Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zachowania wytworne i chamskie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2325 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Konspekt lekcji na godzinę z wychowawcą – 1-2 jednostki lekcyjne.
Temat: Zachowania wytworne i chamskie.
Lekcja ta może być bardzo dobrym wprowadzeniem do wspólnej klasowej uroczystości, np. wigilia klasowa, wyjście do teatru lub filharmonii etc.

1. Nauczyciel wprowadza młodzież w tematykę lekcji – różne style zachowania. Podczas lekcji kładziony będzie nacisk na przeciwległe style: wytworność i chamstwo.
2. Praca w grupach (4-6-osobowych) – dzieci zastanawiają się przez chwilę nad przykładami zachowań niekulturalnych i eleganckich. Przewodniczący grup referują pozostałym grupom, co zalicza się do obu typów zachowań. Nauczyciel zapisuje sugestie uczniów na tablicy.
3. Następnie, również w grupach, młodzież zastanawia się nad reakcjami jakie wywołują w ludziach konkretne zachowania.
4. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Dlaczego niektórzy ludzie zachowują się niekulturalnie? Dyskusja.
5. Każda z grup otrzymuje od nauczyciela zdjęcia znanych osób (polityków, gwiazd kina i muzyki, dziennikarzy, etc.). Zadaniem uczniów jest pogrupować te osoby według poziomu kultury jaki reprezentują (w życiu publicznym, bądź prywatnym) i uzasadnić swoją decyzję, np.:

Jolanta Kwaśniewska jest osobą wytworną. Jest zadbana, elegancka, odnosi się z szacunkiem do swoich rozmówców i pięknie się wysławia.

6. Nauczyciel przydziela każdej z grup krótkie scenki do odegrania. (zał. 1)
7. Nauczyciel podsumowuje lekcję. Przedstawia dzieciom wnioski z niej płynące, np.:

Ř Konieczność pamiętania o zachowaniach wytwornych na co dzień;
Ř Określone zachowania wywołują podobne u innych osób;
Ř Zachowanie wytworne jest wyuczalne.




ZAŁĄCZNIK 1
___________________________________ ________________________________________
A) uczeń – dyrektor szkoły

Uczeń - Poproś dyrektora o zorganizowanie dodatkowych zajęć lekcyjnych dla uczniów mających problemy z danym przedmiotem.
----------------------------------- --------------------------------------------- ---------------------------------
Dyrektor – Uczeń zwraca się do ciebie z prośbą o zorganizowanie dodatkowych zajęć wyrównawczych. Odmów podając powód, dla którego nie możesz spełnić jego prośby.
__________________________________ _________________________________________
B) nauczyciel – uczniowie
Nauczyciel -Zwróć grupie uczniów uwagę aby przestrzegali zasad bezpieczeństwa na terenie szkoły – bieganie podczas przerw, popychania kolegów etc.).
___________________________________ ________________________________________

C) uczeń – starsza osoba

Uczeń -Na przystanku autobusowym starsza pani, niosąca ciężkie torby z zakupami, prosi cię o przeczytanie z rozkładu jazdy godziny przyjazdu następnego autobusu. Kiedy pojazd przyjeżdża, zaoferuj jej pomoc przy wsiadaniu.
----------------------------------- --------------------------------------------- ---------------------------------
Starsza osoba – Poproś dziecko o odczytanie z rozkładu jazdy godziny odjazdu następnego autobusu. Zareaguj na propozycję pomocy podczas wsiadania z ciężkimi zakupami.
__________________________________ _________________________________________
D) uczeń – sprzedawca w sklepie papierniczym

Uczeń - Sprzedawca przez pomyłkę sprzedał ci zeszyty w linie zamiast w kratkę. Nadal masz rachunek ze sklepu, spróbuj je wymienić.
--------------------------------- ----------------------------------------------- ---------------------------------
Sprzedawca – Przez pomyłkę sprzedałaś nastolatkowi zeszyty w linie zamiast w kratkę. Zareaguj na tę sytuację.

E) uczeń – kolega

Uczeń - Twój kolega od tygodnia nie pokazuje się w szkole. Zatelefonuj do niego, żeby dowiedzieć się co się z nim dzieje. Zaproponuj odwiedziny i pożyczenie zeszytów.
--------------------------------- ----------------------------------------------- --------------------------------
Kolega – Od tygodnia nie chodzisz do szkoły z powodu anginy. Twój kolega zainteresował się twoją długą absencją i telefonuje do ciebie. Zareaguj na tę sytuację.

F) dziecko – rodzic/babcia

Dziecko - Twoja babcia jest zmęczona, zaproponuj wyręczenie jej w pracach domowych.
_________________________________ __________________________________________





_________________________________ __________________________________________
G) uczeń – nauczyciel

Uczeń - Masz problemy z odrobieniem zadania domowego. Poproś nauczyciela o wytłumaczenie problemu, którego zadanie dotyczy.
_________________________________ __________________________________________

H) klient w restauracji – kelner

Klient - Zupa, którą przyniósł ci kelner jest letnia. Złóż reklamację.
--------------------------------- ----------------------------------------------- ---------------------------------
Kelner – Klient skarży się, że dostał zimną zupę. Załatw sprawę tak, żeby klient był zadowolony.
________________________________ ___________________________________________







Konspekt lekcji przygotowała
Magdalena Sokołowska – wychowawca klasy IICG

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie