Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wykorzystanie przedstawień teatralnych w nauczaniu języka angielskiego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4691 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Dzieci w szkole podstawowej przejawiają naturalną chęć do przyjmowania i odgrywania różnych ról. Wystarczy tylko dostrzec tę umiejętność i umiejętnie ją wykorzystać w rozwijaniu i pogłębianiu umiejętności językowych.
Krótkie scenki, obszerniejsze inscenizacje, dialogi i odgrywanie ról to techniki, które warto stosować na co dzień.
W mojej pracy z dziećmi obserwuję z jaką ochotą i spontanicznością dzieci podchodzą do powierzonej im w przedstawieniu roli. Podkreślić należy, że nie tylko uczniowie, którym z łatwością przychodzi nauka języka angielskiego, ale również ci, którym przyswajanie języka obcego nastręcza wiele trudności włączają się do postawionych przed nimi zadań aktorskich.
Myślę, że dzieje się tak dlatego, ponieważ dzieci czują, iż przyjęcie przez nich nowej roli zwalnia je z poczucia odpowiedzialności za ewentualne błędy językowe.
Tematyka przedstawienia teatralnego niesie ze sobą ładunek przeżyć i emocji, stanowi sejsmograf nastrojów. Te właśnie zaletę możemy wykorzystać w nauczaniu. Dzieci o wiele łatwiej zapamiętują materiał, który przeżywają, odgrywają, z którym związane są emocje. Przywołanie żywych, konkretnych sytuacji stwarza szansę do głębokiego zrozumienia i łatwiejszego przyswojenia określonych treści.
Mając to wszystko na uwadze zainicjowałam w naszej szkole działalność koła teatralnego w języku angielskim. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, a gdy zbliża się termin premiery ich częstotliwość nasila się w zależności od potrzeb.
Przygotowanie przedstawienia teatralnego staje się dla ucznia doskonałą okazją do rozwoju posiadanych umiejętności językowych w formie zabawy. Dzieci uczestniczące w tych zajęciach zachowują się całkiem inaczej niż podczas zwykłych zajęć lekcyjnych. Stają się bardziej otwarte, często spontanicznie podejmują wypowiedzi w języku obcym.
Próby teatralne stwarzają dzieciom możliwość rozwoju sprawności czytania w zakresie doskonalenia umiejętności związanych z interpretacją czytanego komunikatu; kształcą kompetencję lingwistyczną – określanie nowych wyrazów w oparciu o kontekst; doskonalą technikę czytania – zwiększenie tempa czytania.
Udział uczniów w przedstawieniach w znaczący sposób wpływa na sprawność rozumienia ze słuchu, ale przede wszystkim na sprawność mówienia. Dzieci poznają i uczą się pod okiem nauczyciela poprawnej ekspresji wypowiedzi. Dowiadują się co to takiego poprawna artykulacja, intonacja, akcentuacja, rytm i tempo wypowiedzi.
Przygotowanie przedstawienia teatralnego stwarza też doskonałą okazję do rozwijania umiejętności współpracy w zespole. Uczymy się tu podejmować wspólnie decyzje np. dotyczące doboru odpowiedniej scenografii, rozwijamy umiejętności komunikowania się, w tym argumentowania i negocjowania. Kształtuje się również u uczniów poczucie odpowiedzialności za efekty działania zespołu.
Przedstawienie tylko wtedy będziemy mogli zaliczyć do udanych, gdy współpracować będą ze sobą mali aktorzy, asystenci sceny, dźwięku oraz inne osoby współtworzące przedstawienie.
Praca nad mała formą teatralną rozwija umiejętności plastyczne dzieci, wpływa na ich poczucia estetyki – piękna.
Dzieci same, pod kierunkiem nauczyciela tworzą projekty strojów i wykonują je w miarę samodzielnie. Ich zadanie nie jest łatwe, muszą nie tylko opanować tekst, ale również określone ruchy, gesty, zachowania, tak by ich gra była sugestywna.
Pracując nad przedstawieniem najczęściej posługuję się już gotowymi scenariuszami, czasami jednak piszę je samodzielnie, lub poddaję nieznacznej
„ obróbce” gotowe teksty otrzymane np. na szkoleniach metodycznych.
W nauczanie języka obcego nie można pominąć komponentu kulturowego. Przygotowanie teatru w języku angielskim może stać się okazją do wzbogacenia wiadomości z zakresu kultury krajów anglojęzycznych.
Możemy bowiem dowolnie dobierać tematykę naszych przedstawień. Razem z moimi uczniami przygotowałam przedstawienie, którego tematyka nawiązywała do święta Hallowe`en. Uczniowie grający w przedstawieniu, jak i jego odbiorcy poznali genezę tego święta, dowiedzieli się co to takiego Trick or Treat, zobaczyli jak wyglądają „ jack o` lanterns ”.
Przygotowaliśmy też sztukę „ The true meaning of Christmas ”, która stała się sposobnością do dostrzeżenia podobieństw i różnic między kulturami : polską i krajów anglojęzycznych.
Praca nad przedstawieniami sprzyja kształtowaniu postaw otwartości, ciekawości, tolerancji i poszanowania prawa do odmienności.
Wykorzystanie przedstawień teatralnych przygotowywanych wspólnie z dziećmi skłania do refleksji nad naszą odrębnością od innych nacji.
Przygotowując przedstawienie „ Three English sketches ” według Leslie Dunkling dzieci poznały specyfikę humoru angielskiego.
Posługiwanie się technikami teatralnymi daje nauczycielowi jak i dzieciom wiele satysfakcji. Uczniowie odgrywając role realizują własną potrzebę ekspresji.

Wystawienie przedstawienia teatralnego wymaga dużego nakładu pracy i czasu. Jednak efekt końcowy – przedstawienie w języku angielskim w wykonaniu małych aktorów w pełni rekompensuje wszelkie trudy.


Justyna Miotke
nauczyciel
SSP w Gościcinie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie