Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Test dla klasy II gimnazjum, VII wiek

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2309 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

TEST SPRAWDZAJĄCY WIADOMOŚCI Z DZIAŁU „CZŁOWIEK MIĘDZY WIARĄ A ROZUMEM”
IMIĘ I NAZWISKO...... KL. II . GR I


I. Przeczytaj tekst źródłowy i odpowiedz na pytania.
A. Jak nazywa się opisana poniżej forma rządów, podaj przykłady państwa
o tym ustroju ? (2p)
.................................................................................. ................................................................................. .........................................................................................
B. Do kogo należała decydująca rola w państwie? (1p)
.............................................................................. ................................................
C. W jakich dziedzinach parlament ograniczał władzę królewską ?(1p)
............................................................................... .. ................................................................................. ................................................................................ .........

(...) Rzekoma władza zawieszania praw lub ich wykonywania na podstawie powagi królewskiej, a bez zgody parlamentu, jest bezprawiem. Ściąganie pieniędzy na użytek Korony pod pozorem prerogatywy królewskiej, a zezwolenia parlamentu jest bezprawiem. Tworzenie i utrzymywanie stałych armii w czasie pokoju bez zgody parlamentu jest sprzeczne z prawem(...)

II. Przeczytaj tekst źródłowy i odpowiedz na pytania.

Niezwykle dramatyczny był przebieg tych przeszłomiesięcznych zmagań (od 2 września do 9 października 1621 r,). Strona polska odpierała nieustanne szturmy tureckie.(.)
Do niezwykle dramatycznych wydarzeń doszło już w pierwszym tygodniu oblężenia. 7 września w potężnym szturmie Turcy wdarli się na wały polskiego obozu. W krytycznej sytuacji hetman Chodkiewicz osobiście poprowadził do ataku odwód jazdy złożony z trzech chorągwi husarskich i jednej roty rajtarskiej przydzielonej w celu wzmocnienia siły ognia. Jazda wyszła z obozu i zaatakowała wojska tureckie. Husaria w cwale, z kopiami w rekach uderzyła potężnie na skrzydło „jako o mur”- napisał w dzienniku wyprawy chocimskiej Jakub Sobieski (ojciec przyszłego króla Jana III Sobieskiego), uczestnik wydarzeń. Po skutecznym uderzeniu przełamującym wróg został ostrzelany całą broń palna polskiej grupy uderzeniowej, a szczególnie dotkliwe były skutki salw pistoletów roty rajtarskiej wspomagającej husarzy. Turków wyparto nie tylko z polskiego okopu; roty husarskie gnały ich daleko, aż ku tureckiemu taborowi.
Tak dramatyczne wydarzenia powtarzały się niejednokrotnie
w ciągu następnych dni. Sytuacja ogólna była niezwykle trudna. Gdy
9 października zawarto układ rozejmowy, w polskim obozie nie było wcale żywności ani paszy; była zaledwie jedna beczka prochu. Granice Rzeczpospolitej pozostały wszelako nienaruszone.
J. Cichorski, Andrzej Szułczyński, Husaria (fragmenty)


1. Który ze słynnych polskich wodzów uczestniczył w walkach pod Chocimiem w roku 1621? (1p)
A. Jan III Sobieski
B. Karol Chodkiewicz
C. Stefan Czarniecki
D. Stanisław Żółkiewski.

2. W jaki sposób husaria zasłużyła się pod Chocimiem? (1p)
A. Doskonale odpierała ataki wroga.
B. Pokazała swoją siłę w ataku na twierdzę.
C. Rozbijała mury stawiane przez Turków.
D. Wyparła Turków z okopów pod twierdzą.

3. Które słowa najcelniej charakteryzują działania wojenne pod Chocimiem? (1p)
A. Turcy nieustannie atakowali chocimską twierdzę.
B. Polacy z łatwością odbili swoją jednostkę wojskową.
C. Wojska polskie i tureckie zmierzyły się w otwartym polu.
D. Szala zwycięstw przechylała się najczęściej na polską stronę.

4. Zakończenie działań wojennych pod Chocimiem było spowodowane: (1p)
A. odwrotem wojsk tureckich spod Chocimia,
B. klęską obrońców twierdzy chocimskiej,
C. przeniesieniem walk w inne miejsce,
D. zawarciem traktatu pokojowego.
III. Przeczytaj fragment wiersza Jana Lechonia.

Gdy do sali sejmowej z wielkim animuszem,
Gwałt uczynił pan Zagłoba białym swym kontuszem.
Za pas słucki rękę włożył, srebrną ma deliję,
Drzwi otwarły się z hałasem. Łuna, łuna bije!

1. Wskaż elementy szlacheckiego stroju wymienione w wierszu: (1p)
A. animusz, kontusz, pas słucki
B. kontusz, pas słucki, delija
C. animusz, kontusz, delija

2. Prezentację bohatera najlepiej określają sformułowania: (1p)
A. dumny Sarmata
B. szlachcic
C. poseł sejmowy
D. magnat

3. Kontusz to: (1p)
A. rozcięte, swobodnie zwisające rękawy;
B. czapka – rogatywka;
C. długi sięgający po kolana płaszcz;
D. biała koszula zapinana na rząd gęsto upiętych guzików.

IV. Jakie obyczaje szlacheckie opisują poniższe fragmenty? Przypożądkuj tytuły do poniższych tekstów. (2p)

A. Mężczyznom dawano wódkę; za czym wszyscy siedli
i chłodnik zabielany milcząc żwawo jedli.
po chłodniku szły raki, kurczęta, szparagi.
W towarzystwie kielichów węgrzyna, malagi.

B. Poloneza czas zacząć. Podkomorzy rusza
I z daleka zarzuciwszy wyloty kontusza
I wąsa podkręcając, podał rękę Zosi,
I skłoniwszy się grzecznie w pierwsza parę prosi.
1a) obyczaj zasiadania za stołem
2b) obyczaj zakończenia polowania gra na rogu
3c) obyczaj prowadzenia poloneza przez najważniejszą osobę
4d) obyczaj kolejności podawania potraw.

A – .............................
B – ...........................

V. Praca z pytaniami zamkniętymi:

1. Przekreśl literę oznaczającą zdanie fałszywe. (1p)
Wolne elekcje były dla Polski:
A. źródłem zamętu w państwie
B. okazją do mieszania się obcych państw w sprawy wewnętrzne Polski
C. okazją do wyboru najlepszego spośród kandydatów na króla
D. okazją do frymarczenia koroną polską.

2. Połącz pojęcia z ich znaczeniem, wpisując w miejsca wykropkowane odpowiednie cyfry: (5p)

A. haracz (...) 1. „wolne nie pozwalam”
B. rokosz (...) 2. okup lub kontrybucja, roczna
danina płacona Turcji przez lenne
państwa chrześcijańskie
C. liberum veto (...) 3. tytuł władcy tureckich
i mongolskich.
D. chan (...) 4. zbrojne wystąpienie szlachty
przeciwko królowi
5. zrywanie sejmu jednym głosem

VI. Pytanie z frazeologii. Przekształć poniższe zdanie, wyjaśniając własnymi słowami sens związku Gość w dom, Bóg w dom!. (2p)

...................... ..................................


TEST SPRAWDZAJĄCY WIADOMOŚCI Z DZIAŁU „CZŁOWIEK MIĘDZY WIARĄ A ROZUMEM”
IMIĘ I NAZWISKO............... KL. II . GR II

I. Przeczytaj tekst źródłowy i odpowiedz na pytania.
A. Jak nazywa się opisana forma rządu, podaj przykłady państwa o tym ustroju ? (2p)
................................................................................ ................................................................................ ............................................................................................
B. Do kogo należała decydująca władza w państwie? (1p)
................................................................................ .............................................
C. Jakim argumentem uzasadniano istnienie władzy absolutnej? (1p)
...............................................................

(...)Wszelka władza pochodzi od boga. Monarchowie działają przeto jako sługi Boga i Jego zastępcy na ziemi. Władza królewska jest władzą absolutną. Monarcha nie potrzebuje zdawać sprawy przed nikim ze swoich rozporządzeń. Władza jego musi być tak wielka, by nikt nie mógł się spod niej usunąć. (...) Kto nie jest posłuszny monarsze, nie może być odsyłany do innego trybunału (sądu), lecz odwołalnie jest skazany na śmierć jako mąciciel pokoju i wróg społeczeństwa.

II. Przeczytaj tekst źródłowy i odpowiedz na pytania.

Niezwykle dramatyczny był przebieg tych przeszłomiesięcznych zmagań (od 2 września do 9 października 1621 r,). Strona polska odpierała nieustanne szturmy tureckie.(.)
Do niezwykle dramatycznych wydarzeń doszło już w pierwszym tygodniu oblężenia. 7 września w potężnym szturmie Turcy wdarli się na wały polskiego obozu. W krytycznej sytuacji hetman Chodkiewicz osobiście poprowadził do ataku odwód jazdy złożony z trzech chorągwi husarskich i jednej roty rajtarskiej przydzielonej w celu wzmocnienia siły ognia. Jazda wyszła z obozu i zaatakowała wojska tureckie. Husaria w cwale, z kopiami w rekach uderzyła potężnie na skrzydło „jako o mur”- napisał w dzienniku wyprawy chocimskiej Jakub Sobieski (ojciec przyszłego króla Jana III Sobieskiego), uczestnik wydarzeń. Po skutecznym uderzeniu przełamującym wróg został ostrzelany całą broń palna polskiej grupy uderzeniowej, a szczególnie dotkliwe były skutki salw pistoletów roty rajtarskiej wspomagającej husarzy. Turków wyparto nie tylko z polskiego okopu; roty husarskie gnały ich daleko, aż ku tureckiemu taborowi.
Tak dramatyczne wydarzenia powtarzały się niejednokrotnie
w ciągu następnych dni. Sytuacja ogólna była niezwykle trudna. Gdy
9 października zawarto układ rozejmowy, w polskim obozie nie było wcale żywności ani paszy; była zaledwie jedna beczka prochu. Granice Rzeczpospolitej pozostały wszelako nienaruszone.
J. Cichorski, Andrzej Szułczyński, Husaria (fragmenty)


1. Który ze słynnych polskich wodzów uczestniczył w walkach pod Chocimiem w roku 1621? (1p)
A. Karol Chodkiewicz
B. Stanisław Żółkiewski.
C. Jan III Sobieski
D. Stefan Czarniecki

2. W jaki sposób husaria zasłużyła się pod Chocimiem? (1p)
A. Doskonale odpierała ataki wroga.
B. Wyparła Turków z okopów pod twierdzą.
C. Pokazała swoją siłę w ataku na twierdzę.
D. Rozbijała mury stawiane przez Turków.

3. Które słowa najcelniej charakteryzują działania wojenne pod Chocimiem? (1p)
A. Polacy z łatwością odbili swoją jednostkę wojskową.
B. Szala zwycięstw przechylała się najczęściej na polską stronę.
C. Wojska polskie i tureckie zmierzyły się w otwartym polu.
D. Turcy nieustannie atakowali chocimską twierdzę.

4. Zakończenie działań wojennych pod Chocimiem było spowodowane: (1p)
A. odwrotem wojsk tureckich spod Chocimia,
B. przeniesieniem walk w inne miejsce,
C. zawarciem traktatu pokojowego
D. klęską obrońców twierdzy chocimskiej,

III. Przeczytaj fragment wiersza Jana Lechonia.

Zasępionych zastali w sali, zagadanych górnie.
Wieńce kokot na galeriach, posłów na koturnie,
Budżetowej gwar dyskusji, szelest enuncjacji
„Racja” – izba zawołała. „Nie ma – krzyknął – racji!”
Potracili głowy wszyscy, veto słysząc w sali.

1. Czy obraz sejmu jest pozytywny czy negatywny? (1p)
A. pozytywny: posłowie martwią się, dyskutują
B. negatywny: posłowie są zagadani, „na koturnie” (pyszni), nie zgodni

2. Które słowa świadczą o użyciu przywileju liberum veto? (1p)
A. „Racja”
B. „Nie ma - krzyknął – racji!”
C. Budżetowy gwar dyskusji

3. Budżetowa dyskusja to: (1p)
A. dyskusja o pieniądzach
B. dyskusja o programie reform wojskowych
C. dyskusja o szkolnictwie
D. dyskusja o obsadzaniu stanowisk

IV. Jakie obyczaje szlacheckie opisują poniższe fragmenty? Przyporządkuj tytuły do poniższych tekstów. (2p)

A. Goście weszli w porządku i stanęli kołem,
Podkomorzy najwyższe brał miejsce za stołem,
Z wieku mu i z urzędu ten zaszczyt należy,
Idąc kłaniał się damom, starcom i młodzieży.

B. Natenczas Wojski chwycił na taśmie przypięty
Swój róg bawoli, długi cętkowany, krety
Jak wąż boa, oburącz do ust go przycisnął,
Wzdął policzki jak banię, w oczach krwią zabłysnął.

1a) obyczaj zasiadania za stołem
2b) obyczaj zakończenia polowania gra na rogu
3c) obyczaj prowadzenia poloneza przez najważniejszą osobę
4d) obyczaj kolejności podawania potraw.

A – .............................
B – ...........................

V. Praca z pytaniami zamkniętymi:

1. W warunkach wolnej elekcji każdy nowo wybrany król musiał zaprzysiąc artykuły henrykowskie. Wśród zawartych w nich ograniczeń wskaż zdanie fałszywe, przekreślając literę je oznaczającą: (1p)

A. król nie mógł używać tytułu władcy dziedzicznego;
B. bez zgody sejmu nie mógł decydować o sprawach państwa;
C. musiał przestrzegać zasad wolnej elekcji i przywilejów szlacheckich;
D. każdy nowo wybrany król otrzymywał artykuły o innej treści.

2. Połącz pojęcia z ich znaczeniem, wpisując w miejsca wykropkowane odpowiednie cyfry: (5p)

A. odsiecz (...) 1. główny dowódca armii tureckiej
B. wezyr (...) 2. biała koszula zapinana na rząd gęsto
upiętych guzików
C. konfederacja (...) 3. pójście z pomocą oblężonemu miastu
D. żupan (...) 4. związek szlachty organizowany
w celach politycznych.
5. element stroju szlacheckiego


VI. Pytanie z frazeologii. Przekształć poniższe zdanie, wyjaśniając własnymi słowami sens związku: Trzymać się pańskiej klamki (2p)

................................................................................ ................................................................................ .......................

opracowała
mgr Agnieszka Brychcy,
nauczyciel historii, wos w Gimnazjum nr 3

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie