Przedszkole Publiczne w Ujściu od 1 września 2001 roku mieści się w zmodernizowanym i rozbudowanym budynku szkoły podstawowej przy ulicy Sienkiewicza 9.
Przedszkole posiada
przestronne sale zajęć, stołówkę, salę gimnastyczną, sale telewizyjną, gabinet pielęgniarki, intendentki, zaplecze magazynowo-kuchenne.
Przedszkole czynne jest od godz. 6.30 do 15.30.
W tym czasie odbywają się zajęcia planowe inspirowane przez nauczycielki oraz
z inicjatywy dzieci.
W godzinach przedpołudniowych odbywają się najczęściej zabawy
i zajęcia indywidualne, wyrównawcze lub zespołowe
o charakterze integracyjnym, korekcyjno-kompensacyjnym
i porządkowym, stymulującym rozwój dziecka zgodnie
z jego potrzebami, możliwościami
i zainteresowaniami. Czas popołudniowy to zajęcia swobodne inicjowane przez nauczycielki lub przez dzieci.
Oprócz pracy wychowawczo-dydaktycznej
i opiekuńczej prowadzonej przez wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną dzieci mają możliwość korzystania
z zajęć dodatkowych:
- rytmika
- język angielski
- gimnastyka korekcyjna
Są one opłacane dodatkowo przez zainteresowanych rodziców.
W przedszkolu zatrudniony jest logopeda, dzięki któremu dzieci
z wadami mowy są wcześniej diagnozowane
i objęte terapią.
Ponieważ to rodzina zaspokaja podstawowe potrzeby małego dziecka,
a więc potrzebę miłości, przynależności, akceptacji, bezpieczeństwa, kontaktu emocjonalnego, aktywności
i samodzielności, ściśle
współpracujemy z domami rodzinnymi wychowanków. Rodzice zapraszani są na zajęcia otwarte, uczestniczą
w uroczystościach organizowanych
w przedszkolu takich jak Pasowanie na Przedszkolaka, Pożegnanie jesieni, Jasełka, Dzień Babci
i Dziadka, Bal karnawałowy, Powitanie wiosny, Spotkanie Wielkanocne, Dzień Mamy
i Taty, Dzień Dziecka, Pożegnanie sześciolatków.
Przedszkole realizuje cele
i zadania określone
w ustawie z dnia 7 września 1991 roku
o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie,
a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego, koncentrując się na:
- wspomaganiu i ukierunkowywaniu rozwoju dziecka z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwoju w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturalnym i przyrodniczym
- udzielaniu dzieciom pomocy psychologiczno –pedagogicznej
- umożliwianiu dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej
- sprawowaniu opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola, organizowaniu opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi
- współdziałaniu z rodziną poprzez wspomaganie rodziny w wychowaniu dzieci, rozpoznawaniu możliwości rozwojowych, w miarę potrzeby podjęciu wczesnej interwencji specjalistów oraz przygotowaniu dziecka do podjęcia nauki w szkole