Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz konkursu wiedzy o przepisach ruchu drogowego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7204 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Autorzy: Nela Bielawska, Marzanna Piotrowska
SP 50 w Białymstoku



WSTĘP

Wszyscy uczniowie są uczestnikami ruchu drogowego. Zobowiązani są więc do rozważnego i ostrożnego zachowania się podczas przekraczania jezdni, szczególnie w drodze do szkoły i z powrotem. W związku z tym bardzo ważna jest znajomość zasad ruchu drogowego, znaków i sygnałów drogowych, a także stosowanie się do zakazów i nakazów nimi wyrażonych.
Zapobieganie ryzykownym zachowaniom uczniów na jezdni oraz zwiększanie ich bezpieczeństwa, to trudny cel do osiągnięcia, który powinien być realizowany głównie w szkole.
Jedną z form zmierzających do osiągnięcia tego celu może być zorganizowanie szkolnego konkursu wiedzy o przepisach ruchu drogowego.
W roku szkolnym 2003/2004 taki konkurs odbył się w Szkole Podstawowej nr 50 w Białymstoku. Scenariusz został opracowany przez nauczycielki kształcenia zintegrowanego Nelę Bielawską i Marzannę Piotrowską, które również przeprowadziły wyżej wymieniony konkurs wśród uczniów klas drugich.
Wprowadzeniem do tematyki był list Agatki – wzorowej uczestniczki ruchu drogowego, skierowany do uczniów klas drugich, który miał na celu zachęcenie wszystkich drugoklasistów do wzięcia udziału w konkursie. Do listu był załączony zestaw pytań do opracowania w klasie.
I etapem był klasowy konkurs, w wyniku którego został wyłoniony reprezentant każdej klasy, który wziął udział w II etapie – szkolnym konkursie wiedzy o przepisach ruchu drogowego.



Droga Koleżanko! Drogi Kolego!

Poznajmy się – nazywam się Agatka. Chcę Ci pomóc w bezpiecznym poruszaniu się po drodze.
Być może nie wiesz, że na drodze jesteś nie tylko uczniem, ale także uczestnikiem ruchu drogowego. Powinieneś więc znać przepisy ruchu drogowego i stosować się do nich, ponieważ mają one wpływ na Twoje bezpieczeństwo.
Ogłaszam konkurs wiedzy o przepisach ruchu drogowego. Będzie on przebiegał w dwóch etapach. I etap odbędzie się w klasie. Wspólnie z Panią wybierzecie spośród siebie osobę, która wykaże się najlepszą znajomością przepisów ruchu drogowego. Będzie ona reprezentować Waszą klasę w II etapie konkursu.
Na zwycięzców czekają nagrody.

Życzę Wam powodzenia.

Agatka



Pytania na konkurs wiedzy o ruchu drogowym

1.Kto to jest pieszy?
2.Czego nie wolno robić na drodze?
3.W co powinien być wyposażony rower?
4.Co należy zrobić, jeżeli podczas zabawy piłka potoczy się na
jezdnię?
5.Którędy idzie pieszy i jak się zachowuje idąc drogą, która nie posiada chodnika?
6.Jak należy zachować się przy mrugającym zielonym świetle?
7.Na jakie grupy podzielisz znaki drogowe?
8.Co to jest i jak wygląda pojazd uprzywilejowany?
9.Jak powinna zachować się kolumna pieszych (np. klasa), idąc po chodniku oraz przechodząc przez jezdnię?
10.Co powinieneś zrobić będąc świadkiem wypadku?
11.Powiedz, co oznaczają światła sygnalizatora (czerwone, żółte, zielone).
12.Ile lat trzeba mieć, żeby jeździć rowerem drogą publiczną?
13.Opisz jak wygląda przejście dla pieszych przy szkole.
14.Jakie znaki drogowe znajdują się w pobliżu szkoły, co one oznaczają?
15.Wymień kolejne zasady prawidłowego przechodzenia przez jezdnię.
16.Opisz jak wyglądają drogowe znaki ostrzegawcze.
17.Opisz jak wyglądają drogowe znaki informacyjne.
18.Opisz jak wyglądają drogowe znaki nakazu.
19.Opisz jak wyglądają drogowe znaki zakazu.
20.Jak wygląda znak nakazu ,,Droga dla rowerów”?
21.Jak wygląda znak ostrzegawczy ,,Przejście dla pieszych”?
22.Jak wygląda znak zakazu ,,Zakaz wjazdu rowerów”?
23.Jak wygląda znak ostrzegawczy ,,Rowerzyści”?
24.Jak wygląda znak zakazu ,,Zakaz wjazdu”?
25.Jak wygląda znak nakazu ,,Droga dla pieszych”?
26.Jak wygląda znak informacyjny ,,Przejście dla pieszych”?
27.Co oznacza i jak wygląda znak ostrzegawczy ,,Dzieci”?



Plan przebiegu konkursu wiedzy
o przepisach ruchu drogowego

Część wstępna
1.Powitanie przez nauczyciela prowadzącego zebranych-policjanta z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej w Białymstoku, Panią Dyrektor, nauczycieli, uczniów kl.IId i kl.IIf oraz uczestników konkursu-przedstawicieli klas drugich.

2.Nawiązanie do zadań dotyczących przepisów ruchu drogowego, które są realizowane na zajęciach. Zwrócenie uwagi na szczególną potrzebę przestrzegania ich w drodze do szkoły i ze szkoły.

3.Część artystyczna w wykonaniu uczniów kl.IId i kl.IIf - wiersze, piosenki, krótkie scenki nawiązujące do zasad obowiązujących pieszych w ruchu drogowym.

Część główna

1.Objaśnienie przez nauczyciela prowadzącego zasad konkursu – sposobu udzielania odpowiedzi na pytania, zasad oceniania.

2.Losowanie przez uczestników konkursu kopert z zestawami pytań.

3.Indywidualne przygotowywanie się uczestników do odpowiedzi.

4.Udzielenie w formie ustnej odpowiedzi na pytanie pierwsze i drugie.

5.Ocenianie odpowiedzi przez Komisję w składzie: Policjant z Wydziału Ruchu Drogowego, nauczyciele kształcenia zintegrowanego.


6.Sprawdzenie przez Komisję poprawności wykonania trzeciego i czwartego polecenia oraz przyznanie punktów.

7.Podliczenie przez Komisję punktacji i ogłoszenie wyników.

8.Rozdanie uczestnikom konkursu dyplomów oraz nagród.

Część końcowa

1.Zabranie głosu przez Policjanta z Wydziału Ruchu Drogowego.

2.Podsumowanie konkursu przez Panią Dyrektor.

3.Pożegnanie zebranych przez uczniów kl.IId i kl.IIf piosenką. Wręczenie kwiatów przedstawicielowi policji.

4.Pożegnanie zebranych przez nauczyciela prowadzącego.







Scenariusz części artystycznej

I Zbiorowa recytacja wiersza.

Codziennie rano rześcy,weseli
wychodzimy z domu.Idziemy do szkoły.
Abyśmy na lekcje doszli bezpiecznie,
musimy przepisy poznać koniecznie.
II Recytacja wierszy przez poszczególnych uczniów.

.1.Słuchaj młody przyjacielu
i uważnie weź do serca
to, co teraz ci powiemy,
kiedy zbliżasz się do przejścia.

2.Gdy zamierzasz przejść ulicę:
• Na chodniku przystań bokiem.
• Popatrz w lewo bystrym okiem.
• Skieruj w prawo wzrok sokoli.
• Znów na lewo spójrz powoli.
• Jezdnia wolna-więc swobodnie
mogą przez nią przejść przechodnie.

III Piosenka pt.;;Gapa”-śpiew z akompaniamentem gitary.

1.Raz na jezdnię wlazła gapa,
taka gapa, że aż strach.
Ktoś za kołnierz gapę złapał.
Ktoś na gapę krzyknął: Ach!
Ach ty gapo, co ty robisz?
Tu jest jezdnia, chyba wiesz.
Autobusy, samochody,
motocykle pędzą też.
Ref.: Uliczne sygnały zna duży i mały.
Uliczne sygnały trzeba dobrze znać.
Gdy światło zielone, na drugą idź stronę, (bis)
lecz kiedy jest czerwone, wtedy musisz stać. (bis)




2.Jezdnia nie jest do zabawy,
do spacerów także nie.
Motocykle, sto rowerów
i tramwaje spieszą się.
Nie bądź gapą, nie bądź gapą.
Gapa może skończyć źle.
Popatrz w lewo, popatrz w prawo,
Jezdnia wolna, śmiało przejdź.
Ref.: Uliczne sygnały ...

IV Recytacja wierszy przez poszczególnych uczniów.

1.Każdy uczeń, nawet mały, 2.Gdy widzimy, że kolega
zna na pamięć te sygnały pędzi i na jezdnię wbiega,
i odróżnia na ulicach to wołajmy: Wracaj kłusem,
wszystkie znaki na tablicach. bo nie jesteś autobusem.

3.Do autobusu nie skacz w biegu 4.Tych, co się czepiają wozów,
i powstrzymaj swych kolegów. w mig bierzemy pod swój dozór.
Jeśli skoki chcą trenować, Złapmy ich za mankiet spodni
na boisko ich zaprowadź. i krzyknijmy: Marsz na chodnik!

5.Gdy na jezdni nam się zdarzy 6.Dzwonek dzwoni więc klasy
ujrzeć piłkę i piłkarzy, wskakujemy zgrabnym susem
to wołajmy bez obawy: i z chodzenia po ulicach
-Jezdnia nie jest do zabawy! dostajemy piątkę z plusem.

V Piosenka pt.,,Bystre oczy”-śpiew i gra na dzwonkach
diatonicznych i chromatycznych.

1.Gdy zielony widzisz znak, 2.Ani kroku, w miejscu stój,
idź przez jezdnię śmiało. oto znak czerwony.
On jest ustawiony tak, Samochodów długi sznur
by nic się nie stało. pędzi w różne strony.

3.Musisz bystre oczy mieć,
bacznie patrzeć w koło.
By bezpiecznie zawsze dojść,
do domu ze szkoły.



VI Scenki-skecze.

1.Zawsze zmysły wytęż swoje, 2.Andrzej biegł za swoją piłką,
gdy się zbliżasz już do przejścia, nie rozglądał się wokoło,
wtedy na pewno unikniesz trącił go samochód mały,
nawet drobnego nieszczęścia. potłukł rękę, nogę, czoło.

3.Mietek, gdy kolegów zobaczył, 4.Oto Mietek nasz kolega,
biegł na oślep, nie popatrzył, teraz go przedstawić trzeba.
ani w prawo, ani w lewo. Któżby się domyślił tego,
Widzicie jakie są skutki tego? że to klasowy kolega?

5.Kasia bardzo się spieszyła 6.Grzesio gnał na deskorolce,
do ogródka naprzeciwko, wszędzie chciał podążać w pędzie,
lecz ulica była bliżej – lecz nie myślał wcale o tym,
teraz Kasię boli wszystko. że nieszczęście z tego będzie.

7.Teraz Grzesio stęka, jęczy, 8.Piotruś wszystko wie najlepiej,
przez samochód potrącony. zawsze chwali się tym bardzo.
Przysiągł, że będzie uważał Lecz niestety, nie wie o tym,
przy przejściu na drugą stronę. jakie jest do przejścia światło.

9.Oto skutki są niewielkie, 10.Myśl więc dobrze przyjacielu,
bo kierowca wykręcając gdy przechodzisz przez ulicę,
wpadł na słup i rozbił auto, samochody- nie zabawki,
lecz Piotrusia omijając. tu gra toczy się o życie.

VII Piosenka pt.„Dobry sposób”–śpiew z podkładem muzycznym

słowa – Maria Witewska
muzyka – Jerzy Smoczyński
podręcznik – „Muzyka do śpiewania i słuchania”, Urszula Smoczyńska

1.Samochód – to potwór, mknący po ulicy,
strzeżcie się potwora, mali podróżnicy.
Waszym sprzymierzeńcem jest światło zielone,
ono przeprowadzi was na drugą stronę.
Ref.: Dobry sposób na potwora
to rozwagi dawka spora
i rozsądku trochę w głowie,
niech się każdy o tym dowie.


2.Nigdy nie braknie czujnych spojrzeń w koło,
potwór może czyhać już przed waszą szkołą.
Po pasach na drodze iść zawsze bezpieczniej,
szukajcie więc zebry, szukajcie koniecznie.
Ref.: Dobry sposób na potwora …


VIII Konkurs wiedzy o przepisach ruchu drogowego.

IX Piosenka pt.,,Malujemy obrazki”- śpiew z akompaniamentem
gitary.
1.Dziś nauczył nas policjant,
jak się chodzi po ulicach.
Jak przez jezdnię maszerować,
żeby ruchu nie tamować.
Raz, dwa, trzy, cztery,
raz, dwa, trzy.
2.Malowaliśmy obrazki,
na obrazkach przejścia w paski.
Tu się trzeba bardzo spieszyć,
bo to przejścia są dla pieszych.
Raz, dwa, trzy, cztery,
raz, dwa, trzy.
3.Na ulicy pan policjant
stoi w białych rękawiczkach.
Trzeba stanąć, nie ma mowy
i obrazek już gotowy.
Raz, dwa, trzy, cztery,
raz, dwa, trzy.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie