Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dysleksja - co powinniśmy o niej wiedzieć

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2263 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Dysleksja to zaburzenia, które coraz czesciej pojawia sie u uczniów, a stanowi problem równiez dla nauczycieli. Aby ulatwic i uprzyjemnic prace sobie i uczniom, powinnismy znac podstawowe zasady obowiazujace w pracy z uczniem dyslektycznym.
Dysleksja rozwojowa to specyficzne trudnosci w czytaniu i pisaniu u dzieci. Jest to syndrom zaburzen uczenia sie czytania (dysleksja), opanowania poprawnej piosowni (dysortografia) i poziomu graficznego pisma (dysgrafia).

Zaburzenia w czytaniu u dzieci dyslektycznych:
1. Symptomy zaburzen percepcji sluchowej:
- trudnosci w syntezie przeliterowywanych dzwiekow, w scalaniu ich w dzwiekowa calosc wyrazu;
- bledy w czytaniu - zamiany liter, opuszczanie ich, zamiana brzmienia, nieprawidlowe odczytywanie calych wyrazow,
- trudnosci w zrozumieniu przeczytanej tresci, wynikajace z bledow w czytaniu, jak i niewlasciwego rozumienia okreslen slownych, glownie pojec abstrakcyjnych.
2. Zaburzenia funkcji wzrokowej i orientacji przestrzennej:
- mylenie liter i wyrazow o podobienstwie graficznym;
- rozpoznawanie napisow po cechach przypadkowych, czeste ,,czytanie na pamiec", zgadywania;
- przestawianie i opuszczanie liter, a nawet calych sylab, ,,przekrecanie" koncowek wyrazow;
- bardzo wolne tepo czytania;
- rozumienie przeczytanej tresci utrudnione ze wzgledu na koncentrowanie sie na technicznej stronie czytania.
3. Zaburzenia procesu lateralizacji:
- przestawianie liter i czastek wyrazow;
- zamiana kolejnosci liter, sylab a nawet wyrazow;
- opuszczanie calego wiersza;
- wolne tempo czytania.

DEKALOG DLA NAUCZYCIELI UCZNIOW Z DYSLEKSJA.
NIE
1. Nie traktuj ucznia jak chorego, kalekiego, niezdolnego, zlego lub leniwego.
2. Nie karz, nie wysmiewaj w nadziei, ze zmobilizujesz go do pracy.
3. Nie ludz sie, ze sam z tego wyrosnie, wezmie sie w garsc, ze ktos go wyleczy.
4. Nie spodziewaj sie, ze klopoty ucznia pozbawionego specjalistycznej pomocy ogranicza sie do czytania i pisania, i skoncza sie w mlodszych klasach szkoly podstawowej.
5. Nie ograniczaj uczniowi zajec pozalekcyjnych, aby mial wiecej czasu na nauke, ale i nie zwalniaj go z systematycznych cwiczen nad soba.
TAK
6. Staraj sie zrozumiec swojego ucznia, jego potrzeby, mozliwosci i ograniczenia, aby zapobiec poglebianiu sie trudnosci szkolnych i wystepowaniu wtornych zaburzen nerwicowych.
7. Sprobuj jak najwczesniej zaobserwowac specyfike i przyczyny trudnosci ucznia. Skonsu7ltuj problemy ucznia ze specjalista.
8. Aby jak najwczesniej pomoc uczniowi:
- badz w kontakcie z poradnia, wykorzystuj wyniki badan i zalecenia specjalistow zawarte w opinii;
- ustal kontrakt pomiedzy toba a rodzicami i uczniem, aby okreslic reguly wspolpracy;
- zaobserwuj podczas codziennych lekcji, co najskuteczniej pomaga uczniowi;
- badz w stzalym kontakcie z jego nauczycielem terapeuta.
9. Opracuj program indywidualnych wymagan ucznia dostosowany do jego mozliwosci i wkladu pracy. Oceniaj ucznia na podstawie odpowiedzi ustnych i tresci prac pisemnych. Nie kaz mu czytac glosno przy calej klasie. Pozwol mu korzystac ze slownika i daj wiecej czasu na zadanie pisemne. Dyktanda i prace pisemne oceniaj jakosciowo. Ngradzaj za wysilek i prace, nie zas za efekty.
10. Badz zyczliwym, cieplym przewodnikiem ucznia w jego problemach.

LISTA PODSTAWOWYCH ZDOLNOSCI DYSLEKTYKOW:
1. Korzystaja z wrodzonej zdolnosci do przetwarzania i kreowania doznan percepcyjnych.
2. Cechuje ich wieksza wrazliwosc na otoczenie.
3. Sa bardziej ciekawi niz przecietny czlowiek.
4. Mysla obrazami, a nie slowami.
5. Maja lepsza intuicje i sa bardziej przenikliwi.
6. Myslenie i spostrzezenie ma charakter polisensoryczny.
7. Realistycznie przezywaja swoje mysli.
8. Maja zywa wyobraznie.

CHARAKTERYSTYKA TYPOWYCH BLEDOW DYSLEKTYCZNYCH WYSTEPUJACYCH W PISANIU:
1. Bledy symptomatyczne dla zaburzen funkcji wzrokowej i pamieci wzrokowej:
- mylenie liter o podobnym ksztalcie;
- mylne odtwarzanie polozenia liter;
- pomijanie drobnych elementow graficznych liter;
- bledy typowo ortograficzne;
- roznicowanie liter duzych i malych;
- mylenie liter rzadziej uzywanych.
2. Bledy symptomatyczne dla zaburzen funkcji sluchowej, w tym sluchu fonematycznego:
a) znieksztalcania struktury wyrazu:
- opuszczanie liter:
- opuszczanie koncowek lub czastek wyrazow;
- dodawanie liter;
- podwajanie liter;
- przestawianie kolejnosci liter;
- znieksztalcenie pisowni calego wyrazu;
- laczna i rozdzielna pisownia;
- mylenie liter - odpowiednikow glosek zblizonych fonetycznie;
- mylenie wyrazow podobnie brzmiacych;
b) bledy typowo ortograficzne wiazace sieze slaba precyzja w roznicowaniu sluchowym dzwiekow i zaburzonym kojarzeniem sluchowo - wzrokowo - ruchowym:
- zmiekczenia;
- utrata dzwiecznosci;
- roznicowanie i - j;
- roznicowanie a, e z om, on, em, en.
Literatura:
1. W. Brejnak, ,,Dysleksja", Warszawa 2003.
2. A. Rentflejusz - Kuczyk ,,Jak pomoc dzieciom dyslektycznym? Poradnik dla nauczycieli i rodzicow", Wydawnictwo Juka
3. J. Sazon - Brykalo ,,Metody terapii niektorych trudnosci w pisaniu i czytaniu u dzieci dyslektycznych", Wtdawnictwo Edukacyjne, Krakow 2001.

AUTOR ARTYKULU:

Katarzyna Rosochacka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie