólnych Marsa z Ziemią (skład atmosfery, pory roku, ukształtowanie terenu ),
- loty kosmiczne na Marsa
- omówienie najnowszych wyników badań Marsa

- przygotowania ludzi do wyprawy na Marsa
- wyobrażenia filmowców o Czerwonej Planecie
Ad d) – Czy wszystkie informacje o Marsie podawane w prasie, mediach i Internecie są wiarygodne?
- Po co ludzie interesują się astronomią?
- Czy istniało kiedyś życie na Marsie?
- Czy możliwa będzie kiedyś podróż na Marsa?
- Jak należałoby przygotować się do tej podróży?
- Jak długo będzie trwał lot?
- Dlaczego warto odwiedzić tę planetę?
Ad e) W podsumowaniu: pytania dotyczące o cel badań Marsa i dotychczasowe osiągnięcia
Ad f) Zebranie ( pisemnie w punktach ) najważniejszych informacji o Marsie


Cześć II – konspekt lekcji angielskiego.


PROJEKT MIĘDZYPRZEDMIOTOWY:
MARS- ŻYCIE POZA ZIIEMIĄ- część realizowana na lekcjach języka angielskiego
Nauczyciele języka ang.: -Kamila Borkowska
-Elżbieta Ciurzyńska
Projekt realizowany był w dwóch grupach zaawansowania: A. Pre intermediate B. intermediate
A .Poziom pre intermediate
I godz.:
Każdy uczeń otrzymuje kopię artykułu "Mars" Stevena Heighesa z " World of English". Uczniowie czytają.. zdania z artykułu i tłumaczą je uważnie na język polski. Część trudniejszego słownictwa uczniowie otrzymali wyjaśnione w części "Glossary". W trakcie tłumaczenia przy pomocy nauczyciela uczniowie wybierają właściwe formy z podkreślonych wyborów, starając się wyjaśnić podstawy swoich decyzji.
Praca domowa- opanowanie słownictwa (nie całego, ale słów i wyrażeń, na które nauczyciel zwraca szczególną uwagę)
II godz.:
Uczniowie wykonują zadanie nr 3 -odnajdują właściwe określenia dla wyróżnionych słów.
Uczniowie odpowiadają. na pytania w części IV przy pomocy nauczyciela, nauczyciel zachęca do stosowania własnych zdań wzbogaconych poznanymi słowami, nie do przepisywania zdań z tekstu. Uczniowie piszą odpowiedź, potem jedna lub dwie są czytane. Odpowiedź na pytanie 8 -całkowicie dowolna, wszyscy ja czytają.
Praca domowa- utrwalenie słownictwa.
Początek III godz. -krótka kartkówka (15 słów i wyrażeń) z poznanego słownictwa.

B. Poziom intermediate

I godz

Uczniowie samodzielnie czytają paragrafy z artykułu, korzystają z "Glossary",
następnie omawiają z nauczycielem treść paragrafu. Wybierają właściwe formy gramatyczne, wyjaśniając i uzasadniając swój wybór. Nie ma dosłownego tłumaczenia tekstu! Uczniowie wykonują zadanie nr 3 -odnajdują .:
właściwe określenia dla wyróżnionych słów.
Praca domowa- opanowanie słownictwa (nie całego, ale słów I wyrażeń, na które nauczyciel zwraca szczególną uwagę -większy zakres słownictwa niż na poziomie pre intermediate) .

II godz.: . Uczniowie odpowiadają na pytania w części IV samodzielnie, nauczyciel zachęca do stosowania własnych zdań wzbogaconych poznanymi słowami, nie do przepisywania zdań z tekstu. Uczniowie piszą odpowiedzi, nauczyciel zbiera prace, ocenia je w domu.

Początek III godz.: oddanie prac, czytanie odpowiedzi na pytanie 8 przez uczniów.

Mars by Steven Heighes
Within our solar system there is one place when man might live and even find other life -Mars. Even since Italian astronomer Giovenni Schiaparelli thought he saw a Planet-wide system of canals on Mars in 1877 , people speculated/have speculated about the existence of intelligent life on the red planet .
Many books have been written and films made about the subject, possibly the most famous/more famous being H. G. Wells' The War of the Worlds, written in 1898 and featuring the invasion of Earth by Martians. But beyond the imagination of science fiction writers and sensationalist filmmakers, is there any real chance of life on Mars and could we, homo sapiens, ever hope to live there? Vital statistics
From years of observation and more recent unmanned space probes we have developed quite a comprehensive picture of this, our most benign planetary neighbour. Like Earth, Mars has a twenty-four hour day but its year is about - twice as long as ours, at 687 days. It is travelling/travels in its orbit at a speed of over twenty-five kilometres a second and at its closest comes within 225.6 million/millions kilometres of the sun. To give a picture of relative distances, it takes light from the sun eight light minutes to reach the Earth, but light from Mars arrives in only, four-and-a-half, so it's about twice as close to us as our nearest / our nearer star .
The planet's chemical makeup suggests a possibility of sustaining life. The atmosphere is composed/is composig mainly of carbon dioxide (95%) with oxygen at only 0.2%, but of course carbon dioxide can be broken down to
produce oxygen. Other/ Another essential feature of life, water, is in evidence, but not as Schiaparelli imagined. The surface pressure of Mars is 0.6% of Earth's -if you could climb thirty-five kilometres into our atmosphere you will/would experience what it's like to walk on Mars. Temperatures vary extremely, with summer of 170 C and polar regions dropping to a very freezing - 123° C.
These conditions make it impossible for water to be found in a liquid state in most parts of Mars although/as a result there is water vapour in the atmosphere near the ice-caps in the Martian spring. There are, however, huge valleys and canyons, the most important being the Valles Marineris, over 4,000 kilometres long and sometimes as much as 600 kilometres wide and seven deep. This suggests that perhaps as long ago as the first, third of its history Mars had substantial amounts of liquid water which may still exist below/over the surface. The greatest pointer to hidden water is the colour of the planet itself. It is red
essentially due to the oxidatron of iron -in other/another words -it is rusty - and of course rust can.t be producing/produced without water .
So, although Mars would kill an unprotected human there are potentially the means to sustain life if they are technologically exploited. We are already/yet in the possession of the know-how to avoid the effects of low pressures and temperatures, to extract oxygen from carbon dioxide and find underground water. So, all in all, Mars would make for a more sensible/most sensible place to live then/than our moon.
Journeys of discovery
The reasons why we haven.t yet attempted to set up a manned Mars base are to do with the relative infancy of our manned space programme, which since 1968 took/has taken us no further than a/the moon, and the fact that there
has been a mixed record in the success of unmanned probes sent out to assess ~ the potential of .Old Rusty. Most of our knowledge of Mars comes from the American projects; the first pictures coming from Mariner 4 in 1964, and then from Mariners 6 and 7 as they flew by in 1969. The first craft to orbit Mars
was Mariner 9, which after its launch in 1971 studied the planet from space for nearly a year. The first successful Mars landings were made/have been made in 1976 by two U.S. Viking crafts, the first of whom/which remained operational until 1982. Since then there were/have been two failures -two Russian probes sent in 1988 both failed, as did the 1994 U.S. Mars Observer and the Russian . Mars 1996 mission. More recently Climate Orbiter burned up over Mars in September 1999 and the Polar Lander, costing over $165 million, seems to have been lost too.
Alien sabotage?
Perhaps these losses were simply the result of bad technology , but people more inclined to the X-files than pure science might speculate that they were not accidents. Maybe an advanced form of life exists there and chose to
eliminate probes heading for sensitive areas so as to stay incognito. While there is no direct evidence to rule out that possibility , so far the only signs of life to
be connected with Mars were/have been fossil traces of what would seem to be bacterial life found in meteorites from Alaska. Dating techniques applied to these samples age them to about the first 30% of the planet.s 4.6 billion-year history .
Advanced or primitive, hostile or friendly, we aren't 'ikely to get any answers for some time about the questions of life on Mars, nor are we in the foreseeable future likely to live there ourselves. As is so often the case with human endeavour, money are/is a crucial factor and after the recent failures, NASA will probably find funding hard to come by. Looking further into space,
the kind of travel we see on the TV sci-fi shows is out of/under the question for now, but our red neighbour is out there, .within reach, waiting.

I. Glossary:
Solar system -system słoneczny
Feature –przedstawiać
Probe -sonda
comprehensive -wyczerpujący
Makeuo -skład
Sustain- utrzymywać, podtrzymywać
Evidence -świadectwo
Surface –powierzchnia
Amount -ilość
Substantial –znaczny
pointer –wskazówka
rust -rdza
avoid -unikać
attempt- próba
craft -pojazd (tu:kosmiczny)
remain -pozostać
inclined to- skłaniajacy się do..
rule out -wyeliminować, odrzucić
fossil traces -ślady skamielin
sample –próbka
factor -czynnik

II Circle the correct word or phrase.
III Find the words meaning...
 To meet –
 Space ship without people –
 Kind, gentle –
 To change –
 SmalI drops of liquid that are in the air –
 Childhood-
 Evaluate, give a mark, a judgement -
 Start -
 Opposite to „victory” –
 Not friendly -
 Able to be seen –
 Effort made towards a new discovery –

IV. Answer the questions
I. What is the title of the famous book about Mars, who is the author, when was it published? ; ...
2. What are the differences and similarities between Mars and Earth ?
3. What is the possibility of finding water on the surface of Mars?
4. Why does it seem that Mars is a better place to live for humans than the Moon?
5. Why is it still impossible for man to set a base on the surface of Mars?
6. What are the only signs of life found on the surface of Mars, how old are they?
7. Do you believe in alien sabotage in our attempts to exploit Mars?
8. You are the first man to step on the surface of Mars. What would you like to say to humans on the Earth watching your steps?

Cześć III – konspekt lekcji informatyki.

Temat: Mars – życie poza Ziemią
Czas trwania: 2 x 45


Cele zajęć:

Cele ogólne: nabycie umiejętności uzyskiwania informacji z internetu.

Cele szczegółowe:

zakładanie plików tekstowych i zapisywanie ich we wskazanym miejscu na dysku,
umiejętność kopiowania zdjęć do własnych dokumentów

Polecenia dla uczniów:

Obejrzyj uważnie zdjęcia zawarte na stronie http://republica.pl/marsplaneta/ i odpowiedz na pytania:

1. kiedy i kto odkrył „kanały” na Marsie
2. kto założył Obserwatorium w stanie Arizona
3. jaka jest średnia temperatura na Marsie
4. dlaczego Mars jest koloru czerwonego, a niebo żółtobrunatne
5. kiedy otrzymano pierwszy trójwymiarowy obraz północnego bieguna Marsa
6. co wiesz o sondzie Viking 2
7. opisz Dolinę Nanedi
8. co dowiedziałeś się o wulkanie Olympus Mons
9. zrób prezentację w PowerPoincie pt. „Przewodnik po Marsie”, prezentacja ma zawierać 5 slajdów i nie trwać dłużej niż 10 minut

Na zakończenie projektu klasa wybiera najlepszą pracę.

autor Barbara Kasprzak.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie