Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak przekazać to, co czujemy?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4759 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zajęcia te uświadamiają dzieciom różnorodność uczuć, emocji, nastrojów i sposoby ich wyrażania za pomocą mimiki, gestu. Scenariusz ten można zrealizować na zajęciach świetlicowych lub na godzinie wychowawczej.

Scenariusz zajęć świetlicowych.

Temat: „Jak przekazać to, co czujemy?”

Cele ogólne:
- rozpoznawanie i nazywanie uczuć,
- wzbogacanie słownictwa wyrazami określającymi uczucia i nastroje,
- przełamywanie nieśmiałości przed publicznym wystąpieniem,
- nabywanie umiejętności współpracy z innymi.

Przewidywane osiągnięcia wychowanków:
- wzbogacają słownictwo wyrazami określającymi uczucia i nastroje,
- potrafią wyrażać uczucia w zależności od sytuacji,
- kształcą umiejętność wyrażania uczuć gestem i mimiką twarzy,
- przełamują nieśmiałość i lęk przed publicznym wystąpieniem,
- nabywają umiejętności współpracy z innymi.

Metody:
- pogadanka,
- praktycznego działania,
- gry dramowe,
- zabawa.

Materiały i przybory:
karty do gry, nożyczki, kartony, kredki, kula papierowa, „buźki” wyrażające różne uczucia

Grupa wiekowa:
10 – 11 lat

Formy:
praca indywidualna i grupowa.
Przebieg zajęć:

1. Przywitanie dzieci.
Dzieci ustawiają się w szpaler. Każde z nich kolejno przechodzi przez jego środek, jest owacyjnie witane przez pozostałych członków grupy.

2. Wprowadzenie do zajęć.
Codziennie przeżywamy wiele sytuacji, w których wyrażamy swoje uczucia i emocje. Cieszymy się, gdy dostaniemy nową bluzkę, spodnie, gdy odwiedzi nas ktoś kogo lubimy. Martwimy się i smucimy kiedy dostaniemy gorszą ocenę, koleżanka lub kolega nie odzywa się do nas. Często towarzyszą nam też (niezbyt pozytywne) uczucia np. strach, gniew, zazdrość. Nie zawsze potrafimy sobie z nimi poradzić ale na pewno łatwiej się żyje tym, którzy okazują swoje uczucia i wyrażają je. Te uczucia malują nam się na twarzach i łatwo je rozpoznać. Wyrażamy je głosem, ruchem, mimiką. Na dzisiejszych zajęciach będziemy wyrażać swoje emocje i nastroje.

3. Miło mi cię widzieć.
Dzieci chodzą powoli po całej sali we wszystkich kierunkach – z zamkniętymi oczami. Starają się nikogo nie potrącić. Jeśli jednak kogoś dotkną – otwierają oczy i kłaniają się z uśmiechem.

4. Zabawa ruchowa – ludzie do ludzi.
Dzieci dobierają się parami, stają naprzeciwko siebie, prowadząca osoba (dziecko bez pary) informuje o sposobie ustawienia dzieci (twarzami do siebie, plecami do siebie) na hasło: „ludzie do ludzi”, dzieci szukają pary. Osoba, która nie znajdzie pary dalej prowadzi zabawę.

5. Ćwiczenia intonacyjne – powiedz to z uczuciem.
- Dzieci siadają w kręgu, kolejno określają swój nastrój, to jak się czują.
- Powtórz zdanie: lubię chodzić do szkoły. Każde dziecko wypowiada podane zdanie z uczuciem radości, zdziwienia, zmęczenia itp.

6. Ćwiczenie – pokaż uczucie.
- Każdy uczestnik ruchem ciała i mimiką pokazuje podane uczucie np. lęk, smutek, miłość.
- Dzieci dobierają się parami, stają naprzeciwko siebie w pewnej odległości. Na sygnał nauczyciela dzieci zamieniają się miejscami ale w sposób podany przez nauczyciela np. zamieniają się miejscami jak dzieci znudzone, przestraszone, szczęśliwe, spokojne.

7. Ćwiczenie - dokończ zdanie.
Dzieci siedzą w kręgu, przygotowujemy kulę z kartek papieru, na której są napisane niedokończone zdania. W rytm piosenki „Krakowiaczek jeden” dzieci przekazują sobie kulę. W dowolnym momencie przerywamy piosenkę, dziecko, które trzyma kulę rozwija kartkę i kończy zdanie np. gdy dostanę piątkę czuję… gdy ktoś na mnie krzyczy czuję… gdy nie odrobię lekcji czuję…

8. Gra w karty.
Rozdajemy dzieciom po trzy karty do gry, każdej karcie przypisujemy jakieś uczucie:


As – gniew,
Król – złość,
Dama – radość,
Walet – miłość
Dziesiątka – strach,
Dziewiątka – zachwyt,


Prowadzący wskazuje jedną osobę, która ma wybrać jedną kartę i pokazać to uczucie, które odpowiada wybranej przez siebie karcie. Pozostali odgadują i obstawiają odpowiednimi kartami. Ci co odgadli pozbywają się karty, tym którym się nie udało dostają dodatkową. Wygrywa ta osoba, która najszybciej pozbędzie się kart.

9. Zajęcia plastyczne.
Rozdajemy dzieciom kartony, wąskie paski papieru i kredki. Wyjaśniamy dzieciom, że nasze nastroje najwyraźniej rysują się na naszych oczach i ustach. Na wąskich kawałkach papieru dzieci rysują same oczy i usta wyrażające dwa stany emocjonalne (np. smutek i radość). Na dużych kartonach rysują owal twarzy i ozdabiają go (rysują włosy, uszy, nos) i kolorują kredkami. W miejscach gdzie znajdują się oczy i usta robimy nacięcia i przeciągamy wąskie paski papieru.
Po wykonaniu prac plastycznych umieszczamy wszystkie prace na wystawce świetlicowej.

10. Pożegnanie.
Każde dziecko wybiera buźkę, która odpowiada jego nastrojowi i przykleja ją na tablicy. Kilkoro dzieci uzasadnia swój wybór.

Anna Kryszczuk
Szkoła Podstawowa
w Wiśniewie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie