Konkurs przewidziany jest jako podsumowanie wiadomości o energii i jej przemianach w klasie III gimnazjum.
KONKURS SZKOLNY "ENERGIA I JEJ PRZEMIANY "
Celem konkursu jest: - usystematyzowanie wiadomości o rodzajach i przemianach energii, - ukazanie sposobów wykorzystania różnych energii, - realizacja ścieżki multimedialnej, prozdrowotnej i obrony cywilnej. - podsumowanie pracy koła fizycznego, - wyrabianie u uczniów inicjatywy, kształtowanie kultury myślenia, - umiejętność radzenia sobie w sytuacji stresogennej, - poznanie własnych mocnych i słabych stron.
Uczestnicy konkursu to 10 uczniów klas III gimnazjum.
Przebieg konkursu: ( W nawiasach proponowane odpowiedzi.) I. "Krótkie pytanie - szybka odpowiedź" Każdy uczestnik odpowiada ustnie na 2 pytania, których numery wylosował - za każdą dobrą odpowiedź po 1p.
Pytania : 1 – podaj symbol pracy ( W ) 2 – jednostka energii w Układzie SI (1 dżul) 3 – zamień jednostkę: 1h = ...... s (3600) 4 – czy chłopiec jadący na rowerze posiada energię? (tak) 5 – jednostka mocy w Układzie SI (1 wat) 6 - zamień jednostkę: 1 mA = ......A (0,001) 7 – czy chłopiec stojący z torbą na ramieniu wykonuje pracę w sensie fizycznym ? ( nie) 8 – podaj jednostkę mocy rzadko obecnie stosowaną (koń mechaniczny) 9 – czy uczeń czytający książkę wykonuje pracę w sensie fizycznym? (nie) 10 – moc to stosunek pracy do ......... (czasu) 11 – zamień jednostkę: 20 min = .....h (1/3 ) 12 – od czego zależy wartość energii kinetycznej? (masy i kwadratu szybkości) 13 - zamień jednostkę: 1 kJ = .....J (1000) 14 – jednostka stosowana dla energii elektrycznej (kilowatogodzina) 15 – praca to iloczyn wartości przemieszczenia i .................... (siły) 16 - zamień jednostkę: 1 MW = ...... W (1000000) 17 – od czego zależy wartość energii potencjalnej grawitacji? ( masy i wysokości nad poziom odniesienia) 18 – źródło energii dla roślin (Słońce) 19 – jaką energię ma płynąca rzeka? ( kinetyczną) 20 – podaj symbol mocy (P)
II. "Rodzaje energii i ich wykorzystanie". Do każdego przykładu każdy z uczestników dopisuje na kartce rodzaj wykorzystywanej energii. Za każde poprawne uzupełnienie - po 1p.
Elektrownia wodna (en. potencjalna grawitacji) Trampolina (en. potencjalna sprężystości) Żaglówka (en. kinetyczna wiatru) Żarówka (en. elektryczna) Kusza ((en. potencjalna sprężystości) Kafar (en. potencjalna grawitacji) Elektrownia atomowa (en. jądrowa) Źródła geotermalne ( en. cieplna, wewnętrzna) Mikser (en. elektryczna) bilard (en. kinetyczna)
III. "Doświadczenie". Uczestnicy obserwują 3 kolejne pokazy i na kartkach wyjaśniają zaobserwowane zjawiska. Za każde poprawne wyjaśnienie - 2 p , za niepełne – 1 p.
Pokazy doświadczeń : A – piłeczka tenisowa i mała gumowa spadają z tej samej wysokości, odbijają się od podłogi na różne wysokości. B – mocno pocieramy palcami zbiorniczek termometru lekarskiego. C – jedna rękę kładziemy na drewnianym blacie stolika, drugą chwytamy metalową nogę – uczestnicy konkursu samodzielnie powtarzają ten eksperyment.
IV. "Ile kosztuje ?" Zadanie rachunkowe polegające na porównaniu kosztów zużycia energii elektrycznej. Każdy uczestnik obliczenia wykonuje pisemnie. Za poprawnie wykonane zadanie - 5p, za częściowe (obliczenie kosztu w jednej sytuacji ) - 2p.
Zad. Co więcej kosztuje i o ile złotych: Podgrzewanie wody w bojlerze o mocy 3000 W przez 20 minut, czy oświetlenie sali lekcyjnej 10 żarówkami stuwatowymi przez 45 minut? Koszt 1 kWh to 40 gr.
V. " Przemiany energii". Uczestnicy udzielają odpowiedzi ustnej, wskazując konkretny przykład przemiany energii. Rodzaj przemiany losują. Za poprawną odpowiedź - 2p, za niepełną – 1p.
A – energia potencjalna grawitacji w energię kinetyczną B - energia potencjalna grawitacji w energie elektryczną C – energia kinetyczna w energię potencjalną grawitacji D – energia elektryczna w energię cieplną E - energia elektryczna w energię potencjalną grawitacji F - energia elektryczna w energię kinetyczną G – energia mechaniczna w energię elektryczną H – energia chemiczna w energię elektryczną I – energia potencjalna sprężystości w energię kinetyczną J – energia jądrowa w energię elektryczną
VI. "Krzyżówka liczbowa". Uczestnicy uzupełniają diagram krzyżówki. Za jej poprawne wypełnienie - 5p. Dopuszczalne 2 błędy - 3p.
Zaznaczone pola są wspólne dla sąsiadujących haseł. Początek wpisywania od wewnątrz diagramu.
1. moc urządzenia, które w ciągu 1 minuty wykonuje pracę 7,5 kJ 2. Energia kinetyczna ciała o masie 50 kg, poruszającego się z szybkością 3. Energia potencjalna kamienia o masie 3 kg znajdującego się na skale o wysokości 175,5 m nad poziomem doliny. 4. praca wykonana przy przesuwaniu ciała na odległość 56m siłą 9 N. 5. 6. Zmiana energii wewnętrznej 2 kg metalu o cieple właściwym ogrzanego o 30C. 7. Wysokość, z jakiej spadło ciało o masie 20 dag, jeżeli jego energia potencjalna zmalała o 124 J. 8. 2,5 kJ + 2 J = .........J 9. Gdy szybkość samochodu rośnie od , to jego energia kinetyczna zwiększa się ......... razy. 10. Masa ( w gramach ) węgla o cieple spalania 2000, którego spalenie daje 100, 64 kJ ciepła.
Diagram krzyżówki:
VII. "Sąd nad energią jądrową". 5 uczestników z najwyższą punktacją krótko ( w kilku zdaniach) podaje argumenty za i przeciw energii jądrowej. Wypowiadający nie słyszą poprzednich argumentów. Komisja przydziela 1p za każdy dobry argument. Nie ma limitu punktów.
|