Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sprawozdanie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 36398 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jest to sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego.

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego
nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela mianowanego


Imię i nazwisko Magdalena Kruk

Szkoła Gimnazjum nr 7 ul. Krasińskiego 7 w Lublinie
Stopień awansu zawodowego nauczyciel kontraktowy
Nauczany przedmiot język angielski
Posiadane kwalifikacje magister filologii angielskiej z przygotowaniem pedagogicznym
Data rozpoczęcia stażu 01.09.2002 r.
Data zakończenia stażu O9.07.2005 r.

Opiekun stażu mgr Beata Barakszyn

     Jestem nauczycielem języka angielskiego z sześcioletnim stażem pracy. Dyplomuję się tytułem magistra filologii angielskiej z przygotowaniem pedagogicznym, który uzyskałam 4 maja 1999 roku na Wydziale Filologii Angielskiej Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Pierwsze kroki w zawodzie nauczyciela języka angielskiego stawiałam w Katolickim Żeńskim Liceum Ogólnokształcącym im. Św. Teresy w Lublinie, gdzie w roku 2000 został mi nadany stopień zawodowy nauczyciela kontraktowego, a z dniem 1 września 2000 roku rozpoczęłam staż na nauczyciela mianowanego. Niestety po roku staż ten przerwałam, gdyż zaproponowano mi pracę na stanowisku lektora języka angielskiego na Politechnice Lubelskiej, z której to propozycji skorzystałam. Jednakże po dwóch latach pracy stwierdziłam, iż więcej zawodowej satysfakcji dostarcza mi praca z młodzieżą szkolną, dlatego z dniem 1 września 2002 roku podjęłam pracę w Gimnazjum nr 7 im. Jana Kochanowskiego w Lublinie i ponownie rozpoczęłam staż na nauczyciela mianowanego, który planowo miał się zakończyć 31 maja 2005 r., a który faktycznie ukończyłam dnia 9 lipca 2005 r., jako że na podstawie art. 9d ust. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r. nr 118, poz. 1112 z późn. zm.) został on przedłużony o 39 dni nieprzerwanej nieobecności w pracy wskutek choroby.
     Celem każdego ambitnego nauczyciela powinna być poprawa jego funkcjonowania w szkole, a więc podwyższenie jakości swojej pracy. Uważając się za takiego i zdając sobie sprawę, że awans zawodowy ma służyć rozwojowi i doskonaleniu zawodowemu nauczycieli, a więc właśnie podwyższeniu jakości pracy nauczyciela, obrałam to jako mój cel nadrzędny i postanowiłam dążyć do realizacji tego celu poprzez odbycie stażu na nauczyciela mianowanego. Potwierdzeniem osiągnięcia przeze mnie zamierzonego celu będzie uzyskanie stopnia nauczyciela mianowanego.
     Staż rozpoczęłam od sformułowania planu rozwoju zawodowego (PRZ), który miał mi pomóc w skutecznym i efektywnym odbyciu go. Oryginalnie, plan mój zaaranżowałam według sfer, w których planowałam swój rozwój. Jednakże po wejściu w życie Rozporządzenia MENiS z dnia 1 grudnia 2004 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli postanowiłam zmodyfikować go i opracować według zawartych w § 7.2 w/w Rozporządzenia wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego, aby ułatwić sobie tym samym zadanie napisania sprawozdania i przygotowania prezentacji dorobku przed komisją egzaminującą, które to planowałam opracować udowadniając, iż spełniłam niezbędne wymagania poprzez pokazania, jakie czynności podejmowałam, by im sprostać. W związku z powyższym główna cześć niniejszego sprawozdanie adekwatnie do liczby tych wymagań przyjmuje formę pięciodzielną.
     Aby spełnić te wymagania, jako nadrzędne swoje powinności, które mają mi pomóc w procesie wypełniania tych wymagań obrałam te wskazywane przez § 7.1. wspomnianego Rozporządzenia, a relację z ich realizacji zawarłam w ramach omówienia realizacji konkretnego wymagania, do którego przyporządkowałam poszczególną powinność.

§ 7.2.1. Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach
  1. Awans zawodowy i odbywanie poszczególnych stażów ma służyć udoskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela. Aby udoskonalić ten warsztat trzeba, zatem, wiedzieć, jak poprawnie zrealizować swój staż. Dlatego też punktem wyjścia do sprostania temu wymaganiu powinno być poznanie zasad rządzących awansem zawodowym. Była to pierwsza czynność, jaką podjęłam, by zrealizować to wymaganie. Poznanie procedury awansu zawodowego nauczycieli rozpoczęłam od zaznajomienia się z przepisami prawa oświatowego regulującymi system awansu poprzez analizę takich aktów prawa oświatowego jak Rozporządzenie MENiS w sprawie uzyskiwania stopni awansu oraz adekwatnych fragmentów Karty Nauczyciela oraz Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
         Dodatkowo zaczęłam tworzyć swą własną biblioteczkę tekstów aktów prawnych dotyczących awansu (w formie tradycyjnej i multimedialnej). Ponadto korzystałam ze wskazówek zamieszczanych przez portale internetowe poświęcone awansowi przy tworzeniu PRZ, sprawozdania, prezentacji dorobku i układu teczki. Brałam udział w Radach Pedagogicznych poruszających kwestie awansu zawodowego i jego aktualizacji oraz uaktualniałam swoją wiedzę n/t awansu korzystając z edukacyjnych portali internetowych oraz fachowych czasopism. Podsumowaniem tych wszystkich czynności zmierzających do poznania zasad awansu zawodowego było ukończenie przeze mnie kursu dla nauczycieli kontraktowych ubiegających się o stopień nauczyciela mianowanego (zał.) Kurs ten pomógł mi ostatecznie uporządkować i zaktualizować moją wiedzę na temat awansu, odpowiedział na pytania związane z modyfikacją PRZ, zadaniem napisania sprawozdania, prezentacją dorobku przed komisją i egzaminem.
         Wszystkie wyżej wymienione czynności sprawiły, że staż odbyłam w sposób zaplanowany, zgodny z prawidłowymi zasadami jego odbywania, pozbawiony chaotyczności i niepewności podejmowanych działań i prowadzący do poprawnej realizacji jego głównego celu.
  2. Inną czynnością, aczkolwiek wypływającą z powyższego zadania, było podjęcie współpracy z opiekunem stażu Panią Beatą Barakszyn, którą rozpoczęłyśmy od ustalenia jej zasad.
         Ustaliłyśmy, że opiekun będzie mi pomagał w prawidłowej realizacji stażu i doskonaleniu mojego warsztatu pracy, i tak też to miało miejsce przez cały okres trwania stażu. Opiekun stażu pomógł mi w prawidłowym opracowaniu planu rozwoju i projektu sprawozdania. Dodatkowo, choć nie należy to do powinności nauczyciela kontraktowego, ustaliłyśmy, że będziemy wzajemnie hospitowały swoje lekcje, a następnie je omawiały. Po przeprowadzeniu lekcji w obecności opiekuna chętnie wysłuchiwałam jego opinii i korzystałam ze wskazówek dotyczących sposobu organizacji lekcji, opracowania konspektu, założonych celów itp. (zał.) Uczestnicząc w lekcjach prowadzonych przez opiekuna obserwowałam ich przebieg pod kątem różnych aspektów takich jak na przykład umiejętność utrzymania dyscypliny w klasie.
         Równie wartościowe okazały się lekcje, podczas których miałam okazję zaobserwować ciekawe metody nauczania, które następnie wykorzystywałam w mojej pracy (zał.). Efekty współpracy z opiekunem wpłynęły na podniesienie jakości mojej pracy poprzez udoskonalenie moich poczynań jako nauczyciela.
  3. Podnoszeniu jakości mojego warsztatu służyło również doskonalenie umiejętności prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizacją zadań szkoły. W ramach realizacji tak sformułowanego zadania podejmowałam następujące czynności. Opracowywałam, realizowałam, monitorowałam i ewaluowałam rozkłady materiału do nauki języka angielskiego, co owocowało wprowadzaniem w nich zmian służących lepszemu wykorzystaniu czasu przeznaczonego na nauczanie języka angielskiego. Ponadto w dalszym ciągu doskonaliłam umiejętność tworzenia konspektów lekcji, między innymi poprzez prowadzenie lekcji w obecności Dyrektora Szkoły, po których omawiałyśmy sposób opracowania konspektu, zaplanowania i realizacji celów i inne aspekty lekcji.
         Brałam również udział w lekcjach otwartych prowadzonych przez innych nauczycieli takich jak na przykład lekcja pokazowa przeprowadzona przez metodyka nauczycieli języka angielskiego p. B. Knybę (zał.) w oparciu o podręcznik Boomerang. Dzięki tej lekcji poznałam podręcznik, który spełnia moje potrzeby jako nauczyciela języka angielskiego i który w rezultacie został wprowadzony przez nauczycieli języka angielskiego w naszej szkole. Poza tym, w dalszym ciągu studiowałam, wdrażałam i ewaluowałam różne metody nauczania (zał.) Wszystkie te czynności wpłynęły w sposób oczywisty na poprawę jakości mojej pracy, a tym samym na poprawę jakości pracy szkoły.
  4. Warsztat swej pracy, zgodnie z drugą z trzech nadrzędnych powinności nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela mianowanego doskonaliłam poprzez samodzielne lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych (§ 7.1.2.). Poniżej przedstawiam czynności, jakie podejmowałam w ramach realizacji tejże powinnośc.

    I. Brałam udział w:
    WEWNĄTRZSZKOLNE FORMY SZKOLENIA ZAWODOWEGO
    1. Szkoleniowe Rady Pedagogiczne:
      • szkolenie prowadzone przez rzecznika praw ucznia p. G. Nazarewicz na temat Praw Dziecka
      • szkolenie poświęcone profilaktyce uzależnień
      • szkolenie prowadzone przez p. E. Bujak na temat anoreksji i bulimii
      • szkolenie prowadzone przez p. E. Bujak na temat: Jak radzić sobie ze stresem oraz wypalenie zawodowe nauczycieli
      • szkolenie prowadzone przez p. M. Pytlaka na temat profilaktyki i przeciwdziałania psychomanipulacji w sektach (zał.)
      • kurs prowadzony przez p. M. Siejewicz na temat mierzenia jakości pracy szkoły
      • szkolenie na temat zagrożeń związanych z grami komputerowymi i Internetem
      • spotkanie szkoleniowe prowadzone przez Dyrektora Szkoły dla nauczycieli kończących staż na temat terminów i wymagań dotyczących realizacji stażu
      • szkolenie prowadzone przez p. B. Kryńską na temat zmian w Karcie Nauczyciela
      • szkolenia przed próbnymi i właściwymi egzaminami gimnazjalnymi
    2. Spotkania szkoleniowe w ramach Zespołu Samokształceniowego Nauczycieli Języka Angielskiego:
      • warsztaty prowadzone przez p. P. Skubińskiego na temat nauczania zagadnień kulturowych na lekcjach języka angielskiego (zał.).
      • warsztaty prowadzone przez p. P. Skubińskiego na temat roli muzyki i piosenek w nauczaniu języka angielskiego (zał.).
    3. Szkolenie BHP prowadzone przez p. Sz. Pankowskiego
    4. Warsztaty szkoleniowe prowadzone przez p. E. Bujak na temat teoretycznych i praktycznych aspektów anoreksji (zał.)
    ZEWNĄTRZSZKOLNE FORMY SZKOLENIA ZAWODOWEGO
    1. 40-godzinny kurs komputerowy dla nauczycieli zorganizowany przez Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli OSI – Edukacja w Warszawie "Intel. Nauczanie ku przyszłości (zał.)
    2. 10- godzinny kurs na temat awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego, elementów prawa oświatowego, planu rozwoju zawodowego, sprawozdania oraz prezentacji dorobku zawodowego i rozmowy z komisją organizowany przez WODKO Awans (zał.)
    3. Warsztaty w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej prowadzone przez p. M. Balińską na temat: "Głos jako podstawowe narzędzie pracy mówcy’ (zał.)
    4. Warsztat metodyczny Wydawnictwa Szkolnego PWN "Boomerang your grammar" połączony z lekcją otwartą prowadzoną przez metodyka nauczycieli języka angielskiego p. B. Knybę: Description of objects (zał.)
    5. Konferencja metodyczna na temat: "Energising SLA – the case of junior secondary learners (zał.)
    6. Comiesięczne warsztaty w roku szkolnym 2003/2004 prowadzone przez metodyka nauczycieli jęz. ang. p. B. Knybę (zał.):
      • "Organizacja pracy z doradcą metodycznym w roku szkolnym 2003/2004"
      • "Rozwój zawodowy nauczyciela kontraktowego"
      • "Teaching elements of culture in primary school and gimnazjum"
      • "Czytanie ze zrozumieniem"
      • "Europejskie Portfolio Językowe"
      • "Plan wynikowy"
    7. 5-godzinny kurs prowadzony przez p. Monikę Kapuśniak na temat dysleksji (zał. 20)
    8. Seminarium organizowane przez MM publications (zał.):
      • "Development of skills with Chanel. Plus and Graded Readers."
      • "Bajeczki o czasach"
      • Warm-up activities for teenage learners
          Omówienia efektów i rezultatów poszczególnych z powyższych działań czyli tego, jak w praktyce wykorzystałam zdobytą w powyższy sposób wiedzę i co przeniosłam na grunt szkolny dokonuję w dalszej części sprawozdania w ramach omówień innych wymagań kwalifikacyjnych, do których podporządkowałam poszczególne kursy i szkolenia.

    II. Samodzielne pogłębiałam swoją wiedzę i umiejętności zawodowe w następujący sposób:
    1. Studiowałam wybrane pozycje literatury metodycznej, pedagogicznej i psychologicznej
    2. Czytałam i korzystałam z publikacji i materiałów z tych dziedzin dostępnych na portalach internetowych przeznaczonych dla nauczycieli
    3. Prenumerowałam i czytałam czasopisma dla nauczycieli języka angielskiego takie jak "Języki obce w szkole" i "The Teacher "
           Konkretne przykłady przestudiowanych publikacji i sposoby wykorzystania zdobytej w ten sposób wiedzy w moim warsztacie nauczyciela języka angielskiego omawiam w dalszej części sprawozdania, szczególnie w ramach omówienia realizacji wymagania § 7.2.2 i § 7.2.4.
  5. Doskonalenie warsztatu polega również na wzbogacaniu go poprzez poszerzanie inwentarza stosowanych metod. Dlatego też postanowiłam poznać i wdrażać obok stosowanych przeze mnie tradycyjnych metod pracy metody aktywizujące. Dokonałam tego poprzez samodzielne przestudiowanie wybranych pozycji książkowych, artykułów z czasopism i publikacji internetowych na ten temat takich jak na przykład książka "Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie" E. Brudnik, A. Moszyńska i B. Owczarska lub artykuł Bernadety Kuklińskiej opublikowany w czasopiśmie "Języki obce w szkole" nr 1/2003 p.t. "Metody aktywizujące w nauczaniu języka obcego", zgromadzenie swoich własnych materiałów i notatek na ten temat (zał.), a następnie wykorzystanie zdobytej wiedzy poprzez wdrażanie poznanych metod w nauczaniu języka angielskiego (zał.). W efekcie tych działań w większości przypadków zaobserwowałam podczas lekcji prowadzonych przy użyciu takich metod zamierzoną aktywację uczniów, czego potwierdzeniem dla mnie, oprócz chętniejszego udziału w lekcji, były prośby uczniów o kolejne lekcje prowadzone w ten sposób.
  6. Doskonalenie warsztatu polega również na zmienianiu i modyfikowaniu go mającemu służyć dostosowaniu go do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia. W swej pracy starałam się rozpoznawać indywidualne potrzeby ucznia poprzez własną obserwację lub analizę opinii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, a następnie wdrażać rozwiązania adekwatne do danego problemu edukacyjnego.
         Aby zaspokoić potrzeby edukacyjne uczniów, jakie diagnozowałam w swojej pracy, indywidualizowałam swój warsztat pracy poprzez podejmowanie następujących czynności:
    1. Opracowałam oddzielny program pracy z uczniem zdolnym, ze szczególnym nastawieniem na przygotowanie ucznia do konkursu języka angielskiego (zał.). W rezultacie uczeń mógł w czasie lekcji szkolnych efektywniej rozwijać swe umiejętności językowe i zgłębiać zagadnienia gramatyczne i leksykalne wychodzące poza zakres programu nauczania języka angielskiego w gimnazjum. Efektem podejmowanych przeze mnie w tym celu czynności były późniejsze sukcesy ucznia w pokonywaniu kolejnych etapów konkursu uwieńczone uzyskaniem przez niego tytułu laureata konkursu języka angielskiego. Za trud i pracę włożoną w przygotowanie ucznia do konkursu otrzymałam z rąk Waldemara Godlewskiego dyplom gratulacyjny Lubelskiego Kuratora Oświaty (zał.) oraz z rąk Andrzeja Pruszkowskiego dyplom Prezydenta miasta Lublina (zał.) podczas spotkania z laureatami konkursów przedmiotowych i ich nauczycielami w Sali Błękitnej Urzędu Wojewódzkiego. Sukces ten przyniósł również zaszczyt szkole i wpłynął na podwyższenie jakości pracy szkoły i jej rangi.
    2. Opracowałam program pracy i prowadziłam bezpłatne kółko języka angielskiego dla uczniów zdolnych, ze szczególnym nastawieniem na przygotowanie uczniów do konkursu języka angielskiego (zał.). Program kółka obejmował omawianie materiału gramatycznego i leksykalnego wchodzącego w i wykraczającego poza zakres programu nauczania języka angielskiego w gimnazjum oraz opracowanych przeze mnie elementów wiedzy na temat szeroko pojętej kultury krajów anglojęzycznych.
           W efekcie tych przygotowań wszyscy uczestnicy kółka osiągnęli bardzo dobre wyniki w szkolnym etapie konkursu, a jedna uczennica podobnie jak wyżej wspomniany uczeń uzyskała zaszczytny tytuł laureata konkursu języka angielskiego. Za pracę włożoną w przygotowanie uczennicy do konkursu otrzymałam podobnie jak w poprzednim przypadku dyplomy gratulacyjne z rąk Lubelskiego Kuratora Oświaty i Prezydenta Miasta Lublina, a rodzice uczennicy osobiście podziękowali mi za pokierowanie przygotowaniami ich dziecka do konkursu (zał.) Podobnie jak wyżej, sukces ten przyczynił się do podwyższenia prestiżu szkoły.
    3. Opracowałam na podstawie samodzielnej lektury stosownej literatury (zob. § 7.2.4.) i szkolenia na temat dysfunkcji (zał.), a następnie wdrażałam indywidualne zasady pracy z uczniami dyslektycznymi, dysgraficznych i dysortograficznymi (zał.). Zastosowane przeze mnie modyfikacje, ogólnie rzecz ujmując, dotyczyły głównie form sprawdzania i oceniania wiedzy, a nie treści i miały na celu uniknięcie karania uczniów na błędy i niedociągnięcia wynikające z występujących u nich dysfunkcji. Poprzez swe poczynania realizowałam zalecenie o "dostosowywaniu wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych edukacyjnych ucznia (…) mającego swą prawną podstawę w Rozporządzeniu MENiS z 24 kwietnia 2002 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów (…)
           W efekcie zastosowanych metod i form pracy oraz modyfikacji w sposobie oceniania tych uczniów, uczniowie ci stali się aktywniejsi, z ochotą podchodzą do nauki języka, zaczęli wierzyć w swe możliwości pomimo istniejących dysfunkcji utrudniających naukę języka, a co najważniejsze i najbardziej wymierne, ich oceny uległy znacznej poprawie.
    4. Zgodnie z cytowanym powyżej zaleceniem o dostosowaniu wymagań edukacyjnych i na podstawie dostępnych publikacji na ten temat, opracowałam oddzielne zasady pracy z uczniem słabym ze sprawnością intelektualną poniżej przeciętnej(zał.) Dostosowanie wymagań dotyczyło w tym przypadku zarówno formy, jak i treści, jednakże obniżenie kryteriów jakościowych nie zeszło poniżej podstawy programowej. W rezultacie opracowanych i wdrożonych specjalnych metod pracy, zakresu materiału i sposobów oceniania uczeń był w stanie opanować materiał i uzyskać pozytywną ocenę końcową, gdyż zakres wymagań programowych został obniżony do minimum, a formy pracy i sprawdzania wiedzy ograniczone do najbardziej podstawowych.
  7. Aby wzbogacać swój warsztat pracy nauczyciela jęz. angielskiego podejmowałam dodatkowe działania wewnątrzszkolne przy współpracy z innymi nauczycielami takie jak organizacja wewnątrzszkolnych konkursów, projektów i przedstawień np. współpracowałam przy organizacji przedstawienia na temat krajów Zjednoczonego Królestwa, do którego napisałam scenariusz (zał.), czy też przeprowadziłam konkurs na najlepsze tłumaczenie angielskiego przysłowia "An apple a day keeps the doctor away!" Działania te przyczyniały się do poprawy jakości mojej własnej pracy i pracy szkoły.
  8. Chcąc być nauczycielem aktywnie działającym na rzecz oświaty podejmowałam dodatkowe działania i funkcje pozaszkolne. Jako ochotnik zadeklarowałam chęć pracy społecznej na rzecz Lubelskiego Kuratorium Oświaty przy organizacji i przeprowadzeniu okręgowego i wojewódzkiego etapu konkursu języka angielskiego. W roku szkolnym 2003/2004 oraz 2004/2005 byłam powoływana przez Lubelskiego Kuratora Oświaty na członka zespołu do przeprowadzeniu obu pozaszkolnych etapów tego konkursu. Za pomoc i pracę społeczną przy przeprowadzeniu konkursu oraz sprawdzanie prac uczestników otrzymałam podziękowania od Lubelskiego Kuratora Oświaty (zał.).
  9. Ponadto doskonaliłam swój warsztat pracy podejmując współpracę z innymi instytucjami oświatowymi poprzez pełnienie roli opiekuna praktyk studentki lingwistyki stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. W ramach tej opieki pomagałam studentce w napisaniu podania do Dyrektora szkoły o wyrażenie zgody na odbycie praktyk, konstruowaniu poprawnych konspektów i właściwym zaplanowaniu lekcji, prowadziłam lekcje pokazowe oraz obserwowałam i omawiałam lekcje prowadzone przez studentkę. W ten sposób realizowałam zadania opiekuńcze nauczyciela, działałam na rzecz oświaty, a tym samym poszerzałam zakres swych umiejętności zawodowych.
  10. Warsztat pracy nauczyciela doskonaliłam również poprzez próby uwzględniania w nauczaniu języka angielskiego treści ścieżek edukacyjnych. Zapoznawszy się ze ścieżkami edukacyjnymi dla poszczególnych klas gimnazjum, próbowałam je realizować poprzez uwzględnianie ich treści w prowadzonych przeze mnie lekcjach języka angielskiego. Przykładem tego mogą być przeprowadzane przeze mnie lekcje realizujące ekologiczną ścieżkę edukacyjną (zał.).
          Działania te były moim wkładem w realizację zadań edukacyjnych szkoły dążących do zintegrowanego nauczania międzyprzedmiotowego.
  11. W ramach doskonalenia swojego warsztatu pracy dzieliłam się swoją wiedzą z innymi nauczycielami publikując na edukacyjnych portalach internetowych swój plan rozwoju zawodowego, sprawozdanie, scenariusz lekcji oraz opis i analizę przypadku ucznia zdolnego (zał. WWW.literka.pl).
          Myślę, że wymienione powyżej podejmowane przeze mnie działania i czynności oraz formy ich realizacji w wystarczającym stopniu potwierdzają moją umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, oraz oceniania i dokonywania zmian w tych działaniach, a także są dowodem, iż spełnianie niniejszego wymagania kwalifikacyjnego stanowiło trzon wszelkich mych poczynań zmierzających do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego. Inne podejmowane przeze mnie czynności omawiane w ramach pozostałych wymagań będą wynikały z tego pierwszego wymagania i w dalszym ciągu potwierdzały jego realizację.
§ 7.2.2. Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych
  1. Pierwszym zadaniem, jakie wyznaczyłam sobie w ramach realizacji powyższego wymagania kwalifikacyjnego kierując się logiką, iż aby uwzględniać w swej pracy potrzeby rozwojowe uczniów, problematykę środowiska lokalnego oraz problemy społeczne i cywilizacyjne należy je najpierw poznać, było. Zadanie poznania zapoznanie się z potrzebami, zainteresowaniami, problemami i zagrożeniami charakterystycznymi dla wieku rozwojowego uczniów oraz refleksja nad współczesnymi problemami społecznych i cywilizacyjnych zainteresowań uczniów nie było trudne, jako że uczniowie często sami informowali mnie, jakie tematy chcieliby poruszać na lekcjach języka angielskiego lub ustalaliśmy to wspólnie na początku każdego roku szkolnego.
        Potrzeby rozwojowe uczniów (edukacyjne, wychowawcze i opiekuńcze) poznawałam poprzez obserwacje własne, rozmowy z wychowawcami, analizę opinii z Poradni Psychologiczno-pedagogicznej, korzystanie z pracy pedagoga szkolnego lub udział w Radach Pedagogicznych poświęconych omawianiu problemów wychowawczych istniejących w naszej szkole. Swoją wiedzę na temat potrzeb rozwojowych oraz problemów i zagrożeń charakterystycznych dla młodzieży szkolnej poszerzałam również biorąc udział w takich szkoleniach i szkoleniowych Radach Pedagogicznych poświęconych tym zagadnieniom jak: Rada Pedagogiczna (RP) na temat profilaktyki uzależnień, RP na temat anoreksji i bulimii, RP na temat zagrożeń związanych z grami komputerowymi i Internetem, RP na temat sekt, szkolenie na temat dysleksji, dysgrafii i dysortografii.
         Dzięki zdobytej szczegółowej wiedzy na temat tych problemów mogłam później w swej pracy łatwiej diagnozować ich oznaki i przyczyniać się do ich rozwiązywania (szczegóły związane z tymi formami szkoleniowymi patrz § 7.2.1 oraz dalsza cześć sprawozdania).
         Wszystkie wyżej wymienione czynności dowodzą, iż starałam się pogłębiać swoją wiedzę na temat zagadnień, których dotyczy omawiane wymaganie kwalifikacyjne, co było punktem wyjścia do jego realizacji. Niemniej jednak nie świadczą one jeszcze o umiejętności uwzględniania przeze mnie zdobytej w ten sposób wiedzy w mojej pracy.
         Dlatego też, przechodzę teraz do omówienia czynności, które pokażą, iż faktycznie wykorzystywałam zdobytą wiedzę i uwzględniałam w swej pracy potrzeby rozwojowe, problematykę środowiska lokalnego oraz współczesne problemy społeczne i cywilizacyjne.
  2. Po pierwsze, wprowadzałam do programu nauczania języka angielskiego treści dotyczących wybranych problemów środowiska lokalnego, problemów społecznych i cywilizacyjnych oraz zdiagnozowanych zainteresowań nastolatków poprzez przygotowywanie lekcji w oparciu o te właśnie treści. W przypadku lekcji języka angielskiego jest to zadanie dość proste w realizacji, gdyż jeśli chodzi o zakres tematyczny program nauczania tego przedmiotu, a w rezultacie większość podręczników przedmiotowych jest skonstruowana w ten sposób, by uwzględniać tą tematykę. W związku z tym, przeprowadzam szereg lekcji, na których poruszam takie przykładowe zagadnienia jak: szkodliwość palenia, moda, sport, muzyka, film, komputery, Internet, zagrożenia środowiska, bezrobocie, sposoby spędzania wolnego czasu, dieta, podróże, telewizja, przemoc itp.) (zał.). Myślę, ze oprócz spełniania w ten sposób wymagania kwalifikacyjnego, jest to mój wkład w realizację zintegrowanego nauczania międzyprzedmiotowego oraz świadczy o moim uczestnictwie w realizacji zadań edukacyjnych i wychowawczych szkoły.
  3. Poprzez własne obserwacje, rozmowy z uczniami i wychowawcami klas starałam się poznawać sytuację rodzinną i materialną uczniów w celu udzielenia w miarę możliwości nauczyciela języka angielskiego pomocy uczniom jej potrzebującym. Czynności te podejmowałam zazwyczaj na początku roku szkolnego, gdy pojawiała się kwestia zakupu podręczników. Pomoc moja polegała na zorganizowaniu dostępu do darmowych podręczników dla potrzebujących uczniów. W ten sposób uwzględniałam w swej pracy problematykę środowiska lokalnego, zaspokajałam zdiagnozowana potrzebę ucznia i realizowałam zadania opiekuńcze szkoły.
  4. Dzięki szczegółowej wiedzy zdobytej podczas wspomnianych w pkt. 1 szkoleń związanych z zagrożeniami i problemami charakterystycznymi dla młodzieży szkolnej stałam się wyczulona na oznaki negatywnych zjawisk. To ułatwiło mi diagnozowanie innych potrzeb opiekuńczo-wychowawczych indywidualnych uczniów, dzięki czemu w swej pracy podejmowałam próby zaspokojenia ich.
         Mój udział jako nauczyciela niebędącego wychowawcą w zaspokajaniu takich potrzeb polegał na czujnej obserwacji moich uczniów i reagowaniu na zaobserwowane negatywne zjawiska takie jak np. problemy wieku rozwojowego, problem nikotynowy, alkoholowy, narkotykowy, przemocy lub braku akceptacji przez grupę rówieśniczą poprzez zgłoszenie zdiagnozowanego problemu wychowawcy, pedagogowi lub bezpośrednio Dyrektorowi szkoły. W ten sposób realizowałam również zadania opiekuńczo-wychowawcze szkoły.
  5. Poza tym dzięki własnej wiedzy i obserwacjom oraz wiedzy zdobytej podczas szkoleń np. wspominanego szkolenia na temat dysleksji, dysgrafii i dysortografii uwzględniałam czyli diagnozowałam i poprzez modyfikację mojego warsztatu pracy polegającą na wdrażaniu właściwych oddziaływań zaspokajałam potrzeby edukacyjne uczniów słabych, zdolnych, z dysfunkcjami.
    Robiłam to poprzez podejmowanie następujących czynności:
    • opracowałam i wdrażałam oddzielny program pracy z uczniem zdolnym
    • prowadziłam kółko dla uczniów zdolnych, podczas którego przygotowywałam ich do konkursu języka angielskiego
    • opracowałam i wdrażałam specjalne zasady pracy z uczniami dyslektycznymi, dysgraficznymi i dysortograficznymi
    • opracowałam specjalny program pracy z uczniem słabym o potencjale intelektualnym poniżej normy
    • prowadziłam konsultacje dla uczniów słabych
          Dokładne omówienie tych poczynań poparte załącznikami znajduje się wcześniej, w § 7.2.1. W ten sposób uczestniczyłam też w realizacji zadań edukacyjnych szkoły.
  6. Potrzeby rozwojowe uczniów uwzględniałam i zaspokajałam również poprzez poszerzenie mojego warsztatu pracy o metody aktywizujące i wykorzystywanie ich w przypadku zdiagnozowania takiej potrzeby edukacyjnej (szczegóły i zał. zobacz § 7.2.1)
  7. Ponadto, promowałam szkołę w środowisku lokalnym poprzez odbycie dyżuru w punkcie konsultacyjnym dla rodziców uczniów chcących kontynuować naukę w naszej szkole. W ten sposób uwzględniałam w swej pracy problematykę środowiska lokalnego oraz podejmowałam działania na rzecz szkoły.
  8. Współpracowałam z rodzicami w rozwiązywaniu problemów uczniów podczas cotygodniowych konsultacji. W ten sposób uwzględniałam w swej pracy potrzeby uczniów i realizowałam edukacyjne i opiekuńczo-wychowawcze zadania szkoły.
  9. Potrzeby rozwojowe uczniów uwzględniałam też poprzez opiekę nad uczniami podczas dyżurów śródlekcyjnych, uroczystości i imprez szkolnych oraz wyjść pozaszkolnych takich jak np. wyjścia do kina, filharmonii, kościoła, amfiteatru, na pokazy fizyczne itp., tym samym uczestnicząc w realizacji zadań opiekuńczych szkoły.
     Powyższe zadania i formy ich realizacji wskazują, iż podejmowałam czynności mające na celu poszerzanie mojej znajomości potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych, a następnie uwzględnianie ich w mojej pracy, przez co dowodzą umiejętności wymaganej przez § 7.2.2. Jednocześnie potwierdzają, że uczestniczyłam w realizacji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, co wpłynęło na poprawę mojego funkcjonowania w szkole, a tym samym na poprawę jakości pracy szkoły. Wszystkie z podjętych przeze mnie w/w czynności dodatkowo są potwierdzeniem realizacji nadrzędnego wymagania, jakim jest wymaganie doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela stawiane przez § 7.2.1.

§ 7.2.3. Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej
     Aby sprostać temu wymaganiu kwalifikacyjnemu wyznaczyłam sobie dwa cele, których osiągnięcie poprzez realizację zaplanowanych przeze mnie czynności będzie dowodziło mojej umiejętności wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
     Pierwszym z obranych przeze mnie celów było dalsze doskonalenie posiadanej już umiejętności posługiwania się komputerem i Internetem. Jako że jako zadanie służące realizacji tego celu wyznaczyłam sobie uczestnictwo w kursie komputerowym, ukończyłam 40-godzinny kurs komputerowy dla nauczycieli "Intel. Nauczanie ku przyszłości" (zał.). Udział w tymże kursie uważam za niezwykle wartościowy z trzech powodów.
     Po pierwsze, dzięki niemu udoskonaliłam posiadane już umiejętności takie jak np. tworzenie folderów, dokumentów tekstowych czy tabel przy użyciu edytora tekstu, posługiwanie się pocztą elektroniczną, komunikatorami i zasobami sieci WWW.
     Po drugie, posiadłam nowe umiejętności takie jak np. obsługa programu Power Point i tworzenie w nim prezentacji multimedialnych, czy też obsługa programu Excel i tworzenie w nim arkuszy kalkulacyjnych. Po trzecie, wszystkie te umiejętności były przedstawiane w kontekście pracy nauczyciela, w związku z czym zdobyłam wiele cennych wskazówek co do ciekawych możliwości ich zastosowania w mojej pracy.
    Niemniej jednak, zdając sobie sprawę, iż ukończenie kursu komputerowego nie świadczy jeszcze o umiejętności posługiwania się komputerem i Internetem, a tym bardziej o faktycznym wykorzystywaniu ich w swej pracy, przyjęłam drugi cel, którego osiągnięcie w pełni dowiedzie realizacji omawianego wymagania kwalifikacyjnego. Celem tym, naturalnie, stało się faktyczne wykorzystywanie w mojej pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej, a jego realizacji służyły następujące podejmowane przeze mnie czynności:
  1. Przede wszystkim wykorzystywałam komputer i Internet w pracy nauczyciela języka angielskiego:
    1. Wszelkie sprawdziany, testy, kartkówki, materiały dodatkowe, jak również dokumenty szkolne (sprawozdania, podania, wnioski) tworzyłam przy użyciu edytora tekstów Word
    2. Wykorzystywałam na swoich lekcjach scenariusze lekcji i materiały dodatkowe do nauki języka angielskiego dostępne na ogólnoedukacyjnych portalach internetowych takich jak np. WWW.literka.pl, WWW.profesor.pl, WWW.gimnazjum.pl, WWW.interklasa.pl itp. oraz portalach przeznaczonych wyłącznie dla nauczycieli i uczących się języka angielskiego takich jak np. WWW.ang.pl, WWW.uczsie.pl, WWW.angielski-online.pl, WWW.teacherslink.pl i wiele innych.
    3. Korzystałam z dostępnych w Internecie, między innymi na w/w stronach, publikacji z zakresu dydaktyki, psychologii i pedagogiki w celu zastosowania tej wiedzy do rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczo-opiekuńczych moich uczniów (patrz. Szczegóły § 7.2.2 i § 7.2.4.).
    4. Propagowałam wśród uczniów korzystanie z portali poświęconych nauce języka angielskiego np. WWW.uczsie.pl, WWW.ang.pl, WWW.angielski-online.pl oraz samodzielne doskonalenie praktycznych umiejętności językowych i powtarzanie wiadomości przy wykorzystaniu możliwości oferowanych przez Internet takich jak np. prowadzenie pamiętnika internetowego na WWW.ang.pl, udział w bezpłatnym kursie online na WWW.angielski-online.pl czy też korzystanie z chatu z tzw. native speakers na WWW.casaroom.com.
    5. Zachęcałam uczniów do przekazywania mi zadanych prac w formie multimedialnej lub pocztą elektroniczną oraz wyznaczałam projekty wymagające użycia Internetu i komputera
  2. Poza tym wykorzystywałam Internet i komputer do czynności związanych z odbywaniem stażu na nauczyciela mianowanego:
    1. Wiedzę na temat awansu zawodowego nauczycieli uzyskiwałam korzystając z portali nauczycielskich wymienianych powyżej np. WWW.literka.pl lub serwisów poświęconych wyłącznie kwestiom z nim związanym takich jak np. WWW.awansnet.republika.pl, WWW.menis.pl, WWW.men.waw.pl/oswiata/awans, WWW.awans.oświata.org.pl, WWW.interedu.republika.pl itp.
    2. Przepisy i akty prawa oświatowego, w tym te regulujące system awansu, poznawałam i aktualizowałam również poprzez Internet i w/w serwisy.
    3. Dzięki możliwościom stwarzanym przez Internet i komputer gromadziłam własną multimedialną biblioteczkę wybranych aktów prawa oświatowego
    4. W procesie dokumentowania realizacji stażu korzystałam z internetowych publikacji innych nauczycieli odbywających staż takich jak sprawozdania, plany rozwoju, wskazówki dostępnych na portalach prezentujących nauczycielskie publikacje takich jak WWW.zeszyt.pl, WWW.literka.pl lub WWW.publikacje.menis.pl.
    5. Korzystałam również z dotyczących awansu rad ekspertów odpowiadających online na pytania użytkowników portali
    6. Konsultowałam się z innymi nauczycielami odbywającymi staż poprzez fora internetowe dostępne na wymienianych portalach
    7. informacje na temat szkoleń uzyskiwałam na stronach internetowych takich jak WWW.awans.lublin.pl, WWW.wodn.lublin.pl lub WWW.inset.lublin.pl lub poprzez pocztę elektroniczną
  3. W celu dzielenia się swoją wiedza z innymi nauczycielami publikowałam swoje własne prace na portalach edukacyjnych, mając nadzieję, iż pomogą one innym, tak jak wcześniej publikacje innych nauczycieli pomogły mnie. Na WWW.zeszyt.pl opublikowałam swój plan rozwoju, a na WWW.literka.pl opis i analizę problemu edukacyjnego ucznia zdolnego oraz sprawozdanie z realizacji stażu.
  4. Subskrybowałam przez pocztę internetową biuletyny informacyjne dla nauczycieli online takie jak biuletyn eduinfo.pl i biuletyn portalu Interkl@sa
  5. Dodatkowo stworzyłam na swój własny użytek bazę linków do ulubionych edukacyjnych portali internetowych w celu ułatwienia sobie szybszego dostępu do nich.
     Wyżej wymienione czynności świadczą o mojej umiejętności wykorzystywania w pracy nauczyciela technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Jednocześnie, są dodatkowym potwierdzeniem spełnienia przeze mnie wymagania doskonalenia warsztatu pracy.
     Dzięki realizacji powyższych zadań wzbogaciłam swój warsztat o nowe, atrakcyjne dla uczniów metody nauki języka angielskiego, ciekawe materiały edukacyjne i efektywne sposoby doskonalenia praktycznych umiejętności językowych uczniów.
     Miało to również służyć aktywizacji i być sposobem mobilizacji uczniów do chętniejszej i aktywniejszej, w tym też samodzielnej, nauki języka. W rezultacie zamierzony efekt został osiągnięty dzięki wykorzystaniu jako orężu do jego realizacji komputera i Internetu, które stanowią w dzisiejszych czasach centrum zainteresowań młodzieży gimnazjalnej. Okazuje się więc, że moje czynności w ramach realizacji tego wymagania były również potwierdzeniem uwzględniania przeze mnie potrzeb rozwojowych i zainteresowań uczniów.

§ 7.2.4. Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań
     W ramach realizacji tego wymagania kwalifikacyjnego wyznaczyłam sobie dwa cele, których osiągnięcie potwierdzi jego spełnienie przeze mnie.
     Po pierwsze, aby móc mówić o umiejętności zastosowania wiedzy z tych dziedzin w rozwiązywaniu problemów związanych z realizowanymi przez nauczyciela zadaniami, należy posiadać taką wiedzę i ją poszerzać, zatem pierwszym celem, jaki sobie wyznaczyłam było pogłębianie wiedzy z tych dziedzin, jako że każdy nauczyciel ma już pewną znajomość zagadnień z tych dziedzin. Jednakże sama teoretyczna znajomość wybranych zagadnień nie świadczy jeszcze o praktycznej umiejętności jej zastosowania, a tym bardziej o faktycznym jej wykorzystywaniu w pracy nauczyciela. W związku z powyższym, aby udowodnić umiejętność zastosowania tej wiedzy w realizacji zadań nauczyciela, jako drugi cel wyznaczyłam sobie stosowanie zdobytej wiedzy w swoim warsztacie pracy.
     Aby spełnić pierwszy z zamierzonych celów podejmowałam dwojakiego rodzaju czynności i zadania. Po pierwsze, brałam udział w następujących kursach i szkoleniach poświęconych zagadnieniom z zakresu omawianych dziedzin;
  • kurs na temat dysleksji, dysgrafii i dysortografii (wcześniej już wspominany, zał.). Kurs ten pogłębił moją teoretyczną wiedzę na temat tych dysfunkcji i zalecanych form pracy z dziećmi wykazującymi takie dysfunkcje, jak również podsunął mi wiele praktycznych wskazówek, rozwiązań i możliwości realizacji tych zaleceń w pracy nauczyciela języka angielskiego. Pozwoliło mi to na jeszcze lepsze dostosowanie swojego warsztatu pracy do indywidualnych potrzeb tych uczniów, o czym szczegółowo będę mówiła dalej
  • szkolenie prowadzone przez rzecznika praw ucznia p. G. Nazarewicz na temat Praw Dziecka (zał.)
  • szkolenie na temat profilaktyki uzależnień
  • szkolenie prowadzone przez p. E. Bujak na temat anoreksji i bulimii
  • warsztaty szkoleniowe prowadzone przez p. E. Bujak na temat teoretycznych i praktycznych aspektów anoreksji (zał.)
  • szkolenie na temat profilaktyki i przeciwdziałania psychomanipulacji w sektach (zał.)
  • szkolenie na temat zagrożeń związanych z komputerami i Internetem
     Dzięki uczestnictwu w wyżej wymienionych kursach posiadłam teoretyczną wiedzę na temat tych zagadnień, którą następnie mogłam wykorzystać w miarę możliwości nauczyciela języka angielskiego niebędącego wychowawcą w praktyce w realizacji zadań przeze mnie podejmowanych, co omówię i poprę załącznikami później.
     Po drugie, w celu doskonalenia swojej wiedzy z omawianych dziedzin, samodzielnie studiowałam literaturę psychologiczną, pedagogiczną i dydaktyczną oraz dostępne w Internecie prace lub publikacje innych nauczycieli z tych dziedzin. Były to między innymi materiały na temat tradycyjnych i aktywizujących metod nauczania, metod pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych: uczniami zdolnymi, słabymi, dyslektycznymi, dysgraficznymi, dysortograficznymi, na temat dokonywania opisu i analizy przypadku edukacyjnego, budowy programów nauczania itp.
     Na poparcie mych słów przykładami, pozwolę sobie przytoczyć tytuły tylko niektórych przestudiowanych przeze mnie pozycji, które były mi najbardziej pomocne i ze wskazówek których najbardziej skorzystałam w późniejszym przenoszeniu tej wiedzy na grunt mojej pracy:
  • "Opis i analiza przypadku. Teoria i praktyka" pod redakcją H. Składanowskiego (zał.) Dzięki tej pozycji poznałam właściwy sposób budowy opisu i analizy przypadku. Wiedzę tą wykorzystałam później w praktyce tworząc swoje własne opisy i analizy przypadku w procesie rozpoznawania i rozwiązywania przeze mnie problemów edukacyjnych, który opiszę później i poprę załącznikami.
  • "Jak oceniać uczniow ze zdiagnozowaną dysleksją lub innymi zaburzeniami?" Urszula Wiercioch (zał.) Dzięki tej pracy uzyskałam praktyczne wskazówki co do dostosowywania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia, które później wykorzystałam tworząc własne programy pracy z dziećmi z takimi dysfunkcjami jak dysgrafia, dysleksja i dysortografii i dziećmi o obniżonym poziomie intelektualnym, co również omówię w dalszej części i poprę załącznikami.
  • "Dyslexia in the English classroom" A. Butkiewicz i K. Bogdanowicz. Lektura tej pozycji, pierwszego na polskim rynku przewodnika metodycznego dla nauczycieli jęz. angielskiego do nauczania takich dzieci, pogłębiła moją wiedzę na temat technik nauczania jęz. angielskiego uczniów z dysleksją i zaoferowała ćwiczenia odwołujące się do metod stosowanych w terapii dysleksji np. opierające się na technice wielozmysłowego uczenia się, wielokrotnego powtarzania, wymagające aktywności ruchowej itp. zawarte w niej wskazówki wykorzystałam następnie w rozwiązywaniu problemu edukacyjnego poprzez opracowanie stosownych form pracy z dziećmi dysfunkcyjnymi, omówionymi dalej i wcześniej.
  • "Dysleksja w kontekście nauczania języków obcych" M. Bogdanowicz i M. Smoleń.
    Artykuły osób zajmujących się tym zagadnieniem plus praktyczne materiały tu zawarte (konspekty, ćwiczenia, zabawy) podobnie jak poprzednia pozycja pomogły mi w opracowaniu indywidualnych form pracy z dziećmi dysfunkcyjnymi.
  • "Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie" E. Brudnik, A. Moszyńska i B. Owczarska oraz "Metody aktywne w nauczaniu języka obcego" B. Kuklińska Języki Obce w Szkole, 1/2003 (zał.) Obie pozycje poszerzyły mą znajomość metod aktywizujących, a notatki które poczyniłam w trakcie ich lektury pomogły mi zmodyfikować mój warsztat pracy w celu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych grupy uczniów biernych, a tym samym rozwiązać zaistniały problem dydaktyczny (szczegółowe omówienie w dalszej i wcześniejszej części)
     Następnym moim krokiem ku spełnieniu omawianego wymagania kwalifikacyjnego było podjęcie czynności zmierzających ku realizacji mojego drugiego celu czyli praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów związanych z podejmowanymi przez nauczyciela zadaniami. Uzyskaną dzięki powyżej omawianym czynnościom znajomość zagadnień z omawianych dziedzin starałam się stosować w praktyce, a robiłam to w następujące sposoby:
  1. Rozwiązywałam problemy dydaktyczne poprzez wykorzystanie zdobytej dzięki lekturze powyższych pozycji wiedzy. Po zdiagnozowaniu konkretnej potrzeby edukacyjnej podejmowałam czynności służące modyfikacji mojego warsztatu w celu zaspokojenia tej potrzeby. Zaspokajanie potrzeb polegało na wdrażaniu właściwych metod pracy z uczniem o danej potrzebie, które wcześniej poznałam:
    1. dokonałam opisu i analizy problemu edukacyjnego ucznia zdolnego opracowałam dla niego indywidualny program pracy (zał.)
    2. opracowałam program pracy z uczniem słabym o poziomie intelektualnym poniżej normy (zał.)
    3. dokonałam opisu i analizy problemu edukacyjnego dzieci z dysleksją, dysortografią i dysgrafią (zał.)
    4. opracowałam program społecznego kółka języka angielskiego dla uczniów zdolnych (zał.)
    5. prowadziłam konsultacje dla uczniów słabych, potrzebujących pomocy w nauce języka angielskiego
    6. poszerzyłam swój warsztat pracy o metody aktywizujące
    Szczegóły i efekty tych działań omówiłam przy wymaganiu § 7.2.1.
  2. Dzięki wiedzy uzyskanej na wcześniej wymienionych szkoleniach na temat profilaktyki uzależnień, sekt, anoreksji i bulimii, zagrożeń związanych z komputerami i Internetem oraz wiedzy na temat agresji, przemocy, braku akceptacji przez grupę rówieśniczą mogłam przyczynić się do rozwiązywania problemów wychowawczych. Jako nauczyciel niebędący wychowawcą osiągałam to poprzez wnikliwą obserwację moich uczniów i natychmiastowe zgłaszanie wychowawcy, pedagogowi lub dyrektorowi zaobserwowanych negatywnych zjawisk.
     Myślę, że powyżej przedstawione czynności podejmowane przeze mnie potwierdzają, iż pogłębiałam swą wiedzę z zakresu omawianych dziedzin, a następnie wykorzystywałam je w praktyce do rozwiązywania problemów związanych z realizacją zadań nauczyciela, i tym samym dowodzą, iż wykazałam się umiejętnością wymaganą przez § 7.2.4. Ponadto, potwierdzają one spełnianie przeze mnie wymagania doskonalenia warsztatu pracy i wymagania zaspokajania potrzeb rozwojowych uczniów. Podniosły one jakość mojej pracy, a tym samym i pracy szkoły.
     § 7.2.5. Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż
      Zadania, jakie podejmowałam dla realizacji tego wymagania mogę podzielić na dwie grupy adekwatnie do celów, jakie sobie wyznaczyłam, aby dowieść mojej umiejętności posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty. Jako pierwszy z tych celów obrałam wykonywanie powinności nauczyciela kontraktowego określonej w § 7.1.3. Rozporządzenia MENiS w sprawie uzyskiwania stopni awansu, którą jest poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty. Jako że podejmowanie czynności dla realizacji tego celu nie w pełni dowodzi umiejętności posługiwania się tymi przepisami, jako cel drugiej grupy podejmowanych przeze mnie działań przyjęłam uwzględnianie i posługiwanie się przepisami oświatowymi we własnej pracy.
  1. Dążąc do pierwszego celu czyli realizacji powinności poznawania przepisów dotyczących systemu oświaty podejmowałam następujące czynności:
    1. W dalszym ciągu poznawałam zasady organizacji, zadania i zasady funkcjonowania szkoły poprzez analizę przepisów związanych z funkcjonowaniem szkoły, dokumentów prawa wewnątrzszkolnego i dokumentacji szkolnej. Realizacja tego zadania przyjmowała następujące formy:
      • przeanalizowałam Statut Szkoły, Regulamin Szkoły, Wewnątrzszkolny System Oceniania, Szkolny Program Wychowawczy, Przedmiotowy System Oceniania
      • brałam udział w Radach Pedagogicznych poświęconych tworzeniu, modyfikowaniu i wdrażaniu w/w dokumentów szkolnych
      • uczestniczyłam w kursie mierzenia jakości pracy szkoły
    2. Poznawałam przepisy prawa oświatowego, w tym akty prawne dotyczące awansu zawodowego nauczycieli. Realizacja służących temu czynności przyjmowała następujące formy:
      • przeanalizowałam Kartę Nauczyciela, Ustawę o systemie oświaty, Rozporządzenie MENiS w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Rozporządzenie MENiS dot. podstawy programowej, Rozporządzenie MENiS dot. programów nauczania, Rozporządzenie MENiS dot. oceniania i promowania uczniów, Konwencję o Prawach Dziecka, rozporządzenie w sprawie BHP
      • brałam udział w Radach Pedagogicznych poświęconych prawu oświatowemu i zmianom w nim zachodzącym, szczególnie w związku z systemem awansu zawodowego
      • gromadziłam własne zasoby tekstów w/w aktów w formie pisemnej oraz w formie multimedialnej (na płycie CD-ROM i dyskietkach) poprzez korzystanie z zasobów dostępnych w Internecie (zał.)
      • ukończyłam kurs dla nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela mianowanego z elementami prawa oświatowego (zał.)
      • nieustannie aktualizowałam swą wiedzę dotyczącą obowiązujących aktualnie aktów prawa oświatowego poprzez regularne odwiedzanie internetowych portali zajmujących się zagadnieniami oświatowymi, w tym awansem nauczycieli, które to na bieżąco przedstawiają wszelkie zmiany zachodzące w prawie oświatowym
  2. Aby w pełni spełniać omawiane wymaganie kwalifikacyjne oprócz poznawania przepisów systemu oświaty podejmowałam również czynności mające na celu uwzględnianie i posługiwanie się we własnej pracy zasadami prawa oświatowego, które przyjęły następujące formy:
    1. Przeprowadziłam szkolenie dla nauczycieli kontraktowych n/t awansu na stopień nauczyciela mianowanego, przepisów i zmian w aktach prawnych regulujących kwestie awansu i odbywania stażu (zał.)
    2. Służyłam pomocą, wskazówkami, własną biblioteczką aktów prawa oświatowego i własnymi materiałami multimedialnymi innym nauczycielom kończącym staż
    3. Posługiwałam się aktami prawa oświatowego w czynnościach związanych z odbywaniem stażu: w procesie pisania planu, sprawozdania, przygotowywania prezentacji dorobku i przygotowywania się do rozmowy z komisją przeprowadzającą egzamin
    4. Uczestniczyłam w pracach nad modyfikacją i wdrażaniem dokumentów szkolnych takich jak WSO czy Regulamin Szkoły w ramach obrad Rady Pedagogicznej
    5. Pisałam protokół z posiedzenia Rady Pedagogicznej
    6. Brałam udział w procesie konstruowania, modyfikowania i wdrażania Przedmiotowego Systemu Oceniania oraz tworzenia rozkładów nauczania w ramach prac Zespołu Przedmiotowego Nauczycieli Języka Angielskiego
    7. Brałam udział w pracach komisji przeprowadzających próbne i właściwe egzaminy gimnazjalne
    8. Brałam udział w pracach komisji przeprowadzających szkolny, okręgowy i wojewódzki etap konkursu języka angielskiego (zał. powołanie)
    9. Uczestniczyłam w plenarnych, klasyfikacyjnych i zatwierdzających Radach Pedagogicznych
    10. Uczestniczyłam w procesie mierzenia jakości pracy szkoły poprzez opracowanie i przeprowadzenie testów kompetencyjnych z języka angielskiego dla uczniów klas pierwszych
     Wszystkie podejmowane przeze mnie czynności świadczą o tym, że poznawałam i posługiwałam się w swej pracy przepisami dotyczącymi systemu oświaty, przez co spełniałam ostatnie wymaganie kwalifikacyjne. Pokazują one, iż w ramach tego wymagania bardzo ważną część mych działań stanowiły czynności świadczące o spełnianiu niezbędnej powinności nauczyciela kontraktowego (§ 7.1.1.), jaką jest uczestnictwo w pracach organów szkoły, dzięki czemu brałam udział w realizacji zadań ogólnoszkolnych. Wszystko to przyczyniało się do poprawy mojego funkcjonowania w szkole, a zatem i poprawy funkcjonowania samej szkoły.
     Ponadto, również zadania podejmowane przeze mnie w ramach niniejszego wymagania, tak jak i poprzednich trzech, po raz kolejny świadczyły pośrednio o nieustannym procesie doskonalenia mojego warsztatu pracy nauczyciela omawianym w ramach wymagania § 7.2.1.

PODSUMOWANIE
     Uważam, że omówione powyżej zadania, jakie podejmowałam w trakcie odbywania stażu świadczą o tym, iż moim celem było spełnienie stawianych nauczycielowi kontraktowemu niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego wymagań, między innymi poprzez ustanowienie trzech koniecznych czynności wskazywanych nauczycielowi kontraktowemu przez § 7.1. jako moich nadrzędnych powinności, a formy realizacji tychże zadań potwierdzają, że rzeczywiście tym wymaganiom sprostałam.
     Tym samym, dowodzi to mojego rozwoju zawodowego, czyli podwyższenia jakości mojej pracy i moje funkcjonowania w szkole, a przez to i polepszenia jakości pracy szkoły, co było celem, jaki postanowiłam osiągnąć poprzez odbycie omawianego stażu.
     Obiektywnym potwierdzeniem, iż rzeczywiście cel ów został przeze mnie osiągnięty będzie nadanie mi stopnia nauczyciela mianowanego.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie