Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Uczeń z objawami nadpobudliwości ADHD

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1650 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Uczeń z objawami nadpobudliwości ADHD

Opracował mgr Maciej Mikołajczak

Identyfikacja problemu

Adrian jest uczniem klasy V szkoły podstawowej. Do klasy III uzyskiwał dobre wyniki nauczania i nie sprawiał większych problemów wychowawczych. Był lubiany i akceptowany przez zespół klasowy. W klasie IV na prośbę matki – Adrian został skierowany na badania psychologiczne, ponieważ znacznie obniżył się poziom nauki i zachowania. Po analizie dokumentacji (dziennik lekcyjny, zapiski wychowawcy), rozmowach z nauczycielami uczącymi Adriana, pedagogiem, stwierdziłem, że chłopiec podczas lekcji nie jest dostatecznie skoncentrowany, często przeszkadzał prowadzącym zajęcia, prawdopodobnie próbował zwrócić na siebie uwagę.

Geneza i dynamika zjawiska

W trakcie czynności mających na celu zdiagnozowanie przypadku ucznia przeprowadziłem m.in. rozmowy dodatkowe z pedagogiem szkolnym, w wyniku których ustaliłem, ze uczeń wykazuje cechy nadpobudliwości psychoruchowej. Skontaktowałem się z matką ucznia, która w wywiadzie zdawała się potwierdzać moje przypuszczenia. Podobne efekty dało wysondowanie opinii kolegów Adriana: częste zapominanie, roztargnienie, chaotyczność – to cechy, którymi opisywali Adriana koledzy.
Stwierdziłem, że Adrian wymaga bardzo indywidualnego podejścia ze strony nauczycieli. Kary i krytyka na forum klasy nie były dobrym rozwiązaniem, gdyż wywoływały dodatkowo agresję ucznia. Uznałem, że należy unikać podobnych sytuacji. Postanowiłem, że w razie konieczności będę zwracał uwagę Adrianowi na osobności. Zauważyłem, że bardzo ważnym elementem motywującym ucznia jest zauważanie jego pracy, nagradzanie jego wysiłków. Przy czym mogły to być nawet niewielkie postępy w uczeniu się lub jego zachowaniu.
W trakcie obserwacji ucznia stwierdziłem jednak, że Adrian raczej chętnie pomaga innym, jest zawsze gotowy i chętny do jakiegokolwiek działania. W trakcie zajęć jest bardzo ruchliwy, jednak nieporządny i chaotyczny. Uznałem, że jest to nadpobudliwość ruchowa.




Znaczenie problemu i prognoza dalszego biegu wypadków

Po przeprowadzonych rozmowach z matką, niektórymi nauczycielami, pedagogiem oraz na podstawie badań przeprowadzonych na prośbę matki stwierdziłem, że problem jest dość poważny, lecz możliwy do rozwiązania. Jak oceniłem wcześniej – miałem do czynienia z uczniem nadpobudliwym ruchowo. Zdecydowałem, że muszę wykorzystać nadmierną aktywność ucznia w celu, który przyniesie wymierne korzyści Adrianowi i jednocześnie zamieni nadpobudliwość na aktywność i zaangażowanie.
Znając problem i jego znaczenie, dynamikę rozwoju sytuacji, zainteresowanie osoby, opracowałem prawdopodobne wersje dalszego ciągu wydarzeń.
Założenia pozytywne:
ü nastąpi dalsza pogłębiona integracja ucznia z klasą,
ü uczeń poprawi swoje stosunki w klasie i w szkole,
ü zacznie dostrzegać swoją wartość,
ü umiejętnie wykorzysta swoje możliwości.
Założenia negatywne:
ü uczeń nie będzie akceptowany w klasie i w szkole,
ü nastąpi dalsze obniżenie własnej wartości,
ü nastąpią dalsze coraz bardziej niekontrolowane wybuchy agresji,
ü nastąpi zaburzenie wiary w możliwości ucznia.

Zaplanowanie konkretnych działań i wdrażanie przyjętych rozwiązań

Dążyłem do uzyskania pozytywnych efektów moich oddziaływań wychowawczych. W tym celu musiałem współpracować z matką ucznia, nauczycielami szkoły oraz do pewnego stopnia z uczniami w klasie.
Zaplanowałem i zrealizowałem następujące czynności:
ü postanowiłem angażować Adriana do wykonywania zadań na rzecz społeczności klasowej, szkolnej tj. np. powołanie go na grupowego, prowadzącego dane zadanie itp.
ü starałem się tak aktywizować ucznia, aby reprezentował szkołę w rozgrywkach, konkursach,
ü przekonywałem uczniów w klasie, jak istotne znaczenie w normalizacji stosunków w klasie ma integracja wszystkich uczniów, równomierny podział zadań,
ü działania te realizowałem podczas wszelkich możliwych okazji: zajęć lekcyjnych, wyjazdów, wycieczek, treningów sportowych,
ü w toku lekcyjnym często wobec Adriana stosowałem metodę problemową, aby wykorzystać jego aktywność,
ü stwarzałem sytuacje, w których Adrian mógł być prowadzącym, kierującym rozwiązaniem problemu,
ü podczas gier zespołowych wyznaczałem Adriana na kapitana zespołu, sędziego,
ü starałem się indywidualizować wymagania wobec chłopca, jednak moje działania były ukierunkowane na jego pełną integrację w grupie.

Efekty oddziaływań

Uważam, że podjęcie przeze mnie działań było słuszne, zwłaszcza, że były zauważalne efekty. Adrian zaangażował się w pracę w klasie, jest wyróżniającym się organizatorem, zawsze chętnym do pomocy, działania. Uważam, że moje działania były uzasadnione w przypadku nadpobudliwości u Adriana.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie