Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Trening umiejętności uczniów

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1347 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Program ma na celu pomoc uczniom w przygotowaniach do sprawdzianu po szkole podstawowej.

WSTĘP - DIAGNOZA

Bazując na dotychczasowych doświadczeniach, obserwacji wyników uczniów z ubiegłorocznej klasy V, które niestety nie były zadowalające oraz na podstawie opracowanego przeze mnie sprawdzianu diagnozującego, który przeprowadziłam w klasie VI, stwierdzam, że uczniowie osiągnęli bardzo niskie wyniki (średnia – 11,29p. na 30 punktów możliwych do uzyskania. Uczniowie klasy VI mają braki w opanowaniu umiejętności korzystania
z informacji, pisania, rozumowania i wykorzystywania swojej wiedzy
w praktyce. W związku z tym doszłam do wniosku, że konieczne jest ustawiczne kształcenie podstawowych umiejętności w tym roku, kiedy
to uczniowie ci są w klasie VI, a co za tym idzie przystępują do kończącego szkołę podstawową sprawdzianu.
Mając przeświadczenie o tym, że m. in. moja zeszłoroczna praca z uczniami klasy VI przyniosła znaczące efekty (ze sprawdzianu „Przed telewizorem” klasa VI osiągnęła średnią punktów - 30,12), zdecydowałam się opracować program p.t.: „Trening umiejętności uczniów”, według którego będę realizować treści podnoszące sprawności matematyczne uczniów, a sprawdzane poprzez sprawdzian umiejętności i wiadomości na zakończenie klasy VI.
Realizację tego programu przewidziałam na zajęciach pozalekcyjnych, zorganizowanych z własnej inicjatywy dla wszystkich chętnych uczniów, przez okres pięciu miesięcy poprzedzających sprawdzian.
Mam nadzieję, że program przeze mnie zbudowany, będzie pomocny
w przygotowaniu uczniów do egzaminu zewnętrznego po szkole podstawowej.

CELE GŁÓWNE
- przygotowanie uczniów klasy VI do sprawdzianu kończącego szkołę podstawową
- podnoszenie stopnia opanowania umiejętności opisanych w standardach wymagań
- opanowanie umiejętności sprawnego rozwiązywania testów

CELE OPERACYJNE:
- Uczeń:
- zna standardy wymagań
- przyzwyczaja się do sposobu rozwiązywania nowego rodzaju zadań, sprawdzających umiejętności
- bierze aktywny udział w zajęciach przygotowujących do sprawdzianu
- zna pojęcia z zakresu matematyki z klas IV – VI
- rozumie potrzebę ćwiczenia umiejętności badanych w sprawdzianie
- czyta ze zrozumieniem i ściśle stosuje się do tekstu matematycznego
- opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu
- ustala sposób rozwiązania zadania
- wie gdzie może uzyskać potrzebne mu informacje
- korzysta z informacji
- wykorzystuje zdobyte wiadomości do rozwiązywania zadań
- rozwiązuje zadania typu KO, RO i WW
- sprawnie rozwiązuje testy


TEMATYKA I SPOSÓB REALIZACJI

I. Standardy wymagań:

1.Analiza standardów związanych z umiejętnościami czytania, pisania; rozumowania; korzystania z informacji i wykorzystywania wiedzy w praktyce, połączona z dokładnym ich omawianiem.
a) Karta ze standardami wymagań dla każdego ucznia.

II. Wiadomości uczniów:

1.Przypomnienie i powtórzenie niezbędnych wiadomości i wzorów z zakresu matematyki z klas IV – VI.
2.Ćwiczenie stosowania formuł poznanych na lekcjach matematyki.
3.Systematyczne powtarzanie i utrwalanie wiadomości uczniów.

III. Rodzaje zadań:

1.Zapoznanie uczniów z nowymi rodzajami zadań sprawdzających umiejętności.
2.Zapoznanie uczniów ze skrótami określającymi rodzaj zadania (KO, RO
i WW)
3.Przyglądanie się rozwiązaniom typowych zadań.
4.Zadania związane z badaniem umiejętności czytania.
5.Zadania badające umiejętność pisania.
6.Zadania sprawdzające rozumowanie
7.Zadania, w których bada się umiejętność korzystania z informacji.
8.Zadania związane z badaniem umiejętności wykorzystywania wiedzy w praktyce.
a) Karty z różnymi rodzajami zadań.
b) Zadania typowe dla badanej umiejętności

IV. Zadania treningowe:

1.Omawianie poleceń zawartych w tekstach zadań.
2.Wspólne rozwiązywanie zadań, którymi sprawdzana jest umiejętność:
- rozumienia znaczenia podstawowych symboli występujących w instrukcjach, i opisach diagramów, map, planów, schematów i innych rysunkach;
- odczytywania danych z tekstu źródłowego, tabeli, wykresu, planu, mapy, diagramu;
3.Wspólne rozwiązywanie zadań, związanych z przedstawianiem w postaci graficznej danych zapisanych w tabeli, wykresie diagramie oraz przenoszeniem odczytanych informacji na oś liczbową, chronologiczną, układ współrzędnych ze zwróceniem uwagi na układ graficzny, czytelność i estetykę zapisu.
4.Rozwiązywanie zadań związanych, w których uczeń:
- posługuje się kategoriami czasu i przestrzeni w celu porządkowania wydarzeń, a mianowicie: sytuuje je w przestrzeni, umieszcza daty w przedziałach czasowych, oblicza upływ czasu między wydarzeniami, porządkuje wydarzenia w kolejności chronologicznej;
- opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą: wyrażenia arytmetycznego, prostego równania stopnia pierwszego z jedną niewiadomą, planu mapy, prostego schematu, diagramu słupkowego, innego rysunku;
- rozpoznaje charakterystyczne cechy i własności liczb, figur wskazuje różnice i podobieństwa oraz porządkuje je;
- ustala sposób rozwiązania zadania oraz prezentacji tego rozwiązania;
- analizuje otrzymane wyniki i ocenia ich sensowność, porównuje wyniki z własnym doświadczeniem, sprawdza wyniki z warunkami zadania.
5.Rozwiązywanie zadań, w których uczeń musi się wykazać umiejętnością wskazania źródła informacji i umiejętnością posługiwania się nimi.
6.Rozwiązywanie zadań, którymi sprawdzana jest umiejętność:
- wykonywania obliczeń dotyczących długości, powierzchni, objętości, wagi, czasu, temperatury, pieniędzy;
- wykorzystywania w sytuacjach praktycznych własności liczb, figur i stosowania ich do rozwiązania problemu.

a) Zadania do wspólnego rozwiązywania.
b) Zadania do samodzielnego treningu w domu.

V. Sprawdzanie wiadomości i umiejętności uczniów:

1.Omówienie sposobu zaznaczania poprawnej i błędnej odpowiedzi w kartach odpowiedzi.
2.Samodzielne wykonywanie zadań i wspólne ich omawianie
3.Konsultacje z nauczycielem dotyczące sposobu i efektu rozwiązania zadania
4.Rozwiązywanie testów, składających się z zadań ułożonych pod względem stopnia trudności, od łatwiejszych do trudniejszych.
5.Cykliczne sprawdzanie stopnia opanowania umiejętności, opisanych w standardach wymagań.
a) Wzór „Karty odpowiedzi”.
b) Zadania.
c) Testy.
d) Testy, sprawdziany tematyczne


SPODZIEWANE EFEKTY

Po zakończeniu zajęć uczeń powinien:
- wykazać się znajomością i rozumieniem podstawowych pojęć związanych z matematyką,
- posługiwać się poprawnie językiem matematycznym,
- stosować posiadaną wiedzę i umiejętności do rozwiązywania zadań,
- stosować prawa matematyczne,
- ściśle stosować się do poleceń w zadaniach,
- dobierać właściwy sposób do rozwiązania zadania
- umiejętnie korzystać z różnych źródeł informacji,
- rozwiązywać problemy przez korzystanie ze zbiorów gotowych rozwiązań,
- sprawnie rozwiązywać testy i sprawdziany.

Opracowanie:
Renata Łączna

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie