Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sposoby aktywizacji poznawczej uczniów

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7844 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

1.3. Sposoby aktywizacji poznawczej uczniów.

Warunkiem efektywności procesu nauczania-uczenia się jest aktywność osoby uczącej się, stanowiąc istotę regulacji stosunków pomiędzy nią samą a otoczeniem.
Okoń podaje, że aktywność w ujęciu psychologicznym to „ właściwość indywidualna jednostki, polegająca na większej niż u innych częstości i intensywności jakiegoś rodzaju czynności.” Przejawiać się ona może w dziedzinie poznawczej, wytwórczej, działalności społecznej i kulturalno-artystycznej.
Aktywność osób uczących się ma istotny wpływ na wzrost efektywności w nabywaniu wiedzy, w rozwiązywaniu problemów i wykonywaniu zadań praktycznych, przyczyniając się przy tym do rozwijania zainteresowań i postaw twórczych. Osoba aktywna w toku działalności zmienia się, uczy nowych form zachowań, rozwija i kształtuje. Dlatego nie bez znaczenia jest częstotliwość aktywnych zachowań, ich rodzaj, struktura i poziom, a także rodzaj celów działania oraz sposoby i środki osiągnięcia ich.
Według J.Sobańskiej „ głównym zadaniem nauczycieli jest świadome ukierunkowanie działania przy jednoczesnym respektowaniu samodzielnej, własnej aktywności dziecka, zaangażowanego w procesie poznawania i przekształcania i poznawania świata w toku głównych form działalności”
Nie można pominąć nauczyciela jako osoby aktywizującej i wspomagającej pracę uczniów. Organizuje on i wzbogaca ich doświadczenia, umożliwia im nabywanie aktywności twórczej, umożliwiającej im wychodzenie poza dostępne informacje.
W ujęciu W. Okonia aktywizacja uczniów to „ ogół poczynań dydaktycznych i wychowawczych umożliwiających zwiększenie stopnia aktywności uczniów w realizacji zadań nauczania i wychowania.” Uważa on, iż postulaty aktywności uczniów wyraża zasada samodzielności uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym .
Nauczyciel powinien dążyć do tego, aby uczniowie przejawiali postawę aktywną, twórczą i operatywną .Posiada do wykorzystania w tym celu własną wiedzę oraz odpowiednio przemyślane i dobrane metody, form i środki dydaktyczne.
Według W. Okonia metoda to „systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniami, umożliwiający uczniom opanowanie wiedzy, wraz z umiejętnościami posługiwania się nią w praktyce, jak również rozwijanie zdolności, umiejętności, zainteresowań umysłowych”
O wartości danej metody decyduje stopień aktywności uczniów oraz ich samodzielności, charakter czynności nauczyciela i uczniów oraz wykorzystanie środków dydaktycznych. Wielu pedagogów uważa, że na wzrost efektywności procesu dydaktycznego wpływ ma wykorzystanie kilku metod pracy, a nie posługiwanie się jakąś jedną, rzekomo uniwersalną metodą. Każda z nich może być realizowana jako aktywizująca, bądź nie, a wszystko zależ od zachowania nauczyciela, który może określone reakcje wyzwolić lub zablokować.
Dydaktyka podaje wiele propozycji klasyfikacji metod nauczania. W. Okoń podając swoją nową klasyfikację, wyróżniając cztery grupy metod kształcenia i cztery odpowiadające im rodzaje uczenia się. W każdej z nich zawarte są bogate i zróżnicowane czynności nauczyciela i uczniów, w każdej z nich dominuje pewien rodzaj aktywności. W śród nich wyróżnić można ;
 metody podające ( uczenie się przez przyswajanie )
 metody problemowe ( uczenie się przez odkrywanie )
 metody eksponujące (uczenie się przez przeżywanie )
 metody praktyczne ( uczenie się przez działanie )
Metody te ujęte zostały w teorii wielostronnego kształcenia, które W. Okoń definiuje jako „ nauczanie, w którym stosuje się zróżnicowane metody i środki, umożliwiające uczącym się zarówno przyswajanie gotowych wiadomości jak i rozwiązywanie problemów teoretycznych i praktycznych, a zarazem przeżywanie wartości naukowych, społecznych, moralnych i estetycznych oraz bezpośredni udział w przekształcaniu warunków otoczenia.” Jest to rodzaj uczenia się, w którym miejsce ma uczenie się przez przyswajanie wiedzy z różnych źródeł, odkrywanie nowych wiadomości poprzez rozwiązywanie problemów, przeżywanie różnych wartości oraz działalność praktyczną w rozmaitych formach . Z uwagi na wartość aktywizującą istotne jest, że nauczanie-uczenie się wielostronne mieści w sobie nie tylko poznanie, lecz także wartościowanie i działanie .
Niewątpliwie grupą metod aktywizujących są metody problemowe. Sprzyjają one wykrywaniu nowych wiadomości i stosowaniu ich w praktyce, uczą dostrzegania, formułowania i rozwiązywania problemów oraz sprawdzania wartości rozwiązania a przede wszystkim aktywizują intelektualnie. Proces uczenia się dominuje tu nad procesem nauczania, istotą zaś jest aktywność badacza.
W. Zaczyński zwraca uwagę, że „ rozwiązywanie problemów implikuje aktywność społecznie i najbardziej pożądaną, a więc formę w której atrybutem jest samodzielność podmiotu.” Wyzwalanie pozytywnej motywacji do uczenia się i do działania jest czynnikiem aktywizującym uczniów, a rozwiązywanie problemów pobudza uczniów do nauki, zachęca do poszukiwania i badań. Cel poszukiwań sformułowany jest zwykle w postaci pytania a pytanie to jest z kolei problemem.
Proces rozwiązywania przez uczniów problemów realizowany jest w trzech fazach :
 tworzenie sytuacji problemowej;
 wytworzenie pomysłu rozwiązania;
 weryfikacja pomysłów rozwiązania.
Organizowanie sytuacji problemowej jest czynnością wymagającą od nauczyciela dyskretnej reżyserii, jest to wstęp do aktywnej działalności poznawczej uczniów. Wytworzenie pomysłów rozwiązania jest zaś procesem o charakterze heurystycznym. Cechą charakterystyczna jest poszukiwanie rozwiązania i jego konkretyzacja w postaci pomysłu. Pomysł rozwiązania jest znalezieniem tego co niewiadome. Weryfikacja do oceny i wyboru pomysłu rozwiązania.
Do grupy metod problemowych zalicza się między innymi: wykład problemowy, problemową metodę laboratoryjną, gry dydaktyczne, fabryki pomysłów, metodę sytuacyjną, symulacyjną i inscenizacji.
Inną formą aktywizowania jest nauczanie programowane, którego istotnym składnikiem jest program, rozumiany jako ciąg dawek informacji ( treści ) na dany temat. Są one powiązane ze sobą logicznie i merytorycznie, uwzględniają cel dydaktyczny oraz poziom rozwoju uczniów.
W koncepcji tej przewidywany jest tok pracy ucznia, który w określonej kolejności zdobywa informacje oraz utrwala je i dokonuje samokontroli. Po każdej dawce informacji uczeń udziela odpowiedzi
na podane pytanie, samodzielnie ( wypełnia luki w tekście ) lub dokonuje wyboru spośród propozycji. Natychmiast uzyskuje informację zwrotną odnośnie prawidłowej odpowiedzi i albo otrzymuje następną dawkę informacji
i kolejne pytanie albo przy błędnej odpowiedzi zapoznaje się z odpowiedzią prawidłową lub wyjaśniony zostaje błąd i dostarczone informacje uzupełniające.
Koncepcja ta respektuje postulat różnic indywidualnych w zakresie zdolności do uczenia się oraz wiedzy i umiejętności uczniów, jednak nie jest ona obecnie popularna
Teksty programowane dzieli się z reguły na : liniowe, rozgałęzione i mieszane. Różnią się one od siebie wielkością dawek informacyjnych, sposobie sprawdzania osiągnięć i poruszania się po programie, ale także stopnia zaangażowania aktywności. Środkami służącymi do ekspozycji programu są podręczniki lub maszyny (informatory, egzaminatory, repetytory i trenery ).
Pomimo niewątpliwej wartości wyżej omówionych metod zaznaczyć należy, że optymalne warunki do pracy zapewnione zostaną, gdy metody pracy będą racjonalnie ze sobą łączone, stosowane w sposób twórczy, zapewniający aktywność uczniów.
Pamiętać należy o tym, ze charakterystyczną cechą metod aktywizujących jest to, że odwołują się one do wiedzy i doświadczeń uczniów, ułatwiają im poznanie otaczającej rzeczywistości. Są to metody ułatwiające poznanie zmysłowe, myślowe i empiryczne.
Nieodzownym składnikiem procesu nauczania-uczenia się, racjonalnie zorganizowanego i zrealizowanego są środki dydaktyczne. Wzbogacają one stosowane metody nauczania i przyczyniają się do ich efektywności. Powinny być one właściwie dobrane i wkomponowane w wykorzystywane przez nauczyciela metody i formy organizacyjne nauczania. Są one czynnikiem usprawniającym bezpośrednie poznawanie rzeczywistości przez uczniów, a także tworzywa - w postaci wrażeń i spostrzeżeń - na którym opiera się poznanie pośrednie, a także czynności umysłowe i różnego rodzaju czynności praktyczne.
Według Cz.Kupisiewicza środki dydaktyczne „ są to przedmioty, które dostarczają uczniowi określone bodźce zmysłowe oddziaływujące na wzrok, słuch, dotyk, itp. ; ułatwiają im pośrednie i bezpośrednie poznanie rzeczywistości.” Do środków dydaktycznych zaliczane są zarówno pomoce naukowe, a więc przedmioty pracy nauczyciela umożliwiające mu skuteczne realizowanie celów i zadań kształcenia, jak i indywidualne wyposażenie ucznia ( podręczniki, zeszyty, przybory szkolne ), a także różnego rodzaju urządzenia np. sportowe .
Środki dydaktyczne podzielić można według W. Okonia na środki proste i złożone. Do środków prostych zalicza : słowne i wzrokowe, natomiast do złożonych ; mechaniczne środki wzrokowe, środki słuchowe, środki słuchowo-wzrokowe oraz środki automatyzujące proces uczenia się.
Dobór ich zależy od założonych celów i zadań, metod pracy dydaktycznej, wieku uczniów, a także od właściwości poszczególnych przedmiotów nauczania. Podstawą doboru środków dydaktycznych w nauczaniu powinna być szczegółowa analiza struktury treści programowych, wyłonienie tych, które wymagają zastosowania środków.
Prawidłowy dobór metod i środków kształcenia wpływa niewątpliwie na jakość i wartość całego procesu nauczania-uczenia się. Są to również niewątpliwie czynniki aktywizujące działalność uczniów zarówno w sferze intelektualnej, emocjonalnej jaj i praktycznej, co z kolei wpływa na efektywność całego procesu.


Opracowała:Renata Tuszyńska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie