Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wyrównywanie szans edukacyjnych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2427 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 



Wiek przedszkolny jest bardzo ważny w rozwoju człowieka. W tym okresie nastepuje proces rozwoju podstawowych funkcji psychicznych, zaczyna kształtować się podstawowy system wartości społecznych. System wartości dziecka jest odzwierciedleniem sposobu życia dorosłych czy rodziny. Dziecko przedszkolne przychodzi do szkoły już z pewnym zasobem umiejetności i nawyków, które nie zawsze możemy zaakceptować.
Istotą programu pt. „Wyrównywanie szans edukacyjnych dziecka 4-5-6 letniego, które nie uczęszcza do przedszkola” przy współpracy z rodzicami polega na utrzymaniu ciągłości i skuteczności oddziaływań wychowawczych przy zachowaniu ścisłego związku z rodzicami i środowiskiem dziecka. Z moich doświadczeń wynika, że rodzice interesują się na co dzień tym , co dzieje się w przedszkolu z ich dzieckiem, dostrzegają znaczenie pierwszych doświadczeń dziecka dla jego dalszego rozwoju, są coraz bardziej przekonani o celowości instytucjonalnego wychowania i kształcenia. Poziom zaangażowania rodziców często wpływa pozytywnie na działania innych, obojętnych bądź niechętnych do współpracy. Analiza literatury nasuwa wnioski, że osiagnięcia szkolne dzieci warunkują czynniki pozaszkolne, głównie rodzinne. Pewien poziom elementarnej edukacji dziecko osiaga przed rozpoczeciem nauki szkolnej, dlatego wszelkie wysiłki w celu wyrównywania szans mają sens wtedy, gdy podejmowane są w najwcześniejszych latach rozwoju dziecka.
Inspiracją do napisania programu był zróżnicowany poziom diagnozy wstępnej dzieci 5-6 letnich w oddziale przedszkolnym. Dlatego ważne dla mnie jest, aby poziom współpracy przedszkola z otoczeniem dziecka gwarantował mu dobry start w szkole.

W związku z tym ustaliłam wykaz treści programowych koncentrując się wokół zagadnień, które dziecko może poznawać również w domu, w obecności rodziców czy innych osób.
Przykłady zabaw stosowanych w przedszkolu rodzice mogli zaobserwować podczas wspólnych spotkań warsztatowych.
Wspólne spotkania są doskonałą informacja dla rodziców o postępach dziecka, jego mocnych stronach i potrzebach edukacyjnych. Dzieci poczują się pewniej i bezpieczniej , bo będą akceptowane przez wszystkich uczestników zabawy.
Scenariusze zajęć oparte są na metodach pedagogiki zabawy i metodach twórczych. Przewidują zadania wspólne dla rodziców i dzieci.

Celem programu jest:
 Wspieranie rozwoju dzieci 4- 5-6 letnich, które nie uczęszczają do przedszkola.

Cele szczegółowe odpowiadają poszczególnym obszarom programu i są następujace:
I. Rola rodziny w poznawaniu siebie i świata.
 Wyrażenie ciekawości poznawczej poprzez prowokowanie pytaniami w domu i w przedszkolu,
 Odczuwanie radości z odkrywania tego co nowe i nieznane,
 Poznawanie własnych możliwości,
 Poznawanie wielowymiarowości człowieka w różnych aspektach (myślę, czuję, działam)
 Zapamiętanie, kojarzenie uwagi na rzeczach i osobach,
 Opisywanie różnic, podobieństw i relacji miedzy przedmiotami i zjawiskami,
 Wykorzystanie różnych sytuacji w domu do porządkowania, klasyfikowania i liczenia,
 Odczytywanie sensu i przeznaczenia różnych rzeczy,
 Zainteresowanie literaturą, ilustracjami, tekstem czytanym przez rodziców,
 Rozpoznawanie znaków i symboli,
 Zastosowanie w praktyce umiejętnośc czytania i pisania,
 Ocena zachowań służących i zagrazajacych zdrowiu,
 Zaobserwuje zmianę ułożenia przedmiotó w przestrzeni i czasie,

II. Nabywanie umiejętności poprzez działanie.
 Podejmowanie samodzielnie różnorodnych działań,
 Dokonywanie wyborow,
 Poznanie zasad postepowania,
 Nauczenie poprawnych nawyków higienicznych, zachowań prozdrowotnych i proekologicznych,
 Podejmowanie działań twórczych,
 Podejmowanie działań ruchowych,

III. Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rowieśniczej.
 Nawiązywanie kontaktow z innymi osobami,
 Identyfikacja roznych stanów emocjonalnych,
 Poznanie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami,
 Nabywanie doswiadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym,
 Podejmowanie prób wspólnej realizacji zadań i rozwiązywania problemów,

IV. Rodzina a system wartości dziecka.
 Odczuwanie i przeżywanie wartości uniwersalnych, jak: dobro, prawda, miłość, piekno,
 Podejmowanie prób oceny postaw bohaterów literackich i filmowych,
 Ocena zachowania swojego i innych podczas codziennych sytuacji w domu i przedszkolu,
 Dokładne i rzetelne wywiązywanie się z podejmowanych działań.


Formy współpracy z rodzicami:

1. Zebranie informacji o dzieciach nie uczęszczających do przedszkola.
2. Zdobywanie wiedzy o dziecku, badanie oczekiwań rodziców.
3. Informowanie rodziców o działaniach edukacyjnych dla ich dzieci.
4. Tworzenie życzliwych kontaktów przedszkola z rodzicami.
5. Pedagogizacja rodziców – poradnictwo specjalistyczne, literatura, programy, zabawki odpowiednie dla wieku.
6. Wspólne zajęcia edukacyjne, twórcze, zabawy ruchowe.
7. Zabawy przeżywane wspólnie z rodzicami pozwalajace utrwalać wybrane treści programowe w domu, gdzie dziecko przebywa wiekszość dnia.
8. W zakończeniu programu proponuję diagnozowanie umiejętności dziecka.
opracowała: Krystyna Miklejewska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie