Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
sprawozdanie z realizacji rozwoju zawodowego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1694 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Andrzej Pieńczykowski
Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Kalinowie

Kalinowo 2001
Niniejsze sprawozdanie jest pisemnym przedstawieniem i udokumentowaniem przebiegu mego rozwoju zawodowego w okresie stażu na stopień nauczyciela mianowanego.
Moim celem głównym w tym okresie był rozwój zawodowy w dziedzinie dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Ukierunkowany w trzech kompetencjach:

  • kompetencje przedmiotowo – metodyczne,
  • kompetencje osobowościowe i wychowawcze,
  • działania na rzecz szkoły i systemu edukacji,
pozwolił mi na pozyskaniu i udoskonaleniu niezbędnych wiadomości, umiejętności i organizacji pracy jakie są stawiane przed nauczycielem mianowanym w zreformowanym szkolnictwie.
     Cały okres stażu przebiegał przy ścisłej i rzetelnej współpracy z Dyrekcją szkoły, opiekunem stażu, całą Radą Pedagogiczną, rodzicami, uczniami i wszelkimi instytucjami wspierającymi pracę szkoły. Oparty na wielu autorefleksjach, analizach, obserwacjach i uczestnictwach pozwolił na bliższe poznanie mechanizmów działających w szeroko rozumianej dydaktyce, wychowaniu i opiece.
     W celu łatwego i przejrzystego przedstawienia pracy w okresie stażu, sprawozdanie zostało posegregowane według poszczególnych kompetencji i działań w kierunku rozwoju.
     W ramach kompetencji przedmiotowo – metodycznych przystąpiłem do tworzenia własnego warsztatu pracy. Wynikiem tych działań było sporządzenie, w miesiącu wrześniu, planów dydaktyczno – wynikowych i wymagań edukacyjnych z przedmiotów, które uczę tj, techniki z elementami informatyki i wychowania fizycznego. Plany dydaktyczno – wynikowe i wymagania edukacyjne zatwierdził dyrektor szkoły.
     W szkole pełnię funkcję koordynatora edukacji prozdrowotnej i do spraw wydawania kart rowerowych. W ramach tej funkcji oraz realizacji treści wychowania komunikacyjnego należało do mnie umożliwienie zdobycia karty rowerowej przez uczniów. Spotkałem się z policjantem i wspólnie opracowaliśmy test egzaminacyjny. Następnie przygotowałem uczniów i potrzebną dokumentację. W ramach przygotowań znalazły się ćwiczenia teoretyczne, czyli znajomość znaków drogowych, zachowania się na drodze. Teoria przypieczętowana została praktyką, czyli jazdą na rowerze po torze rowerowym.
     W wyniku egzaminu uczniowie naszej szkoły otrzymali karty rowerowe i zdobyli wiedzę na temat przepisów ruchu drogowego. Uczniowie, którzy posiadali uprawnienia do poruszania się rowerem po drogach, pisząc test teoretyczny brali udział w szkolnym turnieju wiedzy o bezpieczeństwie ruchu drogowego.
     Dla nauczyciela wychowanie fizycznego do pracy potrzebne są tabele norm i ocen sprawności fizycznej. Zestaw takich tabel opracowałem wspólnie z nauczycielami wychowania fizycznego: mgr Leszkiem Kotarskim i mgr Lucjanem Bujakiem.
     Przez uczniów wybrany zostałem na opiekuna Samorządu Uczniowskiego. Do sprawnego funkcjonowania samorządu napisałem plan pracy i plan finansowy Samorządu Uczniowskiego. Przy pisaniu zadań w planie pracy uważnie słuchałem uwag i sugestii uczniów, starając się by praca przy realizacji zadań była przyjemnością a nie przykrym obowiązkiem.
     W planie pracy Samorządu Uczniowskiego założyliśmy przygotowanie z uczniami między innymi dyskotek szkolnych oraz przeprowadzenie konkursów:
  • „Pożegnanie lata” – konkurs na najładniejszy letni strój,
  • „Andrzejki” – najciekawsza opowieść na temat figurki woskowej,
  • „Dyskoteka noworoczna” – konkurs na najciekawsze przebranie,
  • „Dyskoteka walentynkowa” – konkurs na najciekawszy list do lubianej osoby,
  • „Dyskoteka wiosenna” – konkurs na najładniejszy taniec,
  • „Ostatki” – konkurs na najzabawniejszą postać.
     Jako opiekun Samorządu Uczniowskiego mobilizowałem uczniów w ankietowaniu szkoły w ramach pierwszego etapu konkursu „Super Szkoła 2001” zorganizowanego przez „Super Ekspres” i radio RMF FM.
     Do moich obowiązków jako opiekuna należało prowadzenie odpowiedniej dokumentacji Samorządu Uczniowskiego, a więc wszelkie protokoły z zebrań, z wykonywanych zadań. Pracowałem w wielu komisjach sędziowskich. Sędziuję szkolne, gminne, powiatowe, rejonowe zawody sportowe oraz sprawuję funkcję sekretarza Zarządu Gminnego Szkolnego Związku Sportowego. Oprócz pracy sędziowskiej przygotowuję uczniów do zawodów sportowych. Uczniowie z dużym powodzeniem reprezentowali szkołę na różnych szczeblach współzawodnictwa sportowego: gminnego, powiatowego i wojewódzkiego.
     Największe sukcesy sportowe w bieżącym roku szkolnym osiągnięte przez moich uczniów to:
Mistrzostwa Gminy Kalinowo w biegach przełajowych – rocznik 1990 i młodsi: Budziński Damian II miejsce, Niedźwiecki Rafał III; rocznik 89: Galicki Piotr I, Bartoszewicz Marek II; rocznik 88: Sipowicz Ewelina I, Szejda Iwona II, Szalik Paweł I;
Mistrzostwa Gminy Kalinowo Szkół Podstawowych w piłce nożnej – I miejsce;
Mistrzostwa Gminy Kalinowo Szkół Podstawowych w tenisie stołowym – II miejsce w grach podwójnych dziewcząt;
Mistrzostwa Gminy Kalinowo w trójboju lekkoatletycznym – Galicki Piotr I miejsce, Niedźwiecki Rafał III.
     W ogólnej rywalizacji szkół w roku szkolnym 2000/2001 Szkoła Podstawowa w Kalinowie zajęła I miejsce. Sukcesy uczniów miały też miejsce na II Ogólnopolskim Zlocie Turystyczno – Ekologicznym LZS „Szlakiem Nadpilicznym” - Ręczno 2001, gdzie zdobyliśmy III miejsce w punktacji drużynowej szkół podstawowych.
     Poza zawodami sportowymi przygotowywałem uczniów do Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy o Bezpieczeństwie Ruchu Drogowego. Na szczeblu powiatowym zajęliśmy II miejsce w klasyfikacji drużynowej, indywidualnej zaś, uczeń Konrad Podgórski zajął I miejsce.
     W roku szkolnym 2000/2001 prowadziłem dla uczniów zajęcia sportowo – rekreacyjne w wymiarze 2 godzin tygodniowo.
     W okresie stażu byłem wychowawcą klasy szóstej. Systematycznie prowadziłem dokumentację szkolną. Dziennik lekcyjny sprawdzany był regularnie przez dyrekcję szkoły. Do prowadzonej dokumentacji szkolnej należy zaliczyć arkusze ocen, świadectwa szkolne, zeszyt obserwacji ucznia, dziennik zajęć pozalekcyjnych, sprawozdania wychowawcy klasy. Dokumentacja obejmowała również wszelkie harmonogramy i komunikaty zawodów sportowych, tabele wyników, listy startowe itp. Do sposobu sporządzania dokumentacji nie było zastrzeżeń.
     W ramach doskonalenia własnego warsztatu pracy pracowałem w zespołach: wychowawczym i matematyczno – przyrodniczym. Obserwowałem i prowadziłem zajęcia i lekcje przygotowane przeze mnie i nauczyciela - opiekuna stażu. W czasie spotkań w zespole wychowawczym napisałem plan wychowawczy klasy uwzględniając mocne i słabe strony klasy. Ułatwił mi on pracę z klasą nie tylko na godzinach wychowawczych. W zespole uczestniczyłem z zajęciach prowadzonych przez nauczyciela opiekuna stażu. Były to warsztaty dla nauczycieli ”Nauczyciel – wychowawca w zreformowanej szkole”. Plan zajęć obejmował: zajęcia integracyjne, komunikację interpersonalną, ukazanie autorytetu wychowawcy oraz ewaluację zajęć. Warsztaty pozwoliły mi na bliższe poznanie nauczycieli, ich zainteresowań. Sądzę, że wzbogaciłem swoją wiedzę na temat możliwości i sposobów rozwiązywania konfliktów klasowych.
     Do innych zajęć prowadzonych przez nauczyciela opiekuna stażu należą:
  • spotkanie z rodzicami,
  • lekcja języka polskiego w klasie V „Kolory jesieni – układamy i opisujemy jesienny bukiet”.
     Podczas prac w zespole wychowawczym opracowałem ankiety: dla nauczycieli i uczniów: „Prawa i obowiązki ucznia”, „Bezpieczeństwo w szkole”.
     W obecności opiekuna stażu przygotowałem i przeprowadziłem:
  • lekcję z techniki w klasie VI - „Komputerowe wykonanie emblematu na uroczystość szkolną”.
  • lekcję wychowania fizycznego w klasie VI - „Bieg na dystansie 60 m. Start niski”,
  • lekcję wychowania fizycznego w klasie V - „Samodzielny dobór i realizacja zadań do postawionego celu”,
  • zajęcia warsztatowe dla nauczycieli „Jak prowadzić z klasą zajęcia integracyjne?”,
  • zajęcia komputerowe dla dzieci w czasie ferii zimowych,
  • referat na radę pedagogiczną „Wykorzystanie środków masowego przekazu a zainteresowania uczniów”,
  • wymieniałem doświadczenia na temat realizacji ścieżek edukacyjnych.
W pracy zespołu matematyczno – przyrodniczego:
  • uczestniczyłem w warsztatach pomiaru dydaktycznego,
  • wymieniałem doświadczenia na temat realizacji ścieżek edukacyjnych na przedmiotach matematyczno – przyrodniczych.
     Uczestnictwo pracy w zespołach udokumentowane zostało protokołami z zebrań i zaświadczeniami dyrektora szkoły.
     W pracy starałem poznać problematykę środowiska lokalnego. Nawiązałem współpracę z rodzicami. Spotykałem się z nimi na wywiadówkach omawiając problemy wychowanków. Informowałem o wynikach w nauce i zachowaniu uczniów. W miarę potrzeby prowadziłem rozmowy indywidualne i telefoniczne z rodzicami, również odwiedzałem wychowanków w domu rodzinnym. Na spotkaniach dzieliłem się z rodzicami swoją wiedzą dotyczącą dokumentów szkolnych i wydarzeń klasowych i ogólnoszkolnych.
     Aby przybliżyć uczniom problematykę środowiska lokalnego organizowałem i wspólnie z uczniami uczestniczyłem w spotkaniach z: Wójtem Gminy Kalinowo – Jerzym Kostro, farmaceutką p. Grażyną Wolańską - Kostro, weterynarzem p. Andrzejem Bezdzieckim, miejscowym poetą p. Wiesławem Kasprzykiem, muzykiem gitarzystą p. Wojciechem Popielarzem. Dzięki takim spotkaniom uczniowie mieli okazję spotkać ludzi, decydujących o rozwoju gminy, ich zainteresowania i pracę.
     Uczniom klas piątych zorganizowałem spotkania z pielęgniarką szkolną p. Małgorzatą Karwowską. Informowała ona uczniów o problemach wieku dorastania.
     Ważną rolę w życiu szkoły i lokalnego środowiska odgrywają imprezy środowiskowe. Chętnie uczestniczę w przygotowanie tego typu uroczystości. Nawiązałem współpracę z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Kalinowie i pomogłem w przygotowaniu podsumowania projektu międzyprzedmiotowego „Moja mała Ojczyzna”, w organizacji Święta Szkoły, III Warmińsko – Mazurskich Dni Rodziny. Pozyskałem również u p. Markiewicza środki na sfinansowanie dowozu dzieci z zawodów sportowych.
     Dobry nauczyciel, to ten który opieką roztacza w czasie wolnym swoich wychowanków. Mając to na uwadze starałem organizować im różnorodne zajęcia. Były to zawody sportowe, wyjazdy do kina, zloty ogólnopolskie, zajęcia komputerowe i rekreacyjno – sportowe. Zajęcia te przeprowadzałem w dni wolne od nauki i w czasie trwania ferii.
      Wielu uczniów jest w trudnej sytuacji materialnej. W związku z tym, jako wychowawca, starałem się poznać sytuację każdego wychowanka i w przypadku pozyskiwanych środków na radzie pedagogicznej zgłaszałem uczniów do bezpłatnego dożywiania, zakupu podręczników i odzieży w sezonie jesienno – zimowym. Opieka nad uczniem to również moje dyżury na korytarzu szkolnym. Starałem się wykonywać je uczciwie i solidnie.
     Jestem świadom, że współczesna edukacja dzieci i młodzieży to w znacznym stopniu technologia komputerowa i informacyjna. Staram się wykorzystywać ją jak najczęściej. W ramach lekcji techniki uczniowie zapoznają się z pracą na komputerze, jego wykorzystaniem w nauce i zabawie. Ukończyłem kursy komputerowe. Zdobytą wiedzą podzieliłem się z uczniami i nauczycielami. Z uczniami przeprowadziłem lekcję pokazową dla rodziców i nauczycieli. Temat jej brzmiał: ”Komputerowe wykonanie emblematu na uroczystość szkolną”. Na lekcji uczniowie komputerowo wykonali wzory znaczka na uroczystość podsumowania projektu „Moja mała Ojczyzna”. Dla nauczycieli przeprowadziłem warsztaty „Posługiwanie się komputerem”. W czasie ferii zimowych zaprosiłem uczniów na zajęcia komputerowe do pracowni szkolnej. Poza tym wszelkiego rodzaju dokumenty wykonuję posługując się technologią komputerową. Chętnie służę pomocą innym nauczycielom w wykorzystaniu komputera w pracy dydaktycznej, „ściąganiu” informacji z internetu.
     Zdaję sobie sprawę, że nauczyciel nieustannie musi zdobywać i pogłębiać swoją wiedzę. W czasie trwania stażu:
  • kontynuowałem studia magisterskie na Uniwersytecie w Białymstoku,
  • ukończyłem kurs komputerowy – Certyfikat Vatim,
  • brałem udział w konferencji metodycznej „Prezentacja programu nauczania techniki z elementami informatyki i wychowania komunikacyjnego oraz sposoby jego wykorzystania w praktyce”.
     W celu poszerzania wiedzy z zagadnień psychologii, pedagogiki i dydaktyki uczestniczyłem w zajęciach zorganizowanych w Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Ełku. Zajęcia dotyczyły prowadzenia z klasą zajęć integracyjnych. Poznane ćwiczenia wykorzystałem wielokrotnie w pracy z uczniami oraz podzieliłem się nimi z innymi nauczycielami naszej szkoły prowadząc dla nich warsztaty. Swoją wiedzę pogłębiałem również studiując literaturę metodyczną i psychologiczno – pedagogiczną. W tym celu wielokrotnie odwiedzałem bibliotekę szkolną i Bibliotekę Pedagogiczną w Augustowie. W swoim planie pracy założyłem uczestniczenie w pracy zespołów przygotowujących dokumenty organizujące pracę szkoły. Dzięki pracy nad dokumentami poznałem:
  • Statut Szkoły,
  • Program wychowawczy szkoły,
  • Wewnątrzszkolny System Oceniania,
  • Program Rozwoju Szkoły,
     Na posiedzeniach rad pedagogicznych systematycznie poznawałem przepisy dotyczące systemu oświaty, pomocy społecznej, postępowania w sprawach nieletnich. W swojej pracy starałem się umiejętnie nimi posługiwać. W czasie trwania stażu zapoznałem się również z lekturą aktów prawnych.
     Wykonane zadania w okresie stażu w dziedzinie dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej pozwoliły mi na pogłębienie i udoskonalenie wiadomości, umiejętności i organizacji pracy. W znacznym stopniu rozwinęły i wzbogaciły moją współpracę z radą pedagogiczną, rodzicami, uczniami oraz instytucjami wspierającymi pracę szkoły. Wszelkie działania pozwoliły na bliższe poznanie pracy szkoły, jej funkcji dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.

Andrzej Pieńczykowski

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie