Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Innowacje jako proces zmian w placówce oświatowej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1695 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Zmiany dokonujące się w oświacie maja różną wagę i zakres, i nie każda zmiana zasługuje na miano innowacji. Czym zatem jest innowacja i jakie czynniki ją stymulują bądź hamują? Rozważania zawarte w niniejszej pracy służą poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania. Ponadto w pracy została podjęta próba wykazania zależności pomiędzy podejmowaniem działań innowacyjnych a systemem zarządzania szkołą.

Przemiany ustrojowe dokonujące się w naszym kraju oraz wzrastające aspiracje edukacyjne społeczeństwa wymuszają na dzisiejszej szkole zmianę dotychczasowego funkcjonowania. Wysuwane są postulaty dotyczące przekształcania szkoły sformalizowanej, centralnie zarządzanej i sterowanej, jakimś rodzajem szkoły alternatywnej, która będzie odpowiadać oczekiwaniom i potrzebom uczniów, rodziców oraz środowiska lokalnego. Stąd wynika ranga, jaką przypisuje się postępowi pedagogicznemu, a w nim również działalności innowacyjnej. Działalność ta dotyczy zarówno zmian makrosystemowych odnoszących się do całego systemu oświatowego, jak i zmian mikrosystemowych dotyczących przemian w konkretnej szkole. W procesie odnowy szczególną rolę ma do spełnienia inwencja i pomysłowość twórcza nauczycieli oraz ich zaangażowanie na rzecz wypracowania i wdrażania zmian projektowanych odgórnie. Jednak stopień zaangażowania się w podejmowanie inicjatyw nowatorskich nie zależy tylko od samego nauczyciela, lecz również od szeregu czynnik w sprzyjających lub utrudniających tę działalność, w tym od atmosfery panującej w danej szkole, na którą decydujący wpływ wywiera jej dyrektor, a pośrednio także administracja oświatowa.

Zmiany dokonujące się w oświacie mają różną wagę i zakres, i nie każda zmiana zasługuje na miano innowacji. Czym zatem jest innowacja i jakie czynniki ją stymulują bądź hamują? Rozważania zawarte w niniejszej pracy służą poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania. Ponadto w pracy została podjęta także próba wykazania zależności pomiędzy podejmowaniem działań innowacyjnych a systemem zarządzania szkołą.

Przy opracowywaniu zagadnienia szczególnie pomocna była analiza dostępnych źródeł literatury poruszającej problem innowacji oraz poczynione bezpośrednie wieloletnie obserwacje w środowisku nauczycielskim, a także liczne wywiady z nauczycielami.

Niniejsza praca to tylko bardzo ogólny zarys szerokiej problematyki z zakresu innowatyki oświatowej. Treść jej została podzielona na dwa rozdziały. W pierwszym przedstawiono propozycję sposobu rozumienia innowacji oraz jej klasyfikację. Wyróżniono również i krótko omówiono poszczególne etapy procesu innowacyjnego, zwracając uwagę na potrzebę doskonalenia celów tego procesu i tworzenia nowych, co warunkuje postęp pedagogiczny. W dalszej części zostały przedstawione cechy osobowości nauczyciela twórczego, mające wpływ na powstawanie i rozwój innowacji. Rozdział zamyka analiza stylu zarządzania szkołą i postaw dyrektora szkoły wobec twórczej działalności nauczycieli. Zwrócono tu także uwagę na zależność między koncentracją władzy, a swobodą działania pracowników.

W drugim rozdziale przedstawione są różne reakcje i postawy ludzi w obliczu zmian. Ponieważ jedną z nich jest opór, dlatego wyróżnione zostały źródła tego oporu oraz metody jej neutralizowania.

(...)

Teresa Doczekalska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie