Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz zajęcia otwartego dla 6-latków: Nie dotykaj mnie jeśli tego nie chcę

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5564 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Celem zajęcia jest przeciwdziałanie krzywdom czynionym dzieciom, uczenie ich odpowiedzialności za siebie i innych, umiejętność ocenienia lekkomyślnego zachowania i poradzenie sobie w sytuacji zagrożenia.

Scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców dzieci 6-letnich na temat:
,,Nie dotykaj mnie jeśli tego nie chcę – zły dotyk boli przez całe życie”.

Organizacja zajęcia: zajęcie składające się z dwóch części

Część I Pedagogizacja rodziców, wyjaśnienie wyboru tematu bez udziału dzieci

Część II Dzieci 6-letnie z dwóch zerówek + rodzice i zaproszone nauczycielki

Celem zajęcia jest przeciwdziałanie krzywdom czynionym dzieciom, uczenie ich odpowiedzialności za siebie i innych, umiejętność ocenienia lekkomyślnego zachowania i poradzenie sobie w sytuacji zagożenia.

Część I – Pedagogizacja rodziców

Nauczycielka rozpoczyna cytatem Marii Łopatkowej

,,Krzywdy czynione własnym dzieciom mogą być tak ogromne i trwać tak długo, iż potrafią formować postawę nienawiści wobec całego świata, a jeżeli ktoś inny, kochający, nauczył je do tego świata miłości, mogą kochać wszystkich ludzi poza tym jednym, co pokaleczyć im duszę”

Nie ma chyba w Polsce człowieka, tym bardziej pedagoga, który nie znałby nazwiska wielkiego, wybitnego pedagoga, pisarza – humanisty Marii Łopatkowej. Cała jej twórczość i działalność była i są poświęcone dzieciom, młodzieży, rodzicom. To Ona zawsze walczy o dobro dziecka, o jego prawa do szczęścia a przede wszystkim miłości.
W dobie współczesności, pojawiających się tematów coraz bardziej nagłośnionych przez media nie można przejść obojętnie. Są to często tematy bardzo bolesne, wywołujące wstyd. Mam na uwadze ,,wykorzystywanie”, ,,molestowanie”, ,,krzywdzenie” (różnie to określamy) dzieci.
Nie tylko krzywdzone cieleśnie, ale i psychicznie. Zły dotyk – boli – pozostawia ślad na całe życie. Najsmutniejsze jest to, że dzieci często są krzywdzone przez najbliższych, najbardziej kochanych. Nie mają wsparcia, nie wiedzą co począć; zatajają i ukrywają wstyd. Zły dotyk to również kary cielesne – bicie dzieci a bywają tak okrutne, że powodują stałe kalectwo a nawet śmierć małego, bezbronnego ,,człowieka”. Krzywdzenie psychiczne – doskonale uwidacznia się w szkole wśród uczniów. Agresja w szkole to zjawisko rozpowszechniające się.
Młodzież starsza, silniejsza dopuszcza się przemocy wobec młodszych, słabszych. Szczególnie niebezpieczne jest zjawisko przypominające wojskową falę.
Myślę, że wobec wszystkich tych problemów nie można przejść obojętnie. Pomimo tego, że to bolesne, ale nasilające się sprawy.
W Polsce rocznie wykorzystywanych jest ok. 10 tys. dzieci. Nasze dzieci w tym roku rozpoczną naukę w szkole. To one mogą spotkać się z osobą ,,niewłaściwą”, mającą złe intencje. Niektóre z nich drogę do szkoły będą przemierzały samodzielnie bez opiekuna. Skąd pewność, że nasze pociechy będą zawsze bezpieczne?
I dlatego, w dobie braku bezpieczeństwa zorganizowałam to zajęcie, jako profilaktykę. Dziecko musi mieć bezpieczne, pełne miłości dzieciństwo
i wiedzieć jak powinno się zachować w kontaktach z nieznajomymi.
Wszyscy musimy nauczyć się walki o szczęście dzieci. Może razem uda nam się ocalić niewinność dziecka i jego ufność do świata.


Scenariusz zajęć:

I.Zabawy integracyjne przy muzyce pt. ,,Wiosenne zabawy na łące” mające na celu lepsze poznanie się dzieci z obu grup.

II.Nauczycielka zaprasza wszystkie dzieci do wspólnego kręgu, prosi o przedstawienie się – podanie imion i rozdaje dzieciom wizytówki. Wspólna zabawa w kręgu. Nauczycielka prosi, aby wstały wszystkie dzieci, których imię rozpoczyna się np. literą A. Następuje wzajemne powitanie poprzez podanie dłoni.

III.Nauczycielka śpiewa piosenkę pt. ,,Mam lalę” (podczas śpiewu przytula lalkę, głaszcze, całuje, pokazuje miłe dotyki). Po zakończonym śpiewie nauczycielka zadaje dzieciom pytanie: W jaki sposób lubią być dotykane przez rodziców? Co sprawia im radość? Następnie dzieci w parach okazują sobie miłe gesty.

IV.Następnie nauczycielka sygnalizuje, że dotyki nie zawsze sprawiają radość. Pyta je, jakie według nich to dotyki złe. Padają odpowiedzi dzieci.

V.Nauczycielka prosi o zademonstrowanie dotyków: nie lubianych, nie chcianych przez dzieci.

VI.Nauczycielka nawiązuje do treści baśni Andersena pt. ,,Królowa Śniegu”. Nawiązanie do bajki, przypomnienie treści. Ustalenie kim byli Kay i Gerda (główni bohaterowie), przypomnienie, jak Kay trafił do pałacu Królowej Śniegu, przypomnienie o dziwnym zachowaniu się Kaya.
Nauczycielka stawia pytanie: Na czym polegało lekkomyślne i
nierozważne zachowanie Kaya? Burza mózgów. Nauczyciel zapisuje wszystkie propozycje, np. Wsiadł do sani nieznajomej, pozwolił się pocałować nieznajomej, zachował się nierozsądnie i nierozważnie.

VII.Nauczycielka zadaje pytanie: Czy ktoś z Was wie, jak należy się zachować w kontaktach z nieznajomymi osobami? Dzieci otrzymują dwa znaki: pierwszy przyzwolenia - z buzią uśmiechniętą, drugi odrzucenia – buzia smutna. Słuchają uważnie wypowiedzi nauczyciela i udzielają odpowiedzi przez podniesienie wybranego symbolu.
1.Nieznajomy proponuje Ci lody: Idziesz chętnie, bo bardzo lubisz lody / Zdecydowanie odmawiasz i zawiadamiasz dorosłych
2.Nieznajomy proponuje Ci zakup wspanialej zabawki: Idziesz chętnie, bo od dawna marzyłeś o tej zabawce / Zdecydowanie odmawiasz i zawiadamiasz dorosłych
3.Nieznajomy zaprasza Cię do samochodu i proponuje podwiezienie: Zgadzasz się / Zdecydowanie odmawiasz
4.Nieznajomy chce Cię odprowadzić do domu: Zgadzasz się / Zdecydowanie odmawiasz

Omówienie wyników testu. Wskazanie właściwych zachowań. Określenie niebezpieczeństw wynikających z pochopnego nawiązania znajomości.

VIII.Praca z obrazkiem. Nauczycielka przypina do tablicy trzy obrazki – scenki do powyższych zdań (mężczyznę częstującego dziecko cukierkami, siedzącego w samochodzie i zaczepiającego dziecko przechodzące przez jezdnię, nawiązującego kontakt przed domem dziecka). Omówienie obrazków i próby oceny postępowania osoby dorosłej i dziecka, przewidywanie następstw wydarzeń.

IX.Scenka odegrana przez nauczycielkę prowadzącą zajęcia i jej koleżankę. Jedna z nich jest przebrana za mężczyznę, druga za dziecko (dziewczynkę).

● Cześć Asiu, proszę poczęstuj się cukierkami są bardzo smaczne. Jestem kolegą Twojego taty z pracy. Pamiętasz, jak niedawno się spotkaliśmy? Mam prośbę mogę skorzystać z Waszego telefonu? Mieszkam niedaleko w następnym bloku. Mam zablokowany telefon a mam bardzo pilną sprawę do załatwienia.

Mężczyzna bierze dziecko za rękę i razem udają się w stronę domu.
Wspólna ocena zachowania Asi.
Asia postąpiła bardzo nieostrożnie – dlaczego…?

X.Podsumowanie zajęcia. Przypomnienie jak należy postąpić w razie zetknięcia się z podobna sytuacją. Nauczycielka na zakończenie recytuje wiersz Marcina Brykczyńskiego pt. ,,O prawach dziecka”.

O prawach dziecka

Marcin Brykczyński

Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym
Że dziecko to także człowiek
Tyle, że jest mały.
Dlatego ludzie uczeni
Którym za to należą się brawa
Chcąc wielu dzieci los odmienić
Stworzyli dla was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta
Próbujcie dobrze zapamiętać:
Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego
A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać
I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.
Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami
Nikt nie może mi zabronić spotykać ich czasami.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania
Mam tez prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa
A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.
Tak się w wiersze poukładały Prawa dla dzieci na całym świecie
Byście w potrzebie z nich korzystały najlepiej jak umiecie.


XI.Dzieci siadają przy stolikach, na których znajdują się przybory do kolorowania. Rozdaje dzieciom obrazek (czarno – biały) ze scenką omawianą na zajęciach i prosi o pokolorowanie jego.

XII.Wspólna zabawa przy piosence ,,Dalej chodźcie sześciolatki”.

Podziękowanie wszystkim za udział w zajęciu i w zabawie.

Opracowała Grażyna Stramek nauczycielka Przedszkola Samorządowego nr 47 w Gdyni

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie