Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przyczyny powstawania zachowań agresywnych i przemocy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 22760 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Przyczyny powstawania zachowań agresywnych i przemocy

1. Wyjaśnienie terminu.
2. Klasyfikacja form przemocy.
3. Przyczyny powstawania zachowań agresywnych i przemocy.

1) Przemoc pojawiająca się wśród uczniów w szkole jest formą zachowania agresywnego. Często słowo przemoc bywa używane jako synonim zachowania agresywnego. Jednak dla lepszego różnicowania sytuacji szkolnej i podejmowania skutecznych działań użyteczne wydaje się wprowadzenie rozróżnienia między pojęciami: agresja i przemoc.

Rozróżniamy 3 obszary zachowań agresywnych:
- Złość – jest emocją przykro przeżywaną. W samej złości nie ma nic złego. Jest symptomem, że coś w naszym środowisku nie podoba się. Wybuch złości jest jedną z najczęstszych przyczyn występowania zachowań agresywnych i przemocy.
- Agresja – świadome i celowe działanie podjęte pod wpływem emocji, skierowane przeciwko komuś lub czemuś, zmierzające do osiągnięcia konkretnego celu, do wyrządzenia krzywdy lub szkody.
- Przemoc – Jest to działanie, chęć skrzywdzenia, wprowadzenie w czyn – o przemocy można mówić w wypadku nierównowagi sił, wtedy gdy osoba posiadająca przewagę fizyczną lub psychiczną używa jej przeciw osobie słabszej.


2) Klasyfikacja form przemocy.

Formy przemocy

Fizyczne:
a) bezpośrednie:
- bicie
- kopanie
- plucie
- wymuszanie pieniędzy
- niszczenie własności
- rzucanie kamieniami

b) pośrednie:
- włączanie innych osób do atakowania ofiar w różny sposób

Słowne:
a) bezpośrednie:
- wyzywanie
- przezywanie
- wyśmiewanie
- ośmieszanie
- obrażanie
- grożenie

b) pośrednie:
- namawianie innych do wyzywania, grożenia, wyśmiewania
- rozpowszechnianie plotek

Niewerbalne:
a) bezpośrednie:
- grożenie (pięścią)i pokazywanie nieprzyzwoitych gestów

b) pośrednie:
- chowanie rzeczy
- rozmyślne wykluczanie z grupy czy działań (izolowanie)

3) Przyczyny powstawania zachowań agresywnych i przemocy

Przyczyny tkwiące w rodzinie:
· brak ciepła, zaangażowania, zainteresowania sprawami swego dziecka
· pobłażliwość i przyzwalanie na stosowanie agresji wobec innych
· brak jasnego przekazu co jest dobre a co złe
· brak jasno wyznaczonych granic – jak dziecku wolno się zachować a jak nie
· stosowanie agresji i przemocy przez rodziców w kontaktach między dorosłymi i w stosunku do samego dziecka
· wychowanie w duchu dziecko nie ma głosu
· rozwiązywanie konfliktów i napięć domowych metodami siłowymi
· kryzysy domowe, kłótnie, rozwód
· podwójne wzorce wychowania (co innego się mówi, co innego robi)
· temperament samego dziecka

Przyczyny istniejące w szkole:

- Czynniki związane z instytucją i organizacją szkoły:
· hałas, mała przestrzeń i ograniczona ruchliwość
· czas spędzony głównie w sposób ukierunkowany
· stała sytuacja oceny i narzucony z góry porządek
· zbyt wiele sytuacji bez możliwości wyboru, wycofania się z pracy grupy
· anonimowość uczniów i nauczycieli

- Czynniki związane z relacjami nauczyciele – uczniowie, typu:
· chłód emocjonalny w stosunku do uczniów
· niewłaściwe sposoby komunikowania się nauczyciela z uczniami (poniżanie, ośmieszanie, przed klasą, straszenie, podkreślanie władzy nauczyciela)
· agresja i przemoc dorosłych na terenie szkoły
· rozwiązywanie konfliktów dorośli – uczniowie metodami siłowymi
· relacje oparte na wymaganiach bez nagradzania i wzmacniania pozytywnych postaw dzieci

- Czynniki związane z procesem nauczania:
· zbyt dużo wymagań bez uwzględniania potencjału i możliwości uczniów
· brak doceniania i podkreślania wysiłków i postępów uczniów
· niesprawiedliwość w traktowaniu i ocenianiu uczniów
· mało uwagi poświęconej rozładowaniu napięć podczas lekcji

Poza tym:
· brak spójnych reakcji nauczycieli na agresywne zachowania i akty przemocy w szkole
· brak jasnych reguł życia szkolnego
· brak konsekwencji i zgodności nauczycieli w egzekwowaniu przyjętych norm
· brak współodpowiedzialności uczniów za życie szkoły

Wpływy grupy rówieśniczej:

· naśladują osobę z grupy, oceniają przez nich pozytywnie (odważna, silna), która zachowuje się agresywnie, oni sami często czują się niepewni swojej pozycji w grupie
· widzą, że używając przemocy uczeń odnosi korzyści, nie traci swojej popularności
· naśladowany uczeń stosujący przemoc nie spotyka się z negatywnymi konsekwencjami ze strony dorosłych
· w grupie rozmywa się odpowiedzialność (jeśli jest się jednym z wielu odpowiedzialność słabnie i zmniejsza się poczucie winy)
· długotrwałe dokuczanie ofierze powoduje, że uczniowie zmieniają do niej swój stosunek; prześladowanie ofiary czyni ją w oczach dzieci mniej wartościową, zasługującą na taki los; poczucie winy zatem maleje

Wpływ mediów:

· jest demonstrowana przez atrakcyjną osobę, z którą dziecko może się łatwo utożsamić
· jest dokonywana równocześnie przez wiele osób
· jest usprawiedliwiona wyższymi racjami społecznymi
· przedstawiona jako aprobowana społecznie
· pokazana realistycznie i atrakcyjnie
· przynosi sprawcy satysfakcję, nagrodę lub nie jest ukarana


Szkoła jest odzwierciedleniem problemów, z jakimi spotyka się społeczeństwo. Narastające stare i pojawiające się nowe problemy społeczne, takie jak alkoholizm, przestępczość, bezrobocie etc., porażka społeczeństwa w realizowaniu podstawowych potrzeb dzieci, począwszy od potrzeb fizjologicznych i bezpieczeństwa, skończywszy na potrzebie samorealizacji wpływają na pojawienie się i wzmaganie problemów z zachowaniem, wśród których znaczące miejsce zajmuje agresja i przemoc. Związek między problemami społecznymi a zachowaniami uczniów wskazuje na wielość czynników tkwiących poza szkołą, nad którymi nie ma ona kontroli.

To trudne położenie szkoły wymaga od niej podjęcia zaplanowanych i zdecydowanych działań zmierzających do ograniczenia występowania zachowań agresywnych i przemocy. W podejmowaniu tych działań konieczne jest z jednej strony podnoszenie kompetencji nauczycieli w radzeniu sobie z sytuacjami agresji i przemocy, z drugiej zaś tworzenie organizacyjnych ram wspierających te działania.


Autor publikacji:
Helena Popławska

Wykorzystałam:
Kołodziejczyk J.: Agresja i przemoc w szkole, Sophia, Kraków 2004

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie