Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Szukamy wzorców i autorytetów

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5593 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

"Nikt nie jest samotną wyspą”, każdy żyje wśród ludzi, którzy wpływają na jego światopogląd i zachowanie. W okresie dzieciństwa człowiek podlega wpływom dorosłych, którzy go wychowują, naśladuje ich, przyjmuje także ich hierarchię wartości.

Małgorzata Barbara Bąbka
Temat: Szukamy wzorców i autorytetów.
Scenariusz godziny do dyspozycji wychowawcy w klasie III

Cele zajęć:
Po zakończeniu zajęć uczeń powinien:
 wyjaśnić znaczenie słów autorytet, patron,
 wskazać różnice między postawami życiowymi być i mieć,
 odczuwać poczucie więzi z całą społecznością szkolną,
 wskazać, czym należy się kierować przy wyborze patrona szkoły.

Metody i formy pracy:
praca indywidualna i grupowa,
kula śniegowa, burza mózgów, asocjogram, pogadanka, ćwiczenia słownikowe

Środki dydaktyczne:
arkusze szarego papieru, flamastry, małe kartki, Słowniki języka polskiego.

Przebieg zajęć:
I WPROWADZENIE
(wypowiedź nauczyciela)
„Nikt nie jest samotną wyspą”, każdy żyje wśród ludzi, którzy wpływają na jego światopogląd i zachowanie. W okresie dzieciństwa człowiek podlega wpływom dorosłych, którzy go wychowują, naśladuje ich, przyjmuje także ich hierarchię wartości.
W okresie dorastania mamy tendencję do odrzucania wszelkich uznanych przez świat dorosłych wzorców osobowych. Nie znaczy to jednak, że nie potrzebny jest ktoś, komu można ufać, wierzyć i naśladować, o kim możecie powiedzieć, że jest waszym autorytetem.


II ROZWINIĘCIE
1. Uczniowie wyjaśniają metodą kuli śniegowej pojęcie autorytet.
(Każdy z uczniów indywidualnie wyjaśnia słowo autorytet. Następnie uczniowie łączą się w pary i ustalają wspólną definicję. Pary łączą się w czwórki, aby również opracować wspólną definicję. Czwórki łączą się w ósemki. Grupa ośmioosobowa ustala swoją definicję lider grupy odczytuje ją głośno).
2. Porównanie definicji uczniów z wyjaśnieniem podanym w Słowniku języku polskiego.
Autorytet – ogólnie uznana czyjaś powaga, wpływ, znaczenie. Człowiek cieszący się w jakiejś dziedzinie lub w opinii pewnych ludzi szczególnym uznaniem, poważaniem.
3. (słowa nauczyciela)
Dla wielu współczesnych autorytetem są ludzie, którzy wybierają postawę „mieć”, a nie „być”. Różnice w modelach zachowania człowieka, który przedkłada model posiadania (mieć) nad modelem bycia, łatwiej zrozumieć, gdy podamy synonimy (wyrazy bliskoznaczne) tych słów.
4. Burza mózgów - uczniowie podają jak najwięcej synonimów słowa mieć i być.
mieć – posiadać, korzystać, użytkować, dysponować.
być – istnieć, przebywać, znajdować się, żyć, zajmować pewne miejsce.
5. Uczniowie tworzą połączenia wyrazowe (związki frazeologiczne) ze słowem
„być” i „mieć’.
np. być - być na nogach, być w siódmym niebie, być w swoim żywiole, być w przyjaźni, być kimś, być w ogniu, być człowiekiem.
mieć – mieć dyplom, studia, mieć cos do kogoś, mieć coś na wątrobie, mieć kogoś w garści, mieć coś z głowy, mieć chody, plecy, mieć pieniądze.
6. Uczniowie wskazują, które ze słów (być czy mieć) kojarzy się z ruchem, działaniem, rozwojem, a które z zastojem, posiadaniem, korzystaniem, użytkowaniem.
7. (wypowiedź nauczyciela)
Autorytetem dla człowieka dojrzałego powinni stać się ludzie, którzy swoim życiem, dokonaniami głosili prymat wyższych wartości duchowych człowieka (postawa być) nad dobrami materialnymi (postawa mieć).
8. Uczniowie podają przykłady osób, które bardziej nad postawę konsumpcyjną ceniły „model bycia” i mogą stać się autorytetem dla współczesnych. Uzasadniają swój wybór.



9. (wypowiedź nauczyciela)
Osoba, wybierając autorytety, podpisuje się pod ich dokonaniami. Wybiera swojego patrona. Kim jest patron?
10. Uczniowie podają skojarzenia z słowem „patron’
(ewentualnie można podać wyjaśnienie ze Słownika języka polskiego)
Patron – ten, kto się kimś, czymś opiekuje; obrońca, opiekun, protektor.

11. (wypowiedź nauczyciela)
Wiele instytucji wybiera swojego patrona, dając tym do zrozumienia, że jest to dla tej grupy osób postać ważna, mogąca być autorytetem. Często przy wyborze patrona bierze się pod uwagę związek danej osoby z miastem, regionem. Bywa też, że patronem nie jest jedna osoba, lecz grupa osób.
12. Uczniowie podają instytucje, które mają swoich patronów, noszą czyjeś imię.
np. Szkoła Podstawowa w Białej Piskiej im. Tadeusza Kościuszki
Liceum Ogólnokształcące w Piszu im. Bojowników o Polskość Mazur
Szkoła Sportowa w Pułtusku im. Ireny Szewińskiej
Gimnazjum w Nidzie im. Agnieszki Osieckiej
Dolnośląski Uniwersytet w Opolu im. Powstańców Śląskich
Gimnazjum nr27 w Warszawie im. Orląt Lwowskich
Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
13. (wypowiedź nauczyciela)
Nasza szkoła nie ma jeszcze patrona, ale zapewne jako społeczność uczniowska chcielibyście wskazać, kto jest waszym autorytetem, czyje imię chcielibyście upamiętnić.
Jakie cechy powinna taka osoba lub grupa osób posiadać?
14. Uczniowie wskazują cechy, dopisując skojarzenia rozpoczynające się na kolejne litery wyrazu patron.
np.
PATRIOTA
AMBITNY
TOLERANCYJNY
ROZUMNY
OBIEKTYWNY
NIEUGIĘTY
III ZAKOŃCZENIE
1. Uczniowie kończą zdanie: Chciałbym, aby patronem naszej szkoły był ktoś, kto...........
2. Głośne odczytanie zdań przez uczniów.
Zadanie domowe: Przygotuj informacje na temat znanych osób, które według Ciebie powinny zostać patronem naszej szkoły.

BIBLIOGRAFIA
1. Braun – Gałkowska Maria, Psychologia domowa, Olsztyn 1990.
2. Campbell Ross, Twój nastolatek potrzebuje ciebie, przeł. Andrzej Gandecki, Kraków 1991.
3. Dudzikowa Maria, O trudnej sztuce tworzenia samego siebie, Warszawa 1989.
4. Fromm Erich, Być i mieć, Warszawa 1989, s. 31 – 47.

Opracowała:
Małgorzata Barbara Bąbka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie