Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zielona szkoła w Dźwirzynie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2184 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Program profilaktyki zdrowotnej i edukacji w ramach wyjazdu na Zieloną Szkołę do Dźwirzyna w czerwcu 2004r.

I.Wstęp


Na początku czerwca, kiedy dzieci już czuły powiew wakacji, wyruszyliśmy na zieloną szkołę! Na spotkanie z przyrodą i przygodą! Tradycją naszej szkoły stały się dni spędzone na zielonej szkole. Prowadzona w ten sposób edukacja niekonwencjonalna jest źródłem twórczych energii nauczyciela i ucznia. Wspaniałe dni spędzone nad morskim brzegiem z uczniami II, III, IV i V klasy stworzył okazję do zdobywania doświadczeń, odkrywania nowych miejsc, ekspresji plastycznych, integracji grupy, zważywszy, że niektóre dzieci były po raz pierwszy na tego rodzaju wyjeździe. Mogliśmy bardziej zbliżyć się do siebie, lepiej wzajemnie rozumieć, pomagać, współdziałać. Wspólnie przeżywaliśmy radosne chwile. Każde dziecko miało szansę sprawdzić się w zetknięciu z nową sytuacją, w jakiej się znalazło bez rodziców, bliskich, w nowym środowisku. Uczestnicy prowadzili kronikę, w której krótko zapisywali, co się wydarzyło oraz przedstawiali za pomocą rysunku najważniejsze doświadczenie.


II. Założenia program.

W proponowanym programie nie ma podziału na klasy ponieważ uczestnikami wyjazdu były grupy dzieci reprezentujące klasy II – V, dlatego zajęcia edukacyjne prowadzono w dwóch grupach wiekowych.
Bloki tematyczne skupiały się wokół morza, warunków klimatycznych, kultury regionu i sposobów spędzania wolnego czasu z wykorzystaniem naturalnego środowiska naturalnego. Łączy on w sobie treści z różnych dziedzin edukacji:
Opracowując poniższy program położyłam akcent na profilaktykę zdrowotną, zwróciłam także uwagę na rozwijanie wszystkich kompetencji ogólnych, a więc umiejętności związanych z myśleniem, poszukiwaniem, działaniem, doskonaleniem się, komunikowaniem się i współpracą.


III. Cele programowe

Zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego, określającą umiejętności, które powinny być efektem realizacji zadań szkoły, projekt „Zielona szkoła” -Dźwirzyno 2004 stwarza uczniom warunki do nabywania i doskonalenia następujących umiejętności:

* Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, wrażliwość na piękno przyrody i jej poszanowanie.
* Kształtowanie proekologicznych stylów życia.
* Wyrabianie i utrwalanie nawyków zdrowotno-higienicznych, związanych przede wszystkim z higieną osobistą i otoczenia oraz hartowaniu i uprawianiem ruchu na świeżym powietrzu.
* Wyrabianie nawyku czynnego wypoczynku.


IV. Cele ogólne:

* Zapewnienie dzieciom wypoczynku w zdrowym klimacie wybrzeża, w strefie bezpośredniego oddziaływania jodu.
* Kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych.
* Kształtowanie samodzielności.
* Zainteresowanie światem, jego różnorodnością i pięknem.
* Realizacja programu dydaktycznego.
* Nabywanie umiejętności poprzez praktyczne działanie.
* Rozpoznawanie zachowań uczniów w sytuacjach pozaszkolnych.
* Integracja i wzajemna pomoc w grupie.
* Zwiedzanie ciekawych miejsc.


V. Cele szczegółowe:

* Zaspokojenie potrzeb ruchowych uczniów poprzez gry i zabawy na świeżym powietrzu, tańce, wycieczki piesze, biegi.
* Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas podróży koleją, statkiem, autokarem w kolumnie pieszej.
* Zdobywanie wiedzy o krajobrazie nadmorskim z uwzględnieniem problematyki ochrony przyrody i ekologii.
* Zwiedzanie pobliskich okolic (miejscowości i ich zabytków, atrakcji turystycznych, parków przyrody itp.) na wybrzeżu.
* Utrwalenie wiadomości o transporcie morskim, pracy rybaka.
* Zapoznanie z pojęciami: sztorm, bryza, grzywa morska, wydma, erozja.
* Poznanie technik rozpoznawania kierunków geograficznych i zwiedzanie latarni morskiej.
* Zapoznanie z zasadami bezpiecznego zażywania kąpieli morskich i słonecznych.


IV. Procedury osiągania celów

Osiąganie zamierzonych celów uwarunkowane jest:

* dobrą organizacją i warunkami przebiegu procesu edukacyjnego,
* dostosowaniem zadań do możliwości i zainteresowań dzieci,
* rozwijaniem serdecznej, przyjacielskiej atmosfery między dziećmi.

Ważne jest również stosowanie atrakcyjnych form i metod pracy opartych na:

* różnorodnych zabawach,
* obserwacji i pokazie,
* działaniu,
* przekazie słownym,
* rozwiązywaniu zadań według własnego pomysłu,
* samodzielnym doświadczeniu dziecka,
* swobodnej aktywności własnej dziecka,
* zajęciach i grach dydaktycznych,
* zajęciach dramowych.

VII. Zadania z zakresu wychowania zdrowotnego:

1.Zabiegi profilaktyczno- lecznicze.

* Badania lekarskie wszystkich uczniów po przyjeździe i w trakcie pobytu.
* Zapobieganie schorzeniom górnych dróg oddechowych poprzez spacery nadmorską plażą.
* Troska o prawidłową postawę ciała, wyrabianie tężyzny i siły fizycznej, oraz korygowanie postawy w trakcie zajęć fizycznych, i gimnastyki.
* Wyrabianie nawyku codziennej toalety- higiena osobista, nauka mycia zębów.
* Utrzymywanie ładu i porządku w pokoju, konkurs czystości.
* Higiena ubierania się tj. stosownie do warunków atmosferycznych.
* Zgłaszanie opiekunowi swoich dolegliwości

2.Zdrowe żywienie.

* Surówki w codziennym jadłospisie.
* Regularność spożywania posiłków.
* Kultura przy konsumpcji.
* Spożywanie mleka i jego przetworów.

3.Zajęcia sportowe:

* Kształtowanie sprawności fizycznej.
* Gry i zabawy ogólnorozwojowe.
* Codzienna porcja ćwiczeń z elementami gimnastyki korekcyjnej.
* Korzystanie z obiektów sportowych.
* Jazda konna.
* Zawody sportowe – zasady zdrowej rywalizacji.
* Pływanie w podgrzewanym basenie.

4.Turystyka:

* Zapoznanie z charakterystycznymi cechami krajobrazu morskiego.
* Specyfika klimatu nadmorskiego.
* Wycieczki piesze po okolicy.
* Przyrodnicze i turystyczne znaczenie morza.
* Rejs statkiem po morzu.
* Wycieczki autokarowe z przewodnikiem: Kołobrzeg, Międzyzdroje, Wyspa Wolin.
* Całodniowa wycieczka do Wioski Indiańskiej

5.Zadania z zakresu ochrony środowiska

* Ochrona i obserwacja zwierząt i rośliny żyjących w morzu i na terenach nadmorskich.
* Ochrona środowiska podczas wycieczek turystycznych i wypoczynku.
* Możliwości zapobiegania degradacji środowiska.
* Konkursy rysunkowe.

6.Wychowanie komunikacyjne:

* Troska o porządek publiczny – kulturalne i bezpieczne zachowanie się w środkach komunikacji publicznej.
* Bezpieczne uczestnictwo w ruchu drogowym z pozycji pieszego.
* Umiejętność orientacji na planie, mapie i w terenie.


7.Wychowanie prorodzinne:

* Korespondencja z rodziną i przyjaciółmi.
* Rozsądne gospodarowanie pieniędzmi przeznaczonymi na drobne wydatki podczas pobytu na „Zielonej Szkole”.

VIII. Oczekiwane osiągnięcia ucznia:

* pozostawia po sobie porządek zarówno w miejscu sypialnym, jak i po posiłkach,
* przestrzega ustalonych zasad bezpieczeństwa i sporządzonego wspólnie regulaminu,
* dba o higienę osobistą,
* jest samodzielny i odpowiedzialny za własne postępowanie,
* wykorzystuje zdobytą wiedzę w praktyce
* współpracuje z grupą podczas wykonywania powierzonych zadań,
* bierze czynny udział we wspólnych zabawach, grach, zajęciach,
* przestrzega zasad kulturalnego zachowania się na ulicy, w środkach transportu, miejscach kultu religijnego, obiektach publicznych,
* czyta poprawnie mapy i plany, poruszając się w terenie,
* tworzy prace plastyczne:
- rzeźbę z gliny,
- rysunek,
* rozpoznaje cechy krajobrazu nadmorskiego,
* tworzy prace literackie:
- opis,
- list,
* słucha uważnie wypowiedzi nauczyciela,
* wygłasza monolog zawierający uczucia, przeżycia i emocje,
* naśladuje odgłosy zwierząt,
* wyraża ocenę;
* potrafi się właściwie zachowywać się w ośrodku wczasowym, w lesie, na plaży, w miejscach użyteczności publicznej,


IX. Sposoby oceniania

Prace uczniów będą oceniane na bieżąco, zaś zachowanie w czasie całego pobytu na zielonej szkole będzie miało wpływ na ocenę z zachowania na koniec roku szkolnego.





X. Ewaluacja

Po powrocie zorganizowaliśmy spotkanie z rodzicami, połączone z oglądaniem fotografii zrobionych podczas pobytu na zielonej szkole. Wspólnie oglądaliśmy wykonaną przez dzieci kronikę. Rozpoczynała się ona migawkami z pociągu,
w których dzieci żegnały rodziców. Zakończeniem było pożegnanie z morzem – widok spienionych fal pozłacanych promieniami zachodzącego słońca. Każdy wspominał chwilę, które najmocniej zapadły mu w pamięci: Mateusz zapamięta na zawsze chrzest na „wilka morskiego”, Kuba i Marcin statek, którym wypłynęliśmy z Kołobrzegu, Iwona zapach morskiej bryzy i zabawy na plaży a Maciek (deszczową ale wspaniałą) przygodę w Wiosce Indiańskiej.
Ożywione rozmowy, radość dzieci, świadczą o tym, że niekonwencjonalna szkoła bardzo im się podobała. Uśmiechnięte, szczęśliwe dzieci oraz wdzięczni rodzice utwierdzili mnie w przekonaniu, że takie wyjazdy należy koniecznie kontynuować.





SZCZEGÓŁOWY PLAN POBYTU NA ZIELONEJ SZKOLE DŹWIRZYNO
06 -16.06.2004r

NIEDZIELA 06.06.2004r

* 20.30. zbiórka pod szkołą w Wierzchowisku
* 21.30. Zbiórka na dworcu PKP w Lublincu.
* 21.57. Wyjazd pociągiem do Kołobrzegu.


PONIEDZIAŁEK 07.06.2004r

* 07.00. przyjazd do Kołobrzegu.
* Przyjazd autobusem do Dźwirzyna.
* Zakwaterowanie w O.W. „Solaris”
* 09.00. Śniadanie.
* 10.00. Apel organizacyjny.
* 10.20. Rozpakowanie bagaży, wypoczynek po podróży
* 12.00. Spacer po plaży, przywitanie morza.
* 13.00. Obiad.
* 14.00. Cisza poobiednia.
* 16.00. Spacer po Dźwirzynie; poznawanie miejscowości i portu rybackiego.
* 18.00. Kolacja
* 19.30. Gry i zabawy sportowe mecz koszykówki, gra w piłkę nożną, zabawy ruchowe.
* 21.30. Cisza nocna.


WTOREK 08.06.2004r

* 07.30. Pobudka, gimnastyka, poranna toaleta
* 09.00. Śniadanie.
* 10.00. Zajęcia edukacyjne w plenerze; obserwacja i wyodrębnianie charakterystycznych elementów krajobrazu nadmorskiego- karty pracy z przyrody.
* 13.30. Wypoczynek na plaży.
* 14.00. Obiad.
* 15.00. Cisza poobiednia.
* 16.00. Spacer plażą do Grzybowa ; zbieranie skarbów morskich
* 19.00. Kolacja.
* 20.00. Turniej piłki siatkowej, gra w kręgle.
* 21.30. Cisza nocna.


ŚRODA 09.06.2004r

* 08.15. Ćwiczeni aerobowe.
* 10.00. Zajęcia edukacyjne;
- język polski – Nauka o języku
- matematyka- Magiczny krąg
- edu. polonistyczna – Wpływ sportu na zdrowie i kondycje czyt. „Grubasek”.
- edu. matematyczna – Rozwiązywanie złożonych zadań tekstowych.
* 12.30. Spacer po plaży.
* 13.00. Gry i zabawy na plaży.
* 15.30. Zwiedzanie okolic Dźwirzyna – port rybacki; obserwacja powrotu rybaków z połowu i ich dalszej pracy.
* 18.00. Zajęcia edukacyjne; praca w grupach – karty pracy j. niemieckiego .
* 20.00. Dyskoteka.
* 21.30. Cisza nocna.


CZWARTEK 10.06.2004r

* 08.15. Gimnastyka z elementami yogi.
* 09.30. Wycieczka do Kołobrzegu z przewodnikiem ;
- rejs statkiem,
- zwiedzanie Muzeum Oręża Polskiego,
- spacer starówki kołobrzeskiej,
- historia katedry w Kołobrzegu.
* 16.30. Zabawy na plaży.
* 18.00. Czas wolny;
- wypisywanie widokówek i listów,
- porządkowanie pokoi.
* 20.00. Dyskoteka.
* 21.30. Cisza nocna.zabawy .

PIĄTEK 11.06.2004r

* 08.15. Ćwiczeni aerobowe.
* 10.00. Zajęcia edukacyjne;
- III - Sprawdzian wiadomości i umiejętności zdobytych w kl.III z matematyki,
- II - Zadania rozmaite – obliczenia pieniężne,
- IV, V, IV – Krajobraz nadmorski – karty pracy z przyrody,
- Wszystkie klasy praca w grupach – karty pracy z j. niemieckiego „Nad morzem”
* 12.00. Spacer po Dźwirzynie.
* 15.00. Pobyt w stadninie koni;
* 18.00. Zajęcia edukacyjne na plaży;
- Kolanko matematyczne.
* 20.00. Gry i zabawy na świeżym powietrzu;
- turniej piłki plażowej,
- obserwacja zachodu słońca za linię horyzontu.
* 21.45. Cisza nocna.


SOBOTA 12.06.2004r

* 08.15. Ćwiczeni aerobowe.
* 10.00. Zajęcia edukacyjne; „Poznajemy region i okolice Kołobrzegu”
- gromadzenie informacji, folderów,
- wykonanie folderu o gminie Kołobrzeg.
* 12.00. Basen z podgrzewaną wodą.
* 15.30. Zabawy i gry na plaży
* 17.30. Konkurs plastyczny w plenerze „Co kryją głębiny Bałtyku”- technika dowolna,
* 20.00. Dyskoteka.
* 21.30. Cisza nocna.


NIEDZIELA 13.06.2004r

* 08.15. Gimnastyka.
* 10.00. Gry i zabawy na plaży.
* 16.00. Msza Święta.
* 17.00. Spacer nad jezioro.
* 19.30. Ognisko;
- Konkurs wiedzy o regionie; „Co wiesz o polskim wybrzeżu”,
- Pieczenie kiełbasek,
- Konkurs piosenki żeglarskiej,
- Skecze.
* 21.30. Cisza nocna.


PONIEDZIAŁEK 14.06.2004r

* 08.30. Śniadanie.
* 09.30. Wycieczka na Wyspę Wolin z przewodnikiem:
- Międzyzdroje :- aleja gwiazd,
- molo i promenada
- muszla koncertowa
- Świnoujście : - przeprawa promem,
- najdłuższy żaglowiec świata,
- prom Polonia,
- Jezioro Turkusowe: roślinność i zwierzęta
- Kamień Pomorski :- katedra,
- Trząsacz,
- agrazja brzegu morskiego,

* 20.00. Konkurs na najdziwniejszą fryzurę i makijaż.
* 21.30. Cisza nocna.


WTOREK 15.06.2004r

* 08.15. Aerobik z elementami yogi.
* 10.00. Prelekcja ekologiczna.
* 13.50. Wycieczka do „Wioski Indiańskiej” w Zielniewie.
- przejażdżka bryczką zaprzężoną w dwa konie,
- pokazy kaskaderskie na koniach,
- jazda w siodle,
- pieczenie kiełbasek,
- tańce i zabawy indiańskie,
- malowanie twarzy w barwy wojenne,
- strzelanie z łuku.
* 20.00. Rozstrzygnięcie konkursu czystości – nagrody.
* 20.20. Spacer do stadniny koni.
* 21.00. Cisza nocna.


ŚRODA 16.06.2004r

* 08.15. Gimnastyka.
* 10.00. Zajęcia edukacyjne;
- wypełnianie kart pracy z j.niemieckiego i przyrody
- wypełnianie kart pracy z kształcenia zintegrowanego na temat krajobrazu nadmorskiego,
* 13.30. Pożegnanie z morzem.
* 15.00. Pakowanie bagaży i porządkowanie pokoi.
* 18.30. Odjazd z Dźwirzyna.
* 19.50. Odjazd ze stacji PKP w Kołobrzegu.


CZWARTEK 17.06.2004r

* 04.30. Przyjazd pod szkołę w Wierzchowisku.

Opracowała
Beata Waryś

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie