Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rozmowy sterowane - propozycje zadań

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4040 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Matura 2005 – rozmowy sterowane
Zadania wzorowane na formie zadań egzaminacyjnych ustnej matury z języka angielskiego

Drogi Uczniu

Jeżeli wkrótce masz zamiar zdawać ustną maturę z języka angielskiego i wybierzesz poziom podstawowy, będziesz musiał poradzić sobie z nowym typem zadań – rozmowami sterowanymi. Polecam Twojej uwadze szereg przygotowanych przeze mnie zadań typu egzaminacyjnego. Przetestuj się sam, czy jesteś w stanie wyrazić w języku angielskim określone poleceniem treści.
Zanim przejdziesz do ćwiczeń, pozwól, że udzielę ci kilku praktycznych rad dotyczących strategii postępowania w trakcie egzaminu:
- Pamiętaj, że egzaminatorzy będą oceniali Twoją umiejętność przekazywania informacji, skup się, więc na treści, a nie tylko na poprawności gramatycznej [choć nie wolno Ci o niej całkowicie zapomnieć]
- Zwróć uwagę na to, kto ma rozpocząć rozmowę, Ty czy egzaminator.
- Posługuj się tylko językiem angielskim, od momentu wejścia na salę aż do końca egzaminu.
- Staraj się nie wpadać w pułapkę tłumaczenia poleceń z języka polskiego, Twoim zadaniem jest przekazanie treści opisanej poleceniem, a nie tłumaczenie- posługuj się tymi słowami, wyrażeniami i strukturami, które znasz. Pamiętaj, że to Ty kierujesz rozmową, więc sam decydujesz, co chcesz powiedzieć na dany temat..
- Nie panikuj, gdy nie pamiętasz jakiegoś słowa, zawsze możesz zastąpić je innym o podobnym znaczeniu, użyć definicji lub opisu, czy nawet posłużyć się mimiką i gestem.
- Zastanów się chwilę czy powinieneś używać języka potocznego, czy formalnego i stosuj odpowiednie formy grzecznościowe.

A teraz spróbuj przygotować się do rozmów sterowanych, korzystając z poniższych zadań.

Typ 1 – UZYSKIWANIE / UDZIELANIE INFORMACJI i WSKAZÓWEK

1. Jedziesz autokarem na kurs językowy do Londynu. Na przejściu granicznym w Dover rozmawiasz z urzędnikiem imigracyjnym.
- powiedz mu czy byłeś/aś już kiedyś w Wielkiej Brytanii;
- jaki jest cel twojej podróży
- gdzie zamierzasz się zatrzymać po dotarciu do Londynu.
Rozmowę rozpoczyna egzaminator

2. Jedziesz z wizytą do znajomych do Londynu. Na przejściu granicznym rozmawiasz z urzędnikiem imigracyjnym. Poinformuj go:
- jak zamierzasz dotrzeć do Londynu;
- skąd znasz osobę, która cię zaprosiła;
- jak długo pozostaniesz na terenie Wielkiej Brytanii.
Rozmowę rozpoczyna egzaminator

3. Podczas pobytu za granicą zostajesz niespodziewanie zaproszony na przyjęcie do znajomego/mej, u którego nigdy jeszcze nie byłeś. Dowiedz się:
- z jakiej okazji wydaje on/ona przyjęcie,
- kto, oprócz ciebie został zaproszony,
- jak najłatwiej dostać się do jego/jej domu.
Rozmowę rozpocznie egzaminator.
4. Twoja znajoma, na stałe mieszkająca w Anglii, zamierza jakiś czas spędzić w twoim mieście i właśnie wynajęła sobie mieszkanie. Dowiedz się:
- w jakiej dzielnicy będzie mieszkała,
- co składa się na jego wyposażenie.
- Zapytaj czy możesz jej jakoś pomóc w urządzaniu mieszkania.
Rozmowę rozpoczynasz ty.

5. Podczas pobytu za granicą stanąłeś/aś przed koniecznością wynajęcia pokoju. Dzwonisz pod numer podany w ogłoszeniu:
- poinformuj w jakiej sprawie dzwonisz,
- dowiedz się czy będziesz mógł/mogła korzystać z kuchni,
- zapytaj czy będziesz musiał/a zapłacić z góry
Rozmowę rozpoczynasz ty.

6. W trakcie pobytu w Londynie, chcesz pojechać na zorganizowaną wycieczkę do Szkocji. Dzwonisz do biura podróży, które ma interesującą cię wycieczkę w ofercie, aby dowiedzieć się o szczegóły.
- Zapytaj, co obejmuje cena.
- Dowiedz się gdzie planowane są noclegi?
- Jaki jest ostateczny termin dokonania rezerwacji?
Rozmowę rozpocznie egzaminator.

7. W trakcie pobytu za granicą chcesz wynająć samochód. Rozmawiasz z pracownikiem wypożyczalni, dowiedz się:
- ile kosztuje wypożyczenie interesującego cię samochodu na tydzień,
- jakie dokumenty będą ci potrzebne, aby załatwić formalności,
- jak powinieneś postąpić w razie niespodziewanej usterki lub kolizji drogowej
Rozmowę rozpocznie egzaminator.

8. W trakcie pobytu za granicą zdecydowałeś/aś się podjąć jakąś pracę. Rozmawiasz o tym ze swoim współlokatorem,;
- poinformuj go jakiej pracy podjąłbyś się najchętniej;
- zapytaj gdzie powinieneś poszukiwać ofert,
- dowiedz się czy twój współlokator może pomóc ci w poszukiwaniach
Rozmowę rozpoczynasz ty

9. Wybierasz się w podróż samolotem. Dzwonisz na informację, aby poznać szczegóły dotyczące podróży.
- Dowiedz się, jaka jest cena biletu w dwie strony,
- Zapytaj czy przewidywane jest międzylądowanie, czy jest to lot bezpośredni
- Dowiedz się, czy w trakcie lotu serwowane są posiłki.
Rozmowę rozpoczynasz ty
10. Wybierasz się na wakacje do jednego ze sławnych miast europejskich. Masz zamiar korzystać z karty studenckiej w trakcie całego wyjazdu Dzwonisz do tamtejszej informacji turystycznej:
- zapytaj, co powinieneś/naś zwiedzić w pierwszej kolejności,
- zapytaj gdzie ważna będzie twoja turystyczna karta studencka
- dowiedz się o możliwość uczestniczenia w jednodniowych wycieczkach krajoznawczych.
Rozmowę rozpocznie egzaminator

Typ 2 - RELACJONOWANIE:

1. W zeszłym tygodniu byłeś/byłaś na bardzo udanym przyjęciu urodzinowym. W rozmowie telefonicznej opowiadasz o tym przyjęciu swojemu zagranicznemu koledze/koleżance; powiedz:
- gdzie odbyło się przyjęcie, o którym opowiadasz,
- co robiliście w trakcie przyjęcia,
- coś o osobie, którą poznałeś/ poznałaś na przyjęciu
Rozmowę rozpocznie egzaminator.

2. Niedawno byłeś/byłaś na koncercie swojego ulubionego zespołu, który organizowany był w innym mieście; opowiedz o tym wydarzeniu koledze/koleżance z kursu językowego. Opowiedz:
- o tym jak dowiedziałaś się o koncercie
- o swoich wrażeniach z jego przebiegu;
- w jaki sposób wróciłeś/aś do domu
Rozmowę rozpoczynasz ty.

3. Właśnie wróciłeś z ferii zimowych; rozmawiasz ze swoim znajomym/znajomą z Anglii przez telefon. Opowiedz mu/jej:
- gdzie spędziłeś/aś ferie;
- co skłoniło cię do wyboru tego właśnie miejsca
- o jakimś ciekawym wydarzeniu, którego byłeś świadkiem lub uczestnikiem.
Rozmowę rozpocznie egzaminator.

4. W trakcie pobytu na kursie językowym w Londynie wybrałeś się na obiad do znanej restauracji. Niestety niewiele ci się tam podobało. Po powrocie do miejsca zakwaterowania opowiadasz o tym koledze/koleżance z pokoju.
- Powiedz, dlaczego wybrałeś tę restaurację.
- Opowiedz, co najbardziej cię rozczarowało.
- Powiedz jak kelner reagował na twoje krytyczne uwagi.
Rozmowę rozpoczynasz ty.

5. Właśnie wróciłeś z kina, gdzie obejrzałeś film, który zrobił na tobie duże wrażenie. Dzwonisz do kolegi/koleżanki żeby podzielić się swoimi wrażeniami.
- Powiedz, jaki to był rodzaj filmu.
- Krótko opowiedz jego treść.
- Powiedz, co zrobiło na tobie największe wrażenie.
Rozmowę rozpoczynasz ty.

6. W trakcie pobytu za granicą masz zamiar wynająć mieszkanie. Po obejrzeniu mieszkania, które bardzo ci się podobało rozmawiasz z kolegą/ koleżanką na jego temat. Powiedz:
- skąd dowiedziałeś się, że to mieszkanie jest do wynajęcia;
- jakie ono jest,
- jakie są proponowane warunki wynajmu.
Rozmowę rozpoczynasz ty.

7. W trakcie wakacji byłeś uczestnikiem pewnego kursu. Po powrocie opowiadasz o nim swojemu znajomemu z Wielkiej Brytanii. Powiedz:
- jaki to był kurs;
- jak wyglądały zajęcia
- czego nauczyłeś się najlepiej
Rozmowę rozpocznie egzaminator.

8. Podczas wakacji pracowałeś w niewielkim pubie brytyjskim. Po upływie pewnego czasu opowiadasz o swojej pracy znajomemu/znajomej z Irlandii. Powiedz:
- gdzie pracowałeś/aś,
- na czym polegały twoje obowiązki;
- dlaczego zrezygnowałeś/aś z tej pracy
Rozmowę rozpocznie egzaminator.

9. Podczas pobytu za granicą uległeś/aś wypadkowi samochodowemu; po powrocie od lekarza opowiadasz o tym, co cię spotkało swojemu koledze/koleżance z pokoju. Powiedz:
- jak doszło do wypadku,
- jak udzielono ci pomocy,
- co stało się z innymi uczestnikami wypadku
Rozmowę rozpocznie egzaminator.

10. Podczas ferii zimowych w górach miałeś/aś pewną przygodę; opowiedz o niej swojemu znajomemu zza granicy.
- Powiedz co się wydarzyło,
- Opowiedz jaki był w tym twój udział
- Jakie konsekwencje miało dla ciebie to wydarzenie
Rozmowę rozpocznie egzaminator.

Typ III - NEGOCJOWANIE


1.Będąc za granicą robisz zakupy na pobliskim targowisku. Na jednym ze straganów sprzedawca proponuje ci zakup spodni, które bardzo ci się podobają:
- zapytaj o cenę,
- poinformuj, że wydaje ci się zbyt wysoka i zaproponuj inną
- odrzuć ostatecznie propozycję zakupu informując o powodach swojej decyzji

Rozmowę rozpocznie egzaminator.

2. Podczas kursu językowego twoja grupa otrzymała polecenie przygotowania broszury informującej o jednym z zagrożeń dzisiejszego świata. Omawiasz realizację tego zadania ze swoim/swoją kolegą/koleżanką, która uważa, że powinniście wybrać zanieczyszczenie środowiska jako temat swojej broszury. Ty masz inne zdanie.
- Odrzuć argumenty kolegi/koleżanki i podaj swoją propozycję.
- Uzasadnij swój wybór.
- Zapewnij go/ją, że twój pomysł jest atrakcyjniejszy i jego realizacja daje większe szanse na sukces.
Rozmowę rozpocznie egzaminator.

3. Wspólnie z koleżanką/ kolegą zamierzacie zorganizować przyjęcie niespodziankę z okazji urodzin koleżanki/kolegi z Anglii, z którą dzielisz pokój na kursie językowym. Omawiacie jak to zorganizować.
- Zaproponuj zorganizowanie przyjęcia w ogrodzie uzasadniając, dlaczego uważasz to za dobry pomysł.
- Przyznaj rozmówcy rację i zapytaj, co proponuje.
- Zaakceptuj propozycję i powiedz, jaką częścią przygotowań zajmiesz się ty.

Rozmowę rozpoczynasz ty.

4. Wróciłeś właśnie z wycieczki do Paryża, która organizowana była przez biuro podróży. Niestety organizacja wycieczki pozostawiała wiele do życzenia, stąd też zdecydowałeś się złożyć reklamację. Rozmawiasz z pracownikiem biura podróży.
- Poinformuj, co jest powodem twojej reklamacji
- Zaproponuj sposób załatwienia reklamacji
- Odrzuć warunki zaproponowane przez pracownika

Rozmowę rozpoczynasz ty.
5. W trakcie kursu językowego kolega/koleżanka z Londynu proponuje ci wspólne urządzenie imprezy powitalnej dla nowoprzybyłych kursowiczów. Rozmawiacie na temat przygotowań.
- Zaproponuj podział obowiązków przy przygotowaniach
- Przyjmij jej/jego propozycję udekorowania pokoju
- Odrzuć propozycję dotyczącą sprzątania po zabawie.

Rozmowę rozpoczynasz ty.

6. Jest weekend. Planujesz z kolegą/koleżanką jak spędzić sobotni wieczór. Ty chcesz iść na wystawę, o której słyszłeś/aś a on/ona chce iść do kina.
- Powiedz dlaczego nie chcesz iść do kina.
- Podaj argumenty, aby przekonać go/ją, że lepiej jest zobaczyć wystawę
- Zaproponuj rozwiązanie, które zakończy konflikt.
-
Rozmowę rozpocznie egzaminator.

7. Koleżanka/ kolega proponuje ci wspólny wyjazd na narty na weekend. Obydwoje macie wkrótce przystąpić do egzaminu i uważasz, że rozsądniej będzie zostać w domu.
- Odrzuć propozycję koleżanki/kolegi podając powód
- Spróbuj przekonać ją/go do własnego pomysłu podając argumenty
- Nie zgódź się z komentarzem i poinformuj o swojej decyzji.

Rozmowę rozpocznie egzaminator.

8. Jesteś w Cambridge na kursie językowym. Twoja koleżanka/ kolega z kursu ma wkrótce urodziny i wspólnie z innymi planujecie zakup prezentu.
- Zaproponuj, co należy kupić
- Podtrzymaj swoją propozycję, odpowiednio ją argumentując
- Zgódź się ostatecznie na propozycję rozmówcy

Rozmowę rozpoczynasz ty.

9. Jesteś członkiem międzynarodowej grupy studentów uczących się języka angielskiego. Otrzymaliście zadanie zorganizowania Dnia Kultury Różnych Narodów. Dyskutujecie nad realizacją zadania.
- Odrzuć propozycję przedstawienia kultury amerykańskiej
- Przedstaw swoją propozycję odpowiednio ją argumentując.
- Zaproponuj rozwiązanie problemu.
Rozmowę rozpocznie egzaminator.



Opracowała: mgr Marzena Alberska - nauczyciel języka angielskiego w Zespole Szkół Samochodowych w Radomiu.


Bibliografia:
1. Matura z języka angielskiego. Repetytorium; A. Sikorzyńska, H. Mrozowska, M. Misztal; Pearson Education Ltd 2004
2. Nowa Matura 2005. Informator maturalny – język angielski. Gliwice2003

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie