Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Aktualna kategoria: Wiadomości » 21 lipca 2023 » Rozwój kursów językowych w ...

Rozwój kursów językowych w firmach


Otaczają nas nowoczesne technologie i innowacyjne rozwiązania, które w znacznym stopniu wpływają także na sposób w jaki pracownicy podnoszą swoje kompetencje językowe i uczą się języków obcych. Zarówno pracodawcy, jak i pracownicy, nadal rozumieją potrzebę inwestowania w umiejętności językowe, bo w dużej mierze ma to konkretne przełożenie na sytuację firmy na rynku oraz na jej postrzeganie przez partnerów biznesowych. Jak zatem rozwój technologii wpływa na branżę językową, a w szczególności na organizację kursów językowych w firmach czy korporacjach?

Porozmawialiśmy o tym z koordynatorem szkoleń ze szkoły językowej Skrivanek.

 

Jak obecna technologia wpłynęła na naukę języka obcego wśród pracowników firm i instytucji?

Rozwój technologii ma niewątpliwie ogromny wpływ na kształt nauczania języków obcych i na formę szkoleń językowych, jaka wybierają pracodawcy. Co więcej, jest to wpływ pozytywny.

 

Nowoczesna technologia rozpowszechniła naukę zdalną na bardzo szeroką skalę, dała możliwość objęcia nauką wszystkich pracowników różnego szczebla, przekroczyła granice państw, ułatwiła dostęp do prawie nieograniczonych materiałów z różnych źródeł, umożliwiła samodzielną naukę w ramach kursów online na różnych platformach e-learningowych, jak również sprawiła, że języka obcego można uczyć się wykorzystując nie tylko komputer, ale również smartfon.

 

Dodatkowo, dla firm o rozproszonej strukturze, nowoczesna technologia umożliwiła elastyczne dostosowanie grafików kursantów do obowiązków służbowych, jak również wyprowadziła naukę języków obcych poza mury firm i sal konferencyjnych, czyli przeniosła szkolenia do świata wirtualnego.

 

 

Nauka języka obcego za pomocą aplikacji, a nauka z lektorem – co wybrać na szkolenie pracowników?

Żadna aplikacja nie zastąpi nauczyciela, ale może efektywnie wspierać naukę języka obcego w ramach kursów pracowniczych. Wykwalifikowany i doświadczony lektor polski lub natywny, dobrze wyselekcjonowane i dopasowane materiały kursowe, a w tym branżowe czy specjalistyczne, które są ściśle dostosowane do potrzeb pracowników i celów strategicznych firmy, wszystko to z czasem przyniesie wymierne i widoczne efekty, które zaobserwują zarówno sami pracownicy, jak i ich pracodawcy.

 

 

Czy posiadany przez pracownika certyfikat językowy bądź dyplom ukończenia kursu, odzwierciedla realny poziom znajomości języka obcego?

Tak, ale tylko na chwilę, w którym został on uzyskany. Jeśli natomiast od zdania egzaminu czy otrzymania zaświadczenia minęło już wiele lat, a jego posiadacz, czy pracownik, nie posługiwał się praktycznie danym językiem od momentu jego uzyskania, to prawdopodobnie bieżący poziom biegłości językowej jest inny lub różni się w odniesieniu do poszczególnych umiejętności czy sprawności językowych. Warto wtedy dodatkowo wykorzystać narzędzie weryfikacji, które precyzyjnie określi stan aktualny i pokaże, na jakim obecnie poziomie językowym znajduje się obecnie i jakie kompetencje należy doskonalić, lub w jakim zakresie.

 

 

Jak kształtuje się przyszłość nauki języków obcych w firmach?

Doskonale i wielowątkowo. Przy zastosowaniu nowoczesnej technologii, Internetu, mediów społecznościowych, aplikacji na smartfony, muzyce, a także coraz lepszym materiałom dydaktycznym ma ogromną przyszłość. Wymóg znajomość języków obcych w stopniu komunikatywnym w wielu firmach to już norma, a zapotrzebowanie na posługiwanie się językiem obcym w obecnych czasach dla wielu firm, to nieoceniona możliwość rozwoju i pozyskiwania nowych rynków zbytu.

 

 

Czy rozwiązania AI i translatory mogą zastąpić znajomość języka obcego wśród pracowników?

Zasadniczo nie, ale z pewnością są i będą ogromnym wsparciem. Sztuczna inteligencja może być w stanie tłumaczyć słowa z jednego języka na inny, ale nie może uchwycić niuansów każdej kultury ani zinterpretować subtelności komunikacji międzyludzkiej. Z tego powodu znajomość języka obcego wśród pracowników przewyższa sztuczną inteligencję, jeśli chodzi o zrozumienie różnych kultur i skuteczną komunikację z partnerami z innych krajów lub środowisk.

 

 

Czy warto zatem znać języki obce, kiedy pracownicy mają dostęp do translatorów online?

Zdecydowanie tak, jako że translator nie daje gwarancji 100% bezbłędności formułowanych zdań czy poprawności danego tłumaczenia. Tylko osoba, czy też pracownik, znająca język w stopniu zaawansowanym potrafi dostrzec różnicę między znaczeniem przekładu a np. intencjami mówiącego. Tego nie da się w pełni zautomatyzować, potrzebny jest pracownik, zarówno znający język obcy, jak i mający wiedzę z konkretnego zakresu czy dziedziny, w której się specjalizuje.

 

Jakie są najczęściej popełniane błędy podczas organizacji kursów językowych w firmie?

Źle dobrany kurs pod względem poziomu językowego uczestników, tematyki, umiejętności kursantów, sprawności językowych, ilości praktycznych ćwiczeń w stosunku do teorii, gramatyki czy zbyt szerokiego/wąskiego zakresu słownictwa. Dodatkowo, stosowanie niewłaściwych metod i technik pracy, korzystanie z nieaktualnych materiałów, „przerabianie” podręczników zamiast kreowania specjalistycznych materiałów oraz brak indywidualnego podejścia do uczestników.

 

 O co powinna zadbać firma organizujące szkolenia językowe dla swoich pracowników?

Aby kursy były w pełni dostosowane do aktualnych poziomów kompetencji językowych, do indywidualnych potrzeb i celów pracowników, do ich zainteresowań i kluczowych zakresów tematycznych oraz do ich dyspozycyjności służbowej i prywatnej. Firma szkoleniowa powinna zadbać o klienta kompleksowo, w zakresie organizacji, prowadzenia oraz wsparcia całego projektu.

W szkole językowej Skrivanek podchodzimy indywidualnie do każdego klienta. Formy kursów zawsze dobieramy w taki sposób, aby w pełni odpowiadały celom i oczekiwaniom klienta (firmy), ale też były dopasowane do indywidualnych potrzeb pracowników. Mamy duże doświadczenie we współpracy z firmami. Zachęcam do zapoznania się z naszą ofertą.





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie