Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Trudności w uczeniu się matematyki

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1214 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Co robić, gdy uczeń nie radzi sobie z mnożeniem, ułamkami, nawet z najprostszym dodawaniem?
Czy to tylko przejściowe kłopoty, czy może oznaka dyskalkulii? (Dyskalkulia - zaburzenia rozwoju umiejętności matematycznych).

Nie wolno lekceważyć problemów, jakie dziecko ma z uczeniem się matematyki. Wielu rodziców uważa, że te trudności są normalne i że wkrótce miną. Jeśli w porę nie zareagujemy, zaległości będą narastać, a z czasem dziecko może całkowicie stracić motywację do nauki. Aby jednak dziecku pomóc, trzeba najpierw rozpoznać przyczyny, które uniemożliwiają zrozumienie zawiłych zadań. Może to być między innymi brak wyobraźni matematycznej, niedojrzałość emocjonalna, słabe zdolności manualne i mniejsza spostrzegawczość, także dysalkulia.
Jeśli zaczniemy śledzić na bieżąco postępy dziecka w nauce szybko się zorientujemy, że ma kłopoty. Wtedy staramy się pomóc dziecku.

Przyczyny trudności z matematyką.

1. Brak wyobraźni matematycznej:

Kiedy zapytamy pierwszoklasistę ile jest 3+4, a on nie umie odpowiedzieć, ale gdy podsuniemy mu klocki i uczeń policzy na konkretach - odpowie "siedem". Kiedy jednak znów zapytamy, ile jest 3+4, dziecko ponownie zaczyna liczyć wszystkie klocki.

Jak pomóc dziecku?

  • nie okazuj zniecierpliwienia,
  • nie oskarżaj dziecka o lenistwo,
  • baw się z dzieckiem w liczenie (np. prosimy aby dziecko policzyło ile jest ciastek na talerzu, podczas nakrywania do stołu aby dziecko rozłożyło tyle talerzy ile będzie osób),
  • wymyślaj zagadki,
  • na spacerze liczcie kroki,
  • rozwijaj wyobraźnię przestrzenną dziecka (np. zamknij oczy i powiedz co widziałeś po swojej prawej stronie),
  • otwórz oczy i sprawdź.

    2. Niedojrzałość emocjonalna:

    Przy odrabianiu lekcji dziecko się denerwuje, szybko zniechęca, oczekuje, że ty za nie wykonasz tę pracę. Nie wierzy w to, że nawet, jeśli się postara, wszystko może się udać. Nie radzi sobie ze stresem budzącym się w nim podczas odrabiania lekcji. Jeżeli jednak jest przyzwyczajone do pokonywania trudności, zwykle z zapałem stara się zrobić to dobrze i jeśli mu się uda, czuje wielką satysfakcję.

    Jak pomóc dziecku?

  • nie lituj się nad nim i nie odrabiaj lekcji za niego (jeśli ma kłopoty ze zrozumieniem tematu tłumacz, o co chodzi, a nie wyręczaj go w obowiązkach),
  • nie chroń dziecka przed trudnościami, ucz samodzielności, chwal i nagradzaj za wytrwałość,
  • zachęcaj pociechę do gier edukacyjnych (wymagaj wysiłku intelektualnego, trzeba tak dobrać gry, by nie były za trudne).

    3. Słabe zdolności manualne i słaba spostrzegawczość:

    Dziecko bardzo wolno pisze, nie potrafi znaleźć właściwej strony w podręczniku, nie umie posługiwać się nawet prostymi przyrządami np. linijką.
    W efekcie głównie koncentruje się na tych czynnościach i nie słucha co się do niego mówi.

    Jak pomóc dziecku?

  • Rób z dzieckiem ćwiczenia na spostrzegawczość (zachęcaj malca do układania puzzli),
  • Poprawiaj u swojej pociechy sprawność manualną (dziecko może odrysowywać różne figury, rysować szlaczki, ciąć nożyczkami.

    4. Dyskalkulia - zaburzenia rozwoju umiejętności matematycznych:

    Dziecko nie jest w stanie np. opanować tabliczki mnożenia, często udaje się mu zrozumieć skomplikowane zadania, a najprostszych rzeczy nie może sobie przyswoić miewa trudności z odczytywaniem i zapisywaniem liczb - takie i inne problemy mogą wskazywać na to, że dziecko ma dyskalkulię.

    Jak pomóc dziecku?

  • zaobserwuj, w jaki sposób dziecko zabiera się za rozwiązywanie zadań. Z czym ma największe trudności,
  • nie zmuszaj dziecka do ciągłego siedzenia nad matematyką (będzie czuło się nią coraz bardziej zmęczone i uczenie się jej zacznie sprawiać mu jeszcze większe trudności),
  • często chwal dziecko za jego osiągnięcia w nauce i uspakajaj je.
    Powtarzaj: "To nic, że ci się nie udało, popracujesz jeszcze nad tym i na pewno będzie dobrze".

    Ważne jest, aby nie koncentrować się na niepowodzeniach, lecz dostrzegać sukcesy.

    Elżbieta Niedziałkowska

  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie