Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wykorzystanie elementów kinezjologii edukacyjnej na zajęciach świetlicowych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7778 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Od 20 lat pracuję z dziećmi w świetlicy szkolnej.
Cały czas staram się poszukiwać nowych metod i form pracy, które przyczyniają się do atrakcyjności zajęć, aktywności dzieci i będą sprzyjały ich wszechstronnemu rozwojowi.
Od 2 lat prowadzę jako jeden ze stałych elementów zajęć ćwiczenia z kinezjologii edukacyjnej. Metody Paula E. Dennisona mają na celu pobudzenie dzieci do myślenia poprzez wykorzystanie ruchu. Jak mówi Paul. E. Dennison „ruch jest drzwiami do uczenia się”.


     Ćwiczenia dobieram w zależności od rodzaju aktywności, jaka jest niezbędna, np.: kształcenie umiejętności czytania, usprawnianie pisania, twórcze pisanie, klarowność słyszenia i mowy, obraz własnego ja, twórcze myślenie.
     Proponowane zajęcia przeprowadziłam z dziećmi w świetlicy szkolnej. Bardzo zachęcam do stosowania metod kinezjologii edukacyjnej. Ćwiczenia gimnastyki mózgu pozwalają dzieciom lepiej koncentrować się na zadaniu, a nauczycielowi osiągnąć zamierzone cele.

Scenariusz zajęć świetlicowych "W krainie bajek i baśni"

Cele dydaktyczno-wychowawcze:
  • Przybliżenie dzieciom znanych i mniej znanych bajek i baśni.
  • Kształtowanie twórczej ekspresji i rozbudzanie wyobraźni plastycznej.
  • Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie, integracja grupy.
Metody i formy pracy z grupą:
  • rozmowa kierowana,
  • zabawa dydaktyczna,
  • zabawa tematyczna,
  • rozwiązanie quizu,
  • praca z całą grupą,
  • praca w grupach,
  • twórcza ekspresja (praca plastyczna).
Środki dydaktyczne:
  • ilustracje z bajek,
  • pastele olejne,
  • plastelina,
  • bibuła przestrzenna,
  • papier witrażowy,
  • kredki świecowe,
  • klej,
  • nożyczki.
Przebieg zajęć:
  1. Zaproszenie dzieci do zajęcia miejsca w kręgu - podam dzieciom temat dzisiejszych zajęć.
  2. Ćwiczenia z kinezjologii edukacyjnej (myślenie twórcze):
    Ruchy naprzemienne
    • dotykanie prawą ręką uniesionego lewego kolana i na przemian (lewą ręką prawego kolana),
    • dotykanie naprzemienne łokciem,
    • dotykanie naprzemienne stopy.
    Akumulator (kobra)
    • siedzimy na podłodze (siad skrzyżny). Z wdechem wychylamy głowę do przodu, unosimy brodę i wyginamy kręgosłup w łuk wklęsły (w stronę brzucha). Z wydechem opuszczamy głowę, kręgosłup wyginamy stopniowo w "koci grzbiet". Powtarzamy trzy razy.
    Leniwe ósemki
    • kreślimy kciukiem płynnym ruchem ósemki, zaczynając od punktu środkowego na wysokości oczu, w lewo, w górę i łukiem w dół, potem dołem do punktu środkowego, w górę w prawo, łukiem ku dołowi i dołem w lewo do punktu wyjścia. Powtarzamy trzykrotnie.
  3. Rozmowa kierowana "co to jest bajka?" (oczekuję odpowiedzi, że wymyślone opowiadania, postacie nie istnieją w rzeczywistości.
    • "Jakie znają bajki?"
    • "Jakich znają bohaterów bajek?"
  4. Zabawa "Pokaz bajek".
         Dzielę dzieci na grupy, każda grupa wybiera, jaką bajkę chce przedstawić (ma to być scena kluczowa z wybranej bajki), tak, aby oglądający mogli rozpoznać, o jaką bajkę chodzi. Każda grupa kolejno ustawia "bajkowy posąg", pozostałe dzieci odgadują, jaka to bajka.
  5. "Co to za bajka".
         Dzieci podzielone na dwie grupy podchodzą do stołów, na których są przygotowane obrazki z różnych bajek oraz karteczki z tytułami bajek. Mają za zadanie prawidłowo dołączyć tytuł bajki do obrazka. Wygrywa ta grupa, która pierwsza wykona zadanie.
  6. Zabawa "Rybak".
         Dzieci siedzą w kole, kładą ręce płasko na dywanie. Osoba, która jest rybakiem (wychowawca) mówi wierszyk: "Łowię, łowię, łowię
    w tym wielkim kole.
    Całą noc łowiłam,
    rybki nie złowiłam."
         Przy słowach "rybki nie złowiłam" dzieci wycofują swoje ręce, a rybak stara się uderzyć w czyjąś dłoń. Dziecko, które nie zdąży w porę wycofać rąk zostaje rybakiem. (Kiedy będę dzieciom objaśniała zabawę, powtórzymy wierszyk, aby się go nauczyły).
  7. "Bajkowy quiz".
         Podzielę dzieci na zespoły dwuosobowe. Dzieci otrzymają kartki z quizem i która para jako pierwsza odpowie prawidłowo, ta wygrywa.
  8. Zagadki na temat wybranych bajek.

    CZY TO PRAWDA CZY NIEPRAWDA?
    1. Złota kaczta
      A Kąpała się w Morskim Oku.
      B Mieszkała w lochach warszawskiego zamczyska.
      C Często odwiedzał ją Wars z Sawą.
      D Tak naprawdę była królewną.
    2. Smok wawelski
      A Był to potwór ziejący ogniem i dymem.
      B Smakowały mu tylko toruńskie pierniki.
      C Pokonał go dzielny rycerz w zbroi.
      D Pękł z wielkim hukiem.
    3. Myszy
      A Zjadły złęgo księcia Popiela i jego żonę.
      B Na miotłach poleciały tam, gdzie pieprz rośnie.
      C Zawędrowały do Kruszwicy na wieżę.
      D Dobra wróżka zaczarowała je w księżniczki.
    4. Boruta
      A Mieszkał w pieczarze pod wawelskim wzgórzem.
      B Zaprzyjaźnił się z bazyliszkiem.
      C Pilnował skarbów łęczyckiego zamku.
      D Mógł udawać nawet sowę.
    5. Poznańskie koziołki
      A Nie chciały być upieczone na rożnie.
      B Mieszkały na Giewoncie.
      C Hodował je Janosik.
      D Uciekły na wieżę poznańskiego ratusza.
    6. Czarownice
      A Miały siedzibe na Łysej Górze.
      B Pomagały ludziom.
      C Żywiły się ropuchami, pijawkami i zaskrońcami.
      D Fruwały na latających dywanach.
    7. Lajkonik
      A Jego ulubionym miastem jest Kraków.
      B Pokochał królową Bałtyku.
      C Tatarzy są jego przodkami.
      D Czasami spotyka się na księżycu z Twardowskim.
  9. Zaproponuję dzieciom wykonanie wcześniej pokazywanych obrazków z bajek dowolną techniką. Zaproponuję wyklejankę z plasteliny, malowanie pastelami olejnymi i kredkami świecowymi lub technikę witrażu. Dzieci wybiorą sobie obrazki oraz technikę wykonywanych prac i tak usiądą przy stołach, aby przy jednym stole siedziały te dzieci, które wykonują pracę tą samą techniką.
  10. Wybór najładniejszych prac i nagrodzenie dzieci, które były najaktywniejsze na zajęciach i wykazały się dużą znajomością bajek.
Prace plastyczne zostaną zaprezentowane na wystawie "Bajkowy kącik" na 20-lecie powstania szkoły.

W zajęciach wykorzystałam:
"Świerszczyk" nr 5/2002,
"Odkrywamy na nowo zabawy z czasów naszych babć", Heike Baum, "Jedność", Kielce, 2002,
"Teatr w szkole", Irene Flemming, "Jedność", Kielce, 2002.

---------------------------------------------------------------------------

Scenariusz zajęć świetlicowych "Wycieczka do ogrodu zoologicznego"

Cele dydaktyczno-wychowawcze (korzyści):
  • poznanie ćwiczeń z kinezjologii edukacyjnej (Gimnastyka Mózgu(r)),
  • wykorzystanie ćwiczeń Gimnastyki Mózgu(r) w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
  • kształtowanie pozytywnego stosunku do zwierząt, ze zwróceniem szczególnej uwagi na właściwe zachowanie się w ogrodzie zoologicznym,
  • kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy i współdziałania w grupie.
Metody i formy pracy:
  • praca z całą grupą,
  • twórcza ekspresja (rysowanie zwierząt),
  • rozmowa kierowana,
  • metoda praktycznego działania.
Środki dydaktyczne:
  • "Tańce w kręgu" (muzyka),
  • "Kinezjologiczne nutki",
  • maskotki wybranych zwierząt,
  • napisy z zasadami zachowania się w ZOO,
  • kartki,
  • mazaki,
  • duży karton,
  • klej,
  • karty do gry "Gimnastyka Mózgu(r)".
Przebieg zajęć:
  1. Zaproszenie dzieci do zajęć. Przedstawienie tematu zajęć - "Wycieczka do ogrodu zoologicznego".
    • ponieważ najbliższy ogród zoologiczny znajduje się w Łodzi lub Płocku, musimy dojechać naszym "zaczarowanym pociągiem". Wykorzystanie tańca Cet Vorka (Węgry), ustawienie w szeregu, ruchy powtarzamy 3 razy;
    • przejście do sali z napisem ZOO; aby wejść na teren ogrodu zoologicznego, dzieci muszą wykonać "magiczne ruchy". Wykorzystamy karty do gry "Gimnastyka Mózgu(r)", aby mogły zapoznać się z ćwiczeniem.
  2. Zwiedzanie ogrodu zoologicznego.
    • zanim zaczniemy zwiedzać ZOO, musimy zapoznać się z zasadami zachowania (dzieci odczytują wcześniej przygotowane hasła):
      "Nie wolno karmić zwierząt"
      "Nie wolno płoszyć zwierząt"
      "Nie wolno wkładać rąk do klatek ze zwierzętami"
      "Nie wolno przechodzić poza wyznaczony teren do zwiedzania"
    • zapytamy dzieci, czy rozumieją te zasady i czy według nich są jeszcze jakieś inne ważne informacje dla zwiedzających.
    • Na stolikach są poustawiane maskotki zwierząt z nazwą i krótką informacją o nich.
    • podchodzimy do stołu, dziecko odczytuje informację, a nauczyciel proponuje naśladowanie zwierzęcia wybranymi ćwiczeniami z kinezjologii edukacyjnej:
      • niedźwiedź "ziewanie na energię",
      • słoń "słoń",
      • sowa "sowa",
      • kobra "energetyzator",
      • małpa "punkty na myślenie", "punkty pozytywne", "punkty równowagi",
      • żyrafa "krążenie szyją",
      • ptaki egzotyczne "ruchy naprzemienne",
      • lew "pompowanie piętą",
      • krokodyl "aktywacja ramienia",
      • hipopotam "pozycja Cook'a".
  3. Dzieci siadają do stolików i przy pomocy leniwych ósemek maja narysować zwierzę, które im się najbardziej podobało. Prace przyklejamy na duży karton z napisem "ZOO", który ozdobi świetlicę.
  4. Na zakończenie zajęć dzieci śpiewają piosenkę "Woda song" i w nagrodę piją wodę. Przypomnę dzieciom o powtarzaniu ćwiczeń i wykorzystywaniu ich w różnych zabawach, aby mogły się łatwiej uczyć i osiągać sukcesy w szkole.
Bibliografia:
  1. "Twórcza kinezjologia w praktyce", KINED, Warszawa, 2003
  2. "Karolinka w ZOO", Filar, Warszawa, 2003
Ewa Milka
kierownik świetlicy
w SP nr 9 w Kutnie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie